Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men då ska jag även rekomendera, faktiskt, att använda Hibiscrub och torka ordentligt med en ren handuk och sedan salicylsyrevaselin. Det gjorde susen och all rasp var borta på 1 vecka. Obeservera, de va inte lite rasp han hade heller
äppelcidervinäger är inte starkt för magen.sen finns det vissa hästar vars mugg försvinner om man ger dem äppelcidervinäger, men då ska de nog vara okänsliga i magen *funderar*
Testa att ge hästen Probiotika, obalans i tarmarna är en av de vanligare orsakerna till mugg. Får hästen kraftfoder? Isf skulle jag ta bort det tillfälligt.
Min häst går ute med sina bandage, inga problem. Torskleverolje-bandagen är eg. lätta, du köper torskleverolja på apoteket, kladdar på lite och lägger sedan på bomull och en linda. Detta sitter sen på i 12-24 timmar och när du tar av det kan du försiktigt ta bort lösa skorpor och ev. ta på salva.
När det har luftat en dag el. dyl upprepar du tills muggen är borta. Torskleverolja är bakteriedödande, men mycket milt så det förstör inte den egna bakteriefloran.
Fukt är sällan det ursprungliga problemet för muggen. Finns det klöver eller johannesört i hagen?
Nu blev jag nyfiken. Min häst hade bara en liten sårskorpa fram till i helgen då jag bytte stall och därmed hage. Den nya hagen har massor med KLÖVER, och nu har hon flera skorpor på karleden, bara efter några dagar i den nya hagen. Menar du att klöver kan orsaka mugg??
För det första så vill jag säga åt helvete med veterinärer när det kommer till mugg.