Nu får ni hjälpa mig

Sv: Nu får ni hjälpa mig

Boj skrev:
Har man dessutoom en häst som går med eksemtäcke på sommaren, så har man faktiskt skapat hästen ett visst handikapp inför vintern. Inte så många som känner till det kanske, men så är det.
Så du tycker att om man har en eksemhäst som går med täcke hela sommaren ska gå med vintertäcke hela vintern?
Nu tänkte jag först och främst på hästarna som går på lösdrift med vindskydd.

Lokkur skrev:
Men de är ju många som låter sina islandshästar gå ute, och då brukar hästarna komma från island. För dom hästarna är vana med att gå ute i de klimatet.
Vi har en svenskfödd islandshäst på lösdrift med vindskydd året runt, och vintrarna är inte ett problem.
Det går hur bra som hellst.
Jag har då aldrig hört att svenskfödda hästar inte "brukar" gå ute dygnet runt..

Nej det tycker jag inte, men däremot får man vara mera tålmodig och kanske stalla in den värsta blöta tiden efter eksemtäcket har tagits bort. Allt för att håret skall hinna resa sig igen, dock kvarstår ju den nötta delen på ryggen och eftersom jag jobbar med ryggar så är det lätt att man blir lite extra rädd om den. Har sett alldeles för många hästar som fått problem pga detta.

Boj skrev:
Nej det tycker jag inte, men däremot får man vara mera tålmodig och kanske stalla in den värsta blöta tiden efter eksemtäcket har tagits bort. Allt för att håret skall hinna resa sig igen, dock kvarstår ju den nötta delen på ryggen och eftersom jag jobbar med ryggar så är det lätt att man blir lite extra rädd om den. Har sett alldeles för många hästar som fått problem pga detta.

Hur kommer det sig att eksemtäckena skulle "nöta" på ryggarna?
Har man för liten storlek på sitt eksemtäcke, eller en dålig kvalitè med olämpligt material?
Mina eksemhästar får jättetjocka vinterpälsar, även på ryggen.
Och pälsen står upp bara ett par dagar efter jag plockat av dem.
Fast ok, mina täcken är ganska stora i storlekarna, så det är rätt mycket luft mellan dem och hästen.

Boj skrev:

Det har jag inte stött på ang min eksemhäst. Jag tar av täcket, om vädret är knottfritt, i slutet okt/början nov, sedan går de på vintervila fr o m mitten av nov till efter nyår. Täcket åker på i slutet av mars så det blir ju lång tid med täcke. Han aldrig sett han bli nött på ryggen? Däremot kring bog/bringa och uppepå manken där sömmen går runt halsens nederdel.

Jag visse inte det kunde bli problem pga detta o nu har jag levt med min eksemhäst i 10 år detta år.

Jag har också en exemhäst och har aldirg heller
hänt något sådant.

Nej nu har ni missförstått mig, nötningen sker av sadeln. En av orsakerna till att hästar som rids vintertid på Island stallas in, däremot håller ett eksemtäcke håren nedtryckta och hästen fryser mycket lättare när den blir blöt. Efter att man har tagit av täcket för säsongen, kan det vara lika frusen ett bra tag framöver. Det beror alltså på att håret inte har hunnit resa sig och skydda som det är tänkt.

Otäckade hästar vintertid som rids, då kan man enkelt kolla detta genom att känna hur långt ner fukten kommer där sadeln legat kontra någon del som inte är täckt te x på sidan om korset. Det man märker är att hästen är betydligt blötare längre ner mot huden i sadelläget, i sämsta fall faktiskt genomblöt ända ner till huden. På de andra ställena är fukten inte alls så lång ner, och hästen är således både varm och torr där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd