Nu har jag köpt ett sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 738
Sv: Nu har jag köpt ett sto!

Som sagts tidigare.. blupen är inte ett betyg på din häst. Blupen är vad som förväntas kunna komma från din häst i avel. Med alla förfäders resultat o hennes egna o ev avkommors.
Ju lägre medelfel desto säkrare är Blupen.
Men det är som Görel (tror jag det var) skrev...utgå från Blupen när du väljer hingst, för även om ditt sto är bra på det o det kanske inte mamma eller pappa var det utan hon kanske fått det från deras föräldrar o hon kanske inte nedärver det heller.

Titta på stoets blupsiffror o se vad du vill förbättra där. Gå sen in här
http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid44ny o titta på hingstarna.
Om du tex vill förbättra typ o galopp så anger du det o då kan du se vilken hingst som har högst blup på typ i Sverige o högst galopp.
Finns någon av hingstarna med bland de 10 bästa på de kriterier du söker så så kanske den är ett bra val. Titta hur han passar i övrigt till ditt sto, om han även är stark där ditt sto är starkt.
Ibland blir det en överraskning vilken hingst som torde passa bäst till ditt sto enligt hans blup o stoets blup...som är grundat på stammen o avkommor.

Folk tittar lite för mycket på vad de har o för lite på vart egenskaperna kommer ifrån o hur stor sannolikheten är att de nedärvs.

Tack!!! Jaha så kan man ju göra!!! Jag sorterade nu efter hoppteknik o såg att Szkopul tex ligger väldigt högt där (underskattad?). Smart!! Om det stämmer bra överens med verkligheten vill säga;)

Jaha, ja då kommer ju faktist Blupen till användning!! Då förstår jag:idea:

Szkopul kan nog räknas som underskattad, skulle jag säga. Han har ju inte använts så mycket, men har lämnat väldigt fint hemma hos sin ägare. De avkommorna är väl inte så gamla än, men jag vill minnas att det är dubbeldiplom och annat trevligt. Han (ägaren alltså!) finns här på Buke, förresten!

Har sett ett par Szkopul-avkommor (unghästar) med ytterst omeriterade mödrar (okänd ponnykorsning, sådär halvblod, halvblodskorsning), och det har blivit trevliga hästar med bra huvud.

men Blupen stämmer väl oftast inte!!! Inte vad jag har förstått. Inte på min iallafall. Hennes resultat är ju inte ens reg.
Som föregående skrev: Blupen är ej ett betyg på din häst!!

Hur många köpare av ridhästar använder Blup när de skall köpa föl?

Eller vill du tävla så mkt att det förändras o hur mkt skulle det krävas av er? HUrhögt ungefär o vilka klasser?

Jag vet inte om bluppen spelar roll när man ska köpa föl om man är tävlingsryttare, men jag kan tänka mig att det kan spela roll om man hade tänkt att avla... Jag missade dock att kolla blupen innan ;). Fast det hade iinte spelat någon roll alls om jag gjort det.

Bra fråga. Jag undrar också vad som krävs för att höja blupen..Borde ju vara möjligt? Om alla som har en Hubertusavkomma ser til att den blir tävlad borde det väl också höja blup eller? ;)
U

jo det är kanske sant. Nu kommer jag inte ihåg min hästs blup, men om vi säger att min häst hoppar bra, men blupen säger att den är riktigt världelös på att hoppa, då är det inte lönt att ta en hopphingst på henne?

Om min häst i verkligheten har halvkassa ben men enligt Blup ska ha bra ben, då behöver jag inte fixera mig vid att hitta en välbenad hingst eftersom mitt sto egentligen inte alls har krokiga ben enligt blup?

Nu är det inte min häst i exempelna ovan, bara lite för att min hjärna ska förstå nyttan med blup ;)
U

Himla intressant att sitta o leka med hingstarna ;).. Hade varit kul om den hade kunnat matcha ihop ett fol, hade varit skoj att se vad det hade blivit.. Hade säker blivit Briar eftersom han verkar ligga högr i allt ;)
U

jo det är kanske sant. Nu kommer jag inte ihåg min hästs blup, men om vi säger att min häst hoppar bra, men blupen säger att den är riktigt världelös på att hoppa, då är det inte lönt att ta en hopphingst på henne?

Om min häst i verkligheten har halvkassa ben men enligt Blup ska ha bra ben, då behöver jag inte fixera mig vid att hitta en välbenad hingst eftersom mitt sto egentligen inte alls har krokiga ben enligt blup?

Nu är det inte min häst i exempelna ovan, bara lite för att min hjärna ska förstå nyttan med blup ;)
U

Ungefär så - blupen är en fingervisning om vad ditt sto nedärver, inte så mycket hur hon är. Men sen är det ju mycket slump också, det finns ju ston med dålig blup som lämnat mycket framstående avkommor. Men om ditt sto har bra blup på benen och lite dåliga ben själv, så behöver du kanske inte vara lika noga med att ha jättebra ben-blup på hingsten som om ditt sto både hade dåliga ben och dåligt blup.

Så vill man förbättra fronten, exempelvis, så kan det ju vara klokt att titta på vilken hingst som har de högsta blupsifforna på det, för det är den hingst som är bäst på att förbättra fronten hos avkommorna.

Intressant.. Så har jag iinte funderat på det ens.. Det skulle finnas en blupgenerator eller är det bara att plussa ihop mitt stos blup m hingstens och dela på 2 eller är det mer komplicerat?

Typ Ben Mankh Skritt Trav Gal Tmp G Mf_UHD Dressyr Mf_D Tekn H
101 106 -0.4 108 102 86 96 17 91 17 90

Tmp H Mf_UHH Hoppning Mf_H
92 17 85 17

Snittet ligger väl på 100 fortfarande?

Låt oss säga att jag vill avla fram en riktigt trevlig dressyrhäst..
Så superhingsten jag ska använda ska :
- Typ-blup bör ju vara ok?
- Ben-blup ser ut att vara ok, nästan riktigt bra?
- lämna större avkomma lite högre än genomsnittet ( mitt sto är 168 men jag behöver inte oroa mig att det blir en gigantavkomma?)
- Skritten är ok
- Traven är ok
- Men galoppen ska vara hennes absolut svagaste punkt, och jag bör välja en hingst som förbättrar hennes galopp (som i verkligheten är riktigt bra)

Jag vet att hon haft en kort karriär som hopphäst innan jag fick klorna i henne, och hon ska ha varit väldigt talangfull, men enligt blupen så är hon inte det och därför är det inget att fästa sig vid att försöka få en multitalang?

Tusen tack till er som hjälper mig att reda ut detta :)
U

Oj vad jag är i farten, men om jag då kollar på hingstarnas blup så ser det ut som Don Schrufo, De Niro, Bernstein, Tip Top, Ravell etc kunna passa..

Lyckat blup och lyckat blup. Hjälper ju inte när det inte är så i verkligheten. Med mankhöjden tänker jag främst på. Min plutt mäter ju inte mer än 1,59 cm. Och då ska hon ändå ha +0.5 i höjd. :rofl: Dessutom 81 i hoppning, vad är det för rasistiskt? Hon hoppar ju jätte bra! :D

Jag tycker ju Bernstein låter som en bra idé. :angel:

Hade du träffat någon mer i familjen?

Senast ändrad:

Jag tror mer på Ravell på henne så det blir lite lättare.. Men det är ju samma hingstlinje ;)

Jga vet inte, men hoppningen kanske kommer från Magitte eller något.. Jag vet inte, min lär som sagt hoppa bättre än hon rör sig. Vi får se vad framtiden har att ge.

Tyvärr inte koll på fler familjemedlemmar, fast det hade varit spännande..,. :)

Men om du söker på "Masters stolinje" så hittar du en massa om stolinjen, om du inte redan kan alla namnen, men inte sett dem IRL

U

Ravell kan nog blir bra, ja. Fullblodet lättar ju upp. :idea: Jag vill ju bara vara lite partisk.

Man tycker ju att Magritte - Magini linjen borde ge hoppning, därför är jag lite konfunderad över blupen, menmen, statistiken är som den är.

Ska kolla Masters stolinje, har ingen koll alls på den sidan. :o

Ja men jag tyckte ju också det.. Om M-hingstarna, men jag fatatr som sagt inte heller hur Blup funkar.

Har du träffat fler familjemedlemmar? Fick du träffat morsan?
U

Nej, inte träffat någon mer. Är ganska nyfiken på Kaskad e.Bernstein. Men kan ju inte luska ut vem som äger honom. :angel: Har inte träffat mamman heller.

Du skulle inte ta föl den här säsongen va, eller hur bestämde du sig? Jag hade ju absolut tyckt det var roligt om du fortsatte på den svenska linjen, men det är ju bara min åsikt. Tiptop hade kanske varit spännande, så blir det lite mer Peso?

Ravell kan nog blir bra, ja. Fullblodet lättar ju upp. :idea: Jag vill ju bara vara lite partisk.

Man tycker ju att Magritte - Magini linjen borde ge hoppning, därför är jag lite konfunderad över blupen, menmen, statistiken är som den är.

Ska kolla Masters stolinje, har ingen koll alls på den sidan. :o

Varning för trådkapning...
Mitt sto e Magritte- Stratos xx -Aleppo xx har 89 i Blup på hoppning (98 i teknik & 91 tmp)...och det är ju inte så jättebra(??):angel:
Däremot har hon 114 på skritt och 105 på trav - Är det Stratos xx som ger detta(Om det ni inte är Magritte)? Hans helbror Cosmos xx finns väl med i flera dressyrstammar? Påverkar helbröder varandra i Blup'en?

/Kristin

Knapplån!
Jag var på Ultuna i februari när MVK anordnade uppfödar kväll med Emma Thoren som föreläste om blup systemet o hur det funkar.
Mycket intressant.

Det är precis som du säger Pastejja om avkomman...du plussar hingstens blup med ditt sto o delar med 2 så har du en riktlinje.
Det som kan påverka ditt stos blup är kommande tävlingsresultat, avkommors resultat o om hennes förfäder får höjda blup.

Medeltalet är 100 för alla egenskaper. Mellan 85-115 är ett medelbra index, över 115 är bra o över 130 är ett mycket bra index.

Ett ps...Bernstein är död.
Ravell är klart underskattad o fullblod i ... nått för dig kanske om han passar i övrigt.Har inte kollat med ditt stos blup.
Jag hade ju bestämt mig för DP vid avelskvällen men efter att vi fått lärt oss ordentligt hur man arbetar med blupen så visste jag att han var bästa valet till Chapman stoet.
(iofs var det inget nytt med blupen för mig ,men det var intressant föreläsning).

Bernstein må vara död, men de har frusit in hans ädla droppar. Jag såg det som ett större probem att jag skrev Tip Top på listan. Någon som vet om han finns på fryst förresten. Jag har inte sett honom på fryst i år, men mest om han fungerar på fryst.. Då finns det hopp ;) Mer för att det hade varit spännande att korsa stolinjen, det har visat sig lyckat. Tar ju ett tag innan Impuls får sina avkommor bedömda..

Så nu vet jag den hemliga formeln.. ;) Tack!
U

Det finns kvar fryst efter Tip Top, har för mig att det löstes licens förra året för att använda honom till egna ston.

Mycket intressant.. Tack! Nu ska det ju förhoppningsvis inte vara aktuellt i år, men kanske i framtiden.
U

Jag har fött upp Tip Tops första frysavkomma. Jag tror att frysförsöken blev väldigt lyckade, inte bara med min frögurka.

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 889
Senast: pastejja
·
Avel Jag borde kanske lägga denna på hästvård, men jag inbillar mig att många med fölvana är mest här och inte på hästvård, har jag fel så...
Svar
10
· Visningar
2 678
Senast: Snowball
·
P
Avel Jag och min familj har funderingar på att kanske betäcka mitt halvblods sto nu i vår eller våren 2009. Så jag behöver hingst hjälp... 2
Svar
21
· Visningar
5 413
Senast: Aladdin
·
Avel Skulle ni rekommendera till mitt sto :idea: . Skulle vara kul att få höra vad ni har för förslag även om jag inte har några tankar på...
Svar
18
· Visningar
1 368
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka