Nu ger jag upp!!!

Sv: Nu ger jag upp!!!...Plockar upp gammal tråd...

_moa_ skrev:
Alla ni som har shetlandsponnyer: Hur i helskotta håller ni era INNANFÖR stacketen??? Nu har dom rymt IGEN så nu går dom i vinterhagen. Tanken var att dom skulle fått gå i sommarhagarna till november minst, men inte då! Alla tips är välkomna!!! Både bra och dåliga, för nu är jag villig att prova allt!!

Precis den tråd jag behövde!:bow:
...Min 28 åriga dam har lärt sig alla knep. Mängden band spelar ingen roll, hon tar sats och springer så både stolpar och band flyger. Det senaste har varit tre metalltrådar, trästolp och spiralgrindar men spiralgrinden är numera 35m lång, metalltråden av och ena grindstolpen knäckt...:( Det är ett under att hon inte skadat sig!
Jag har testat det mesta i svaren, allt utom den specialutrustade grimman. Hade faktiskt en tanke på "kogrimma" i kätting...men ikväll är det jag som specialutrustar en av hennes grimmor med elband, tentakler och "skägg"! Därefter återstår bara fotbojja...:cool:
...Det jäkliga är att hon inte är rädd att vara ensam, hon stressar inte upp sig utan går lungt och metodiskt igenom rymningsmöjligheterna :devil: och satsar sedan järnet på den svagaste punkten...Riktigt kusligt!::crazy:

Sv: Nu ger jag upp!!!

Hahaha!!!:rofl: :rofl: :rofl:
Hur kul som helst att läsa om dessa "monster". Mina har kommit på att om man käkar upp stolparna nere vid marken så välter staketet förr eller senare! 700 kg's bävrar alltså:smirk:

mina shettisar rymde hela tiden förr. vi hade tre elband och i vissa hagar ännu fler. fick tillslut hjälp av en "staketgubbe" som kollade igenom allt inkl aggregat, isolatorer osv. Det visade sig att vi hade jordat för lite. När vi väl fått ner några fler samt bytat vissa band där ledarna gett upp så blev det ordentlig kräm i staketet. hästarna har inte rymt sen dess. köpte även digital voltmätare, ett himla bra köp!

Min shettis har jätterespekt för eltråden, så han brukar hålla sig innanför. Men däremot har jag problem med min 5-åriga D-ponny som fattar att det är sämre el på vintern. Nästa vinter blir det polarband.

gamila skrev:
Hahaha!!!:rofl: :rofl: :rofl:
Hur kul som helst att läsa om dessa "monster". Mina har kommit på att om man käkar upp stolparna nere vid marken så välter staketet förr eller senare! 700 kg's bävrar alltså:smirk:

:rofl: ..Den varianten har min gamling missat...än så länge...:eek:

taccotad skrev:
mina shettisar rymde hela tiden förr. vi hade tre elband och i vissa hagar ännu fler. fick tillslut hjälp av en "staketgubbe" som kollade igenom allt inkl aggregat, isolatorer osv. Det visade sig att vi hade jordat för lite. När vi väl fått ner några fler samt bytat vissa band där ledarna gett upp så blev det ordentlig kräm i staketet. hästarna har inte rymt sen dess. köpte även digital voltmätare, ett himla bra köp!

Vad det gäller gjorden så har jag redan innan lagt ner jordspettet och kör den på separat tråd i knähöjd, för att hon skall få sig en "dubbelkyss"...Blev tipsad om detta som en värstingmetod, men vad det gäller mtt monster så pirrar det väl bara lite extraskönt...

Hemligheten med ett bra stängsel är aggregatet...Sen kan du ha 10 trådar om du så vill...är strömmen kass så hjälper inte många trådar.

Sen tycker jag det var duktiga shettisar som fattar att man inte går i sommarhagen på vintern ;)

Vet en som hade en shettis som kunde sticka från hage till hage. iom att det fanns en stor väg i närheten och shettisen var en ilsken liten sak så fick han en antenn för han sket totalt i stötarna han fick, men med den antennen på så har han stuckit iväg en enda gång

Vi har tre trådar, men bara de 2 översta är el i, men hon har aldrig gåt ut ur hagen på egen hande, det enda är väl om hon smiter ut när man öppnar för någon annan häst, fast det har aldrig hänt mig, bara de andra i stallet :P Jag snabbar på när jag ska stänga.

VeronicaT skrev:
Vi har tre trådar, men bara de 2 översta är el i, men hon har aldrig gåt ut ur hagen på egen hande, det enda är väl om hon smiter ut när man öppnar för någon annan häst, fast det har aldrig hänt mig, bara de andra i stallet :P Jag snabbar på när jag ska stänga.
Har granslanor som staket,och 1 eltråd på distansisolatorer innanför det.Funkar utmärkt.

Sv: Nu ger jag upp!!!...Plockar upp gammal tråd...

Först: Ta bart spiralgrinden, den är livsfarlig för hästar.

Sedan: Prova antenngrimma :cool:

*gosh*
Jag är lycklig att jag inte hittade denna tråd innan liten frk "sketland" flyttade in i julas..:crazy:
Inga utav mina staket är shettisvänliga utan byggda för hbl'en med mkt respekt..
Å det enda stället jag har slagit upp en extra eltråd (ståltråd) är i grindhålet då tråden var så högt satt där så hon behövde inte ens fundera på att krypa under,hon liksom såg inte att det fanns trådar där..

Duktiga shettisar ni har;)...Jag har fått berättat för mig att när mamma var liten, då de sålde deras arbetshäst,Pelle(flera mil bort) så rymde hästen hem, och mamma såg hästen utanför köksfönstret.
Jag undrar bara hur den lyckades rymma, skicklig häst säger jag bara!:rofl: :rofl:

gamila skrev:
Mina har kommit på att om man käkar upp stolparna nere vid marken så välter staketet förr eller senare! 700 kg's bävrar alltså:smirk:

:rofl: :rofl: :rofl:
Mina stora hästar har oxå kommit på att det är kul att leka bäver.
Mindre lustigt att se att den ena stolpen helt plötsligt är kortare än de andra. :crazy:

Har en riktig mästerrymmare hemma, men nu när pappsen jordat de dubbelkopplade nätaggregaten rakt upp i stallets stålbalkar i taket, så är det ingen häst som rymmer längre!! HaHa

Shettisen vågar inte ens rymma när hon är i sin natthage, där hon står o tuggar på staketet, men inte går ut!!

Vi har trästaket i stallet med tunn ståltråd med el i precis innanför, och de håller sig faktiskt innanför...

Jadu, det är allt en riktigt busig liten ras, Shettlandsponnyer. Men dom är ju för goa :) Hoppas att du lyckas i fortsättningen!

Har en shettis som inte gjort något annat än att rymma ur hagen, allt ifrån hoppa över, lyfta upp tråden och gå under till gå rakt igenom.

Det hela slutade att jag efter grannens råd virade tunn ståltråd i grimman över nosen och satte i en stålpinne i sidostycket på grimman, lindade fast den med najtråd så att den sticker upp som en antenn. Hon går inte i närheten av tråden:bow: Den leder extra bra ström nu på vintern eftersom min shettis har en enorm päls och går barfota.

Till alla som tycker att jag är en djurmisshandlare :eek: så kan jag säga att hon inte tar den minsta skada av hennes rymmningssäkra grimma, hon kan inte skada sig själv av ståltråden i grimman eller av antennen däremot så får hon ha livet i behåll eftersom hon stannar kvar i hagen och är inte ute och springen på byn.

Jag har en shettis hingst, han har aldrig rymt för mig. Inte ens när han blir själv när jag rider den stora.
Jag har fyra trådar och el i alla. Han har aldig varit på tråden.

Ett tecken på att de trivs tar jag det som, för i förra stallet så gick min stora genom tråden titt som tätt. Sen när vi flyttade och jag fick eget stall så kan han stå hela dagar utan el och han bryr sig inte. Han var utstött i förra stallet.:(

Men de går där och filosoferar.:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar