nu ska krångelmärren utredas ORDENTLIGT...

varför skulle det inte gå att göra en biopisi (?) för att hon aldrig har varit dräktig?
DET går nog utmärkt. Veterinären tyckte dock inte att det var en undersökning man behövde göra på ston som inte fölat. Men han gör det åt mig eftersom jag ber om det.

Kan hon stå brevid en hingst under brunsten kanske? Så hon får daglig kontakt? Hon kanske är svårflörtad vem vet...
Hon brukar gå i hagen bredvid min guldklimp, som fortfarande är hingst. Och de är jättekära i varandra, har alltid varit! (halvsyskon) Och inte ens för honom ställer hon sig och pissar, men man kan se henne "blinka" där bak ibland om man har tur... :crazy:

Varför inte prova munkpeppar, visserligen brukar man ha det till "pissmärrar" men hormonel obalans som hormonell obalans.....kanske lägga till NP's vetegroddsolja
PMS - Arga och sura ston

Många ston lider av "premenstruella" spänningar och får kraftiga humörsvängningar i samband med brunsten. De kan också få svårt att koncentrera sig vid träning och tävling och vissa ston kan utveckla en kraftig hingsthals pga hormonell obalans. Oregelbunden brunst, utdragen brunst och extremt brunstbeteende (t ex även under ridning) kan också förekomma.

Det är viktigt att ta reda på orsaken till obalansen, eftersom den kan vara en följd av skada på bäcken, kors eller ryggrad. Läs mer om detta i Hästägarens Örtabok, Hormonell obalans, sid 80-83.
Om hormonobalansen inte har uppstått pga skada kan du pröva en örtmedicinsk behandling, antingen med ren MUNKPEPPAR eller med en färdig örtblandning som HILTON REGULATE med bl munkpeppar, hallonblad och lugnande örter som Valeriana och Järnört. Det finns också flytande örttinktur, baserad på bla munkpeppar.

Normalt bör den örtmedicinska behandlingen ha effekt inom 2-4 veckor, men det finns exempel på ston som blir symtomfria inom några få dygn. Det finns också exempel på ston som har blivit opererade (äggstockarna) pga onormalt brunstbeteende och ändå haft symtomen kvar. Efter behandling med örter har symtomen dock försvunnit. Det kan vara värt att pröva örter först, eftersom det är en "mild" åtgärd som i bästa fall kan ge mycket bra och förhållandevis snabba resultat.

Har behandlingen inte gett resultat efter 6-8 veckor innebär det att stoet inte svarar på behandlingen och att orsaken förmodligen är exempelvis en fysisk skada eller svampinfektion. Vid svampinfektion kan ringblomma och Hilton PURIPHY ges. Vid Fysisk skada tillkallas en kiropraktor.

Ämnen i KELP stimulerar hormonerna för ämnesomsättningen så det kan vara bra att kombinera med ett tillskott som innehåller Kelp som: HERBPOWER, SEAWEED & ROSEHIPS, PURE SEAWEED/Ren Kelp, RECOVERY, HAEMOPHYT eller ENDURANCE

Ärligt talat, SÅ många avkommor kommer hon inte få så att det gör någon skillnad i framtida avelsarbete
Kanske inte men så får hon en eller två döttrar som får x-antal döttrar o s v.
Sen är det ju inte bara ditt sto, det är många ston som det absolut ska avlas på och dom gör allt för att dom ska bli dräktiga.
Jag menar bara att vi biter oss själv i svansen, i framtiden får vi kanske ett h-vete med alla ston. Detta gäller i lika stor grad människor och hundar. Ju mer vi lägger oss i dessto mer förstör vi det naturliga urvalet där bara den starkaste-friskaste överlever.

Jag menar bara att vi biter oss själv i svansen, i framtiden får vi kanske ett h-vete med alla ston. Detta gäller i lika stor grad människor och hundar. Ju mer vi lägger oss i dessto mer förstör vi det naturliga urvalet där bara den starkaste-friskaste överlever.

tack för den!!! det värmde ju!!! jag och min man ska alltså inte få fler barn enl. dig...?????

ska man dessutom resonera så så skulle jag först och främst inte leva eftersom jag är född med akut kejsarsnitt och hade dött annars, hade inte min mamma blivit opererad när hon fick en hjärnblödning hade hon varit död för länge sedan, min pappa överlever inte utan sitt insulin, min styvmor skulle leva i konstant smärta utan mediciner mot sin fibromyalgi min svärmor skulle vara död i livmodercancer och min bästa vän skulle ha förblött under sin förlossning!!!!
tänk efter innan du skriver nästa gång!!!

Samma resonemang borde ju gälla eksemhästar i aveln och då borde ju exemplevis din egen hingst ha slagits ut för länge sedan. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Detta inlägg handlar inte om ameos sto utan är bara ett svar på ditt inlägg.

Det är en viss skillnad på "människoavel" och hästavel. Människor är fria att välja sina partners själva m.a.o. det "naturliga" urvalet fungerar. Hästarna har inte den möjligheten alltså är det vår skyldighet att se till att para sjuka individer på ett sätt som aldrig skulle skett i naturen.

/Soapbubble

Svar till ALLA

Ni behöver väl inte ta det såååå personligt.
Men jag tycker att det är dags att vi börjar tänka oss för lite när det gäller allt trixande för att få ston/tikar/kvinor mfl av honkön dräktiga. Gäller även dom som har svårt att föda avkommor.

I alla tider så har naturen skött sånt och det har resulterat i en friskhet och lätthet att bli gravid och föda. Dom som inte har klarat detta på naturlig väg har ju inte heller fört problemen vidare.

Vi vet ju redan idag att männen är mindre fertila (troligtvis p g a miljön, men ändå).

Jag kan berätta en historia om en fårbonde jag känner.
Han har i 30 år drivit en fårfarm med ca 100 tackor. I början så skötte dessa tackor med lätthet sina födslar, det var sällan komplikationer.
Sen började några tackor att få problem vid förlossningarna och han fick hjälpa dom och tacklammen överlevde och dessa sparades för vidare avel.
I dag får bonden i princip bo i lagårn i en månads tid för att hjälpa nästan alla tackor med lammningen, var och varannan har svårt för att föda normalt.
Han säger själv att det var ett misstag att spara dessa två som starade det hela och det kommer att ta låååång tid innan han bara har lättfödande tackor i lagårn igen.

Detta är bara ett exempel men jag tror att om ni tänker x-antal generationer framåt så är dom små problem vi har idag stora problem.
Jag har själv haft ston som inte har tagit sig och efter 2 säsonger så ger jag upp och tänker att det är nog inte meningen, nåt är fel och då ska hon inte avlas på.

Detta är bara ett exempel men jag tror att om ni tänker x-antal generationer framåt så är dom små problem vi har idag stora problem.
Jag har själv haft ston som inte har tagit sig och efter 2 säsonger så ger jag upp och tänker att det är nog inte meningen, nåt är fel och då ska hon inte avlas på.

Jag hade inte tänkt fortsätta kommentera detta om att låta bli att avla på ston som inte bölir dräktiga. Men jag känner att jag kanske ska ge MIN syn på det hela i DET HÄR fallet.
Jag anser att man väger ALLA för- och nackdelar mot varandra när man bestämmer ifall ett sto är värt att testa i avel eller inte. ALltså ÄVEN eventuella fertilitetsproblem inräknat. Och i det här fallet anser jag att det är VÄRT att prova. Och framförallt är det värt att utreda VARFÖR hon inte blir dräktig. Det behöver ju inte alls ha med några ärftliga saker att göra!
Jag har för avsikt att utreda vad som är fel, om nåt ÄR fel, och OM hon är okej så ska hon få ytterligare en chans, med naturlig betäckning. INGA åtgärder kommer vidtas om undersökningarna visar grönt ljus. OM hon då blir dräktig OCH avkomman (som föl) ser så bra ut som jag naturligtvis hoppas, så kommer jag göra nytt försök att betäcka henne. Antingen har hon då "kommit igång" tack vare första dräktigheten eller också strular hon igen. och DÅ som först kommer jag fatta beslut om huruvida hon ska avlas vidare på eller inte.

Jag kommer alltså INTE lägga 10.000 om året på att jobba med att få henne dräktig till varje pris. SÅ viktigt är det inte! MEN jag vill ge henne en chans att "komma igång" och se om det hjälper...

Jag håller med 'martha' i detta med örter, dessutom ska du (om du inte redan ger det?) ge A-vitamin samt ljusterapi (duger bra med en lampa i boxen nattetid) f.o.m. NU, mycket av problemen med märrarna beror ofta av en brist av någonting.. inget vi kan se med blotta ögat, högst sällan beror det av genetiska defekter enligt forskningen!

Lycka till :)!!!

Köpte ett sto som inte tagit sig säsongen innan... eller hon tog sig på slutet men kastade.
Hade varit infekterad & behandlad.
Matade henne med äppelcidervinäger (ca 1 dl på kvällen i maten) från nyår, vet inte om detta inverkade eller om det var vilan över vintern men dräktig blev hon på första försöket med transportsemin.
Snart dags för fölning! :)

Exakt! Förmänskliga inte djuraveln. Vi människor gör väl knappast så att vi läser våra stamtavlor, kollar fel och brister kontra fördelar och prestationer, väljer ut en lämplig partner för att få så bra avkomma som möjligt. Eller? Nej, vi skaffar oss barn av kärlek. Så fungerar inte djuraveln som vi styr. Kan hålla lite med vissa inlägg om att man kanske ska tänka två gånger innan man avlar vidare på krångliga ston etc. Vår djuravel styr ju vi och gör delvis för att tjäna pengar (kanske mer tydligt då det gäller tex får än hästavel som nog oftare är hobby än tex fåraveln). Varför då avla in svårigheter som bara ger problem för oss?

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Cornelia
·
Avel Hej! Undrar bara om det är nån av er bukare som betäcker med HeartBeat i år? Mit sto är seminerat en gång denna säsongen med honom men...
Svar
11
· Visningar
2 028
Senast: Croquis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka