Nu ger jag upp tror jag.

Cambrie

Trådstartare
Det här blir säkert ett långt inlägg men kanske finns det någon här som har nån idé eller tips eller helt enkelt kan pusha mig att ge upp?

Scenario: Sto som blir sex år, ostartad. Har varit hos mig från och till men inte riktigt fungerat i träning och därför mest gått som ridhäst. Är nu tillbaka sedan oktober och har mognat i skallen och blivit en oerhört fin travare som är kvalklar. Hon kan flytta på sig riktigt snabbt och för min del skulle det inte förvåna mig om hon går en 17-18 tid redan nu om det inte hade varit för det problem jag inte hittar nyckeln till (har för dagen gått 1.25 provlopp och 18 sista 500 utan att ta i eller ens varit trött när hon kom in). Hon är stressad och har ingen riktig rutin med andra hästar, därav har jag inte testat henne i snabbare provlopp.

Problemet är att hon hänger på en töm, och nu pratar jag inte om att hon har lite tyngd på ena tömmen utan hon suger verkligen tag i hela högersidan så man har träningsvärk dagen efter ett jobb, hon blir totalt okörbar, ställer hela halsen åt höger och bryter ner i banan. Jag har faktiskt aldrig kört en häst som hänger mer på en töm än den här ska sägas.

Trots detta klarar hon ändå av att trava i ovan nämnda farter, det skulle dock aldrig gå att styra ut henne utan man får koncentrera sig på att hålla rakt spår på innerspår med henne och det fungerar trots att hon springer så böjt med huvudet.

Vad har vi då gjort? Vi har varit på kliniken och böjt henne, helt utan anmärkning, inte ens hälta i ett steg. Och hon går utan några problem all träning, även provlopp, utan att slå på sig, hon behöver inte ens använda några skydd över huvud taget. Ska också sägas att hon är rak i kroppen när hon tränar, det är alltså bara själv halsen och huvudet hon böjer.

Hon är oerhört jobbig att köra i munnen, trivs inte alls med tungbandet, men har hon inte tungband stoppar hon tungan över bettet och stoppar ut den utanför munnen så den blir blå, och då är hon ju okörbar för det. Tandläkaren har vi varit till, denna har inte hittat något att anmärka på.

Equiterapeuten hittar ingenting heller att anmärka på. Hästen rids en del och är rätt mycket välutbildad och tar utan några större problem galoppen i båda varven, flyttar sig för båda skänklarna och känns liksidig, kanske något stelare i vänster sida men absolut inte så man reagerar. Hon är dock väldigt känslig i munnen även i ridningen men lägger inte tungan över bettet där.

Jag har säkert utelämnat en hel del information som jag inte har tänkt på här, men har ni några idéer? Ska man utgå från att hon är ofräsch och gå igenom henne tills plånboken är tom och kanske ändå inte hitta något, eller ska man börja mixtra med utrustning (tips kanske?), eller ska man ge upp? Det finns ju trots allt en hel del hästar som är billiga och som fungerar till salu idag, samtidigt stöter man ju på problem med de flesta travare till och från och det är så tråkigt att behöva ge upp för det.

Det är en oerhört fin travare, och hon tycker det är jättekul att träna (verkar det som i alla fall). Hon hänger inte riktigt på tömmen lika mycket hemma eller i bakvarv som i rätvarv, men visst finns tendensen även där. Och som sagt, kommer jag bara till rätsida med problemet är hon startklar, ett kval skulle hon säkert klara redan nu men det hjälper ju inte när det ändå inte går att starta henne tycker jag, då spelar det ju ingen roll.

Sv: Nu ger jag upp tror jag.

Ett möjligt problem KAN vara gaffelbandsfästet under knäet på höger fram. Det missas ofta vid böjprov men kan leda till liknande problem.
Går hon på tömmen hela tiden du kör eller kommer det mer mot slutet av jobben? Vid smärta brukar ju entömdheten komma fram mer och mer ju längre man belastar hästen.
Går hon på tömmen oavsett vilket varv du kör åt på banan?

En körgrimma kan ju få en del hästar att räta upp sig (såna som "jobbar mot" bettet och inte pga smärta i kroppen). Har du provat?
Annars så testa med en huvudstång. En murphy torde knappast hjälpa.
Gillar hon inte tungbandet kan du prova med en sån där bygel (jag vet inte vad den heter) men som man sätter in i munnen och hålls på plats med en rem över nacken.

Vad då för bygel???

Nyfiken som sjutton på allt som man kan ha i en hästmun... :idea:

Vad då för bygel???

Nyfiken som sjutton på allt som man kan ha i en hästmun... :idea:

Hittade ingen bild så jag fick försöka mig på att rita en...:angel:
17118729.jpg

Tror jag sett nåt liknande? Heter de inte tungfelssticka eller nåt?

Är de godkända att ha vid tävling?

jag är lite inne på samma linje som Oki ang. framben iaf. Har ET klämt insidan/baksida av framknän? Min valack hade samma "symptom" som ditt sto i princip. Hel & fräsch, men sprang ngt snett med huvudet & var rätt het f.1000m. Sen gick luften ur & vi trodde han var helslut, men kom inte sällan in med puls på 72. Oärliga häst tänkte vi & han ställdes av. Sen hittade min ET en dubbel sidig kraftig inflammation b.fr som kallas karpaltunnel syndrom.

Ja, den har varit det, förut iaf. Till 2008 har de ju ändrat massor i utrustningsreglementet så man vet aldrig... :p
Jo, jag tror nog man får ha den nästa år också.

Svarar båda här:

Entömdheten finns det tendens till hela tiden men nog är det mer i slutet av jobben, jag har ju inte kört fort i bakvarv men det känns lite mindre i bakvarv än rätvarv i alla fall, men det kan ju lika gärna vara för att farten höjs betydligt i rätvarv.

Annars så stannar hon inte i jobben, hon följer med i rygg pigg och glad på bettet ända in i mål oberoende av tempo men det är just det att hon ställer sig och hänger sig i tömmen så otroligt.

Jag ska dock kolla det med inflammation och sådant, hur ser man det, via ultraljud eller?

Förra gången jag hade henne (för ett år sedan ganska exakt), hängde hon också på en töm ganska rejält, då ställde jag av henne eftersom hon inte över huvud taget kunde sänka tider och jag inte tyckte det var värt att satsa på henne, i maj frågade en barnfamilj om de kunde få låna henne och rida i skogen med henne och sedan oktober är hon alltså tillbaka i träning och hänger fortfarande på tömmen.

Därmed undrar jag om det kan vara psykiskt. Svårt att komma till rätta med det i så fall kanske. Det är synd för som sagt det är en fin travare nu.
Huvudstång och sådant har vi funderat på, samtidigt vill man ju inte slänga på en massa tvångsmedel om det nu är så att hon kan ha ont, och huvudstång får de väl inte ha i kval heller. Jag var helt säker på att det satt i tänderna, när tandläkaren kollade henne igår dog mitt hopp på det.

Det kanske är så att man får lägga av med henne?

Andra sunpunkter? Om det sitter i huvudet kanske det räcker med helstängt och entömsbett? Vi har som sagt inte hunnit testat någonting än.

Karpaltunnel syndromet får man fram genom att trycka på rätt punkt på insidan/baksida av framknäet. Min knäade & blev kolsvart i ögonen & som vanligt annars är from, skulle även hugga ET.

Jag har också haft hästar med karpaltunnelsyndrom. Men ännu vanligare är att dem ömmar i gaffelbandsfästet. Om du inte vet hur och var du ska känna så be en vet eller ET hjälpa dig.

En av hästarna började karriären med tre raka segrar. Efter det började det strula och han började alltid hänga i vänster töm i slutet av loppen. Den hästen sprang alltid rakt i vagnen och travade helt perfekt. Kusken sa hela tiden att det är något fel i munnen....
Vet-undersökning gav inget annat än att vi fick spruta vä framknä i omgångar dock utan resultat. Han fortsatte likadant tills han underhudblistrades i området och sedan lades träningen om helt. Från att ha gått vanliga intervalljobb kortades sträckan ner till 2-300 m och han fick springa riktigt snabbt i 4-5 intervaller efter successiv uppstegring. 3 gånger i veckan. Jag inbillar mig att ligamenten inte tålde den utsträckning som blev i snabbare tempon och med den träningen klarade han av att öppna snabbt eller lägga en speed under loppet utan att bli öm. Efter detta och lite underhållsbehandling då och då har han tagit ytterligare 13 segrar.

Med det inte sagt att det är något av endera på din häst men det kan ju vara värt att kollas upp iaf.

En annan häst jag höll på med under några år sprang också snett med huvudet, mest i bakvarv och i motion dock, i rätvarv och tävlingstempo rätade den upp sig. Enda felet som fanns på den var en kotsenskida som han inte visade någon ömhet av vid böjprov.

*kl*

Någon som kommer ihåg gamla kallblodet Listjärn. Där kan man tala om att springa snett med huvudet. Han sprang alltid med huvudet i princip helt vridet åt sidan. Gjorde så vitt jag kommer ihåg det hela sin långa karriär (430 starter).

Svarar "alla" (de som svarat:)) igen... Ska absolut kolla det med karpaltunnelsyndrom. Det är alltså det som man ska underhudsblistra då förmodar jag eller var det gaffelbandsfästet? Och det (kts) är något som återkommer om det skulle vara så eller?

Är det gaffelband känns det ju som att det inte är någon idé med just den här hästen, hon är ju trots allt sex år nu.

Anhe: Jag har dålig koll på kallblodssidan, men den måste ju ha varit fräsch i alla fall;) Däremot känns det som att eftersom min är okörbar även om den springer med i rygg i vilka tempon som helst så måste jag nog komma till rätta med problemet.

Men, vi ska börja kolla det där, sedan hänger vi på ett helstängt, entömsbett och ser om det hjälper, hon är trots allt alltid koncentrerad på allt annat när hon tränar (lite typ unghästfasoner) på banan och hemma är det inte alls samma sak.

Svarar "alla" (de som svarat:)) igen... Ska absolut kolla det med karpaltunnelsyndrom. Det är alltså det som man ska underhudsblistra då förmodar jag eller var det gaffelbandsfästet? Och det (kts) är något som återkommer om det skulle vara så eller?

Är det gaffelband känns det ju som att det inte är någon idé med just den här hästen, hon är ju trots allt sex år nu.

Då jag underhudsblistrat har det varit gaffelbandsfästet som ömmat. Ett problem där kräver ingen lång konvalescens så länge inte gaffelbandet är skadat.
Allvarligare fall av Kts brukar man få operera har jag för mig. De jag haft har "bara" varit aningens trånga och det har jag kunnat hålla efter själv.

Min har oxå bara behövts hållas efter, men vi var först till en privat veterinär i Strängnäs som samarbetar med vår ET, och behandlade honom. HAr inte preparat namnet i huvudet men det var inte tuppkam iaf.. Hursomhelst så sprutades det in som en vanlig behandling & sen var det skrittmotion i 14 dagar innan jogg i 14 till & sen börja trappa upp träningen efter det. Numera underhåller jag det med Speedway & Cedar Oil( inte samtidigt dock, utan varvar de olika preparaten).

Det kan nog sitta lite i huvudet på henne, hon hade ju ont i munnen länge, visst var det så?
Men det kan vara annat också, tycker nästan det låter som du ska ge upp nu.. hon vill tävla fälttävlan :angel:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve