Sv: Nu du!

Jag tror inte att det är lönt att diskutera. Vi har alltför skild syn på det hela. :)

För mig är det bevisat eller vad det ska kallas, att det inte funkar. Fanns det en sanning i dessa typer av fenomen, skulle det ha kunnat bevisats.

För mig är det en sanning att om man förstår hur hästar fungerar som individ och ras så förstår man att de inte kommunicerar med telepati. Deras naturliga instikt och beteenden säger emot det.

Människor kommunicerar inte heller med telepati.

Norrland

Jag tror inte att det är lönt att diskutera. Vi har alltför skild syn på det hela. :)

För mig är det bevisat eller vad det ska kallas, att det inte funkar. Fanns det en sanning i dessa typer av fenomen, skulle det ha kunnat bevisats.

För mig är det en sanning att om man förstår hur hästar fungerar som individ och ras så förstår man att de inte kommunicerar med telepati. Deras naturliga instikt och beteenden säger emot det.

Människor kommunicerar inte heller med telepati.

Norrland

Jag tror inte jag sagt att jag tror de kommunicerar via telepati med varandra??

Jag sa att det var lika lite bevisat att det funkar som att det är bevisat att det inte gör det.
Sen att du tycker det är bevisat att det inte funkat, för att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det gör det.

Sen är det upp till var och en att tro, jag har ingen åsikt, jag har ingen erfarenhet att grunda min åsikt på.

Kan man fråga saker? Ja trodde de komunicerade med bilder?:eek:

Ovanstående brukar kallas telepati.

Men du kanske är ironisk? :)

Kommunicera med hästar gör man hela tiden, det är det hästhantering handlar om. Men inte behöver vi sk hästpratare eller djurtolkar. Hästar kommunicerar, men inte via bilder (sk telepati).

Norrland

Ovanstående brukar kallas telepati.

Men du kanske är ironisk? :)

Kommunicera med hästar gör man hela tiden, det är det hästhantering handlar om. Men inte behöver vi sk hästpratare eller djurtolkar. Hästar kommunicerar, men inte via bilder (sk telepati).

Norrland

Jo, men jag trodde djurtolken "fick bilder i huvudet"... Hade aldrig hört man kunde "skicka bilder" till hästen som frågor...
Telepati kallas det ja :)

Ähhh nu vrider jag in mig känner jag och kan inte riktigt förklara hur ja menar, jag är ju inte så insatt i ämnet och verkra ha svårt omsätta tankar till ord.
:(

*KL*
Jag har med varit jäkligt skeptisk men jag hade ute en kvinna som berättade för mig vart min häst hade ont, då hade jag ändå varit på klinik innan så det var lite sista hoppet där. Hon hade RÄTT!!
Hon sa att hans hjärta va dåligt, han dog under operation för hjärtat fixade inte det....operationen gällde dessutom det benet som hon hade sagt och detta hade inte de tidigare veterinärerna upptäckt.
Lite skrämmande sådär, var mkt som stämde med......otäckt mkt!

Jag vet inte heller vad jag ska tro. Jag har i alla år tyckt att det varit bluff och är man en duktig djurmänniska så kan man "läsa" mycket av djurets uppsyn och beteende. Men jag har varit inblandad i en häst som lästes och det kom fram mycket specifika händelser om den hästen, som bara jag vet om. Och allt stämde. Det var rätt mysko faktiskt. Så lite, kanske, måste jag tro på det, kanske....men fortfarande skeptisk och jag skulle nog inte tro på vem som helst.
Men det är samma som healing. Kan man "operera" med bara händerna och utan sår och ärr. :confused: Jag har sett två mysko grejer där, en som var där med sina åderbråck som var stora, ömma och hemska. De försvann efter healingen. Dagen efter var det ca 10% kvar!!! Och en annan kompis som hade försökt att bli med barn i 3 års tid. Hon var hos en healer som sa att hon hade en blockering i äggstocken och "behandlade" den. En vecka efter var hon gravid!!!
Så ärligt, jag är en väldigt ifrågasättande, jordnära och förståndig person men de här händelserna gör mig väldigt konfunderad. Vill inte tro på det men kan inte släppa heller.
Men jag har kommit så långt att jag inte skulle boka in någon själv i alla fall. men jag tycker det är spännande att vara med när andra lägger pengar på det. :angel:

Vad jag har förstått av vad jag har läst mig till i ämnet så får människan en 'känsla' inom sig som inte är lätt att förklara.
Men att känslan oftast är rätt.
Om det är just bilder eller tankar kan jag inte riktigt svara på.
Det har inte ännu framkommit av mitt 'forskande' i ämnet.

ESP, kallar Henry Blake det i sina böcker.
Att man är i ett närmare stadie ihop med en viss häst.
Och därmed kan kommunicera med den via extra känsliga sinnen man har.

Sant eller ej?
Ja det kan ju vara svårforskat. :laugh:

Som någon redan har skrivit: Visa inte så mkt i ditt kroppsspråk eller i ord. Djurpratare har väldigt lätt att läsa av människor och ser direkt på dig om de är på rätt väg.

Jag är dock övertygad om att det finns ett fåtal i världen som faktiskt kan prata med djur (Långt ifrån så många som "finns" idag :grin: ) men dessa är nog ganska svåra att verkligen hitta.

Jag är väldigt skeptisk till de flesta, och jag skulle bara tro på dem om de kom hem till mig 'direkt' utan att veta mitt namn och min hästs namn. Det går alltid att hitta någon sorts info både på internet och andra ställen.

Det är ett intressant ämne, helt klart.
Jag har anlitat en "djurtolk" två gånger, dels med hunden, dels med hästen. Slöseri med pengar, tja kanske... eller inte...?
De frågor jag ville få svar på var ganska konkreta.
Varför är hästen så orolig inne i boxen?
Känns sadeln ok?
Är vattnet gott?
Har hästen ont någonstans?
Trivdes hästen med mig?

Jag fick inte några rejäla svar på alla frågor. Egentligen lär man sig själv att "läsa av" sin häst med tiden, dels genom att se på den, dels genom att känna dess rörelser under ridning. Detsamma gäller ju andra nära familjemedlemmar. Känner man varandra tillräckligt väl, märker man om det är någonting som inte stämmer, som trycker den andre.
Man kan ju lätt märka om någon är arg, glad, ledsen m m...

Sen tror jag visst att det kan komma "flashar" av insikter/visioner hos varenda kotte. Vet inte om jag skulle vilja kalla det telepati dock. Vissa känner någonting när en nära anhörig dör t ex, fast det är stora avstånd mellan dem. Jag tror inte de skulle tycka att det man känt var rent humbug.

Min man och jag lekte en tankelek för länge sen. Vi skulle tänka på en viss färg och den andra skulle pricka vilken färg det var. För att underlätta "tankebron", skulle vi först visualisera en bro eller liknande till varandra - för att underlätta. Jag fastnade vid den där förgrymmade bron! Den var av sten, grå och rejäl, gammal med valv. Sen missade jag helt vilken färg min man tänkte på. Men själva bron var exakt som han också tänkt den... !

Vad jag har förstått av vad jag har läst mig till i ämnet så får människan en 'känsla' inom sig som inte är lätt att förklara.
Men att känslan oftast är rätt.

Kan du utveckla detta? Även om det inte vore sant så är det alltid kul att veta :)
Vad menas med "känsla"?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 893
Senast: Asko
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 858
Senast: Zaria
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 697
Senast: scizofren
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 576
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka