Nu ska det byggas muskler!!

S

smiling_sun

Hästen har blivit någorlunda bra och ska nu bygga muskler genom att tömköras. Han har kissing spines och korta muskler i bakdelen och har då svårt att ta ut steget. Han ska nu tömköras varje dag, få på ringsko bak och korta av tån, massage och stretching och sen tillbaka till kliniken igen om 2 veckor för behandling av ryggen. Tips på saker jag kan göra för att få riktiga ryggmuskler (så jag kan rida igen :) )? Fodertillskott??

Sv: Nu ska det byggas muskler!!

Vad kul att det går framåt:)
Tyvärr har jag inga tips att ge dig.

Vilken klinik åker du till?

Klättra i backar är ju aldrig fel :banana: Men det beror ju på hur mkt han får anstränga sig, om du kan tömköra honom precis så som du skulle ridit honom, eller om han endast får gå väldigt lugnt. :smirk:

Fladde skrev:
Vad kul att det går framåt:)
Tyvärr har jag inga tips att ge dig.

Vilken klinik åker du till?
Tack! Åker till Stenestads hästklinik. Dom är super :)

Sandra S skrev:
Klättra i backar är ju aldrig fel :banana: Men det beror ju på hur mkt han får anstränga sig, om du kan tömköra honom precis så som du skulle ridit honom, eller om han endast får gå väldigt lugnt. :smirk:
Tja.. Göran Rydén (min vet) sa att han skulle tömköras mycket och i kuperad terräng. Antar att han menar endast skritt nu i början. Han måste bygga upp muskler långsamt.

smiling_sun skrev:
Tja.. Göran Rydén (min vet) sa att han skulle tömköras mycket och i kuperad terräng. Antar att han menar endast skritt nu i början. Han måste bygga upp muskler långsamt.

Då passar ju skogens alla backar perfekt ;)

Ja, särskilt här nere i skåne där man endast ser backar när man rider i skogen! ;)
Är det bra med cavaletti? Bada kanske? :idea: Någon som har erfarenheter av ringskor? Pratade med min nya hovslagare men han hade inte ringskor eftersom man gjorde dem själva och det var stor brandfara. Han visste heller ingen som hade det häromkring. Någon som vet hovslagare i skåne som har ringskor?

min hovslagare gör skor själv, så han kan göra alla "special" beslag. Tyvärr tar han inga nya kunder.

Cavaletti i skritt kan nog vara bra, det är väl ungefär som att gå över lite pinnar/träd och rötter.. Vet inte om det är bra att simma, tror att det är väldigt bra för hästar i allmänhet, men hur det är med just din häst har jag ingen aning om.

För att bygga muskler så kan du tömköra över cavaletti, tömkör eller promenera ut i skogen över träd/rötter och stenar, klättra om du har några bra backar i närheten.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Kivina
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka