Nu har jag köpt ett sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 738
Sv: Nu har jag köpt ett sto!

Spontan kommentar, utan att ha luskat särskilt noga... Är det NÅGON mer än Gaspari av de gamla svenska avelsmatadorerna som inte finns i stammen? ;) Ursvensk skulle jag kalla det...

Det viktigaste är att du själv är nöjd med hästen, lycka till!

Har inte läst hela tråden, men Napoleon?
Inte för att han hör till mina favoriter..

Ojdå, att hon hade dåliga senor hade jag helt missat. Har du ngn bild jag kan få kika på? *nyfis*

Jag rensade ut bland bilderna när jag bestämmt mig för att inte ta henne, så bilder o länk till hemsidan hamnade i papperskorgen som är tömd. Bild finns i den gamla exteriörtråden. Och jag inser att jag är allt för blåögd för den här världen.. Hade i stort sett bara sett bilder på hästen i rörelse och där kunde jag inte se något alls! Efter det bestämde jag mig för att leta efter en häst som stod riktigt nära som jag kunde klämma ordentligt på.
U

Grattis!! Jag har faktiskt bara träffat trevliga Hubertusar, och tre av fyra rörde sig dessutom bättre än genomsnittet! Min första uppfödning var efter honom och ruskigt trevlig häst, undrar ibland varför jag sålde henne?? Men men... efterklok är lätt att vara.

Vi hade en Hubertus på ridskolan, genomsnäll häst som var otroligt trevlig att ha att göra med. Tyvärr byggd i nerförsbacke och inte den bästa ridbarheten - han fattade liksom aldrig riktigt hur det var meningen att han skulle göra, fast han försökte (och fick mer tillridning och utbildning än de andra hästarna). Hoppade allt, supersnäll, men tyvärr ganska "träbent", han gick nog aldrig nolla.

Grattis!! Jag har faktiskt bara träffat trevliga Hubertusar, och tre av fyra rörde sig dessutom bättre än genomsnittet! Min första uppfödning var efter honom och ruskigt trevlig häst, undrar ibland varför jag sålde henne?? Men men... efterklok är lätt att vara.

Tack! Ja, efterklok har man varit många gånger.. ;)
Ulrika

Vi hade en Hubertus på ridskolan, genomsnäll häst som var otroligt trevlig att ha att göra med. Tyvärr byggd i nerförsbacke och inte den bästa ridbarheten - han fattade liksom aldrig riktigt hur det var meningen att han skulle göra, fast han försökte (och fick mer tillridning och utbildning än de andra hästarna). Hoppade allt, supersnäll, men tyvärr ganska "träbent", han gick nog aldrig nolla.

Mitt sto är lyckligtvis byggd på det andra hållet. Lite lustig beskrivning, låter inte som en jättesmart häst.. men snäll ;)..
U

ja, du får väl visa bilderna på felställnigen på henne igen? Jag är så glad att du ej valde henne då hon antagligen ej hade gått att rida på o svårt att sälja en avkomma efter en häst med ganska okänd stam OCH överextenderade senor bak...tyvärr

Ojdå, att hon hade dåliga senor hade jag helt missat. Har du ngn bild jag kan få kika på? *nyfis*

Jag rensade ut bland bilderna när jag bestämmt mig för att inte ta henne, så bilder o länk till hemsidan hamnade i papperskorgen som är tömd. Bild finns i den gamla exteriörtråden. Och jag inser att jag är allt för blåögd för den här världen.. Hade i stort sett bara sett bilder på hästen i rörelse och där kunde jag inte se något alls! Efter det bestämde jag mig för att leta efter en häst som stod riktigt nära som jag kunde klämma ordentligt på.
U
Jag tar mig friheten att lägga ut fotot som även finns i exteriörtråden...
bjornfotorakhas.jpg

Mitt sto är lyckligtvis byggd på det andra hållet. Lite lustig beskrivning, låter inte som en jättesmart häst.. men snäll ;)..
U

Lite kan väl tillskrivas grundutbildningen också, man han blev jättestressad när han inte genast förstod vad det var meningen att han skulle göra, och kom genast med femton förslag (öppna? sluta? förvänd skänkelvikning?) på vad som skulle kunna vara rätt. Eller springa ifrån alltihop.

Så att rida honom var: *halvhalt* "ja just det, man ska gå lugnt!:idea: *fem meter senare* Men nu ska man springa? *halvhalt* Ja, just det, gå lugnt var det. Men springa nu?:bump: *halvhalt* osv osv. Samling var inget som kom naturligt, om man säger så.

Som min ridlärare uttryckte det: samlad galopp skulle vara ett livsprojekt för honom.

Oj vilka bakben! :eek: Finns exteriörtråden här på avel eller ligger det på ett annat forum?

Lite kan jag ju känna igen det på mitt sto, men det är bara positivt som jag ser det. I början var det lite språksvårigheter men hon provade sig fram tils det blev rätt. Och så satt det till nästa gång. Så det har gått otroligt snabbt att rida ihop oss. Vilken härlig häst, jag är fortfarande nyförälskad :love:

Hur som helst.. Så till det tråkiga BLUP och inrapportering av tävlingsresultat. Hon har bara tävlat på klubbtävlingar, och jag tror det var lokala tävlingar (skillnad?). Detta ska inte inrapporteras eller? Är det from. regionala tävlingar som gälls?
Ulrika

Ja tråden ska finnas här på avel. Ska tillägga att jag såg film på stoet i rörelse också, och den var filmad så att man inte kunde se det.. Himla finurligt... :(
Hur som helst så känns det skönt att detta upptäcktes i tid..
Ulrika

Kommer du ihåg vad tråden heter? Jag hittade inte när jag letade och gav upp. :(

Hur som helst.. Så till det tråkiga BLUP och inrapportering av tävlingsresultat. Hon har bara tävlat på klubbtävlingar, och jag tror det var lokala tävlingar (skillnad?). Detta ska inte inrapporteras eller? Är det from. regionala tävlingar som gälls?
Ulrika

Det är inrapporterade reg tävlingar, du ser i tävlingstabellen i BLUP att hon inte har några resultat. Hingstarna närmast i stammen har inte direkt höjt hennes index...som är ett rent härstamningsindex då hon ej är bedömd eller tävlad på tillräcklig nivå.. Men jämför med systern efter Bernstein så ser du hur härstamningsindex blev med en annan hingst på! Använd infon när du väljer hingst, hon har (enligt index) ok storlek, ben, typ o skritt. Tycker du själv att det stämmer? Men gång + hoppförmåga behöver förbättras alltifrån vad ditt avelsmål är! Indexet är en prognos på hennes förärvning, inte ett betyg på din häst!

Hej Ulrika!
Hade missat denna tråden totalt.
Ett JÄTTEGRATTIS till dig.
Du skrev ju lite o berättade över msn. Jättekul att se en gammal hederlig helsvensk stam.
Jag hade ett sto med svensk stam Good Future-Maraton -Urbino o jag betäckte med Warsteiner(vilket jag inte valt idag när jag vet resultatet), fick jättemånga kommentarer att "det var ju synd att du förstörde den fina svenska stammen" osv.

Tycker inte du behöver vara rädd för Hertigen. Humöret kommer egentligen från hans far Nepal som även lämnade Arram som också var känd för sitt humör på avkommorna.
Många tävlingsryttare anser att kan man hantera en Nepal avkomma finns ingen bättre tävlingsindivid. Men det är inte alla som kan hantera dem.
Jag hade en Arram valack som inte alla kunde rida, han kastade en efter en i backen när jag letade medryttare(bla Jens Fredriksson, fast han provred den för en köpares räkning, hon köpte honom).
Men inget kunde stoppa den på en tävlingsbana.
Och när han lät en vara dominant så gjorde han verkligen allt för en, inkl lät dig sitta kvar.

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 889
Senast: pastejja
·
Avel Jag borde kanske lägga denna på hästvård, men jag inbillar mig att många med fölvana är mest här och inte på hästvård, har jag fel så...
Svar
10
· Visningar
2 678
Senast: Snowball
·
P
Avel Jag och min familj har funderingar på att kanske betäcka mitt halvblods sto nu i vår eller våren 2009. Så jag behöver hingst hjälp... 2
Svar
21
· Visningar
5 413
Senast: Aladdin
·
Avel Skulle ni rekommendera till mitt sto :idea: . Skulle vara kul att få höra vad ni har för förslag även om jag inte har några tankar på...
Svar
18
· Visningar
1 368
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka