Nu har jag köpt ett sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 738
Sv: Nu har jag köpt ett sto!

Min uppfattning är att Hertigen fick sitt humör från morfar Jovial som var känd för att kunna lämna riktiga :devil:
Nepal har jag själv bara goda erfarenheter av, men Jovial:crazy:

Ska tillägga att jag inte vill snacka skit om Jovial eftersom jag har ett eget sto med honom till farfar, men min erfarenhet är att han lämnat en del riktigt temperamentsfulla hästar som i fel händer blivit förskräckliga!

Tillägg!
Svårt dock att hitta något som liknar svenskt till ditt sto då det mesta finns i henne. Det är Bernstein då, men själv är han död o han har Chagall längre bak. Hermes har ju linjeavlad på Urbino... Hade du Urbino i din? Risken är ju stor att Urbinos microgen är extra stark när den finns i både mödernet o fädernet.
Rambo direkt då?
Ravell e Bernstein ligger bra i Blupen, en hingst som trots bra resultat i bruksprovet aldrig riktigt fått komma till om man säger så.
Tycker det är en hingst som förtjänar att få lämna lite större avtryck i aveln.
Han har ju fullblod på mödernet så det borde ju lätta upp o jag vet ju att du gillar fullblod....

Senast ändrad:

Ha ha. min valack hade Jovial på mödernet han också, men däremot stod Arram häruppe hos Tina Norström på station så det dräller av knäppa Arram kusar här. O här säger alla att det kommer från Nepal.
Men Jovial var nog ingen lätt herre det heller. Så kan det gå när man godkänner på gårdsplan utan bruksprov... ;)

MEN vill poängtera att Nepal har lämnat mycket bra tävlingsindivider med mycket mod.

Vi har alla olika erfarenheter;)

Jag har nog inte träffat på nägra avkommor till Arram alls, trots att jag bott i Stockholm eller norr om hela mitt liv, så dom kan jag inte uttala mig om alls. De Nepal-hästar jag träffat har till största delen varit ridskolehästar, så de hade kanske valts ut p g a sitt trevliga temperament. Men i min värld är Nepal-hästar stora och snälla:D

Har inte läst hela tråden.
¨
Men givetvis, grattis till ditt sto, det är ju en toppen familj det där. :angel:

Jag är uppväxt i Östergötland där Cordon Bleu e. Nepal fanns på Bjälbrunna, så det fanns en hel del Cordon Bleu hästar i trakten. Cordon Bleu var känd för att ge stora tuffa hästar, och det sas komma från Nepal. Jag har ridit ett par Nepal hästar, dessa var ganska tuffa, men gick fram överallt och hoppade mycket bra.
1985, när Cordon Bleu var 18 år såg jag honom på en hingstvisning med en proffsryttare, och jag glömmer det aldrig, för han var helt vild, han brallade nästan högre än hindren var mellan sprången, och det var inga småhinder, jag fattar inte att ryttaren satt kvar.

*kl*

Får också gratulera till en riktigt fin häst med bra stam! :)

Är lite nyfiken på vad ni tycker om mödernet? Det kanske talar för sig själv:D
Har ju ett sto e Magritte (u fullblod) så jag är ju lite partisk men det vore kul att höra i a f!

/Kristin

Nu har jag läst hela tråden!

Väldigt spännande att läsa era diskutioner. Även jag är intreserad av vad ni tycker om mödernet. Min och pasetjjas är nämligen halvsystrar, men min är e. Bernstein. :love:

Senast ändrad:

Ha ha det låter som min...sjövild.
Kunde inte gå ett helt dressyr program utan att hitta på bus.
Men hoppade hus utan ansträngning.Gick svår hoppning.
Vägrade aldrig från sitt första språng till sitt sista. Vilken hoppglädje o då hörde han minsta halvhalt o reagerade blixtsnabbt på alla hjälper.
Vilken tävlingsindivid.

Min uppfattning är att Hertigen fick sitt humör från morfar Jovial som var känd för att kunna lämna riktiga :devil:

Låter som det är därifrån min tjejs änglalika :angel: humör kommer från då:rofl:! Hon är ju efter Cortus, vars temperament ofta prisas, sen' kommer ju då Maraton-Hertigen-Krevad-Lansiär... dvs 2xJovial i femte led.

Kan väl tillägga att alla syskonen har VÄLDIGT bestämda åsikter om hur saker och ting skall gå till :smirk:

Hälsningar Monika

Låter som det är därifrån min tjejs änglalika :angel: humör kommer från då:rofl:! Hon är ju efter Cortus, vars temperament ofta prisas, sen' kommer ju då Maraton-Hertigen-Krevad-Lansiär... dvs 2xJovial i femte led.

Kan väl tillägga att alla syskonen har VÄLDIGT bestämda åsikter om hur saker och ting skall gå till :smirk:

Hälsningar Monika

Hrm, host, harkel:angel: du har inte funderat på att du har :devil: skarpt i Maran och Krevad?;) ;)

Ha ha, jo då, mer än en gång och även svurit över! Nu har ju jag varit med och "dragit" fram henne, hon blir 7 i år, så vi vet var vi har varandra :angel: Däremot skrämma den som skrämmas kan!

Min veterinär har en hel del "förskönande" liknelser om henne, "...hon är som en sån' där tatuerad och piercad mototcykelbrud du vet! Som vill ha uppmärksamhet och skrämmas fast har ett gott hjärta innerst inne..." eller den här i höstas när hon skadat sig "...hon beter ju sig som Regina Lund eller typ en primadonna; nej nej, titta inte på mig, fast f-n ta er om jag inte får all uppmärksamhet.." Numera skrattar hon gott åt henne!

Hälsningar Monika

Det är inrapporterade reg tävlingar, du ser i tävlingstabellen i BLUP att hon inte har några resultat. Hingstarna närmast i stammen har inte direkt höjt hennes index...som är ett rent härstamningsindex då hon ej är bedömd eller tävlad på tillräcklig nivå.. Men jämför med systern efter Bernstein så ser du hur härstamningsindex blev med en annan hingst på! Använd infon när du väljer hingst, hon har (enligt index) ok storlek, ben, typ o skritt. Tycker du själv att det stämmer? Men gång + hoppförmåga behöver förbättras alltifrån vad ditt avelsmål är! Indexet är en prognos på hennes förärvning, inte ett betyg på din häst!

Enligt blup ska hon ligga lite under snitt i mankhöjd, hon är 168. Hon har bra typ, inte toppmodern, men bra. Och 3 bra gångarter, ingen trav som Danzas men en mycket trevlig trav. Traven kan ses på filmen i första inlägget (tror jag det är)
Hon ska tydligen hoppa bättre än hon rör sig, enligt förra ägaren. Så jag anser att hon är bättre än blupen visar. Dessutom så är hon otroligt ridbar och har ett fantastiskt temperament. Jag är fullständigt nöjd med hästen avsett hur Blup ser ut, men det känns ju inte som blupen är rättvis för henne.
Ulrika

Hej Ulrika!
Hade missat denna tråden totalt.
Ett JÄTTEGRATTIS till dig.
Du skrev ju lite o berättade över msn. Jättekul att se en gammal hederlig helsvensk stam.
Jag hade ett sto med svensk stam Good Future-Maraton -Urbino o jag betäckte med Warsteiner(vilket jag inte valt idag när jag vet resultatet), fick jättemånga kommentarer att "det var ju synd att du förstörde den fina svenska stammen" osv.

Tycker inte du behöver vara rädd för Hertigen. Humöret kommer egentligen från hans far Nepal som även lämnade Arram som också var känd för sitt humör på avkommorna....

Tackar för grattiset! :)
Warsteiner är ju iallafall född i Sverige, det är inte helt lätt att avla Svenskt i Sverige när de inte godkänner fler svenkstammade hingstar. Vad räknas som svenskstammat? Jag hade tyckt dte var jättespännande om vi kunnat vara självförsörjande med hingstar, iallafall till den största delen, men jag vet inte vad det ska till för att det ska bli så..
Tack för förtydligandet av Neapels temperament..
U

Nepal har jag själv bara goda erfarenheter av, men Jovial:crazy:

Ska tillägga att jag inte vill snacka skit om Jovial eftersom jag har ett eget sto med honom till farfar, men min erfarenhet är att han lämnat en del riktigt temperamentsfulla hästar som i fel händer blivit förskräckliga!

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.. Men så kan man undra över, hur satbilt måste inte Hubertus mamma ha varit, eftersom både Hubertus själv och hans avkommor anses vara rena klippor?
U

men Blupen stämmer väl oftast inte!!! Inte vad jag har förstått. Inte på min iallafall. Hennes resultat är ju inte ens reg.
Som föregående skrev: Blupen är ej ett betyg på din häst!!

Hur många köpare av ridhästar använder Blup när de skall köpa föl?

Eller vill du tävla så mkt att det förändras o hur mkt skulle det krävas av er? HUrhögt ungefär o vilka klasser?

Senast ändrad:

Tillägg!
Svårt dock att hitta något som liknar svenskt till ditt sto då det mesta finns i henne. Det är Bernstein då, men själv är han död o han har Chagall längre bak. Hermes har ju linjeavlad på Urbino... Hade du Urbino i din? Risken är ju stor att Urbinos microgen är extra stark när den finns i både mödernet o fädernet.
Rambo direkt då?
Ravell e Bernstein ligger bra i Blupen, en hingst som trots bra resultat i bruksprovet aldrig riktigt fått komma till om man säger så.
Tycker det är en hingst som förtjänar att få lämna lite större avtryck i aveln.
Han har ju fullblod på mödernet så det borde ju lätta upp o jag vet ju att du gillar fullblod....

Ja men klart att jag har funderat på hingst till henne. Man vet ju aldrig om andan skulle falla på för tidigt. OM det skulle bli utrikiskt tror jag att dte skulle bli His Highness, men lite osäker .. Herzendieb är också intressant.. Skulle det bli svenskstationerat utrikiskt skulle det nog bli Highlander. Skulle det bli helyllesvenskt är det inte omöjligt att det skulle bli Ravell(lustigt att du valde just honom) eller Impuls (för att göra en Poul Erik Lang). Men jag kommer nog att väljab att rida henne ett tag till, hon är fantastiskt rolig och behaglig att rida.
U

Har inte läst hela tråden.
¨
Men givetvis, grattis till ditt sto, det är ju en toppen familj det där. :angel:

Tror det är en trevlig familj.. Kul att du har syrran med den lyckade Blupen förresten :). Jag hade också gärna haft bättre på min, men det är kul att den finns i den stora Buke-världen
U

*kl*

Får också gratulera till en riktigt fin häst med bra stam! :)

Är lite nyfiken på vad ni tycker om mödernet? Det kanske talar för sig själv:D
Har ju ett sto e Magritte (u fullblod) så jag är ju lite partisk men det vore kul att höra i a f!

/Kristin

Tackar! :) jag är så lycklig o ska snart t stallet! :)
U

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 889
Senast: pastejja
·
Avel Jag borde kanske lägga denna på hästvård, men jag inbillar mig att många med fölvana är mest här och inte på hästvård, har jag fel så...
Svar
10
· Visningar
2 678
Senast: Snowball
·
P
Avel Jag och min familj har funderingar på att kanske betäcka mitt halvblods sto nu i vår eller våren 2009. Så jag behöver hingst hjälp... 2
Svar
21
· Visningar
5 413
Senast: Aladdin
·
Avel Skulle ni rekommendera till mitt sto :idea: . Skulle vara kul att få höra vad ni har för förslag även om jag inte har några tankar på...
Svar
18
· Visningar
1 368
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka