nu SKA jag hitta en dressyrsadel

Sv: nu SKA jag hitta en dressyrsadel

Alltså nu hänger jag inte med, vad har de som tävlar regionalt/nationellt att göra med vad du ska ha för storlek på sadeln???

Vet väldigt många som tävlar tom St George som sitter i 18" Röösli sadlar... så inte är det ovanligt med den storleken.

men om min tränare säger att ja kan ha en 17 tum. att min sits är mycket bättre. (dock vet jag själv att jag måste träna rygg och mage) så tror jag på det se du..

o tydligen verkar det ju inte finnas så många sadlar i 17 på marknaden och då tycker jag det är konstigt alla som rider regionalt/nationellt.. rider dom också i för små sadlar?

Det är ju mycket möjligt att du sitter mkt bättre i vissa än i andra, men du missar fortfarande poängen - du kanske skulle sitta ÄNNU bättre i en sadel som var både lagom stor för dig och byggd på ett sätt som passar ihop med din anatomi.

Sen ang begmarknaden, det finns ont om vida 16" sadlar med, det innebär inte att de inte finns. Dessutom så finns det MÅNGA som hellre byter in sin sadel än säljer privat etc. På privatmarknaden finns det en hel massa sadlar med smal bom t ex. INte för att så otroligt många hästar har smal bom längre, utan för att den med smal bom är 'över' sen hästen fått en med vidare bom t ex.

Och att något INTE finns på begmarknaden kan lika gärna betyda att det finns så stor efterfrågan på dem att de säljs fort.

Men du har bestämt dig, och du är inte intresserad av fakta - alls. DU är intresserad av att ha rätt, att kunna köpa en begagnad sadel som är lätt att få tag i, så jag kan bara beklaga det hela, ffa ur din hästs synvinkel.

Men, om du om X tid skulle mogna lite i beslutet att se vad du kan göra för dig och din häst mha sadlar - provrid en 18" då iaf. För innan man provat kan man inte jämföra, och just nu har du bestämt dig för att du ska ha 17" och det är så bra så. Men, den dag du omvärderar - provrid då en 18 =)

jag menar att det är svårt att testa en 18 då.. självklart köper ja inget som inte passar hästen.
o ja tror fortfarande inte ja behöver en...

så ja tackar så mycket för din hjälp

Men du kan ju testa en NY 18" då? Det är ju inte alls ovanligt att folk åker till sadelutprovaren, får veta vad som passar, tackar för sig, åker hem och letar rätt på den sadeln i rätt modell och storlek osv begagnad, köper den och åker tillbaka till sadelmakaren som får stoppa om den.

o tydligen verkar det ju inte finnas så många sadlar i 17 på marknaden och då tycker jag det är konstigt alla som rider regionalt/nationellt.. rider dom också i för små sadlar?

jag rider lokalt och med det menas inte att jag ska ha sämre sadel.. men dom som tillhör "toppen" borde ju ha mer koll.:angel:

Jag många kanske rider i för små sadlar därför att dom felaktigt tror att det är skämmigt att ha större för då är man fet:o Kanske är det vad som spökar för dej? :confused: Dina kompisar skulle undra, (och flera av dom kanske skulle behöva större också) Jag förstår också att du har gått uppp i vikt pga sjukdom och det räknar du med att gå ner igen. Men om du hade läst alla inlägg utan att vara färgad av att du inte VILL ha större än 17, så skulle du ha sett att många som har små rumpor rider i 17.5 - 18, därför att det råkar passa just dem.

Jag har alltid haft 17 och tyckt att det passar tills jag nu provade 17.5 och upptäckte att det passade mej mycket bättre, precis som Alexandra skriver så måste man känna skillnaden för att inse det.

Alltså nu hänger jag inte med, vad har de som tävlar regionalt/nationellt att göra med vad du ska ha för storlek på sadeln???

Vet väldigt många som tävlar tom St George som sitter i 18" Röösli sadlar... så inte är det ovanligt med den storleken.

ja menar bara på att många använder sig av buke att sälja saker.. och då fanns det ca 600 sadlar i 17 tum och ca 25 i 18 tum.

jag menade att det borde ju säga att många isåfall rider i för små sadlar... och då borde dom som rider regionalt nationellt vara mer kunniga.

skitsamma. ja lägger ner..

Men du kan ju testa en NY 18" då? Det är ju inte alls ovanligt att folk åker till sadelutprovaren, får veta vad som passar, tackar för sig, åker hem och letar rätt på den sadeln i rätt modell och storlek osv begagnad, köper den och åker tillbaka till sadelmakaren som får stoppa om den.

åka fram och tebaka till sadelmakaren gör jag inte.. hehe hehe 25 mil enkel resa om ja ska hitta en sadelutprovare med egna sadlar.

i dom butikerna i närheten får man ej rida i nya sadlar.. knappt sitta på häst.. såå. så är fallet..

Jag många kanske rider i för små sadlar därför att dom felaktigt tror att det är skämmigt att ha större för då är man fet:o Kanske är det vad som spökar för dej? :confused: Dina kompisar skulle undra, (och flera av dom kanske skulle behöva större också) Jag förstår också att du har gått uppp i vikt pga sjukdom och det räknar du med att gå ner igen. Men om du hade läst alla inlägg utan att vara färgad av att du inte VILL ha större än 17, så skulle du ha sett att många som har små rumpor rider i 17.5 - 18, därför att det råkar passa just dem.

Jag har alltid haft 17 och tyckt att det passar tills jag nu provade 17.5 och upptäckte att det passade mej mycket bättre, precis som Alexandra skriver så måste man känna skillnaden för att inse det.

jag förstår vad du menar.
och nej jag tycker inte det är skämmigt.. tycker bara det är konstigt när det känns bra i en 17.... och sedan jag hört av många att min häst har kort rygg och kort anläggningsyta. och 18 tum borde ju (kanske inte alla) va något längre...

sen tänker jag visst stor rumpa större sits. samt långa ben större sits och kåpor. det går inte komma ifrån..

men om man ändå känner att man sitter bra i en sadel så ska man inte hänga upp sig på storleken... men ja kan inte fara land och rika runt. spec inte nu när jag inte har en godkänd bil för transporten

Men nu får du ge dig! Bara för att det inte finns så många 18" på begagnatmarknaden så finns det ingen som har en 18"? Snarare att de som behöver en 18" behåller sin sadel iom att utbudet är begränsat på begagnatmarknaden. Sen så är det så jävla många som rider i för små sadlar... Dessutom så kan två helt olika individer, den ena är lång och smal, den andra är kort och lite större, ha samma storlek på sadlar! Sluta haka upp dig på tumstorleken, prova alla typer av sadlar i alla tumstorlekar, oavsett om du tror att den blir för lång för hästen eller inte!
Min häst har en rygg som endast är 45 cm lång, det finns många 17" som är för långa. Ändå har jag hittat en hel del 18" som är korta nog. Så du kan inte ANTA att bara för att en Kieffer med gigantiska kilbossor blir för lång i 17" att en 18" av t.ex. Albion blir för lång, iom att Albion i 18" är ca 10 cm (minst) kortare än en Kieffer i 17" (de modeller som har stora kilbossor)

Okej, så Wintec, Stubben, Amerigo, Albion, Childeric, Dominus, Passier, County, FB och Pfiff är uteslutna.
Men vad säger du om Crown, KN, Griffin, andra Stubben,andra Albion, Guy Chanel, BR, Bruno Delgrange, CB, Lemetex, Devoucoux, Equipe, Forestier, Globus, Jacson, Jaguar, Jeffries, H Dabbs, Kentaur, andra Kieffer, Källquist, Jensen, JR, L&R/Arabian, Pessoa, andra Prestige, Röösli, Schumacher, Sommer, Spalding, Tolga, Pariani?

Men nu får du ge dig! Bara för att det inte finns så många 18" på begagnatmarknaden så finns det ingen som har en 18"? Snarare att de som behöver en 18" behåller sin sadel iom att utbudet är begränsat på begagnatmarknaden. Sen så är det så jävla många som rider i för små sadlar... Dessutom så kan två helt olika individer, den ena är lång och smal, den andra är kort och lite större, ha samma storlek på sadlar! Sluta haka upp dig på tumstorleken, prova alla typer av sadlar i alla tumstorlekar, oavsett om du tror att den blir för lång för hästen eller inte!
Min häst har en rygg som endast är 45 cm lång, det finns många 17" som är för långa. Ändå har jag hittat en hel del 18" som är korta nog. Så du kan inte ANTA att bara för att en Kieffer med gigantiska kilbossor blir för lång i 17" att en 18" av t.ex. Albion blir för lång, iom att Albion i 18" är ca 10 cm (minst) kortare än en Kieffer i 17" (de modeller som har stora kilbossor)

Okej, så Wintec, Stubben, Amerigo, Albion, Childeric, Dominus, Passier, County, FB och Pfiff är uteslutna.
Men vad säger du om Crown, KN, Griffin, andra Stubben,andra Albion, Guy Chanel, BR, Bruno Delgrange, CB, Lemetex, Devoucoux, Equipe, Forestier, Globus, Jacson, Jaguar, Jeffries, H Dabbs, Kentaur, andra Kieffer, Källquist, Jensen, JR, L&R/Arabian, Pessoa, andra Prestige, Röösli, Schumacher, Sommer, Spalding, Tolga, Pariani?

ni e faktiskt så roliga..
jag är ute efter en begagnad sadel och då måste jag väl kolla begagnat marknaden? eller hur ska jag annars bära mig åt?

och fortfarande hakar jag inte upp mig. men jag kan inte prova något som inte finns på beg marknaden då jag vill rida i sadeln?

Du har själv försökt hjälpa mig och då har inte sadlarna legat bra. eller hur. men däremot påpekade du aldrig att någon va för liten förrän nu.

jag provar alla sadlar jag kommer över i någolunda prisklass.
och du säger ju ändå att dom är likadana i bommen olika märken oftast?

så varför prova en annan modell stubben när ja provat och du sagt att dom varit för svängda? om jag ska lita mig på ditt öga?
griffin, jacson i källqvist vill jag ej ha..

en spalding har jag testat men den sågade du =)

t ex jaguar och rössli finns inte inom en rimlig prisklass..

tackar för hjälpen.haha

Men 17.5 då om du tror att det blir för stort m 18, särskilt sen då om du kommer att gå ner mycket nu när du rör dej mer igen. Prova det, för det finns mängder av 17.5, kollade tex på S**delk*mmaren. se och S**delmaga**net.se på skoj. Även i de modeller som är kortare eftersom hästen har kort anläggningsyta:idea: Bara för att känna skillnaden, i alla fall.

Varför jag inte påpekat att någon var för liten är för att jag har fått 1 eller 2 bilder ur dålig vinkel från när du sitter i sadeln, och endast från Wellingtonen, ingen annan. Denna är den enda jag sett dig ur någon bättre vinkel i, och jag ser ju att den är för liten.

Stubben ahr många olika modeller! Passar inte en provar man en annan! Jag har försökt hjälpa dig allt vad jag kan, men när du inte tar bra bilder är det svårt, och när du dessutom sadlar för långt fram VARJE gång är det ännu svårare, för jag måste ju se hur sadeln ligger när den ligger där den ska. Sen så har jag sagt till dig många ggr att iom hur avtrycken blir av alla sadlarna med böjd bom tycker jag du ska prova en med rakare bom, så jag ser vad det blir för skillnad.

Bara för att du behöver ha en begagnad sadel behöver du inte begränsa dig till begagnatutbudet! Prova nya sadlar (och ja, åk 25 mil till en utprovare då, det är vi många som har behövt göra..) och när du vet vilken som passar kan du kolla begagnat eller ta på avbetalning eller spara till och köpa när du har råd.

Nej, nu har jag tröttnat totalt på din attityd. Uppenbarligen har du inte lärt dig något av våra tidigare diskussioner, och du tror fortfarande att du vet så mycket om sadlar medan vi ju kommit fram till det förut, att du inte vet något alls. Du får fixa dina sadelbekymmer själv, räkna inte med att jag kommer hjälpa dig mer.

Varför jag inte påpekat att någon var för liten är för att jag har fått 1 eller 2 bilder ur dålig vinkel från när du sitter i sadeln, och endast från Wellingtonen, ingen annan. Denna är den enda jag sett dig ur någon bättre vinkel i, och jag ser ju att den är för liten.

Stubben ahr många olika modeller! Passar inte en provar man en annan! Jag har försökt hjälpa dig allt vad jag kan, men när du inte tar bra bilder är det svårt, och när du dessutom sadlar för långt fram VARJE gång är det ännu svårare, för jag måste ju se hur sadeln ligger när den ligger där den ska. Sen så har jag sagt till dig många ggr att iom hur avtrycken blir av alla sadlarna med böjd bom tycker jag du ska prova en med rakare bom, så jag ser vad det blir för skillnad.

Bara för att du behöver ha en begagnad sadel behöver du inte begränsa dig till begagnatutbudet! Prova nya sadlar (och ja, åk 25 mil till en utprovare då, det är vi många som har behövt göra..) och när du vet vilken som passar kan du kolla begagnat eller ta på avbetalning eller spara till och köpa när du har råd.

Nej, nu har jag tröttnat totalt på din attityd. Uppenbarligen har du inte lärt dig något av våra tidigare diskussioner, och du tror fortfarande att du vet så mycket om sadlar medan vi ju kommit fram till det förut, att du inte vet något alls. Du får fixa dina sadelbekymmer själv, räkna inte med att jag kommer hjälpa dig mer.

:rofl: näh det e inte lätt...

kruxet med att sadla för långt fram.. har jag ej gjort.. alla sadlarna har åkt fram sedu..

( startgrow med tydliga attitydsproblem :smirk:

Men 17.5 då om du tror att det blir för stort m 18, särskilt sen då om du kommer att gå ner mycket nu när du rör dej mer igen. Prova det, för det finns mängder av 17.5, kollade tex på S**delk*mmaren. se och S**delmaga**net.se på skoj. Även i de modeller som är kortare eftersom hästen har kort anläggningsyta:idea: Bara för att känna skillnaden, i alla fall.

japp det ska jag självklart göra... har provat en del 17,5.
som sagt jag utesluter ingen storlek.. absolut inte. :)

så jag tar till mig tipset och ska tänka på det.. absolut =)

Kommer med ett förslag om en ny sadle för 12.000:-, Globus Crincle. Har själv inte sett den i verkligheten. Men den ser helt underbar ut och du kan då prova den i alla möjliga storlekar.

*Fiorano-som också tycker att du borde passa bättre i en 18"*

Jag provred en Globus Crincle i förra veckan. Det var en trevlig sadel, men liten i sitsen tyckte jag. 17,5" som jag prövade var som 16,5-17" jämfört med flera andra märken t ex Stübben och Prestige. Jag hoppas att Globus gör den i 18-18,5" också senare.

Till TS:
Jag håller med AlexandraW och D_K i allt de skriver till dig. Synd att du inte verkar vilja ta till dig den informationen.

När det gäller 18"-sadlar på begagnatmarknaden håller jag med om att det är förbaskat svårt att hitta sådana. Jag lyckades dock med det ifjol. Tyvärr växte hästen ur sadeln så nu är den inlämnad till försäljning. (Nej, detta är inte en annons.) När jag shoppade sadel nu fick det istället bli en hyfsat rymlig 17,5".

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka