Jag håller med, det borde vi inte, men samtidigt, hur länge kan vi hålla samhället nedstängt? hur kan vi få alla att följa restriktionerna? Folk har ju tröttnat. Jag såg det redan några veckor innan munskyddskravet försvann från kollektivtrafiken, plötsligt var jag ensam om det nästan. I affärerna handlar folk inte ensamma. Folk trängs, folk shoppar, folk festar. Det är bröllop, dop och hästshower.
Och jag sa för en timme sedan till min 14 åring att "nja, du kan få åka med din kompis och äta sushi bara ni två men jag gillar inte att ni ska till shoppingcentret, det tycker jag att ni avstår".
Jag ser gärna att vi kanske stänger ner igen om smittspridningen ökar, så att det gäller alla, men jag tror inte att det kommer att följas speciellt väl, smittspridningen kommer inte att minska jättemycket av det.
Kanske kanske hade vaccinpass varit en väg att gå, en kompromiss? Negativt covidtest hade jag absolut önskat skulle fungera, men det verkar det ju inte göra?
Så i augusti när smittan kommer öka ordentligt igen, hur ska vi göra för att minska den och få ner trycket på sjukvården? Det är ju ingen som säger att det blir så, men OM?