Nu så blir det nog koppeltvång

Inte_Ung

Trådstartare
Även om jag tycker att det borde gått att lösa på annat sätt.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=72-AV_ID=812182,00.html

Men där jag bor så är det nu bevisat att hundägare är konstiga.
Ni som läst mina tidigare erfarenheter har ju undrat.

Varför blir det så här?
Och varför går det inte att stoppa sådant innan olyckor händer?
Det finns ju bara förlorare i den här soppan.
Den som är skadad för livet av hunden, hunden, ägaren och så alla hundar och hundägare som inte ens var där och som nu riskerar allmänt koppeltvång.

Alla borde liksom inte få ha hund.

Och ja, jag har sett den där rottisen i verkligheten.

Sv: Nu så blir det nog koppeltvång

Fy fan i så fall, säger jag bara.
Ska inte trevliga uppfostrade lydiga hundar kunna få springa lös bara för att vissa inte har koll på sina hundar. Det är skamligt!
(Har inte sett den hunden, men följt denna debatt på unt med spänning och ibland tårar i ögonen, när folk föreslår koppeltvång).

Fast koppeltvånget skulle då gälla i enbart tätbebyggt område och det anser jag inte bli någon uppoffring för vår del.

Jag anser att koppel SKA vara på när man vistas bland många människor i just tätbebyggda områden.

Jag håller med! Jag upplever att de som har sina hundar lösa i tätbebyggda områden(och då inte i hundrastområde) tyvärr ofta är de som överskattar sin hunds lydighet alternativt inte bryr sig alls om sin omgivning, även om det naturligtvis finns undantag.

Fast koppeltvånget skulle då gälla i enbart tätbebyggt område och det anser jag inte bli någon uppoffring för vår del.

Jag anser att koppel SKA vara på när man vistas bland många människor i just tätbebyggda områden.

Kan inte annat än hålla med.

Men tätbebyggt är ibland ganska så glest.
Och där behöver inte vara mycket folk heller.
I vår By som det hela hände i så finns massor av plats även där det är tätbebyggt.
Det är stora villaområden med mycket grönt och skog emellan.
Och en och annan gård mitt inne i det hela.

Tyvärr, så lär detta inte hjälpa ett dyft. är ju bara att se hur dåligt det koppeltvång som finns reglerat i jaktlagen fungerar..

Det är i och för sig sant.

Fick senast i dag vråla barskt åt en person jag mötte på en stig i ett naturreservat där det råder koppeltvång att han skulle kalla in hunden och koppla den omedelbart.

Förra veckan blev vi "påhoppade" av en lös lagotto i samma naturreservat, vars matte inte befäst inkallningen ens.

SUCK

In med hundkörkort!
Och vad stoppar ett koppel med en stor hund som verkligen är på väg att attackera med fel person i andra ändan? :crazy:

Bland folk så syns ju den lösa hunden.
Och om den medför upprepade störningar så kan ju polisen agera.
Vi har patrullerande Polis i vår Byhåla numera så det blir nog kontroll på det.

Men jag tycker att det är hemskt att det skall gå så långt.
Under "koppeltvångstiden" som finns i jaktagen (det heter egentligen hundförbud) så kan ju inte hundar utan egen trädgård röra sig fritt någonstans alls.
Utom i de rastgårdar som finns på vissa orter.
Märsta t.ex. har flera stycken.

Senast ändrad:

Men om det hänger någon i andra änden på kopplet så vet man ju i alla fall vem som har ansvaret.
Och inte som med hunden som det står om i länken.

Det är ju inte alltid du vet, ett koppel kan ju tappas. Så då står man där med okänd hund i löst koppel.
Jag har inte läst om ett enda fall där en hund som attackerat har haft okänd ägare utan ägaren har varit i närheten.

Läs i länken.
De har haft problem med att hitta den ansvarige.
Och den som är dömd nekar till att hunden är hans.

Om det är den hund som jag tror att det är, så är den en känd vandringspokal i Byn.
Så vem som gav den till vem senast kan vara svårt att veta.

för min del skulle det vara ganska skönt,så länge det rör sig om enbart tätbebyggda områden.i vårat område är det väldigt populärt med olika "pitbulls".nya inneflugan här. och i 9 av 10 fallen har ägaren noll koll och dom har tyvärr ofta dom lösa .var själv med om en incident med 2 av dessa hundar.även en stor svart blandras som jag vet har höggt ihjäl en vavva som springer lös när ägaren drukit.så ja jag tror det kan avara bra mvh vintra

Liknande trådar

R
Övr. Hund http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=405540,00.html Jag tycker att de har skrivit väldigt lite om detta men för er som vill...
2
Svar
39
· Visningar
3 882
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V