Nu måste ni hjälpa mig...

sasucatu

Trådstartare
Bett funderingar...

Vad är skillnaden mellan spoon mouth o vanlig port? Jag misstänker att min häst inte gillar tryck på tungan så jag ska pröva beställa en annan stång (hon har billy allen nu) men jag vet inte vilken jag ska testa. Jag vill inte ha en vanlig delad, utan hel mundel.
Ni som har port bett, har ni low, medium el high? Vad avgör vilken storlek man använder?
Sen så undrar jag om det är ngn som använder correction betten och vad ni tycker om dem.

Jag kan ju tillägga att hon går prima på vanligt bett, men eftersom jag vill ut på tävlingsbanan så är det stång som gäller. Jag är alltså inte ute efter ngn "problemlösar" bett.

Sv: Nu måste ni hjälpa mig...

Varför inte fortsätta med Billy Allen fast stång? Det är ju det du rider på nu och det går ju bra säger du. Andra inte på det som fungerar.

kenneth skrev:
Varför inte fortsätta med Billy Allen fast stång? Det är ju det du rider på nu och det går ju bra säger du. Andra inte på det som fungerar.

Var skrev jag det? :confused:

jag skrev att jag misstänker att hon inte gillar tryck på tungan (billy allen)och att hon går bra på vanligt (snaffle, delat) men att jag pga tävling måste byta till stång!

Finns ju absolut ingen anledning att ta till ett correction bett om du inte har en häst som behöver korrektion.

Det bästa är förstås om du har möjlighet att låna lite olika bett och testa bettet ordentligt under några ridpass. Men det kan ju vara svårt att få tag i olika bettyper att prova.

Jag fick hjälp av en duktig tjej (svea) med att prova ut bett till Alazzi och hon tittade och klämde i munnen på Alazzi. Per Larsson är också erkänt duktig på bett (har skrivit en liten bok i ämnet också). Myler har många olika bett som ger bra tungfrihet. Inte så svårt att få tag i, men rätt dyra bett.

När jag skulle börja med stång till Alazzi fick jag också rådet att rida på Billy Allen men eftersom han inte gillar tungtryck så trivdes han inte på den bettypen.

Det bett som har fungerat bäst på Alazzi är de som ger tungfrihet, du kan ju t.ex låna ett engelsk bett bara för att testa. Alazzi trivdes t.ex väldigt bra på en helt vanlig jaktstång. Såna bett kan ju vara enklare att få låna om man bara vill testa runt lite? Kostar inte så mycket om man vill köpa heller.

Mäh, nästan 100 pers som tittat, o bara 2 som svarat. Nog måste väl NÅN av er ha sådana här bett o veta ngt om dem :confused: :crazy:

Kom igen nu... :cool:

620-1.jpg

Ungefär den här mundelen men med längre shanks.
Hade räckt med dessa korta shanks på Alazzi men då fick jag inte tag i det. Jag letade verkligen, både i Schweiz och i Tyskland på mässor.

Bettet finns nu i Stockholm om du vill låna och prova?

alazzi skrev:
620-1.jpg

Ungefär den här mundelen men med längre shanks.
Hade räckt med dessa korta shanks på Alazzi men då fick jag inte tag i det. Jag letade verkligen, både i Schweiz och i Tyskland på mässor.

Bettet finns nu i Stockholm om du vill låna och prova?

Vad snäll du är :bow: Jag befinner mig dessvärre i Umeå, så det blir nog tyvärr lite problems :cry: :crazy:

Ok, det var ju lite långt bort förstås.

Känner du ingen som har bett att låna ut så att du slipper felköp? Jag vet hur surt det är att komma hem med ett bett när hästen säjer nej tack direkt.

Nej, det är vääääldigt dåligt med westernfolk i denna stad. Vet dock en familj, skulle kunna höra med dom. Vad heter bettet på bilden?

Jag hade sån otur att jag fick låna ett bett som min häst gillade mycket. Sen höll jag på i flera år och letade efter just DET bettet...Fanns inte. Jag har varit inne i varenda butik som passerats på jakt efter just den modellen.

Nu letar jag av gammal vana trots att jag inte har kvar den hästen längre. Känner mig som om jag vinner en högvinst i så fall.

Det är egentligen inget särskilt bett, köptes i en vanlig westernbutik i Upplands Väsby en gång i tiden, men nu går det inte att få tag i.

Ett bett med lite tungfrihet och korta shanks, ungefär som Mylerbettet på min bild i tråden.

Men om du bara vill testa just tungfrihet på ett bett så kan du ju ta vilket engelskt bett som helst bara för att testa?

Bettet på bilden är inte snordyrt, så du kan ju testa att köpa ett sånt och testa?

Jag hade inte börjat med en sån mundel som övergångsbett till stång. Som övergångsbett är det enklare för hästen om du har en ledad mundel. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall.

alazzi skrev:
Jag hade inte börjat med en sån mundel som övergångsbett till stång. Som övergångsbett är det enklare för hästen om du har en ledad mundel. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall.

Hon är riden på stång i ett par månader, men verkar inte riktigt trvias med billy allen mundelen, varav jag söker ett bett med tungfrihet.

Liknande trådar

S
Western Vill höra lite olika tankar och funderingar här angående bettsling av westernhäst som tävlas! Mina frågor är...: * Varför finns...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 191
Senast: docskingcalibar
·
Western Ska köpa ett bett med tungfrihet. Nån som kan rekomendera ngt? Low, medium eller highport? Vad är skillnaden mellan vanlig port o...
Svar
11
· Visningar
2 097
Senast: sarma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka