Nu förstår jag verkligen vikten av en seriös uppfödare!

rabalder

Trådstartare
Tredje gången gillt som jag köper hund.
Har haft en westie (jättelänge sedan och första hund) från en oseriös kennel. Hade tur att få en fin hund som blev gammal men förstår nu hur illa det faktiskt var där hon föddes.
Sen grand danois, också en underbar hund, men knepig start i livet och en uppfödare som inte ville höra av oss eller svara på några råd efter köp. Många hundar i små hundgårdar.

Nu bestämde jag mig för att hitta rätt, vår Laban kommer från en uppfödare som känns superseriös! Vi fick hjälp att hitta rätt hund. Fick komma flera gånger och titta, både före och efter födsel. Har möjlighet att ställa alla frågor. Hon har till och med bemödat sig med att åka hit, fast det är en bit, jättetrevligt!

Den här gången känns det verkligen tryggt och så roligt att kunna ha kontakt och se hur det går även för de andra i kullen.

Trots att detta är under en nästan trettioårsperiod så är jag så nöjd med att kunna se skillnaden på hur man föder upp hundar och resultatet.

Sv: Nu förstår jag verkligen vikten av en seriös uppfödare!

Ja, jag förstår dig!

Jag hade tur som hittade rätt direkt. Min uppfödare har hjälpt mig genom hela resan med mina hundar och ska nu "rådgöra" mig när jag själv ska ta kull på min hund.
Vi har fått jättebra kontakt och jag har lånat hennes hundar till utställning och jag har vart och hälsat på henne och sovit där.

Men har vänner som köpt från oseriösa uppfödare och de har det inte lätt när de försöker prata med dem om t.ex. något fel hunder får HD eller annat.

Kul att du hittat rätt nu ;) :bump: vad är Laban för vovve då?

Laban är en welsh spinger spaniel. helt ny ras för mig men som jag faktiskt aldrig tänkt på om det inte varit för ett gäng bukefalister som rekommenderade det.
Men som du säger, min uppfödare skulle också ställa upp i vått och torrt. Jag litar på henne och hon har gjort att jag faktiskt så småningom kanska skulle våga ställa ut. Det hade jag aldrig gjort annars.

Måste bara berätta en liten historia!
Jag har en kund som efter ett långt äktenskap blev änka….
Hon blev så ensam och ville ha ett sällskap, bestämde sig för att skaffa sig en liten katt (ja detta kommer att handla om katt, men kunde lika gärna vara hund)
Tanken var så klart en ”bondkatt” de var ju billiga också, gick att få för 1:- hos grannen.

Men tanten viste inget om katter och ville lära sig lite först och i orten där hon bodde så skulle det anordnas katt utställning.
Så hon knallade dit!
Och föll pladask för en unge (inget märkligt i det)
Tanten köpte en på stående fot
På katt utst får man göra det i motsatt till hund utst

Där kunde historien ha slutat….
Men det gör den inte!
För uppfödaren till ungen tillhörde de verkligt seriösa och tog sig ann tanten och hennes katt.
De blev väldigt nära vänner och i dag 5 år senare, så är tanten väldigt aktiv inom rasen!
Hon sitter med i kommittéer och i styrelsen.
Hennes lilla katt visade sig vara en skönhet, inte bara i mattes ögon utan även i domarnas!
Tanten åker land och rike runt och ställer ut + att hon har skaffat sig ytterligare ett par…

Hon har många gånger sagt, tänk om jag inte hade gått på den där utställningen, eller tänk om jag hade tagit den där 1:- katten…
Vilket tråkigt liv hade jag inte haft då mot detta?

Vad jag vill komma till som väldigt ofta glöms bort.
Det är att det är en hel värld som öppnar sig om man har tur att få en riktigt bra uppfödare som tar sig an en och visar/förklarar/uppmuntrar/stöttar.
Det finns hur mycket som helst att lära och deltaga i, om man vill!
Rasklubbarna har ofta träffar för just den rasen och inget ovanligt att uppfödarna har det också.

Vad härligt att du hittat en riktigt bra uppfödare!

Jag tyckte Zqathans inlägg var riktigt bra; framför allt det sista stycket. Vad gjorde jag innan jag skaffade hund?
Hunderiet innebär kontakt med så mycket andra människor, och man blir aldrig fullärd. Visst har man åkt hem från en utställning med en 2:a i bagaget - men vad gör det när man träffat på andra rasentusiaster/uppfödare och haft en riktigt bra dag? Det är sådant man ser fram emot.

Lycka till med valpen!

Hon har många gånger sagt, tänk om jag inte hade gått på den där utställningen, eller tänk om jag hade tagit den där 1:- katten…
Vilket tråkigt liv hade jag inte haft då mot detta?

Eller så hade tanten börjat aktivt jobba för hemlösa, utstötta katter som ingen vill ha. Så ena sidan behöver knappast vara roligare att vara aktiv i som den andra.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 818
Senast: Gunnar
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 320
Senast: valpköpare
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 529
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 708
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka