nu SKA jag hitta en dressyrsadel

Sv: nu SKA jag hitta en dressyrsadel

Är inte rädd för att min häst ska få rygg problem då ja regelbundet har ute massör som kollar honom.

Som jag skrev, även om hästen inte får ryggproblem - ska den inte få ha det bättre än t ex en för lång sadel/en matte som sitter för långt bak i sadeln? Att något inte orsakar synlig skada är ju inte alltid ett bevis på att det är bra/optimalt.

men samtidigt måste jag ju kännas om jag sitter bra i sadeln eller inte. det påverkar ju min ridning och då självklart hästen..

SJÄLVKLART. Och det är här det är så bra när man åker till en sadelutprovare som har mååånga olika märken och modeller. Jag fick en ahaupplevelse första gången jag var någonstans där lika mycket vikt las vid vad JAG tyckte som vad HÄSTEN tyckte. Lika viktigt att den passade MIG som att den passade hästen. Och tjena så mycket LÄTTARE det blev att sitta rätt när sadeln passade ihop med min kropp. Poff försvann min stolsits, och jag satt som jag skulle automatiskt och kunde koncentrera mig mer på att rida och mindre på att sitta.

Men jag vidhåller med en dåres envishet att du skulle sitta mycket bättre i en sadel som passade dig bättre. Det gäller bara att du får en möjlighet att hitta den/ger dig själv en möjlighet att hitta den.

Jag vill (tydligen) ha sadlar med brett säte. Jag hade inte en tanke på att en sådan detalj kunde vara avgörande, innan jag fick det påtalat för mig av sadelutprovaren som ganska snabbt insåg det. Idag har jag TRE sadlar (2 hopp och 1 dressyr) som jag sitter både skönt och bra i. och som passar hästarna. Och först nu inser jag hur mycket avkall jag gjort på den biten, och hur mycket jag 'kämpat' i sadlar som passat hästen men inte mig.

Och en sadel som placerar dig mer rätt, och med rätt stöd och rätt placerade stöd skulle t ex kunna göra stor skillnad för det att du drar upp hälen och hela benet och blir låst. Bara som ex. Svårt att förklara, men skillnaden mellan att - för mig - behöva dra bak skänkeln med 'muskelkraft' (även om jag ju inte tänker på det) för att sitta lodrätt, eller en sån liten detalj som ens tigläderkrampa placerad där JAG 'behöver' den, så jag bara kan låta benet hänga och det blir rätt. Sådana saker.

jag ville veta hur ni trodde sadeln låg på hästen. självfallet får ni gärna säga om den passar mej el inte. vilket den enligt er inte gör men då måste ja ändå gå på känslan. den kändes rätt att rida i. jag fick plats. jag går ner i vikt för delvis min häst skull och tänker ej lägga på en för lång sadel på min häst då han har en kort rygg.

Det är ju inte säkert att det ena behöver utesluta det andra. Det finns 18" sadlar som fungerar på en kortare rygg äna ndra 16 eller 17" sadlar t ex. Vore det inte bra att se hur optimalt du kan få det för er BÅDA?

Och om du sitter fel i sadeln för den inte passar dig, då drabbas ju hästen av det med *tjat* Så detaljerna hänger ju ihop.

min hästar har aldrig haft problem med ryggarna heller trots att ja ridit både ponny och häst i 17 tum.. så... e det..

As said - frånvaron av synliga problem är inte en garanti för att det är optimalt, eller ens bra. Jag kan RADA upp hemskheter i sadelväg mina hästar genom åren utsatts för. Utan att få fysiska problem. Frågan är dock hur mycket bättre de gått och ffa mått om de fått mer passande sadlar..

Hur vet du att alla sadlar i 17,5-18" blir för långa? Bara för att en Kieffer i 17" är för lång betyder inte att en Stubben 18" blir för lång. Du måste prova innan du kan säga att han inte kan ha 18"!

F ö håller jag med om allt Alexandra skrivit.

Senast ändrad:

Som jag skrev, även om hästen inte får ryggproblem - ska den inte få ha det bättre än t ex en för lång sadel/en matte som sitter för långt bak i sadeln? Att något inte orsakar synlig skada är ju inte alltid ett bevis på att det är bra/optimalt.

SJÄLVKLART. Och det är här det är så bra när man åker till en sadelutprovare som har mååånga olika märken och modeller. Jag fick en ahaupplevelse första gången jag var någonstans där lika mycket vikt las vid vad JAG tyckte som vad HÄSTEN tyckte. Lika viktigt att den passade MIG som att den passade hästen. Och tjena så mycket LÄTTARE det blev att sitta rätt när sadeln passade ihop med min kropp. Poff försvann min stolsits, och jag satt som jag skulle automatiskt och kunde koncentrera mig mer på att rida och mindre på att sitta.

Men jag vidhåller med en dåres envishet att du skulle sitta mycket bättre i en sadel som passade dig bättre. Det gäller bara att du får en möjlighet att hitta den/ger dig själv en möjlighet att hitta den.

Jag vill (tydligen) ha sadlar med brett säte. Jag hade inte en tanke på att en sådan detalj kunde vara avgörande, innan jag fick det påtalat för mig av sadelutprovaren som ganska snabbt insåg det. Idag har jag TRE sadlar (2 hopp och 1 dressyr) som jag sitter både skönt och bra i. och som passar hästarna. Och först nu inser jag hur mycket avkall jag gjort på den biten, och hur mycket jag 'kämpat' i sadlar som passat hästen men inte mig.

Och en sadel som placerar dig mer rätt, och med rätt stöd och rätt placerade stöd skulle t ex kunna göra stor skillnad för det att du drar upp hälen och hela benet och blir låst. Bara som ex. Svårt att förklara, men skillnaden mellan att - för mig - behöva dra bak skänkeln med 'muskelkraft' (även om jag ju inte tänker på det) för att sitta lodrätt, eller en sån liten detalj som ens tigläderkrampa placerad där JAG 'behöver' den, så jag bara kan låta benet hänga och det blir rätt. Sådana saker.

Det är ju inte säkert att det ena behöver utesluta det andra. Det finns 18" sadlar som fungerar på en kortare rygg äna ndra 16 eller 17" sadlar t ex. Vore det inte bra att se hur optimalt du kan få det för er BÅDA?

Och om du sitter fel i sadeln för den inte passar dig, då drabbas ju hästen av det med *tjat* Så detaljerna hänger ju ihop.

As said - frånvaron av synliga problem är inte en garanti för att det är optimalt, eller ens bra. Jag kan RADA upp hemskheter i sadelväg mina hästar genom åren utsatts för. Utan att få fysiska problem. Frågan är dock hur mycket bättre de gått och ffa mått om de fått mer passande sadlar..

nej men jag ska ju inte sitta så långt bak i sadeln.. men skitsamma..:) jag har prövat får se.. 24 dressyrsadlar under ett år. bara i denna och en wellington har det känts att jag suttit bra..

jobbar med min häl och hela min kropp nu då jag är totalt omusklad efter att jag va med om en bil olycka och bara satt hemma och åt. i princip. jag utesluter inte en 18 tums sadel. men än så länge har jag då aldrig sett någon här nere.. och vet ingen som har någon heller..

kollar jag på sidor där dom har sadelutprovning inom tjugo mil så är det inte många 18 tummare dom har där heller. kanske en på sin höjd..

Hur vet du att alla sadlar i 17,5-18" blir för långa? Bara för att en Kieffer i 17" är för lång betyder inte att en Stubben 18" blir för lång. Du måste prova innan du kan säga att han inte kan ha 18"!

F ö håller jag med om allt Alexandra skrivit.

tror bara den blir för lång eftersom han har ganska kort anläggningsyta. borde dock inte kieffern bli kortare me tanke på kilbossorna och en stubben i 18 bli för stor med tanke på rundbossorna? sen har jag prövat 17 (visserligen hopmodell) och då skulle ja enligt sadel utprovare ha en 16,5 men då hade dom bara en 17 hemma. då vägde jag dock 5-7 kilo mindre än vad jag gör nu och hade kanske mindre rumpa.

rider du i en 18 tum dia?

Jag brukar ha 17,5-18", har 17,5 på min hoppsadel. Har 44 i byxstorlek nu.

Kieffer har gigantiska kilbossor på de flesta av sina modeller, så de är längre än de flesta märken.

ja tycker sadeln ser för liten ut, eller du sitter iaf väldigt långt bak i den :crazy:

jag är 172 cm lång o väger 54-55kg, har stl 26 i jeans och 36 i vabliga byxor och ja har 17" på min dressyrsadel och 17,5" i min hopp(liten i stlken) och vist är den lite stor men jag kan inte ha mindre heller, inte när vi provade ut sadlar.

Som de flesta andra har sagt här så har en del 17" längre anläggningsyta än en del 18".

Jag har en Prestige Doge, 17", tycker inte att den är stor i storleken utan alldeles lagom till mig som är 165 cm lång, 52 kg tung. Har även ridit i Golden Star 17" (iofs hoppsadel) men de är inte heller stora...

Prova iaf att rida i en 18"? Finns ju inget värre än att sitta inklämd i en för liten sadel. Det blir bara dåligt för både dig och hästen, du sitter fel och belastar hästen fel.

ja tycker sadeln ser för liten ut, eller du sitter iaf väldigt långt bak i den :crazy:

jag är 172 cm lång o väger 54-55kg, har stl 26 i jeans och 36 i vabliga byxor och ja har 17" på min dressyrsadel och 17,5" i min hopp(liten i stlken) och vist är den lite stor men jag kan inte ha mindre heller, inte när vi provade ut sadlar.

jag är 165 cm lång.. kommer väga 58-60 kg när ja e klar o ha byx storlek 36-38.
jag har 17 tum i min gamla dressyr sadel samt 16,5 i min flatback en stubben som e rymlig.

och ska jag ha 18 undrar jag va folk med gigantiska rumpor ska rida i

Som de flesta andra har sagt här så har en del 17" längre anläggningsyta än en del 18".

Jag har en Prestige Doge, 17", tycker inte att den är stor i storleken utan alldeles lagom till mig som är 165 cm lång, 52 kg tung. Har även ridit i Golden Star 17" (iofs hoppsadel) men de är inte heller stora...

Prova iaf att rida i en 18"? Finns ju inget värre än att sitta inklämd i en för liten sadel. Det blir bara dåligt för både dig och hästen, du sitter fel och belastar hästen fel.

som sagt hittar jag någon som är 18 så visst. men här säljs inga sådana.. aldrig sett en beg 18. och jag känner mig inte inklämd har gjort det i en del 17 tum men då harjag kännt att ja inte kan komma ner i sätet och inte har något bakom mig sitter jag rätt i denna så har jag det...

Sitsstorleken har inte bara med bredden och storleken på rumpan att göra, utan ju längre ben dessto större tumstorlek.

Du kanske har långa ben?

Sitsstorleken har inte bara med bredden och storleken på rumpan att göra, utan ju längre ben dessto större tumstorlek.

Du kanske har långa ben?

jag har korta ben :smirk:ridbyxor i 38-40 får ja vika upp ca tio cm.. o får sy upp alla byxor... så tyvärr är jag inte långbent heller har längre överliv.

kollat annonserna på 18 tumare här nu.. Fanns strax över 20 dressyrsadlar med det..

20 av 604.:angel:

Är alla så små att dom kan rida i mindre då :smirk:

och då är det kieffer där 17 är på gränsen till för lång. kanske inte gäller alla modeller?

albion kan han ej ha.passar inte.

amerigo och childeric har jag ej råd med.
dominus ligger inge vidare har provridit men ja gillade inte den heller.
stubben passar ej. inte county heller. inte frank beines.

wintec passar inte..

har kanske glömt ngt dyrt märke ja hittade beg. ja passier...som ja ej har råd med..

ja då återstår en pfiff... "pfiff". nej tack.

så då återstår inga sadlar =)

o vet ni slog jag sedan på 17 tum så fick ja fram över 400 =)...:)

näh men jag tackar för eran hjälp... nu litar jag på mig själv. sadelutprovare och dom här omkring.. men dyker det upp en 18 så ska jag inte tänka nej den är för stor utan jag ska testa den. I promise =).

Men vad som finns beg kan du ju inte gå på?? Ursäkta men om det nu skulle vara/är så att du behöver en 18", av märke X i bomvidd Y, och det inte finns begagnat, då kan du ju inte bara tycka 'nej det finns inte'???

Himla udda resonemang om du frågar mig..

nepp. känner ingen som har en 18 tum. och aldrig sett ngn beg i någon butik heller. däremot har ja ridit i några 17,5.men det känns ungefär som en 17 tum:angel:

Alltså har du ingen aning om du sitter så bra som du tror i 17/17.5" för du har inget att jämföra med. Det var det som ante mig..

Man vänjer sig även med icke-optimala saker, och märker inte skillnaden förrän man (i fallet sadlar) hamnar i något mer optimalt.

Gissa hur mycket jaga nsåg att det var JAG som var felet ang min stolsits. Gissa hur mycket jag insåg hur mycket SADELN gör när jag första gången satt i en som passade MIG?

Och gissa hur mycket jag sen dess VÄGRAR att acceptera något som inte passar mig - också. Men innan jag visste om skillnaden var jag ju saligt ovetande om att det fanns andra alt som var mycket bättre..

Men vad som finns beg kan du ju inte gå på?? Ursäkta men om det nu skulle vara/är så att du behöver en 18", av märke X i bomvidd Y, och det inte finns begagnat, då kan du ju inte bara tycka 'nej det finns inte'???

Himla udda resonemang om du frågar mig..

jag menar att det är svårt att testa en 18 då.. självklart köper ja inget som inte passar hästen.
o ja tror fortfarande inte ja behöver en...

så ja tackar så mycket för din hjälp

Alltså har du ingen aning om du sitter så bra som du tror i 17/17.5" för du har inget att jämföra med. Det var det som ante mig..

Man vänjer sig även med icke-optimala saker, och märker inte skillnaden förrän man (i fallet sadlar) hamnar i något mer optimalt.

Gissa hur mycket jaga nsåg att det var JAG som var felet ang min stolsits. Gissa hur mycket jag insåg hur mycket SADELN gör när jag första gången satt i en som passade MIG?

Och gissa hur mycket jag sen dess VÄGRAR att acceptera något som inte passar mig - också. Men innan jag visste om skillnaden var jag ju saligt ovetande om att det fanns andra alt som var mycket bättre..

va bra för dig.

jag har testat sadlar jag inte passar i samt sadlar jag passar i.
precis va man borde göra :angel:

jättebra att du har passande sadlar osv.

men om min tränare säger att ja kan ha en 17 tum. att min sits är mycket bättre. (dock vet jag själv att jag måste träna rygg och mage) så tror jag på det se du..

o tydligen verkar det ju inte finnas så många sadlar i 17 på marknaden och då tycker jag det är konstigt alla som rider regionalt/nationellt.. rider dom också i för små sadlar?

jag rider lokalt och med det menas inte att jag ska ha sämre sadel.. men dom som tillhör "toppen" borde ju ha mer koll.:angel:

du får skicka ett brev till dom:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka