Nu har analysen kommit.....

E

Eddas

Blött, blött, blött......

TS 37% :eek:

Smb råprot. 24 g/kg
MJ 3,4 MJ/kg
Ca 1,3 g/kg
P 0,8 g/kg
Mg 0,4 g/kg
K 6,6 g/kg

Om jag nu går in och räknar på hippocampus så får jag ändå en i princip perfekt foderstat med 15 kg silage, 1,5 kg lusernhack plus lite kli. Det jag saknar är alltså kompletterande vitaminer och selen.

Funderar på att ge tokosel och sedan får jag väl komplettera med vitaminer. Är det någon som har tips på ett bra vitaminfoder?
Eller finns det t.o.m. något som innehåller både vitaminer och selen utan en massa mineraler???

Ska tilläggas att hästen är 2,5 år, normalfödd, skall självklart inte jobbas hårt under vintern men inridningen skall påbörjas.

Sv: Nu har analysen kommit.....

...ingen som har något bra tips???

Jag tror inte att du behöver ge vitamintillskott, det finns det nog tillräckligt av i hösilaget och det övriga. Möjligen på vårkanten då det sägs att vitaminhalten sjunker i grovfoder.

Jag skulle bara tillsätta Tokosel om övriga mineraler täcks med övriga foder.

:bow: Tack för lite input. Jag tycker det är så himla svårt att få ihop det, och nu stämmer det ju på pappret, ska funka i verkligheten också.

Joo, de andra mineralerna täcks nog upp av hösilaget. Behöver de bara extra vitaminer under pälsfällning/sättning?

Sen undrar jag hur jag ska få i henne kli, när jag inte ger något annat kraftfoder, får kanske ge lite betfor iaf....

Joo, de andra mineralerna täcks nog upp av hösilaget. Behöver de bara extra vitaminer under pälsfällning/sättning?

De flesta ggr behöver de inga vitamintillskott överhuvudtaget (om man inte använder fjolårshö). Om de ens behöver b-vit tillskott under pälssättning/fällning är omdiskuterat.

Sen undrar jag hur jag ska få i henne kli, när jag inte ger något annat kraftfoder, får kanske ge lite betfor ia

Vad är ditt syfte med att ge KLI?

Vad är ditt syfte med att ge KLI?

hehe, bra fråga, undrar jag med.... Nä, det var nog för att få balans i Ca/P kvoten... Men jag kanske kan skippa det då det är så liten mängd?

hehe, bra fråga, undrar jag med.... Nä, det var nog för att få balans i Ca/P kvoten... Men jag kanske kan skippa det då det är så liten mängd?

Ja det tycker jag. Jag får Ca/P-kvoten till 2.4 när jag räknat in 15kg hösilage och 1.5kg lusern, vilket är helt okej.

Jag tycker lite synd om henne som inte får någon kraft när de andra får bara. Helt fel anledning att ge en häst mat förstås, men något skrammel i krubban som inte inverkar så mycket...

Morötter kanske?

Jag tycker lite synd om henne som inte får någon kraft när de andra får bara. Helt fel anledning att ge en häst mat förstås, men något skrammel i krubban som inte inverkar så mycket...

Morötter kanske?

Ge några nävar betfor eller spannmål och ja, kanske några morötter. Det påverkar inte foderstatens värden nämnvärt.

Jag skulle lägga till e-vitamin. Är väldigt låga halter i ensilage/hösilage. Visserligen innehåller tokoselen även lite e-vitamin, men det är väldigt låga nivåer om du börjar räkna på det..

Jag tänkte att det täcks genom Tokoselet, men är det så låg halt i det menar du? Och finns det att köpa E-vit separat (utan andra tillsatser)?

Du har ju iaf rätt i att ensilerat foder innehåller mycket låg mängd av det.

Det är ju det som är synd med Hippocampus som är ett väldigt bra program för övrigt, just att man inte kan se alla behoven. Försökte ladda ner Fatima, men jag får det inte att funka på min dator. Jag använde det förra året och det var ju väldigt heltäckande.

E-vitamin alltså. Krafft har ren E...

Förlåt att jag svarar lite sent! Har varit bortrest osv. Men bättre sent än aldrig!

Ett mått tokosel är 11 g, och varje gram innehåller 20 mg e-vitamin, dvs 220 mg. En häst i lätt arbete behöver 75 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Eftersom tokoselen bara ges en gång i veckan så är ju inte e-vitaminhalten nått att hurra över direkt.

Som sagt ovan så har krafft ren e-vitamin. Finns dock fler som har det, även om jag inte har nån speciell i huvudet för tillfället.

Evitamin-halten i grovfoder sjunker under torkning vilket gör att den i genomsnitt blir lägre i hö än i blött ensilage.

Sara

Då borde ju jag som har JÄTTEblött ensilage ha massor med E kvar :D

Jag får väl utgå från att jag måste komplettera med iaf E lite senare på året.

Då borde ju jag som har JÄTTEblött ensilage ha massor med E kvar

Jag får väl utgå från att jag måste komplettera med iaf E lite senare på året.

Halten i ensilage kan vara en aning högre än i hösilage, men fortfarande täcker den nästan aldrig behovet. Halten i hö skiljer oerhört mycket från parti till parti. Om höt ligger väldigt kort tid på slag vid bra torkväder och sen torkas det sista på skullen kan innehållet oftast täcka "fritidshästens" behov, men har det legat längre tid på slag så behövs extra e-vitamin.

Gjorde ett arbete på e-vitamin förra hösten, hade Margareta Rundgren som handledare. Men det arbetet är uppe i min lägenhet i Uppsala, där jag inte befinner mig för tillfället, så du får ursäkta avsaknaden av källor.

Min som nu är 3-åring åt massor i vintras för hon blev tunn...men undera hela sommaren när hon gått på bete s¨å har hon fått Grov125 Kraft vilket som är för avelsston och unghästar...Och det har funkat jätte bra....Funkar även på mammas häst som tävlas i medelsvår!!!

Min unghäst fick även nått som heter mega base (vet inte va de innehåller)

Tack för infot.

Då börjar jag ge E med en gång när hon kommer in på stall för att vara på säkra sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 259
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 342
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka