Nu har jag pratat med veterinär ang mugg

Sv: Nu har jag pratat med veterinär ang mugg

:crazy: Så tänker inte jag resonera. Är hästen dålig så ringer jag veterinär.
Detta var inte bara ett par krustor, hon var svullen, grå i ansikte och på hals samt ett stort ödem på magen. Inflammation med andra ord. Det gick superfort från att bara ha varit ett par krustor. Svullnaden har redan gått ner idag, vet inte om jag inbillar mig men jag ser skillnad trots att hon bara fått finadyna och hippotrim i 2 dagar :D

Tills en viss gräns kan man experimentera med hibiscrub och diverse men när den gränsen är nådd tycker jag man gör bäst i att ringa ut en veterinär.

jag menar att dom kan INGENTING mer än vad man själv kan när det kommer till mugg. Så är det. Jag har inte experimenterat ett skit med min häst utan jag botade min häst. Du missuppfatta mig helt veterinärerna kunde inte göra min häst bra så det är jag själv som fick agera veterinär i slutändan. Läs mitt inlägg igen för du missuppfatta totalt.

Möjligt.

Men jag hade inte kunnat ordna detta själv, behövde hippotrim och det fixar man inte själv. Dessutom vill jag ha prov på vad muggen kommer ifrån.

menar ju inte att man inte ska kontakta veterinär men vänta dig inga underverk, inga prover har visat någonting på min häst.

du hittar allt detta på apoteket.
Först rent med hibiscrub, torka av med ren handuk och sedan vasselinet.

Då ska du se att det blir bra, men håll på i max 10 dagar, vänta o se om de är borta o då väntar du iaf i 1 vecka o sedan påbörja igen :idea:

Canaural (Fd Fucidin) är verkligen det ultimata! Jag lovar...fick det tipset av min tränare som i sin tur fått tipset av landslags veterinären. Helt Out Standing!!!!!

Lite uppdatering.

Veterinären skrev ut canaural som hämtades ut och kladdades på.
Jag märkte ingen skillnad :mad: Provade ett par dagar sen blev jag så förbannad på muggen så jag tog hibiscrub i vatten, svamp och ordentligt skurade på muggen varpå den försvann :love:
Det satt liksom bara i pälsen och under väntade rosa fin hud så nu är det i stort sett borta!

Nu ska bara ansikte och hals läka, tips på det?

Jag ringde veterinär (mycket duktig) och frågade lite ang nya hästens mugg eftersom jag är så nojjig för allt :p

Hon berättade att jag absolut INTE skulle tvätta med grönsåpa och smörja med helosan, det gör ingen nytta. Tänkte dela med mig av det tipset.

Hon rekommenderade att smörja på salicylsyrevaselin.
Inte tvätta innan eller så. Bara smörja och om det är smutsigt och blir kladdigt torka bort och smörja igen. Det går tydligen in djupt och gör rent.

OM denna kur inte hjälper så skulle jag ta ut vet och få recept på Canaural (fd fucidin) örondroppar för hund, som ska vara jättebra. Det är tydligen det ultimata! :eek:

Hon är lite svullen bak på ena karleden runtom, det beror nog på muggen.
Det borde väl försvinna med muggen då?
Ingen hälta, ingen ömhet, ingen värme för övrigt.

Det bästa som finns emot Mugg är Hibiscrub - ett schampoo som finns på apoteket receptfritt och rätt billigt.. Bra emot typ alla sår btw... Sen Blue Horse salvan, dock får man inte tävla när man smörjt in med den men den är toppen - säljs dock bara i danmark!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 721
Senast: cirkus
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 831
Senast: Ponylove
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård