Nu har jag köpt ett sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 738
Sv: Nu har jag köpt ett sto!

Det jag funderar på med temperamentet, hon själv är supercool, men arbetsvillig och rolig att rida. Pappan Hubertus är ju känd för att lämna stabila avkommor.. Och hans pappa heter Hertigen och är inte alls känd för stabila avkommor. Hur ska man ställa sig till temperament vid hingstval?
Först och främst ett STORT GRATTIS! Mer efterlängtat sto har väl knappast hörts om:)
Ang Hertigen så är väl många historier ju det, historier...Faktum är att många dressyrryttare uppskattar just Hertigen på mödernet.
Det var några hingstar som inte passade in i mallen "hållbar, viktbärande och uthållig remont". Alltså fler än två hjärnceller som inte var osams.
Hertigen, Ceylon och Drabant var väl exempel på hingstar som gav avkommor som, när de jobbade för dig..:love: när de jobbade mot dig:eek: ujuj, då fick man gå bakom en vägg och vräka ur sig allt som mamma sagt att man inte fick säga:angel: Inga nybörjarhästar direkt. Nu kommer han ju i 3:e led på fölungarna och jag tycker du ska se det som en styrka, inte svaghet.
Hoppas det blir många lyckliga stunder med nya små liv.

Grattis till nyförvärvet.

I stallet jag står finns en släkting på moderns sida till din häst, och hon är väldigt lik din häst utseendemässigt! Peso är mormor till henne. Hon har haft flera föl, b la två med Master som blivit väldigt fina, men även avkommor med Leuthen, Sack och For Feeling som är mycket bra, så stoet ger nog bra hästar generellt, hon är nu dräktig med First Wish. Masteravkommorna har blivit normalstora runt 165, Leuthen och Sack är höga, 174 resp. 178, dock ej grova, och For Feelingen blir nog "normalstor" ( han är bara 1 år). Alla har mycket bra gångarter, 8-9 mässiga på 3-års och kvaliteten, och med Leuhten som far har avkomman kommit tvåa i Hornsundspokalen ( andra bästa hopptreårssto i Sverige) och avkomman e. Sack gick championatet i dressyr i Flyinge förra året. Är ditt sto i samma kaliber, vilket hon ser ut att vara på filmen, så har du skaffat dig ett kanonsto! Temperamentet är också mycket gott, så än en gång grattis!

Hejsan!
Jag vet faktiskt inte vem som fött upp modern och mormor, men det skulle absolut vara intressant att veta. hur tar man reda på sådant? Kul att det blivit så positiva reaktioner på mitt hästköp :)
Ulrika

Lars Forsström på Hippo Essentia, sa på Hingsttåget i Åstorp, att Alcatraz hade haft ca 60 % dräktighet, men skulle stoet inte ta sig med honom får man välja någon annan utvald ur HE program. Bl a A-Dur skulle ingå bland de utvalda.

Grattis till ditt nya sto.

Jag tror inte jag valt A-dur till det här stoet även om jag tycker att det verkar vara en hingst som skulle används mer. Är det något nytt att man kan byta hingst inom HE? Jag hade verkligen tänkt att åka på alla hingstvisningar iår. Ska se om det lyckas bättre nästa år ;)
U

Vad roligt för dig att du hittat din häst, hoppas hon kommer leva upp till dina förväntningar.

Lycka till!!

Ja men det hoppas ju jag med, det kommer säkert att dyka upp svagheter men just nu är jag ju bara helt förblindad:love:
U

Först och främst ett STORT GRATTIS! Mer efterlängtat sto har väl knappast hörts om:)
Ang Hertigen så är väl många historier ju det, historier...Faktum är att många dressyrryttare uppskattar just Hertigen på mödernet.
Det var några hingstar som inte passade in i mallen "hållbar, viktbärande och uthållig remont". Alltså fler än två hjärnceller som inte var osams.
Hertigen, Ceylon och Drabant var väl exempel på hingstar som gav avkommor som, när de jobbade för dig..:love: när de jobbade mot dig:eek: ujuj, då fick man gå bakom en vägg och vräka ur sig allt som mamma sagt att man inte fick säga:angel: Inga nybörjarhästar direkt. Nu kommer han ju i 3:e led på fölungarna och jag tycker du ska se det som en styrka, inte svaghet.
Hoppas det blir många lyckliga stunder med nya små liv.

:rofl: jo.. absolut efterlängtad, tänk att det blev en häst tillslut :).
Roligt att det är positivt m Hertigen, har för mig att jag läst att du skrivit det tidigare. Egentligen har jag inte så mycket emot omfifallatt framtida avkommor får mycket hjärna, om jag kan behålla dem. TYcker bara sådant är trevligt. Jag hoppas på många lyckliga stunder jag med, hur som helst så är det fantastikst att vakna lycklig, och vara så lycklig att man inte kan somna om..
U

Grattis till nyförvärvet.

I stallet jag står finns en släkting på moderns sida till din häst, och hon är väldigt lik din häst utseendemässigt! Peso är mormor till henne. Hon har haft flera föl, b la två med Master som blivit väldigt fina, men även avkommor med Leuthen, Sack och For Feeling som är mycket bra, så stoet ger nog bra hästar generellt, hon är nu dräktig med First Wish. Masteravkommorna har blivit normalstora runt 165, Leuthen och Sack är höga, 174 resp. 178, dock ej grova, och For Feelingen blir nog "normalstor" ( han är bara 1 år). Alla har mycket bra gångarter, 8-9 mässiga på 3-års och kvaliteten, och med Leuhten som far har avkomman kommit tvåa i Hornsundspokalen ( andra bästa hopptreårssto i Sverige) och avkomman e. Sack gick championatet i dressyr i Flyinge förra året. Är ditt sto i samma kaliber, vilket hon ser ut att vara på filmen, så har du skaffat dig ett kanonsto! Temperamentet är också mycket gott, så än en gång grattis!

Vad roligt att höra! Vem i familjen är det? Låter ju absolut som något jag vill ha koll på. :)
Tackar för grattisena, inser att jag måste forska vidare på den där familjen. Hur man nu ska kunna göra det utan stamböcker. Fast det går nog att komma en bra bit på internet.
U

Ett stort grattis från mig också! Har varit i Spanien ett par dagar och inte sett ditt pm!

Vad kul! Nu kan du börja spåna på riktigt. Jag hade lämpliga kandidater till mitt förra sto redan när hon var 6 månader! :D

Dessutom hade jag kandidater till förra valacken och tänkte "tänk om han varit ett sto" osv. Nu kommer jag aldrig köpa något annat. Sen att de ÄR ston att hantera också, det är en annan femma, men samtidigt det som är charmen.

Grattis grattis grattis!

/C

PS. Han hoppar hyfsat. Avkommorna också! Det ser du ju på DVD'n om inte annat! ;) Inte 10-10-mässigt, men helt okej för att vara gångartshingst! Tror han fick 7,8 på sin hoppning.

kl

Stort grattis från mig också....jätte kul att du gick på den svenska stammen. Hon både ser och rör sig bra tycker jag, av det man kan se. Lycka till nu för det är du verkligen värd.

Stamböcker för halvblod brukar finnas på större bibliotek.

Lobelia är född hos Poul-Erik Lang, men ägs inte av honom i det senaste huvudbandet av stamboken.

A-Dur var bara ett exempel, som jag skrev längre upp för att L Forsström nämnde det. Byte av hingst fick göras om stoet inte skulle ta sig med Alcatraz, dock fanns de ett utvald gäng som man fick byta till, därav jag nämnde A-Dur som ex.

Sist jag var i kontakt med honom så rekommenderade han att man skickar stoet till honom för att betäckas på plats, just pga de dåliga siffrorna. Tror det är tänkt att Alcatraz enbart ska stå på naturligt framöver.

Sist jag var i kontakt med honom så rekommenderade han att man skickar stoet till honom för att betäckas på plats, just pga de dåliga siffrorna. Tror det är tänkt att Alcatraz enbart ska stå på naturligt framöver.

Uppfattar enligt HE katalog att han inte fungerar så bra på transporterad semin, så anledningen till att de är vill få ner stona är troligtvis att han ska stå på "färsk" semin (AI).

Spanien.. Där brukar man ju inte ha det bra ;), var det lansering av hingstar, eller hinner du lite semester så här års? ;)
Tackar! Jo det är härligt. Red henne igår och det är verkligen en ganska annorlunda häst att rida, positivt alltså. Stackars pojkvännen känner redan att jag lägger mycket tid i stallet, men jag är ju så lycklig så det går förhoppningsvis.
Kan fortfarande inte fatta att hon är min, så stolt!
Jo klart att jag har börjat spekulera på hingst, och en del av mig skulle gärna betäcka nu, men samtidigt så vill jag ju rida och träna lite seriöst nu..
U

kl

Stort grattis från mig också....jätte kul att du gick på den svenska stammen. Hon både ser och rör sig bra tycker jag, av det man kan se. Lycka till nu för det är du verkligen värd.

Tackar! Jag tycker också jag är värd henne, men det känns bara otroligt att jag blivit så kär i henne så snabbt..:rofl:
Känns som en unge som fått sin första ponny. Gissar att jag måste sansa mig innan ni tröttnar på mig.
U

Stamböcker för halvblod brukar finnas på större bibliotek.

Lobelia är född hos Poul-Erik Lang, men ägs inte av honom i det senaste huvudbandet av stamboken.

Det är sant, det hade jag glömt! Ska se om jag kan luska lite..
Ulrika

A-Dur var bara ett exempel, som jag skrev längre upp för att L Forsström nämnde det. Byte av hingst fick göras om stoet inte skulle ta sig med Alcatraz, dock fanns de ett utvald gäng som man fick byta till, därav jag nämnde A-Dur som ex.

Ja, det ¨får man ju kolla upp om det skulle bli aktuellt..
U

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 889
Senast: pastejja
·
Avel Jag borde kanske lägga denna på hästvård, men jag inbillar mig att många med fölvana är mest här och inte på hästvård, har jag fel så...
Svar
10
· Visningar
2 678
Senast: Snowball
·
P
Avel Jag och min familj har funderingar på att kanske betäcka mitt halvblods sto nu i vår eller våren 2009. Så jag behöver hingst hjälp... 2
Svar
21
· Visningar
5 413
Senast: Aladdin
·
Avel Skulle ni rekommendera till mitt sto :idea: . Skulle vara kul att få höra vad ni har för förslag även om jag inte har några tankar på...
Svar
18
· Visningar
1 368
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna