Nu ger jag upp!!!

Sv: Nu ger jag upp!!!

_moa_ skrev:
Alla ni som har shetlandsponnyer: Hur i helskotta håller ni era INNANFÖR stacketen??? Nu har dom rymt IGEN så nu går dom i vinterhagen. Tanken var att dom skulle fått gå i sommarhagarna till november minst, men inte då! Alla tips är välkomna!!! Både bra och dåliga, för nu är jag villig att prova allt!!

Jag måste ha en ovanlig shettis :) Jag har 3 trådar, men det skulle funka alldeles utmärkt med enbart 2 trådar i halvblodshöjd. Behöver inte ens ha ström på!

Det skulle aldrig falla den lilla damen in att lämna hagen. När mitt halvblod hade gnagt av en stolpe och lagt ner staketet för att ta en promenad utanför hagen, så stod min lilla shettis kvar inne i hagen och undrade vad den stora egentligen sysslade med :D

/Lizzie

HON GJORDE DET IGEN!!!::mad:
...Trots att hon var utrustad med specialutrustad grimma. Jag hade suttit i timmar och sytt i koppartråd i hela grimman, trixat dit två antenner, koppartrådskägg och tjusiga utstickande kopparringar på nosstycket. OCH dessutom blött ner henne på bogen...Vad f-n brydde hon sig om det!:cry:
Det är nog som nån påpekade att det är för lite kräm i stängslet...Det finns en kraftledningsgata intill...:devil:

Med tjäle i marken och knäckta stolpar så har hon klart övertaget men i helgen så gör jag ett nytt försök, lagar stängslet så gott jag kan och lägger ner jorden i bäcken intill hagen. Nästa steg blir att att införskaffa ett kraftigare aggregat...Nån som har nåt över eller ytterligare nåt tips?...Jag börjar bli innerligt trött på henne!:(

...Jag vet att spiralgrinden är farlig för hästarna, men tills nu så har det varit det ända som har hållt henne inne. Den togs bort så fort hon tappade respekten för den. Min andra pålle håller sig på största möjliga avstånd från den.

Kan uppdatera lite nu om hur det går för min lilla kille.. Vi har plankat! Haha så nu kom han ingenstans innan han kom på hur han kan skjuta plankorna i grinden och gå ut...:eek: Så nu har vi hakat fast grindplankorna ordentligt:D

Visst är det underbart med dessa små lurviga varelser som inte bryr sig det minsta om det mesta.Min äldsta shettis hade en griffelbens skada för några år sedan och blev ordinerad lung utevistelse i liten hage. Hon sket fullständigt i vetrinärens råd och lekte rodeohäst minst två gånger om dagen ensam i det fria! Bygde en hage med många trådar och mycket el men inte hjälpte det (vinterpäls!).Men till slut...pappa höll i matarkabeln (den som leder strömmen) och jag lockade på ponnyn och pang!! matarkabeln rätt på mulen! Hon gick inte ut ur hagen mer och benet läkte fint. Men för mina synders skull så skaffade jag mig en till rymmardrottning,båda två var på rymmen varje dag i typ en och en halv vecka, men sedan dom fick byta hage har dom hållt sig inne peppar peppar... men man kan inte annat än älska dom små liven eller hur!

Mynta2 skrev:
Har du kollat styrkan i stängslet då ? Det måste du göra först, du måste även kolla jorden. Jorden på vintern kan vara kass, men då lägger man ut den direkt i stängslet. Här kan du plugga på lite om hur stängsel fungerar samt olika åtgärder

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/bmsab/subdet200.htm

Kanonbra sida!:bow:
Nu finns det inte en enda felande länk i kopplingar och tråd. Jordningen är kompletterad med ytterligare ett spett och nu har spänningen uppnått 2000V, vilket normalt skall räcka till hästar men inte till håriga små shettismonster... ( Bättre går inte att få nu, då det är så förbaskat mycke snö!) Däremot har vi fått upp styrkan till 4000V direkt på jorden, så nu gäller det att hon verkligen kommer åt jordtråden också, vilket hon borde då den är näst underst, av fyra trådar. Enligt "Stängselskolan" SKALL det räcka med 4000V till besvärliga djur...

_moa_ skrev:
Kan uppdatera lite nu om hur det går för min lilla kille.. Vi har plankat! Haha så nu kom han ingenstans innan han kom på hur han kan skjuta plankorna i grinden och gå ut...:eek: Så nu har vi hakat fast grindplankorna ordentligt:D

...Håll tummarna att jag slipper!...men jag ser inte heller nån annan utväg om hon besegrar stängslet...och mig en gång till!
...Tur för dom att dom är så himla söta!

"Min" shettis hålls tackochlov innanför staketet! :bow: En gång hade hon t.o.m. haft sönder staketet, den mittersta plankan hade lossnat :eek:, men hon hade ändå stannat kvar hos kompisen!

min shettishingst var en rymmare har provat hängande elband från grimman å spröt som petat uppåt funkade inte. smet igenom trådarna för fort för att hinna få en stöt. så jag höll han i grimskaft å bad en kompis ta handtaget å trycka emot så han åkte på en smäll gjorde de ett par ggr i rad sen va han jätterädd för tråden å håller sig på rätt sida staketet nu. :) sen har ja hört om en som prova nåt som säkerligen inte e tillåtet:eek: å de va att dom kopplade till elnätet hästen fick sig en :devil: kyss å har inte tittat på tråden sen

*knapplån*

Min minihingst smet genom vartenda staket när han var ny hos mig, hade ju inte planerat inför inköpet så trådarna var i normal höjd, som annars passar normal shettis och större häst.

Min sambo är som tur är gammal bonnpöjk och kom med ett förslag efter att jag hela första dagen slitit mitt hår i förtvivlan över vad jag gett mig in på. Han slogs nämligen med de andra hästarna så jag blev alldeles andlös. Den tuffaste häst jag nånsin sett! Å han var omöjlig att få tag i! :o

Förslaget var att göra som bönderna brukade göra med kvigorna före sommarutsläppet. Stängsla en liten och trång fålla med massor elband, å sätt på det starkaste aggregatet. Kommer djuret emot tråden har det en gång för alla lärt sig att trådar inte är att leka med. Efter en dag kan man ta bort en tråd, osv. Tills man är nere på det antal och den höjd man tänkt ha i hagen.

Nu gjorde jag en liten rundcoral med 6 elband till killen så han stod ju inte precis å trängdes. Men resultat fick jag! Han fick sig nog några stötar i a f för utanför hagen hade jag mitt brunstiga shettissto... :devil: Mitt aggregat gav minst 6 000 volt, mer kan inte stängseltestaren visa. Och det dög!

Under tiden så satte jag en extra undertråd runt hela hagarna på ca 25 - 30 cm höjd, så han inte skulle kunna krypa under. Och numer så håller han sig i hagen även om trådarna har blåst ner... :)

Ström längst ner är viktigast, så inte de kan ducka å ta stötarna med manen, utan måste få dem i nosen eller bringan.

Vi kör med stål/metall staket på ridskolan.
Shettishagarna har en tunn eltråd +träplanka med däck hängandes på. Dom vågar sig inte ut igen :rofl:

Valter däremot, får gå som han vill. en 24årig gammal shettisgubbe som lärt sig sin plats. Han springer emellan hagarna som de passar o hälsar på hos Rachmaninov och Menzo, killarna på 180. Och står o "polar" me dom :)

En kompis till mig satte fast sin shettis i ett järnspett i marken och gav honom ett par kyssar med eltråden.
Sen rymde han inte mer.

Jag vet inget om shettisrymmningar direkt, kul att läsa om det dock.

Sprang ut och kollade fårstängslet jag har på tomten och tänkte kan inte det vara ett alternativ att sätta på yttersidan av stolpen så att det inte nuddar trådarna? Jag konstaterade att hålen borde vara för små för att de ska fastna med huvet (om det inte e föl förstås eller har grimma på sig) och för stora för att fasta med benen. Jag har sett fårstängsel runt hästhagar vid några tillfällen.

Rätta mig gärna om det nu finns någon överhängande risk för att hästen fastnar eller om det kanske inte är tillåtet? I annat fall borde det ju funka om det är spännt ordentligt. En annan fördel skulle ju vara att det inte kostar alltför mycket om man nu inte har väldigt stor hage.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar