Nu har jag fått nog

T

Tiggertjejen

Alla hästar i stallet har avmaskats, ingen har informerat mig, ingen har sagt vilket preparat. Mina hästar har använt samma hagar som de andra men idag så fick inte mina hästar gå ut i hagen förrens jag har avmaskat dom. Det betyder att jag inte kan släppa ut mina hästar förrens jag skickat träckprovet och fått svar på det:crazy: Hade de velat plåga sina hästar så ok men jag tänker inte göra det!!

Vad fan gör jag nu? Jag ska ju avmaska tvååringen 3 dagar innan betessläppet i Juni och den andra kvittar det ju egentligen, men de ska ju gå i hagen tillsammans fram tillls betet.

Ingen vet vad träckprov är och de tror att noromectin tar alla maskar så den visan var det inte lönt att köra.

Ja jag ska flytta från detta hemska stall.:crazy:

Någon som kan ge mig råd om vad jag ska göra
 
Sv: Nu har jag fått nog

Tyvärr kan jag inte ge dig något svar på vad du ska göra, men jag måste bara få säga att jag tycker det är helt sinnesjukt att säga att dina hästar inte får gå ut! De kan väl ändå inte mena att de ska stå inne helt och hållet? Jag lider verkligen med dig - ett träckprov tar väl 7-10 dgr?:confused:
 
Sv: Nu har jag fått nog

De menar väl att jag ska proppa i något avmaskningsmedel, låta de stå inne tre dagar och sen släppa ut.
 
Sv: Nu har jag fått nog

Lider med dig tjejen. Jag har också strul i stallet där jag står gällande avmaskningar. Det verkar som väldigt få vet vad det handlar om igentligen. Skickar du till Vidilab så tar det två dar innan du får svar.
 
Sv: Nu har jag fått nog

Men vad är det för folk i ditt stall?! Har du inte möjlighet att dela av en bit av hagen där dina hästar kan gå? Fast om jag var du skulle jag inte acceptera att mina hästar inte fick gå i hagen när ingen ens har informerat dig innan avmaskningen. Och om de inte tar träckprov och vet vilket preparat de ska använda för just de parasiter de har så kvittar det väl om dina hästar går där omaskade ett tag. Ingen möjlighet att flytta tidigare? Lycka till i alla fall, hoppas det ordnar sig!

carran
 
Sv: Nu har jag fått nog

har dom inte infomerat i tid så får dom ju skylla sig själv....
betalar du hyra för plats med utevistelse, så får ju stallägaren fixa fram lämplig hage...annars ska dom f*nimej inte ha betalt för det heller.

annars kan dom väl gå kvar i den "gamla" hagen. är dom säkra på att deras hästar har mask, är ju marken redan "smittad"

tror inte du "saknar" dom allt för mycket, när du flyttat va :angel: :D
 
Sv: Nu har jag fått nog

Jag ville helst flytta idag men det är inte så lätt.
Vad det är för folk kan man undra
 
Sv: Nu har jag fått nog

De är säkra på att man maskar sina hästar varje år och att de har mask varje år.
När de avmaskade ställde de in hästarna i boxen 3 dagar sen ut i samma hage igen. Kan tillägga att mina också har gått i samma hage innan, under och efter.

Det finns ju en hage til som vi kan använda nu men de vägrar ju att släppa ut mina förrens de är avmaskade.

Stallägaren bor inte på gården och har inte med detta att göra.

Hagarna är aldrig mockade och det har gott hästar där typ alltid, aldrig vilande hagar mer än max 2 månader
 
Sv: Nu har jag fått nog

Vad händer om jag maskar sweety efter träckprovet sen släpper honom på bete då våra egna alla gånger är infekterade redan då blir det ju inte tre dagar innan betessläpp?
 
Sv: Nu har jag fått nog

Tiggertjejen skrev:
Jag ville helst flytta idag men det är inte så lätt.
Vad det är för folk kan man undra

Hästfolk :angel: speciellt släkte, tyvärr väldigt vanligt :smirk:
 
Sv: Nu har jag fått nog

Tiggertjejen skrev:
De är säkra på att man maskar sina hästar varje år och att de har mask varje år.
När de avmaskade ställde de in hästarna i boxen 3 dagar sen ut i samma hage igen. Kan tillägga att mina också har gått i samma hage innan, under och efter.

Det finns ju en hage til som vi kan använda nu men de vägrar ju att släppa ut mina förrens de är avmaskade.

Stallägaren bor inte på gården och har inte med detta att göra.

Hagarna är aldrig mockade och det har gott hästar där typ alltid, aldrig vilande hagar mer än max 2 månader

Och det bästa är att hagarna är fullsketna med mask som hästarna släppte innan avmaskningen. Varför ska hästarna stå inne då det är dôa maskar som kommer ut? Livets vägar äro förunderliga och frågorna äro många. ;)
 
Sv: Nu har jag fått nog

När de avmaskade ställde de in hästarna i boxen 3 dagar sen ut i samma hage igen. [/QUOTE skrev:
Ja, vad ska man säga, dessa människor verkar ju veta "ALLT" om avmaskning. Gissar att dom har mer "smarta" grejer för sig, en olycka kommer sällan ensam... Lider med dig. Du får andas djupt tills du kan byta stall. det är ju helt jävla förjävligt:devil: :devil: (Ursäkta språket)

Hälsningar från en som inte kan allt om avmaskningar men som nu förstått att jag i alla fall fattat nåt...
 
Sv: Nu har jag fått nog

jag hade nog sagt att jag maskat dom, för med deras
"hagplanering" lär det inte spela någon större roll....:angel:
 
Sv: Nu har jag fått nog

Ahh, de blir vansinniga om det händer deras tävlingshästar något nu när mina hästar gått oavmaskade i hagen, var vad de sa!!
Deras hästar är värda över en halv miljon kr eller vad det nu var...

Innan man yttrar sig om något sånnt så kan man ju ta träckprov och se vad hästen har för mask, sen kan man lägga en plan tillsammans med alla andra hästägare!
 
Sv: Nu har jag fått nog

Jo men nu vet dom ju att dom inte är maskade. De håller stenhårt på att mina inte får gå i hagen förrens 3 dagar efteråt.

Sen vet de om att jag inte kommer att maska innan jag har skickat och fått svar om träckprov.
 
Sv: Nu har jag fått nog

du får väl låtsats att du "gett dom rätt" ;)
har du någon kompis som nyligen maskat, så "låna" dom tomma paketen och lägg utanför boxen.:banana:

det dom håller på med hör ju hemma i sandlådan :crazy:
 
Sv: Nu har jag fått nog

Jag vet inte ens vad dom har maskat med om jag ska vara ärlig.

Nä inga kompisar, vi är inte så många hästägare där iheller, de maskade för ett par veckor sedan och en maskade för 4 dagar sedan och en annan lite senare än de andra.

Jag är så trött på dom just nu, vill du veta lite mer om vad som hände så kan du pm:a mig! Fast du får nog en chock om hur folk kan betee sig!
 
Sv: Nu har jag fått nog

Som någon sa: hästfolk!!!

Så glad att det inte är så i mitt nuvarande stall....men i ett tidigare....mycket intressanta saker som folk (med dyra hästar) hade för sig...jag hittade inte ens svar på tal för att det var så absurt...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
814
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp