Nu börjar eländet, IGEN

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 5 953
P

prallan

I förrgår var lilla Miss Venus halt, jag körde in henne till Ultuna och idag kom svaret. En allvarlig fraktur på hovbenet, in till leden:cry::cry:
Den sitter så konstigt så troligast är nog att mamman har råkat trampat på henne när hon låg. Hon ska ha boxvila minst 3 veckor, tillbaka då för koll. Nytt gips en gång i veckan :cry:
Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Nu börjar eländet, IGEN

För att generalisera.
(Jag har inte haft någon själv, men träffade på ett antal under min hovslagarpraktik på Ultuna)
Hovbensfrakturer som inte involverar leden - GOD prognos
Hovbensfrakturer på föl - generellt god prognos
Hovbensfrakturer som går in i leden - pessimistisk prognos

Jag håller tummen, helt enkelt!

Fy vad tråkigt:(

Håller tummarna - det var ju som sagt intill leden och STARK fölis;)

Styrkekramar

/Kristin

Jag vet bara om en vuxen häst som fått detta. Fast jag mins ärligt talat INTE om led var inblandad. Bara att det var en fraktur på hovbenet. Orsakad av att en ny hovslagare INTE tyckte denna häst skulle ha sulor på = extremt plattfotad var denna häst. Min kompis fd fullblod var det. Och där tog det lååång tid med rehabliteringen, och inte blev det bättre av att denna häst var vävare :(. Boxvila i mer än 3 veckor var det i allafall. Men hästen blev bra tids nog utan några men.

jag arbetade i ett stall där en av hästarna fick hovbensfraktur. Hon hade box/sjukhage vila i nästan 1år men blev sedan helt återställd.

Precis som ameo skriver, om leden inte är inblandad har jag hört en siffra på 95% som brir bra. Om frakturen gått upp i leden är det betydligt sämre prognos.

Hur mycket prognosen förbättras av att det är ett föl vet jag inte men det borde förbättra chanserna något.

jag arbetade i ett stall där en av hästarna fick hovbensfraktur. Hon hade box/sjukhage vila i nästan 1år men blev sedan helt återställd.

Jag har också en solskenshistoria med en bekants ponny som hade mkt allvarlig fraktur in i leden. Den var en duktig ft ponny som skadade sig i hagen.

Vet ville först döma ut men ägaren sa nej och efter ca ett halvår kunde han sättas igång, reds igång försiktigt och återkom med småsyskon som ft-ponny några år senare. (Innan dess var han helt igång också och tävlades i både hoppning och dressyr, tog kanske ett år innan han var helt tillbaka)

Kan du beskriva hältan?

Jag har ett hingstföl som blev halt förra veckan (första dagen tvärhalt i skritt, andra dagen skritt utan markering men halt i trav), is i magen sa vet. Han leker och står i och haltar nu enbart i hög fart i trav, inga synliga svullnader eller nåt sånt. Är han inte bättre efter helgen skulle vi åka in...

Stockhalt i skritt efter vila, 3 gr. efter gått ngra meter. Dag 2, 2gradig i skritt , 3 i trav (Kollades av vet. på Ultuna). Pratade med en av Ultunas vet. med hovproblem som intresse, sa att prognosen var god eftersom hon är så ung, och lätt. Men, jag ska inte ropa hej:crazy:
Inget synligt någonstans, men puls i hoven

Hm...har inte lyckats känna någon puls...ska ringa vet i morgon ändå. Misstänker hovböld då det finns en punkt på den hoven det gäller som buktar lite men man kan ju aldrig veta...avskyr när man får rådet att avvakta:cool:

Hm...har inte lyckats känna någon puls...ska ringa vet i morgon ändå. Misstänker hovböld då det finns en punkt på den hoven det gäller som buktar lite men man kan ju aldrig veta...avskyr när man får rådet att avvakta:cool:

MEd hovböld borde du känna puls.

En kraftig hälta som blir bättre ganska snabbt men sen finns kvar diffus skulle få mej att tänka fraktur, dvs spricka som tyvärr kan bli en öppen fraktur om du har otur.

Jag har varit med om just detta, där hältan i stort sett försvann, hästen vilade då pga en infektion, och gick i sjukhage. Han lyckades ändå få en fraktur och det syntes på röntgen att han haft en spricka innan vilket var skälet till att endast vanlig sprallighet ledde till full fraktur..
Goda vänner hade samma symtom på en av sina hästar nyligen, jag rådde dem mkt starkt att begära röntgen och det visade sig vara en spricka. Den kunde dock läka utan att det blev värre eftersom den upptäcktes i tid.

I förrgår var lilla Miss Venus halt, jag körde in henne till Ultuna och idag kom svaret. En allvarlig fraktur på hovbenet, in till leden:cry::cry:
Den sitter så konstigt så troligast är nog att mamman har råkat trampat på henne när hon låg. Hon ska ha boxvila minst 3 veckor, tillbaka då för koll. Nytt gips en gång i veckan :cry:
Någon som har erfarenhet av detta?

En frakatur i hovbenet som även involverat hovleden är alltid allvarligt!! Prognosen är avvaktande. På föl om det nu är ett föl vi talar om( född i år) så brukar prognosen dock vara mkt mer possitiv utifrån kronbenets nedre tillväxtzon.

Jag har dock ingen erfarenhet av just fraktur på föl i i själva hovbenet där även hovleden varit involverad. Däremot så har jag erfarenhet av "klantiga" fölmärrar som trampat sina liggande föl på hovarna med avsprängda hovbensgrenar som följd. Detta har dock inte lett till några komplikationer eller äventyrat fölets utveckling/hållbarhet. Prognos för fullt återställande har varit 3-8 veckor.

Jag kan inte bestämt lugna din oro men om jag va du så skulle jag känna mig ganska trygg.

Förstår du???

Lycka till och återkom gärna med utvecklingen av denna fraktur då det alltid är av intresse att skaffa nya kunskaper.

Senast ändrad:

Tar ut vet i morgon:cool:...säger dom "avvakta" igen skriker jag...

Vill självklart inte oroa dej i onödan med detta, men mina vänner fick höra "avvakta" också, och fick ta i för att få vet att lyssna på dem. Det är de ju glada för idag dock:cool:

Tack! Jag ska hämta hem dem imorgon. De ska visa hur jag ska lägga gipset 1 gg/vecka. Han jag pratade med sa att om man lägger om gipset varje vecka är prognosen mkt bra. Kan ringa ut en vet. för lägga gipset, men den enda bra jag vet i området kommer tillbaka 10 sept:cool:

Tack förresten till alla er som visar sitt stöd!:bow::bow:

Vill självklart inte oroa dej i onödan med detta, men mina vänner fick höra "avvakta" också, och fick ta i för att få vet att lyssna på dem. Det är de ju glada för idag dock:cool:

Man kan ju undra va tusan det är med dom...jag betalar ju för sjutton för deras besök och ansträngningar:cool:

Oj då! Vad tråkigt med din fölunge!

Men prognosen är inte nattsvart! Hovbensfrakturer, även de som går in i led har ganska god prognos, framförallt när det handlar om unghästar.

Gjorde mitt examensarbete om hovbensfrakturer på http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000556/veterinärprogrammet. Finns att ladda hem pdf.

Arbetet var koncentrerat till varmblodiga travhästar, och det visade sig att ca 60% av drabbade hästar (fraktur in i led) blev helt återställda, och kunde fortsätta sin travkarriär. Och detta var vuxna hästar. Föl och unghästar läker snabbare.

Mina två handledare på vetprogrammet (vill ej nämna namn, men de står på ex-jobbet...) jobbar på Ultuna, och är båda två mycket duktiga på hovar och hovbensfrakturer. Ditt föl har bästa förutsättningarna!

Lycka Till!

Ps! Hör gärna av dig via pm om du vill disk mer eller få namn på veterinärerna. DS!

Vad ledsamt Maria.:(

Jag har ingen erfarenhet av hovbensfraktur, men jag har erfarenhet av skadade fölungar.

Håller tummarna för er!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 465
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har en 7månaders hingst som fick en fraktur i armbågsbenet förra veckan. körde upp honom til Ultuna där kvällspersonalen tog några...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka