nu ska vi se

P

Pretty_Fly

vad har ni för släp och vad har ni för dragbil till det?
så mycket info som möjligt om båda!

själv har jag en kylinge 1300 HT -17, 88 års modell och till det en volvo 945 GL -92. dom funkar bra ihop men jag ska längre fram förmodligen byta till en boj classic 220 och en volvo 965.
någon som drar med 965? hur är dom? hur är dom i allmänhet?

Jag har ett Umesläp av modell A 35 - 2004 års modell. Släpet är klassat 1 995 kg och jag drar det med en Saab 9-5,
en 01:a. Får dra 1 800 kg med bilen (BE-kort). Jag är nöjd med min kombination.

Jag kör själv en gammal Volvo 745 från -88. Har gått snart 63 000 mil :)
Får dra 1430 kg med B körkort eller 1600 med BE.
Funkar bra att dra med, lite trött, men det är kanske inte så konstigt :)

Har precis köpt ett begagnat släp, värmlandsvagnen från -88 den oxå. Har bara kört den tom än men den kändes himla stadig att dra, trots rejäl blåst.

Har dragit med pappas 945 (heter dom det??) och den var kanonbra att dra med. Det är en lättvikts turbo och var pigg och stark. Kanonbra helt enkelt. Hade ändå 2 hästar i finkan när jag hade den, utan problem.
Lite dyrare i bensinen då eftersom turbon går in ganska lätt.

Har ett Startrailer Safir från -97, den drar vi vanligtvis med en Saab 95. Släpet är nervägt så vi får dra det med B-kort

Jag har ett Umesläp av modell A 35 - 2004 års modell. Släpet är klassat 1 995 kg och jag drar det med en Saab 9-5,
Har du vägt ner släpet då? Vad får du i lastvikt?

//kristel, som kör Saab 9-5 med 1440 på B och 1800 på BE-kort, fast har hittat en Boj 1300 kärra med 770 kgs last :bump:

Har en Subaru Legacy 4wd och drar oftast en wärmlandsvagn, boggie. Bilen är kanon att dra med. Den enda som varit lika bra att dra med är en volvo 945.

Dragbilen är en Nissan Terrano... maxsläpvagnsvikt 2000 kg
Släpet är en Värmlandsvagnen -04 stora boggien
totalvikt 1990 kg
Behöver jag skriva att kombinationen fräver BE?

Fördelen med dragbilen är fyrhjulsdriften..... kommer alltid iväg även om det är blankis och uppförsbacke....
Nackdelen är att den drar hiskeligt med bensin när släpet är lastat med två hästar..

Släpet är inte nervägt. Släpets tjänstevikt är 800 kg så jag kan lasta 1 ton när jag drar med Saaben.

Såg att jag skrev att släpets totalvikt låg på 1 995 kg. Det är fel... 1 950 kg skall det vara... Var nog lite trött när jag skrev.

Men om släpet har en totalvikt på över 1800 kg så får du ju inte dra den med saaben. Oavsett om du bara lastar lite.
// Linda

:rofl:
Hi hi, Har en volvo 745 -90 och ett tranesläp -88. Bilen vet jag inte vad den får dra (noll koll) men släpet har en totalvikt på 1300. Får lasta 650 kg!
(fast det har hänt att jag kört två hästar i smyg, en gång tryckte jag in tre :eek:)

Precis, det är ju vad som står på papprena som gäller.

Jag har ingen egen transport men har en V70 som får dra 1400 på B. Funkar bra.

Jo har man BE får man det. Då får hon lasta upp det till 1800 (last + finka)
Hon får såklart inte lasta det fullt, så att det väger 1950. Men hon får lasta det till 1800 kg.

Det är skillnad om man har B el BE.
Med B körkort får hon inte dra finkan.

Har du BE-kort är det inga problem om släpets totalvikt är reggat till 1950 kg trots att bilen bara får dra 1800. Det är bara att se till att tjänstevikt+last inte är mer än vad bilen får dra dvs. 1800.

Har en enaxlad Värmlandsvagnen -95 (1250 kg) och drar endera med en Volvo 245 -88 (1440 kg) eller en 940 s 2,3 -95.
245:an är ju svagare än 940:n men det är ju ganska logiskt.. annars tycker jag bägge fungerar bra att dra med.

Jag har en Boj Bravo 216 -04, typad till 1400kg. Den drar jag med en Toyota Avensis 2,0 (sedan) -99, som får dra just 1400 kg vare sig jag har B- eller BE- körkort (jag har B).

Jag tycker detta funkar bra :), men visst jag skulle inte ha något emot en stor stark jeep-bil och BE-kort, men men... man får använda det man har tillgång till :smirk:...

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 311
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp. - Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Monifa
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 248
Senast: piggis_83
·
Utrustning Med tanke på att jag drar släp ytterst sällan (dragmöjligheten ska i princip endast finnas där utifall att det händer en olycka) och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 995
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025