Nu får ni hjälpa mig

rock_89

Trådstartare
Det är såhär, Min pappa köpte en egen islandshäst för några månader sedan. Vi har två till hästar en islänning och en shettis.
Dom går på lösdrift dygnen runt. Vi har stall ifall vädret skulle bli riktigt jobbigt. Våra hästarna föredrar att vara ute. Vårat stall är fint men det blir inte varmare inne i stallet än vad det är ute. vi ska bygga ett "riktigt stall" till sommaren. ingen utav hästarna är klippt, de har hela pälsen kvar.

Men nu till problemet. Pappa är såå överbeskyddande på sin islandshäst så det blir jobbigt.
När det är -1 gad ute och om det snöar då måste hans häst ha vintertäcket på så han "inte blir blöt".
Om vi har ridit en lite längre runda än vad vi brukar så måste hans häst vila dagen efter "så brukar sånna som idrottar göra" säger han. Men i själva värket så är de rundorna han kallar lång inte alls lång och jobbig för hästarna. (hästarna vilar upp till 2- 3gr i veckan, då kan vi ju rida de dagar vi hinner och så får dom vila dom dagarna vi inte hinner rida)
Om vi ridit hästarna och de är lite svättiga så vill han låta sin häst stå inne med vintertäcket, fast våra hästarna blir varmare om de får gå ut med vintertäcket och äta hö. Då slipper de bli stel av att stå stilla osv.

Jag har haft mina hästar i två år snart, dom har alldrig vart sjuk eller förkyld. Dom mår riktigt bra. Han har struntat helt i hur/ vad jag gjort med mina hästar och så tror han mig inte när jag säger att hans häst kan gå ut med vintertäcket och äta hö efter vi ridit.

Så kan inte ni skriva hur era hästar har det på vintern. För visst är min pappa lite överbeskyddande?

Sv: Nu får ni hjälpa mig

Min islandshäst står i stall på nätterna utom nu när han har vintervila. Han är klippt på halsen. Hur jag brukar göra på vintern... Han har aldrig täcke om han inte är svettig. Ibland rider jag två dagar i rad. har jag ridit mycket hårt dagen innan brukar jag skritta eller promenera med honom. Vill helst inte låta honom stå om han jobbat hårt för han blir så stel då.

Jag tycker att han är lite överbeskyddande, precis som min mamma;) Men jag tror att det är bättre för dom att vara ute så mycket som möjligt. Och bara dom har att äta så brukar dom inte frysa, om det inte är en jätte frusen häst.

_moa_ skrev:
Min islandshäst står i stall på nätterna utom nu när han har vintervila. Han är klippt på halsen. Hur jag brukar göra på vintern... Han har aldrig täcke om han inte är svettig. Ibland rider jag två dagar i rad. har jag ridit mycket hårt dagen innan brukar jag skritta eller promenera med honom. Vill helst inte låta honom stå om han jobbat hårt för han blir så stel då.

Jag tycker att han är lite överbeskyddande, precis som min mamma;) Men jag tror att det är bättre för dom att vara ute så mycket som möjligt. Och bara dom har att äta så brukar dom inte frysa, om det inte är en jätte frusen häst.

låter bra det :)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst står inne på nätterna nu på vintern,
cih ute hela dagarna annars ute hela året.
tycker om att hästarna inne nu på vintern
men jag tycker din papap värkar överbesyddande och dopm
är djur inga dockor (;
ha dt bra / c

Din pappa är inte dum han, ett täcke skyddar hästens mest utsatta del nämligen ryggen. En sadel orsakar nötning i det fett som finns på håret, och därmed uteblir det tänkta skyddet. Skulle det börja regna, så blir hästen med stor säkerhet blöt på ryggen och fryser det på kan det faktiskt bli lite illa.

Vad gäller varannan dags ridning, så är det många som gör så. Själv tillämpar jag den i perioder beroende på vilken typ av träning som pågår. Så tanken i sig är inte heller helt fel.

Att man inte släpper ut en svettig häst, är för mig en självklarhet. Låter mina få stå inne och torka upp, därefter får de gärna gå ut igen.

Han har struntat helt i hur/ vad jag gjort med mina hästar och så tror han mig inte när jag säger att hans häst kan gå ut med vintertäcket och äta hö efter vi ridit.

Och då tycker jag att du skall bemöta din pappa med samma respekt, nämligen låta honom få bestämma om vad som är bäst för honom och hans häst.;)

Mina hästar går på lösdrift, så dom går ute dygnet runt i ur och skur. Fast dom har ett regält vindskydd (kombinerat med sadelkammare) som dom kan gå in i när dom känner för det.

Boj skrev:
ett täcke skyddar hästens mest utsatta del nämligen ryggen. En sadel orsakar nötning i det fett som finns på håret, och därmed uteblir det tänkta skyddet. Skulle det börja regna, så blir hästen med stor säkerhet blöt på ryggen och fryser det på kan det faktiskt bli lite illa.

Självklart är ryggen det mest utsatta området på en häst, men att fettet från håren skulle förvsvinna i och med ridning? Tror absolut inte att detta är något du tog ur luften, men du har nog inte förstått faktan rädd, en häst har underhuds fett som till största del skyddar dem från kyla. vad jag antar att du menaar är att, när det t.ex snöar och det blir som ett "täcke" på hästens rygg, så bibehåller den värmen genom att snön håller sig på den översta delen av håren, och det är här fettet kommer in. Men det nöts inte bort av sadel, detta probuceras hela tiden i hästens kropp, den utsöndrar fetter och stöv för att förhindra att frysa. :smirk:

Däremot kan jag tycka att din pappa gör rätt i att ställa in hästen 1tim lr så (Om jag förstod det rätt..?), för att den ska få svettas av ordentligt, om den har blivit svettig så är det ju absolut inte bra om en häst med mkt päls gåår ut, då de ej torkar ordentligt om det är kallt.

Håller med överstående - Låt din pappa sköta sin häst som han vill - det är ju inte så att den mår dåligt över det..

Sen vill ja låna en knapp, och höra med ER vad ni gör med era hästar.. Det vill säga, när jag har ridit min isis (lr jaa foderhäst) så stretchar jaag den alltid efter dressyr/gångarts träning samt lägger på liniment fr sadelläget och bak till ett par dm över korset (blue lotion) Sen kyler jag nästan alltid benen med vatten lr kylklampar lr liniment, om vi haar tränat på hårdare underlag.

Gör ni ngt av ovanstående på era isisar?

Lindar också min hästs ben m. liniment efter tävlingar, (kylande sen värmande) flr att förebygga.. ni då?

Nej jag menar precis vad jag skrev, håret i sig har en fetthinna som gör att den står lite upp från huden strå för strå. Detta är en av orsakerna till att islänningarna själva INTE släpper ut en häst förrän 10-14 dagar efter det att man slutat rida hästen. (vintertid) Alltså inte att förväxla med underhudsfettet, det skapas betydligt snabbare än den fetthinna hårstrået skall ha. Det är den som gör att våra hästar ser så ulliga och fina ut, speciellt de som är tagna på hästar i frihet.

Har man dessutoom en häst som går med eksemtäcke på sommaren, så har man faktiskt skapat hästen ett visst handikapp inför vintern. Inte så många som känner till det kanske, men så är det.

Okej, då fåår jag väll lita på dig, du verkar säker på din sak :smirk:

Hur ställer du dig till att man släpper ut en hel klippt islands häst UTAN täcke på vintern? jamenar, v isst är isisarna kända för att vara iron mans, men även de måste väll frysa och bli stela av detta? och en helklippt bör man ju rida med länd täcke, så att den inte blir kall om korset (njurarna) lr va tkr ni?

Jag skall göra ett litet tillägg, för i varje hårstrå finns även en liten muskel som bidrar till att hårstrået håller sig uppe. Även den blir lite klämd av bl a sadel men även eksemtäcke, och bidrar till att håret inte får samma luftighet som skyddar hästen.

Vad gäller klippning, jag klipper hästen efter behov. Men aldrig, aldrig aldrig en helklippning vintertid. Det mesta jag klippt har varit av jakttyp, annars oftast någon typ av bogklippning räcker utmärkt. Jag har klippt efter de behov hästen har haft, medan andra klipper på mode.;)

Att släppa en klippt häst utan täcke, beror ju helt och hållet på omständigheterna. Med fri tillgång till mat kan hästen kompensera utebliven stallvärme, annars ser jag det som otroligt tanklöst.

Klipper alltid mina hästar helt, då jag anser att det ej går att träna en häst i tävlingsform ordenligt, om den bir trött och blöt = aldrig torkar om den har världens björnpäls som min såkart alltid får :angel:

Rider man ett helt ridpass, så blir en vältränad häst automatiskt svettig, och jag vill inte ha en förkyold häst :smirk: Såklart..

mm, presis vad jag också tkr, ang vara ute utan täcke - helt gaalet.

Modeklippning? Det är ju ASFULT med kippta hästar ju! :d

Forchaire skrev:
Sen vill ja låna en knapp, och höra med ER vad ni gör med era hästar.. Det vill säga, när jag har ridit min isis (lr jaa foderhäst) så stretchar jaag den alltid efter dressyr/gångarts träning samt lägger på liniment fr sadelläget och bak till ett par dm över korset (blue lotion) Sen kyler jag nästan alltid benen med vatten lr kylklampar lr liniment, om vi haar tränat på hårdare underlag.

Gör ni ngt av ovanstående på era isisar?

Lindar också min hästs ben m. liniment efter tävlingar, (kylande sen värmande) flr att förebygga.. ni då?

Jag försöker stretcha min häst efter varje ridtur, dock är jag lite lat ibland:o Annars gör jag inget utav ovanstående på någon av mina hästar utom att jag lindar när jag kör lillknottan eftersom det är på hårt underlag ibland.

Att fettet i pälsen saknas där sadeln legat kan du se om hästen blir blöt av nederbörd, de flesta blir helt enkelt blötare där sadeln legat just för att pälsen där är påverkad och det syns på pälsen.

Precis som Boj spårklipper vi efter behov, och täckar också efter behov. Vi har kallstall så våra hästar går oftast ut efter ridning dagtid - med fodergiva och täckning efter vad som behövs, och om vädret så tillåter.

Glöm aldrig att extra grovfoder ofta är det bästa sättet för hästen för att behålla värmebalansen. Ren kyla är sällan lika tufft som blåst/ nederbörd t ex, vilket säkert påverkar våra val väldigt olika beroende på vilken del av landet vi hör hemma i.

Min (tf) ridhäst går ute utan täcke, han är klippt ca 25 cm under hals och kanske 15 under mage. Han har världens björnpäls och svettas i princip bara av att finnas till :crazy:

När jag ridit brukar jag låta honom stå inne med svettäcke medan jag mockar och donar i stallet, sen lägger jag ett regntäcke över (är svettäcket riktigt blött byter jag ibland) och sen får han gå ut. Det blir samma effekt som ett bra vintertäcke. Är det torrt och vindstilla kan man ju skippa regntäcket vilket jag gjorde en gång men det resulterde i ett söndertrampat svettäcke :mad:
Här blåser det dock oftast och de skånska vintrarna är ju inte direkt kända för att vara torra och vindstilla :D

Jag skulle dock inte låta honom stå inne med vintertäcke, står han inne är det vanligt fleece so gäller, men jag tycker att det är viktigt att han får vara ute och röra sig så mycket som möjligt. Han står installad på natten, hade jag kunnat välja hade han gått på lösdrift.

Jag rider när jag har tid och när jag har fullt upp får han vila lite mer. Har jag ridit ett hårt pass ena dagen kanske jag tar det lite lugnare nästa, jag rider aldrig så extremt att hästen måste få vila dagen efter. Om man dessutom jämför med oss människor är det ju så att det kan vara bra att röra sig lite lätt om man har träningsvärk.

Var glad att du har en så duktig o engagerad pappa som tar väl hand om sin häst ;) Jag tycker han gör det rätt o bra.

Hej! Min islandshäst, går alltid inne på natten på vintern. Men de är ju många som låter sina islandshästar gå ute, och då brukar hästarna komma från island. För dom hästarna är vana med att gå ute i de klimatet. Men min häst är född i sverige och är därför inte van med en sådan kyla som de kan bli på nätterna. Därför låter ja han gå inne, och sätter inte täcke på han om han inte är jätte svettig, men brukar oftas ta de lungt med han på vintern, låter han vila mesta tiden. Och han är inte klippt. Så ja tror att din pappas höst kan gå utan täcke.. och efter man har ridit mycket så brukar man ialf va ute och skritta dagen efter... min häst står 1 gång i veckan.. dagen före brukar ja alltid ta de lungt.. så inte hästen blir stel om ja ahr ridit han hårt dagen innan. för de är falrigare än att ut och rida på dom eller man kan också ut och gå med dom.

Lokkur skrev:
Hej! Min islandshäst, går alltid inne på natten på vintern. Men de är ju många som låter sina islandshästar gå ute, och då brukar hästarna komma från island. För dom hästarna är vana med att gå ute i de klimatet. Men min häst är född i sverige och är därför inte van med en sådan kyla som de kan bli på nätterna. Därför låter ja han gå inne, och sätter inte täcke på han om han inte är jätte svettig, men brukar oftas ta de lungt med han på vintern, låter han vila mesta tiden. Och han är inte klippt. Så ja tror att din pappas höst kan gå utan täcke.. och efter man har ridit mycket så brukar man ialf va ute och skritta dagen efter... min häst står 1 gång i veckan.. dagen före brukar ja alltid ta de lungt.. så inte hästen blir stel om ja ahr ridit han hårt dagen innan. för de är falrigare än att ut och rida på dom eller man kan också ut och gå med dom.

Hrm...klimatet på Island är inte lika kallt som här, dock ombytligt. Och ridhästarna står inne i stall. Kolla upp hur det är på Island innan du uttrycker dej.... Det är bara de vilande hästarna, sto, föl, ungflock som går i lösdrift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat