Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men om min tränare säger att ja kan ha en 17 tum. att min sits är mycket bättre. (dock vet jag själv att jag måste träna rygg och mage) så tror jag på det se du..
o tydligen verkar det ju inte finnas så många sadlar i 17 på marknaden och då tycker jag det är konstigt alla som rider regionalt/nationellt.. rider dom också i för små sadlar?
jag menar att det är svårt att testa en 18 då.. självklart köper ja inget som inte passar hästen.
o ja tror fortfarande inte ja behöver en...
så ja tackar så mycket för din hjälp
o tydligen verkar det ju inte finnas så många sadlar i 17 på marknaden och då tycker jag det är konstigt alla som rider regionalt/nationellt.. rider dom också i för små sadlar?
jag rider lokalt och med det menas inte att jag ska ha sämre sadel.. men dom som tillhör "toppen" borde ju ha mer koll.
Alltså nu hänger jag inte med, vad har de som tävlar regionalt/nationellt att göra med vad du ska ha för storlek på sadeln???
Vet väldigt många som tävlar tom St George som sitter i 18" Röösli sadlar... så inte är det ovanligt med den storleken.
Men du kan ju testa en NY 18" då? Det är ju inte alls ovanligt att folk åker till sadelutprovaren, får veta vad som passar, tackar för sig, åker hem och letar rätt på den sadeln i rätt modell och storlek osv begagnad, köper den och åker tillbaka till sadelmakaren som får stoppa om den.
Jag många kanske rider i för små sadlar därför att dom felaktigt tror att det är skämmigt att ha större för då är man fet Kanske är det vad som spökar för dej? Dina kompisar skulle undra, (och flera av dom kanske skulle behöva större också) Jag förstår också att du har gått uppp i vikt pga sjukdom och det räknar du med att gå ner igen. Men om du hade läst alla inlägg utan att vara färgad av att du inte VILL ha större än 17, så skulle du ha sett att många som har små rumpor rider i 17.5 - 18, därför att det råkar passa just dem.
Jag har alltid haft 17 och tyckt att det passar tills jag nu provade 17.5 och upptäckte att det passade mej mycket bättre, precis som Alexandra skriver så måste man känna skillnaden för att inse det.
Men nu får du ge dig! Bara för att det inte finns så många 18" på begagnatmarknaden så finns det ingen som har en 18"? Snarare att de som behöver en 18" behåller sin sadel iom att utbudet är begränsat på begagnatmarknaden. Sen så är det så jävla många som rider i för små sadlar... Dessutom så kan två helt olika individer, den ena är lång och smal, den andra är kort och lite större, ha samma storlek på sadlar! Sluta haka upp dig på tumstorleken, prova alla typer av sadlar i alla tumstorlekar, oavsett om du tror att den blir för lång för hästen eller inte!
Min häst har en rygg som endast är 45 cm lång, det finns många 17" som är för långa. Ändå har jag hittat en hel del 18" som är korta nog. Så du kan inte ANTA att bara för att en Kieffer med gigantiska kilbossor blir för lång i 17" att en 18" av t.ex. Albion blir för lång, iom att Albion i 18" är ca 10 cm (minst) kortare än en Kieffer i 17" (de modeller som har stora kilbossor)
Okej, så Wintec, Stubben, Amerigo, Albion, Childeric, Dominus, Passier, County, FB och Pfiff är uteslutna.
Men vad säger du om Crown, KN, Griffin, andra Stubben,andra Albion, Guy Chanel, BR, Bruno Delgrange, CB, Lemetex, Devoucoux, Equipe, Forestier, Globus, Jacson, Jaguar, Jeffries, H Dabbs, Kentaur, andra Kieffer, Källquist, Jensen, JR, L&R/Arabian, Pessoa, andra Prestige, Röösli, Schumacher, Sommer, Spalding, Tolga, Pariani?
Varför jag inte påpekat att någon var för liten är för att jag har fått 1 eller 2 bilder ur dålig vinkel från när du sitter i sadeln, och endast från Wellingtonen, ingen annan. Denna är den enda jag sett dig ur någon bättre vinkel i, och jag ser ju att den är för liten.
Stubben ahr många olika modeller! Passar inte en provar man en annan! Jag har försökt hjälpa dig allt vad jag kan, men när du inte tar bra bilder är det svårt, och när du dessutom sadlar för långt fram VARJE gång är det ännu svårare, för jag måste ju se hur sadeln ligger när den ligger där den ska. Sen så har jag sagt till dig många ggr att iom hur avtrycken blir av alla sadlarna med böjd bom tycker jag du ska prova en med rakare bom, så jag ser vad det blir för skillnad.
Bara för att du behöver ha en begagnad sadel behöver du inte begränsa dig till begagnatutbudet! Prova nya sadlar (och ja, åk 25 mil till en utprovare då, det är vi många som har behövt göra..) och när du vet vilken som passar kan du kolla begagnat eller ta på avbetalning eller spara till och köpa när du har råd.
Nej, nu har jag tröttnat totalt på din attityd. Uppenbarligen har du inte lärt dig något av våra tidigare diskussioner, och du tror fortfarande att du vet så mycket om sadlar medan vi ju kommit fram till det förut, att du inte vet något alls. Du får fixa dina sadelbekymmer själv, räkna inte med att jag kommer hjälpa dig mer.
Men 17.5 då om du tror att det blir för stort m 18, särskilt sen då om du kommer att gå ner mycket nu när du rör dej mer igen. Prova det, för det finns mängder av 17.5, kollade tex på S**delk*mmaren. se och S**delmaga**net.se på skoj. Även i de modeller som är kortare eftersom hästen har kort anläggningsyta Bara för att känna skillnaden, i alla fall.
näh det e inte lätt...
kruxet med att sadla för långt fram.. har jag ej gjort.. alla sadlarna har åkt fram sedu..
( startgrow med tydliga attitydsproblem :smirk: