Nu har jag pratat med veterinär ang mugg

Sv: Nu har jag pratat med veterinär ang mugg

en saltlösning på 10% som man sprayar på själva muggen är en ganska enkel lösning.

men då ska jag även rekomendera, faktiskt, att använda Hibiscrub och torka ordentligt med en ren handuk och sedan salicylsyrevaselin. Det gjorde susen och all rasp var borta på 1 vecka. Obeservera, de va inte lite rasp han hade heller

men då ska jag även rekomendera, faktiskt, att använda Hibiscrub och torka ordentligt med en ren handuk och sedan salicylsyrevaselin. Det gjorde susen och all rasp var borta på 1 vecka. Obeservera, de va inte lite rasp han hade heller

Vart hittar man hibiscrub? Apoteket?

Kan man göra så då, att man tar på salicylvaselin som löser upp krustorna så de lossnar, och sedan torkar rent försiktigt. På med hibiscrub och sedan torka ordentligt och på med salicylvaselin igen?

Hästen är lite svullen i benen nu, beror ju säkerligen på muggen, annars vet jag inte vad. Vill verkligen bli av med skiten, om inte annat så kommer vet i veckan.

Var vaksam på om svullnad och värme uppstår!
Mugg på ett bakben orsakade en streptokockinfektion, bakterierna vandrade upp i hasleden och "åt" upp ledbrosket, detta blev en hemsk chock för mig. Denna häst var mitt drömsto som jag köpte som 2-åring från ett dödsbo, ohanterad. Hon var vacker, klok och fick diplom som 3-åring, men var tyvärr bara 5 år då hon blev utdömd för denna skada som gjorde att hasen blev svullen som en fotboll.
Alla som jag rådfrågat innan sa att "lite mugg är inget farligt". Men det visade sig att det var livsfarligt. Nu hör det till historien att jag lät laserbehandla hasen 14 gånger och hon blev så bra att brosket återbildades och jag hade henne som avelshäst i många år. Hon är mamma till min nuvarande häst som är en pärla.
Alltså tveka inte att låta behandla med penicillin om det blir varmt och svullet ovanför muggen.

Erfarenheter från 14 år med mitt gamla sto:

Muggen kan hållas i schack med bandagering så att inte leran kommer åt.

Många saker hjälper "sådär" och många saker samverkar för att det ska bli mugg.

Jag kunde identifiera helt säkert en "magfaktor" - hon fick mugg direkt när hon serverades korn i fodret. (Även krafft som innehåller korn)
Även andra omställningar kunde reta huden.

En muggbakterie har tydligen förmåga att skapa en sorts sköld att gömma sig bakom. Därav viktigt att få bort allt för att komma åt den lilla rackarn, men salicylsyrevaselin funkade inte bra på min - blev sår som sen lätt blev infekterade... usch å fy!

Nya hästen har gått i samma hagar och nu har elva går gått - ingen mugg. Jag vågar aldrig ge korn till hästar... ;)

*O min fick av lusern:mad:

Grejen är ju om man pillar utan att ha på bakt, dödande medel så kan det sprida sig.

Även inuti bandage.

min har fått den där "sommarmugg" :(

Han fick mugg 2dagar efter att jag köpte honom för 1,5 år sedan (vinter) då pga. det var blött o fuktigt.
Senare försvann den och han hade ingen nu i vintras.

Men tyvärr fick han på hö. bak för någon vecka sedan..
hjälper det att ta på salicy syre vasilin för det ?
Var kan man hitta det ?

Apoteket! Det verkar funka här iaf, de blir mjukare.

Undrar om någon vet om man kan använda 5%ig salicylsyresalva?
Är det för starkt?

sen finns det vissa hästar vars mugg försvinner om man ger dem äppelcidervinäger, men då ska de nog vara okänsliga i magen *funderar*
äppelcidervinäger är inte starkt för magen.

Gör det någon skillnad på att använda den 5%iga eller den vanliga, tror den är 2%?

Svärmor jobbar på apoteket nämligen och hon tog hem en 5% med kort datum :laugh:

Njä, jag har nog alltid kört 5%ig så jag vet egentligen inte vad det skulle göra för skillnad förutom att den är starkare.

Min häst är sjukt pipig, så hade det gjort ont tex hade jag vetat det;)

Äppelcidervinäger fungerar också att spraya på utspädd *4 med vatten. Mkt effektivt om du samtidigt tar bort orsaken som flera skrivit om!

Testa att ge hästen Probiotika, obalans i tarmarna är en av de vanligare orsakerna till mugg. Får hästen kraftfoder? Isf skulle jag ta bort det tillfälligt.

Min häst går ute med sina bandage, inga problem. Torskleverolje-bandagen är eg. lätta, du köper torskleverolja på apoteket, kladdar på lite och lägger sedan på bomull och en linda. Detta sitter sen på i 12-24 timmar och när du tar av det kan du försiktigt ta bort lösa skorpor och ev. ta på salva.
När det har luftat en dag el. dyl upprepar du tills muggen är borta. Torskleverolja är bakteriedödande, men mycket milt så det förstör inte den egna bakteriefloran.

Fukt är sällan det ursprungliga problemet för muggen. Finns det klöver eller johannesört i hagen?

Nu blev jag nyfiken. Min häst hade bara en liten sårskorpa fram till i helgen då jag bytte stall och därmed hage. Den nya hagen har massor med KLÖVER, och nu har hon flera skorpor på karleden, bara efter några dagar i den nya hagen. Menar du att klöver kan orsaka mugg??

För två vintrar sedan så regnade det non stop nära nog hela vintern här. Trots rejäla hagar så stod hästarna i lera upp till knäna till slut. Nästan alla hästarna i stallet (runt 25 st) fick mugg, mer eller mindre.

På några av hästarna bland annat min så gav inte muggen med sig, trots diverse huskurer, veterinära råd mm. Till slut så skrev veterinären ut Hippo-Trim, då blev alla hästar snabbt bättre. Och det sista muggen försvann sedan med hjälp av Muggcur.

Även jag har rekommenderats Salicylsyrevaselin av veterinären att använda till mugg. Men det har alltid bara fungerat när det varit lite mugg. Till rejält med mugg så har faktist bara denna Muggcur fungerat!

Vet även en tjej som hade en häst med så mycket mugg som inte gav sig att hon åkte till klinik med hästen. Trots att ägaren noggrant följde veterinärernas råd gav inte muggen med sig. Det som botade hästens mugg var nämnda Muggcur.

Nu blev jag nyfiken. Min häst hade bara en liten sårskorpa fram till i helgen då jag bytte stall och därmed hage. Den nya hagen har massor med KLÖVER, och nu har hon flera skorpor på karleden, bara efter några dagar i den nya hagen. Menar du att klöver kan orsaka mugg??

Tror oxå på det.
Förr fick min ena mugg just när den kom in i klöverhagen- vitklöver.

Jag har tidigare sagt att jag numera ger 17 i att börja behandla. Igår ramlade de 2 krustorna bort av sig självt. Borstar karlederna noga- gör jag.

Men vänta nu lite... Det första man bör göra (precis som många sagt) är att ta reda på vad muggen beror på. Är det en bakterie, svamp eller något annat. När man har listat ut det (inte så dumt att be veterinären ta ett skrapprov för analys) och fått reda på vilken bakterie/svamp eller dylikt det handlar om så tar man reda på i vilken miljö denna trivs. Trivs den i syrefri miljö (ofta vätskande skorpor/krustor) Se till att miljön inte blir syrefri genom att tvätta bort skorpor t ex. Trivs den i fuktig miljö, se till att torka ut. Trivs den i lågt pH, se till att få högt pH osv. Alla av er andra nämnda behandlingar är säkert väl fungerande beroende på vilken bakterie/svamp som muggen beror på. Det finns alltså inte ett sätt som är rätt

För det första så vill jag säga åt helvete med veterinärer när det kommer till mugg.
Jag har gjort alla omfattande undersökningar inkl bakterie odling, biopsi av huden och all annan skit som min häst fick stå ut med och stå på klinik etc. Och vad visade dessa meningslösa undersökningar jo att hästen hade MUGG! Tack för den informationen som jag redan visste.
Vad gjorde jag då till slut jo jag rakade benet, tvättade med Hibiscrub varje dag i några veckor torkade torrt och smörjde med Zinkpasta. Detta gör jag nu endast en gång i veckan. Benet är alltid lindat i hagenoch alltid rakat för att skydda mot ev lera, väta och sår. Nummer 1 vid mugg är att raka bort håren det är ett stort problem vid mugg.

För det första så vill jag säga åt helvete med veterinärer när det kommer till mugg.

:crazy: Så tänker inte jag resonera. Är hästen dålig så ringer jag veterinär.
Detta var inte bara ett par krustor, hon var svullen, grå i ansikte och på hals samt ett stort ödem på magen. Inflammation med andra ord. Det gick superfort från att bara ha varit ett par krustor. Svullnaden har redan gått ner idag, vet inte om jag inbillar mig men jag ser skillnad trots att hon bara fått finadyna och hippotrim i 2 dagar :D

Tills en viss gräns kan man experimentera med hibiscrub och diverse men när den gränsen är nådd tycker jag man gör bäst i att ringa ut en veterinär.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 721
Senast: cirkus
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 831
Senast: Ponylove
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård