Nu har jag bestämt mig!!!!

J

Juvelflickan

Hejsan!

Nu har jag bestämt mig!
Hästen min skall få av sig skorna, för alltid!
Hittar inget negativt om det längre...
Men tänkte bara fråga, vad tror ni om att jag tar bort dem i januari/februari. Skall träna mycket, gå mycket kurser, tävla och verkligen satsa nästa säsong.
Är det lämpligt att ta av skorna då? Eller ska jag vänta? Hinner hon vänja sig? Har även hört att man kan sätta på dem dessa då:
610386.jpg

Jag är mycket tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Nu har jag bestämt mig!!!!

själv var jag tvungen att dra av climax bak skorna eftersom han slänger av sig skorna och till slut fanns det ingen att spika i.. asså han tog av skorna på några dagar.. längsta han gick me båda bak skorna var 2 veckor.. han blev jätte jätte om när vi tog av skorna och gick knapt att rida ens på ridbanan.. nu efter 4 månader kan jag skritta på hårda grusvägar utan större problem. jag köpte easy boots till han... rena skiten.. fann ingen storlek som passade..

tänk speciellt på följande saker:
kompetent barfotaverkare eller hovslagare som verkat många fungerande barfotahästar.
försök lägga avskoningen till en period då det är ganska mjukt i backen. Slitaget är inte problemet utan problemet ligger oftast i om det är knöligt för en ovan sula.
Planera gärna in det så att du kan hålla hästen aktiv och i rörelse, men inte är tvungen till att träna/rida inför något speciellt.
Om det visar sig att hästen är öm kan det vara idé att jobba från marken eller gå på promenader, huvudsaken är att hästen rör sig. Boots är en bra idé, men välj sådana som passar och sitter kvar. Finns trådar om detta.
Hästen kan vara oöm från dag ett eller efter två-tre månader, men det går oftast att lösa genom att använda boots. Så fort man begränsas av att hästen ömmar skall man använda boots! mycket rörelse = bra för hovarna

Jag tycker absolut du kan ge barfota en chans men var beredd på att övergångsperioden från skodd(speciellt långvarigt) kan ta år innan du kan satsa på tävling igen. Om jag vore dig skulle jag inte planera för tävling nästa säsong men kanske säsongen därpå. Hästen kan verka oöm de första månaderna sen kan det komma bakslag beroende på lite hur hoven "mår" nu som skodd.

För tillfället är det annars en bra tid att ta av skor under förutsättning att det finns sön och inte blankis.

/T

Det finns ju ett alternativ för en mjukare övergång, det finns en typ av gummiskor som man kan sätta brodd i. Nackdelen är att man fortfarande sömmar och de lossnar lätt om hästen har dålig hovkvalitet, det ska dock bli bättre efter ett par skoperioder. Fördelen är att man som sagt kan brodda, hästen kan vidga hovarna och arbetar med strålen vilket stärker hovarna. Kan vara ett bra alternativ/en bra övergång till barfota när man är i behov av skor pga halkan eller att man inte vill ha en ömfotad häst när man tränar eller tävlar. Jag har tyvärr glömt internetadressen, kanske nån annan som vet?

Totola skrev:
Det finns ju ett alternativ för en mjukare övergång, det finns en typ av gummiskor som man kan sätta brodd i. Nackdelen är att man fortfarande sömmar och de lossnar lätt om hästen har dålig hovkvalitet, det ska dock bli bättre efter ett par skoperioder. Fördelen är att man som sagt kan brodda, hästen kan vidga hovarna och arbetar med strålen vilket stärker hovarna. Kan vara ett bra alternativ/en bra övergång till barfota när man är i behov av skor pga halkan eller att man inte vill ha en ömfotad häst när man tränar eller tävlar. Jag har tyvärr glömt internetadressen, kanske nån annan som vet?

Är det Hippogrip du menar?

http://www.softlife.se/

Fast du vill inte veta vad min hovslagare anser om dem.. :devil:

Det jag tycker är BRA med deras sida är att de faktiskt klart talar om att alla hästar INTE fungerar bra på hippogrip

peter_lundin skrev:
Min häst blev ömmare än barfota.
PL

Med Hippogripen? Intressant. Jag har INTE provat dem själv, hovslagaren avskräckte mig. (och då ska man veta att han när jag kommer med mina vilda ideer oftast säger att 'Ja, jag tror inte du vinner något på det, men självklart kan jag fixa det åt dig om du vill prova'. Och vill man ha mer info om varför han inte tror det ska funka får man fråga, Men när jag nämnde hippogrip så vrålade han i princip rakt ut och tvärvägrade, han hade sett för mycket fall där det inte funkat.

Jag har hört både bu och bä, endera verkar folk vara lyriska eller ha jättedåliga erfarenheter. Alla JAG vet som tyckt det funkat har dock varit distansmänniskor som haft fungerande barfotahästar men behövt sko för att få tävla.

Ja, det är de jag menar. Jag har inte provat dom själv, men en bekant har och hennes häst reagerade iallafall inte negativt. Det gjorde den däremot första tiden barfota.
Går den SÄMRE än barfota, då måste den vara mycket känslig för sömmen..
Jag tror inte det är tillräckligt många hovslagare som provat dom för att kunna få ett omdöme, men eftersom jag nu känner en som provat dom så kan man känna sej lite mer säker.

Finns en annan dojja... Wictory skon... Han som tagit fram den strävar efter att få fram ett giftfritt och starkt lim. Man kan slå på skorna som vanligt, men det optimala är att limma dit dom. Mkt smalare. Revenue har testat dom mellan barfota varven...

Men limmet är som sagt vansinnigt giftigt, iallfall det som fanns för drygt ett år sen.

/cj

Liknande trådar

Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 465
Senast: vtok
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 134
Senast: MayGrace
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 984
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka