Nu har han lämnat oss

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mirela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 380
M

Mirela

Helt plötsligt och chockartat lämnade våran hund oss och somnade in.

Vi har stor sorg och väntar på besked från obduktion för att sedan kunna gå vidare i livet och börja leva igen. Det kommer inte bli lätt och skuggan av hans närvaro kommer ständigt att vara saknad.

Jag har börjat kika lite på nya möjligheter (en hund) även om det kommer dröja innan vi skaffar oss en ny.

Vårat problem är att just nu som vårat liv ser ut, så kommer vi inte ha tid med en valp dom närmsta åren. Jag jobbar på 60% och min sambo heltid, nätter.

Jag har få sparade semesterdagar (kanske 18 dagar) att ta ut och det räcker inte för att kunna ta en valp.

Jag har pratat lite med folk på klubben och dom rekommenderade omplacerigar via uppfödaren eller liknande som är runt året. Tror ni det kan vara något eller är det dumdristigt?

Samtidigt som en del av mig dör varje dag jag går i tomma rum här hemma utan någon trogen följeslagare så är jag rädd. Rädd att den nya hunden inte kan leva upp till förväntningarna. Rädd för att jag ska jämnföra den med våran andra vän och inte tycka lika mycket om den. Rädd för ALLT somhar med en ny hund att göra. Samtidigt som jag verkligen INTE kan/vill vara hundlös för mitt liv känns meningslöst.

Det har varit och är mitt liv att träna/tävla hund. Hur ska jag då klara mig utan det?

Finns det någon med lite goda råd som kan hjälpa mig att reda ut alla tankar som susar runt i huvet? :cry:

Just nu känns det bara så otroligt tungt.

Sv: Nu har han lämnat oss

Jag skulle nog råda dig att försöka skjuta upp hundskaffandet. Du kanske kan få utlopp för viljan att träna genom att hjälpa någon som behöver.

Jag tror inte att det är dumdristigt att ta en omplaceringshund så länge som man hittar rätt individ. Ofta kan det ju vara bättre om man får ta den på prov och så. En vuxen hund är ju redan "klar" vilket gör att om du är noggran får du inga otrevliga overraskningar men som sagt, försök sörja klart först och träffa andra hundar så att du får se om du för över orättvisa förväntningar på dem.

Hoppas att du får nytta av dessa tafatta råd och hittar tillbaka till livet.

En tanke kan vara att skaffa något helt annat än det ni hade så att den nya inte kan leva upp till samma saker och därmed får lägre krav på sig.

Sorgligt med er hund :cry:

Det kan nog vara klokt att ge dig själv tid att sörja dina älskling innan du skaffar ny. Då hinner förhoppningsvis alla dessa känslor lägga sig, det ska ju kännas bra när nästa hund kommer hem - för allas skull.

Ang omplacering så kan det mycket väl vara en ide. Men tänk på att även en omplacering behöver mycket tid i början, du kommer nog inte kunna lämna den själv direkt heller. Och ofta finns det trots allt en anledning till att hundar omplaceras, det är inte ovanligt att de har något beteende man måste arbeta med.

:)

Ja, det kommer dröja med hund. Jag bara funderar och tittar. Hittar jag en omplacering via uppfödaren så kommer jag välja en uppfödare jag litar på som känner sin hund och som kan hjälpa oss att hitta rätt så vi kan/kommer bli nöjda och lyckliga.

Sorgligt med er hund :cry:

Det kan nog vara klokt att ge dig själv tid att sörja dina älskling innan du skaffar ny. Då hinner förhoppningsvis alla dessa känslor lägga sig, det ska ju kännas bra när nästa hund kommer hem - för allas skull.

Ang omplacering så kan det mycket väl vara en ide. Men tänk på att även en omplacering behöver mycket tid i början, du kommer nog inte kunna lämna den själv direkt heller. Och ofta finns det trots allt en anledning till att hundar omplaceras, det är inte ovanligt att de har något beteende man måste arbeta med.

:)

Jag har räknat med ca tre veckors semester när jag tar hem en omplacering. Då skall dagmatte även vara introducerad (som vi har sedan tidigare och som mer än gärna vill fortsätta vara dagmatte om det skulle bli aktuellt med en ny hund)

Beklagar verkligen er förlust. :(

En tanke jag direkt fick är att du kanske kan ta en hund tillfälligt - någon som behöver hjälp med passning av hund pga sjukdom, utlandsresa eller liknande under typ nån månad eller så, eller nån uppfödare som har blivit sittande med nån unghund som behöver miljöträning och aktivering i väntan på ägare.

Eller någon som behöver tillfällig avlastning med sin hund, sådana annonser ser man ju lite då och då. Då vet du ju att det bara är tidsbegränsat och stämmer det inte till 100 % mellan dig och hunden så gör det inte så mycket eftersom det ändå bara är för en kortare tid. Du får samtidigt "jobba hund" igen och kanske inte tomheten efter förra hunden blir så enorm då.

Under tiden kan du ju i lugn och ro fundera på din nästa egna hund.

Jag vet inte om det är en bra tanke men det var det första som slog mig så jag tänkte att jag kan väl föreslå det i alla fall. :)

Ja men det låter ju som en bra plan. :)

Många uppfödare annonserar ut omplaceringar via rasföreningens valpförmedling, där skulle jag börja om jag sökte äldre hund.

Vad jag har förstått så är det svårt ute på marknaden för många uppfödare, kanske att de har äldre valpar kvar som inte kommit iväg än. Så köpte vi vår hund, 6 månader gammal. :)

Usch vad tråkigt, beklagar!

Ang. omplacering så kan det ju absolut vara ett alternativ. Man får ju titta lite på varför de omplaceras (problemhund? Är man isf tillräckligt kunnig/vill lägga ner den tid och energin? Eller har den bara "blivit kvar" eller har ägaren inte möjlighet att ha kvar den?). Är den miljötränad osv? (diskuterade detta med några vänner häromdagen, där den ena fick hem en 1årig omplacering som inte gjort någonting och dessutom är lättstressad).
Är man noga i valet har man ju dessutom större chans att veta vad man får än vid valpköp. En valp är ju mer "oskrivet blad".

Lycka till!

Usch så tråkigt.

Jag saknade våran förra hund otroligt mycket. I mina ögon finns det ingen bättre hund. Och hur många hundar vi än komme ha så kommer vi aldrig att ha en till som han.
Det tog 7 år efter att vi tog bort hunden innan jag kunde skaffa mig en egen hund. Jag valde samma ras. Och jag är väldigt glad att jag aldrig har jämfört dom. Jag har bara sagt fel namn några få gånger, medan pappa gjorde det nästan hela tiden första halvåret. Visst finns det likheter, det är ju trots allt samma ras, men det är två olika hundar och det är skönt.

Jag tycker du ska ta dig tid att sörja ordentligt innan du funderar på en ny hund, även om det känns ensamt.

Helt plötsligt och chockartat lämnade våran hund oss och somnade in.

Finns det någon med lite goda råd som kan hjälpa mig att reda ut alla tankar som susar runt i huvet? :cry:

Just nu känns det bara så otroligt tungt.

Jag beklagar verkligen er stora förlust. Att förlora en hund är att förlora en anhörig, det är svårt och tar kraft och tid. Din sorg är din egen och liknar ingen annans, men det finns likheter i hur man tar sig igenom sorg. Efter chocken av den plötsliga förlusten kommer en tung tid när du är väldigt nedstämd. Efter en tid börjar man vända ur det och hitta kraft att leva igen. Det tar olika lång tid och ingen kan skynda på någon annans sorg.

Det är viktigt att du gör det som känns rätt och hjälpande för dig. Om det är att ta en omplacering eller att vara utan hund ett tag för att få tid att förstå det som har hänt.

Tänker på er.

Beklagar verkligen, vet hur det känns när det går för fort!
Jag åkte in med min 10åring, trodde det var en varböld i tassen... Sen var hon borta!

Men just denna tik tog jag som omplacering, jag har haft samma uppfödare i 28 år, och hon hade plockat tillbaka denna tiken.
Jag fick jobb, svett och tårar, men det blev en guldklimp! Hon var aldrig dum, bara fruktansvärt ouppfostrad, och det kanske man blir när man bott i en källare och i en lina på tomten...

Ska du titta efter omplacering, så kolla kennlar/uppfödare, för jag har fått för mig, att omplaceringar kanske är något bättre från en uppfödare än Blocket!:D
Finns säkert ingen sanning i det, men jag känner så.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 590
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18