Nu ger jag upp!!!

_moa_

Trådstartare
Alla ni som har shetlandsponnyer: Hur i helskotta håller ni era INNANFÖR stacketen??? Nu har dom rymt IGEN så nu går dom i vinterhagen. Tanken var att dom skulle fått gå i sommarhagarna till november minst, men inte då! Alla tips är välkomna!!! Både bra och dåliga, för nu är jag villig att prova allt!!

Sv: Nu ger jag upp!!!

Min var en rymmare som liten. Lärde mig att stängsla ordentligt med tre eltrådar och så bort med ALLT som ligger mot tråden så elen har fri fart runt hela staketet.

Brädor fungerade absolut inte, hon trängde sig bara emellan.

Nu när jag släppt mina med grannens (hon har shettis) fick vi sänka den nedersta tråden till 50 cm & det verkar funka bra. Han lärde sig tidigt att tråden skall man akta sig då strömmen är rejäl.
Se till att strömmen har fri lejd tex gå med trimmern under tråden. När du släpper ut dem så se till att han är lite fuktig så att han känner strömmen annars har de ju en tendens till att bara lyfta tråden & gå under. Har de rejäl päls & du har dålig ström så kan du lika gärna slå av agregatet då det inte fyller någon funktion.
Lycka till.

Madelene skrev:
Min var en rymmare som liten. Lärde mig att stängsla ordentligt med tre eltrådar och så bort med ALLT som ligger mot tråden så elen har fri fart runt hela staketet.

Brädor fungerade absolut inte, hon trängde sig bara emellan.

Jag har 4 trådar och jagar häst ändå:p

Har fixat plank så nu ska jag planka. Ska han tränga sig mellan krävs det nog lite från han sida med den plankningen jag ska ha. 10 cm från marken och 5 cm mellan varje planka 2m högt borde väl hålla honom inne?

Nu kanske ja kan få va lite stolt då! :D
våran shettis har inte rymmt en enda gång ur HAGEN men massor från boxen..hehe :angel:
men men våran går på två trådar och vanligt agregat!!
hehe... svårt de där att hålla dom inanför staketet...

StJäRnAn skrev:
Nu kanske ja kan få va lite stolt då! :D
våran shettis har inte rymmt en enda gång ur HAGEN men massor från boxen..hehe :angel:
men men våran går på två trådar och vanligt agregat!!
hehe... svårt de där att hålla dom inanför staketet...

Då kan jag med vara lite stol för min andra shettis har inte heller rymt från hagen ens när dom andra gjorde det. Hon stod och väntade vid dörren och ville ha mat. Inte rymt från boxen heller om ingen glömt stänga dörren på kvällen :angel:

Jag vet en som virade in elsnören i grimman och lät snöret sticka ut som antenner ungefär. Så hästen fick en rejäl stöt om den rörde staketet.

Vet dock inte om det klassas som en ok metod eller djurplågeri. :cool:

hur funkade det?? satt inte hästen fast i snöret och fick el i sig hela tiden?? fattar inte riktigt hur du menar

Man virar eltråd (inte metalltråd utan tunnt elrep, elband eller liknande) och låter flera ändar sticka ut ca 10 cm från grimman.
Det såg inte klokt ut på kompisens shettis men det funkade.
Just den hästen stack huvudet under nedersta tråden och pressade sej under staketet.
Men när den hade elgrimman backade den och har efter det aldrig gått nära trådarna ;)

I början var det hopplöst. Hon hade tjockt vintertäcke, kände inte elstötarna och kröp under som ingenting. Hade då 3 trådar.
Ändrade om jordningsspettet till fuktigare plats, och nära vattenkranen, så att kag kunde vattna på spettet varje dag, så det blev ordentligt med ström.
Satte dit en 4:e tråd 15 cm från marken och spände stenhårt!
Vissa partier där det var lite ojämnheter och hålor i marken spände jag dit ännu fler trådar. Rena spindelnätet!
I kombination med att hon lärde känna och trivas med sina nya kompisar, och upptäckte att det serverades rikligt med mat i det nya hemmet, har hon sen dess stannat i hagen. :)

heejheej.. ! :D Jag sköter många shettisar och dom smiter dom med (ibland) !....Meen det brukar funka om man har trästaket och eltråd !!

Har man däremot bara eltråd och hur många trådar som helst smiter dom tyvärr under ändå :( (Förstår inte riktigt hur det går till! ) ..Och har man bara plankor brukar det sluta med att dom på något sätt bryter sej igenom konstigt nog.. ! (TYVÄRR !)

Plankor & eltråd tillsammans funkar till & med på minishettisar !! :D

Helt ny här på Bukefalos..Inte så van om man säger så ! // Kramar Merci.(merci är min undrebara Foderhäst ) :love:

Pröva med att dra 4 varv el-tråd. Först ett varv med el-tråd som ansluts "som vanligt" med el-agregatet, sen ett varv till med el-tråd ca 10 cm under den översta tråden men denna el tråd ansluts till el-agregatets "jord" tråd. Alltså ingen jordning från el-agregatet till marken utan jordningen går direkt i tråden. Fungerar utmärkt eftersom hästen får en ordentlig el stöt när han/hon kommer nära tråden och kommer åt båda trådarna samtidigt (alltså + och -). Upprepa samma procedur med tråd dragningen på nedre delen av stolppen och du har en utmärkt hage för din lilla "hag-marodör" :idea:

Sommartid använder jag fårens elnät och vintertid så går dom i hage med fem eltrådar (är egentligen mest tänkt för att hålla björnar ute, men fungerar ypperligt att hålla shettisar inne ;) )

sen händer det att dom rymmer om jag glömt koppla på strömmen eller om de lyckats få omkull fårnätet.

Jenny

Skolli skrev:
Pröva med att dra 4 varv el-tråd. Först ett varv med el-tråd som ansluts "som vanligt" med el-agregatet, sen ett varv till med el-tråd ca 10 cm under den översta tråden men denna el tråd ansluts till el-agregatets "jord" tråd. Alltså ingen jordning från el-agregatet till marken utan jordningen går direkt i tråden. Fungerar utmärkt eftersom hästen får en ordentlig el stöt när han/hon kommer nära tråden och kommer åt båda trådarna samtidigt (alltså + och -). Upprepa samma procedur med tråd dragningen på nedre delen av stolppen och du har en utmärkt hage för din lilla "hag-marodör" :idea:
Så har vi med gjort det fungerar jätte bra.

Inga större problem med lillflickan men i vintras när stormen tagit våran el började hon ta fart å springa igenom till den fina sparade hagen tur att hon är så liten o lätt o inte drog med sej min modell större häst på över 700kg :crazy: inte mycket kvar av fina sommarhagen då...men i vilket fall så tog vi sedan koppartråd, som leder ström bättre, och ledde henne på o sen var det inga problem mer!

Klipp hästen så den känner strömmen ordentligt om den har gott om päls (vilket shettisar brukar kunna ha...)

Går att göra "antenner" också.Jag tog ståltråd och virade runt nackstycket och lät det sticka upp två antenner.På toppen av "antennerna" böjde jag dem så att de blev en rund knorr så inte halvblodet skulle göra sig illa om hon ville komma nära den lilla.
Funkar faktiskt! Hon har rymt en gång nu i höst när de kommit tillbaka till vinterhagen men det var mitt fel för gräset hade vuxit så högt vid understa tråden så den knappt syntes :o
Men det fixades och hon fick ha antenngrimman i två dagar för säkerhets skull och hon har inte rymt sen dess :)

Får väl oxå passa på att vara stolt. Min svarte går inom entrådigt storhästhöjd. Men det är klart, ramlar kompisen ut så följer den lille med.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja med så mycket plank kan han inte bli annat än en väldigt duktig liten hopphäst :bump:
Eller så lär han sig gräva ;)

Lycka till!

Då vi föder upp shettisa så har vi ju trådar långt ner , en det är väldigt sällan någon rymmer ur hagen. Men skulle någon göra det så har jag 2 st special grimmor som är invirade med ståltråd och en antenn som står rakt upp och jag kan tala om när de har haft den grimman på sig ett tag så går de aldrig under trådarna igen *ler*

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar