Nu måste vi prata om köpebröd.

Baka bröd är inte min grej. När det gäller bröd så finns det ett otroligt sortiment. Jag håller mig till märken/ bagerier jag tycker gör gott bröd. En del har alldeles för mycket salt i brödet. Gillar Polarbröd men försöker äta grövre varianter. Maken äter bara libabröd.
 
Tror @Mineur tipsat om ett enkelt snabbbakat formbröd i någon tråd som jag testat flera gånger, mycket smidigt!

För övrigt gillar jag nog i princip alla sorters köpebröd, ju degigare/kompaktare desto bättre ungefär:D
Ehhh... Det har jag kanske, någon gång... För väldigt länge sen... Så pass länge sen att jag inte minns det själv :angel: Men skulle du råka komma på det åt mig så får du gärna säga till, för det låter ju som en riktigt pangtips! Om jag nu kom ihåg det, vill säga. Kul att kunna få tips från sig själv liksom :D
 
Jag blir nästan lite provocerad av alla påhopp på svenskt bröd här i tråden! Precis som @Sel bor jag i UK och svenskt bröd är en av de saker jag saknar allra mest. Ni som ogillar det svenska kan prova att bo i UK i ett år säger jag bara, maken till dåligt bröd har jag aldrig skådat! Jag har bott här i 11 år och har precis, förra året, lyckats hitta ETT bröd som är okej. Och med det menar jag att det innehåller åtminstone marginellt mer saker än luft, samt att det går att bre smör på utan att rosta det först. Annars är i princip allt bröd här olika varianter av bröd i stil med Pågens Jättefranska: med andra ord tunt, vitt bröd som försvinner i munnen (men inte på ett bra sätt alltså) och går sönder bara man tittar på det. Ibland har de lite fröer i sig, men det ändrar tyvärr inte konsistensen nämnvärt.

Sen håller jag med om att svenskt bröd ofta är onödigt sött, men det finns flera alternativ med låg sockerhalt (runt 4% istället för upp emot 10%) som åtminstone jag tycker har rätt mycket "stuns" liksom. Det är just den sortens bröd jag saknar och brukar köpa med mig, typ Fazer Frökusar, Pågen Energi, Östras Sportbröd, Pågen Grötbröd...

Ska dock också säga att en skiva Pågenlimpa med rejält med smör är bland det godaste jag vet, där kan man snacka sött och degigt! Muuums :love:
 
Jag kanske är exceptionellt dålig på att baka eget bröd men mina är bara goda precis nybakade och inte ens då kan jag påstå att de brukar vara sådär superfluffiga. Finns många varianter av köpebröd jag föredrar framför någon dag gammalt hembakat :o
Oftast har man jäst för kort tid och/eller slagit ut den luft man jäst upp. Testa att byta jästiderna i receptet så du jäser den korta tiden först innan du formar frallor/limpor och sen den långa tiden. Och ingen fara oftast om man jäser lite till på den sista tiden. Sen fryser jag nästan alltid in allt bröd jag inte ska äta samma dag och dagen efter, mindre risk för torrt bröd :)
 
Så det är som jag misstänkte. Degigt är lika med mjukt o saftigt. Ojäst, det vill säga jästen har inte använt sockret i degen, är gott. Nåväl, jag inser att jag är gammaldags. Jag gillar fluffiga tekakor och surdegsbröd med seeeega, nästan hårda kanter. Hembakta hålkakor. Tur det finns knäckebröd till vardags.
 
jag gillar barkis, just och fluffigt! Icas tycker jag dock inte om, det är för sött, jag vill hellre att det drar åt salt.

Ett av mina brödmysiterier är att Hönökaka tillverkas i Torslanda på Hisingen och att jag aldrig blivit serverad Hönökaka på Hönö utan det hembakta brödet som hyllas där är betydligt tjockare brödkakor som kallas för "Bagebröd"?
 
Oftast har man jäst för kort tid och/eller slagit ut den luft man jäst upp. Testa att byta jästiderna i receptet så du jäser den korta tiden först innan du formar frallor/limpor och sen den långa tiden. Och ingen fara oftast om man jäser lite till på den sista tiden. Sen fryser jag nästan alltid in allt bröd jag inte ska äta samma dag och dagen efter, mindre risk för torrt bröd :)
Jag har provat med olika jästider och även med recept som enbart jäser i tilltänkt brödform. Blir enbart marginell skillnad tycker jag och hembakt bröd som varit fryst blir alltid lite soggigt när det tinar och det gillar jag inte så då måste det in i ugnen igen eller möjligtvis rostas.
 
Ett av mina brödmysiterier är att Hönökaka tillverkas i Torslanda på Hisingen och att jag aldrig blivit serverad Hönökaka på Hönö utan det hembakta brödet som hyllas där är betydligt tjockare brödkakor som kallas för "Bagebröd"?

"Torslandakaka" låter för osexigt. :devil:

Skämt åsido så har jag pratat med någon som hade bakgrundsstoryn till namnvalet, och jag har bestämt för mig att det var ungefär så enkelt som att Hönökaka var ett bra produktnamn. Tyvärr kommer jag inte ihåg sammanhanget alls så jag kan inte gå tillbaka och verifiera det.
 
Ehhh... Det har jag kanske, någon gång... För väldigt länge sen... Så pass länge sen att jag inte minns det själv :angel: Men skulle du råka komma på det åt mig så får du gärna säga till, för det låter ju som en riktigt pangtips! Om jag nu kom ihåg det, vill säga. Kul att kunna få tips från sig själv liksom :D
Haha! Jag hade det som en screenshoot i telefon, tyvärr följde den inte med vid ett telefonbyte, men vem vet det kanske dyker upp 🤷‍♀️
 
Min fråga är framför allt, hur ORKAR och HINNER ni baka bröd? Jag skulle gärna baka eget men hur tusan får man tiden att räcka till?

Plz dela med er av enkla recept 🙏
Det tar inte speciellt lång tid med @athena_arabians surdeg som grund... :) Jag brukar köra ihop degen i assistenten på morgonen. Sedan jäser den hela dagen tills jag bakar brödet på kvällen efter jobbet. Det blir två limpor som jag delar i lagom stora bitar och har i frysen.
 
Det tar inte speciellt lång tid med @athena_arabians surdeg som grund... :) Jag brukar köra ihop degen i assistenten på morgonen. Sedan jäser den hela dagen tills jag bakar brödet på kvällen efter jobbet. Det blir två limpor som jag delar i lagom stora bitar och har i frysen.

I min värld är det tid 😅 Är i läget då jag ibland får micra köttbullarna pga hinner inte steka dem men oftast blir det inte det heller utan typ filmjölk till lunch. Kanske får inse att brödbakandet får vänta lite 😅
 
Jag har provat med olika jästider och även med recept som enbart jäser i tilltänkt brödform. Blir enbart marginell skillnad tycker jag och hembakt bröd som varit fryst blir alltid lite soggigt när det tinar och det gillar jag inte så då måste det in i ugnen igen eller möjligtvis rostas.
Okej, kan ju vara recepten som inte är bra. Många hemmarecept är direkt felaktiga tyvärr. Jag förstår att man får dåliga bröd när man följer många recept, jag gör oftast inte som recepten säger. Men jag är utbildad bagare så jag förstår att jag har andra förutsättningar än gemene man.
 
Min fråga är framför allt, hur ORKAR och HINNER ni baka bröd? Jag skulle gärna baka eget men hur tusan får man tiden att räcka till?

Plz dela med er av enkla recept 🙏

Jag bakar ett supergott och saftigt grovt rågbröd med frön i form. Det kräver att man gör en insats för att få till en surdeg och det är långa jästider, men arbetsinsatsen och disken däremellan är verkligen minimal (sammanlagt max 15 minuter inklusive disk). Jag kan lägga in receptet senare om du gillar rågbröd.

Det går att variera och göra det sötare eller syrligare och makan variera vilka frön man har i eller köra utan frön och med mer rågkross.
 
Pågens limpa.... När jag var liten köptes det ibland och jag skar fyrkanter och åt som smågodis.
Blotta tanken att äta "sirapslimpa" som smörgås var/är motbjudande. Men så hr jag problem med att blanda sött med salt också ;)
 
Självklart - det är ju bröd!?

Jag bakar mitt frukostbröd på 1 liter vatten. Knådar i hushållsassistent pga mängden.

Gräddar utbakat i långpanna. Det blir som ett stort bröd. Det skär jag i åtta delar när det är klart och fryser in. En bit räcker två-tre dagar ungefär. Skär skivor som av en limpa.

Jag har alltid bakat mycket i taget. SÅ himla kul är det inte att baka. Jag gör det för att få det bröd jag vill ha.
Jag tar för givet att du missade att läsa mitt tidigare inlägg om varför det inte alls var sådär självklart för mig, det där jag faktiskt förklarade varför jag undrade....
 
I min värld är det tid 😅 Är i läget då jag ibland får micra köttbullarna pga hinner inte steka dem men oftast blir det inte det heller utan typ filmjölk till lunch. Kanske får inse att brödbakandet får vänta lite 😅
Ja, jag skakade huvudet och fnissade högt när jag klickade på länken och såg "dag 1..." och "13 000 steg senare" ungefär... :D Det är så det känns. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp