Nu har jag provat Freeformen...

Sv: Nu har jag provat Freeformen...

min har stooora rörelser med mkt knäaktion.
jag gillade inte o rida i freeformen direkt, rätt bekväm att sitta i dock, mkt möjligt att den kan va bekväm på en annan häst. dessutom kändes hästen enormt bred. tacka vet jag min isabell werth sadel! men smaken är som baken..delad:)

Ja smaken är ju delad men jag har inte alls upplevt vinglighet på häst med knäaktion sk vinkellyft.

Att jag sen inte gillar freeformen alls är en annan sak.

nåväl. jag upplevde det iaf vingligt. men mkt har o göra att det kändes som man satt alldeles för brett (har ju en bred häst) och är man van o rida i andra sadlar blir det ju givetvis en helt annan känsla. Då va det nästan skönare o rida helt barbacka. Dock är det ju alltid skönt med stigbiglar. Är iof intresserad av bomlöst, men inte just den modellen.

Jag föredrar de breeeeda sadlarna. För i freeformen kommer man för långt ifrån ryggen ju...

Jag tycker inte man sitter brett i Freeformen... Den har ju ett uppbyggt säte...

Inte heller kan jag tänka mig hur höga knälyft kan påverka balansen... Min häst har inte höga knälyft men han har en väldigt "hoppig" galopp (höga galoppsprång eller vad man ska säga) men det är inte vingligt då...

Men skitsamma, du gillade den inte. Alla tycker vi olika.

OBS OBS! Jeg ser att hästen din inte tyckte om Freeformen de første minuttene...

Min häst fikk jätteondt i ryggen av Freeform:mad:

Freeform är en styv och rak sadel, jag tycker den är så styv att den inte kan kalles "bomfri"... Den formar sig inte etter hästen...

Dom jag köpte sadeln av sa till mig at den skulle formes etter hesten, derfor red jeg med den selv om hästens päls fikk lite skav. Etter 10-12 turer (30min - 2 timers turer) hadde hästen jätteondt i ryggen:(

Jag brukte grandeur-pad under. Men endå...

Pass på!!!

Grandeur paden är för tunn för freeformen. Att de skulle få ont i ryggen av sadeln är ju löjligt. Den är visst mjuk och formbar.

Jag håller faktiskt med dig om det! Den är inte så himla mjuk som man kan tro av alla beskrivningar på Buke! Jag har svårt att böja den, men som tur är har min häst en väldigt rak rygg, annars hade jag nog märkt det på hästen. Den sjunker ju ner litegrann och Skiton trycks ihop på de ställena där det behövs, men det blir ju mer tryck fram och bak om hästen är lite svankryggig.
Men min häst gick verkligen jättebra med den, framförallt i galoppen, så jag är villig att testa...

Men jag tackar för din åsikt! Skönt att höra någon som faktiskt har fått problem pga den och inte alla solskenshistorier hela tiden.

Grandeurpadden ska kunna användas med FF, men det beror på hur musklad hästen är. Skiton ska vara mer stötdämpande och bättre för hästar som har ryggraden i samma höjd som muskulaturen eller ryggraden ligger högre än muskulaturen. Grandeur är för välmusklade hästar.

Jo det kanske den ska kunna användas till. Men eftersom sadeln är tjockare än andra bomfria så tycker jag att en tjockare pad gör sig bättre. Jag har en välmusklad häst och skulle kunna ha min sadel utan pad men det har jag ju inte heller för det.

Men det är ju för att en pad hjälper till att fördela trycket.
FF bilar ju inte en kanal av sig själv, det måste man ha en pad till.

De blir inte de andra heller förutom ST. Sak samma men jag tycker iaf att skiton gör sig bättre till FF.

Men alla bomlösa ska ju användas med pad.. ST har ju bossor, därför behöver man inte det med dom.

Jag vet...har inte sagt annat heller...

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej!:) Jag håller på att leta runt efter en egen häst. Senaste hästen jag var och provred(ett skimmel sto) verkade bra från ryggen men...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix