Nu blir jag tokig, hur ÄR det egentligen?

R

Real_Life

Har läst runt på olika hemsidor om vad som gäller med marsvin, om de ska bo tillsammans och så.
På de flesta sidorna står det att man ska ha flera marsvin, men att två hanar slåss. På några sidor står det att det inte alls går att ha marsvin ihop, och slutligen finns det några sidor som säger att hane + hane fungerar utmärkt!
Så hur är det? Går det att ha två hanar i samma bur, om de exvis är syskon?

Sv: Nu blir jag tokig, hur ÄR det egentligen?

Hane + hane brukar väl funka?

Och JA, jag föredrar att hålla alla flockdjur i flock. Marsvin såsom hästar, kaniner, fåglar.

Förresten ska man inte lita på vanliga hemsidor, de är oftast bara gammal skräpfakta där. Forum är bäst. :bow:

ja, det går. men jag skulle rekommendera två hanar som vuxit/växer upp tillsammans eller att man sätter in en bebis till en vuxen hane

Som Tican säger, hanar går hur bra som helst att ha ihop :) Undantag finns ju självklart men särskilt vanliga tror jag knappast att de är.

Kan tänka mig att många baserar sin fakta på vanliga böcker och det vet man ju hur de brukar vara... *spysmiley*

Jag har haft mååånga marsvin, och det är bara ett fåtal hanar som verkligen inte gått att ha med andra hanar. De flesta har faktiskt gått att ha ihop.

de flesta går att ha ihop å de e ju faktiskt flockdjur så d e lite elakt att ha dem själva... :bump:

Jag skulle hellre sätta ihop en hanne som är vuxen dvs kommit förbi hela "tonårsstadiet" och där med rent psykiskt är mer stabila med en baby som är 4-6 veckor gammal. Detta för att undvika att två hannar kommer in i könsmognad samtidigt.
En äldre dominant hanne ser till att snabbt "plocka" ner den yngre så fort den försöker klättra i rang. Det minimerar risk för tjafs om rang för det är rangordning det handlar om och den är viktig hos marsvin.
Storlek på bur kan vara avgörande hur mycket tjafs det blir och också antal hus mm.
Sedan så har jag satt ihop vuxna hannar också med bra resultat men två dominanta funkar inte i samma bur men kan funkar med galler emellan.
Vill också påpeka att det inte bara är hannar som kan slåss utan även honor kan det bli sådana problem med.

Hur stor bur skulle du rekomendera? Tror du att en bur som är lite mer än en meter lång (110-120) och ca en halvmeter bred blir för litet?

120 är fullt ok och där kan man få in två hus om det behövs.
Vanligtvis ligger en i huset och en utanför.
Det är mest bebisar som ligger nära annars ligger marsvinen oftast en bit ifrån varandra så länge det är rumstemperaturer det handlar om.

Hm, jag vet inte riktigt men en sak kan jag ju bidra med och det är att på skolan har vi en liten "marsvinsflock" med honor, runt 10 stycken är dem :love:. Och det funkar jäättebra!
Våra hanar har vi däremot separata.

Vi har våra hanar två o två, o dom funkar jättebra tillsammans!=)

Vi har däremot en liten svrt påg vid namn batman som inte går ihop med nån annan,han bara slåss(går till o med på kaninen o ska kaxa* :eek: så han får sitta själv..det är nog från individ till individ..men dom flesta går bra tillsammans!:)

När jag köpte marsvin så blev jag rekommenderad att ha två stycken hannar tillsammans, så det blev en Merlin och Marwin. Men dom bara bråkade hela tiden fast dom kom i från samma kull. så jag lämnade tillbaka Marwin och köpte en kanin som sällskap och dom stod i varsin bur jämte varandra. Funkade jätte bra!

Jag har för närvarande 8 vuxna avelshanar och av dem är det bara en som fungerar bra ihop med de flesta, medans syrrans olika hanar tycks acceptera varandra väl. Om man sätter ihop 2 unga hanar eller en vuxen och en unge går det oftast bra i alla lägen. Jag har för närvarande 5 stycken 2-månadershanar ihop,de kommer från flera olika kullar.De fungerar utmärkt ihop.

Alla mina honor fungerar bra oavsett vem jag sätter ihop med vem, ett par av dem är rätt så bitchiga och jagar nykomlingar ett par dagar för att visa vem som bestämmer, sedan är det lugnt.

Inga marsvin ska sitta ensamma om det går att undvika!

Jag har långhåriga marsvin och utställningsdjur måste tyvärr sitta ensamma tills karriären är över, då de gärna gnager på varandras pälsar.I regel varar dock inte utställningskarriären mer än något år.

Vissa klarar ensamheten bra, andra deppar och bör inte hållas ensamma längre än nödvändigt.

Jag har mina i plastlådor i öppna garderobstommar från Ikea, så alla djur hör och ser varandra hela tiden, även om de sitter ensamma då och då.

MvH Countrystyle

Hallo. det går jättebra för mig! Jag har pappan till bäbisarna ihop med pojkarna o mammorna går med sina flickor. Korven är världens bästa pappa! Nu är de ändå könsmogna, men Korven tar alltid hand om dem. Putsar o så. När de springer runt i lägenheten o nån går vilse ser Korven till att alla hamnar rätt. :)
Satsa på pojkar.. Dom är inte lika skygga o tar för sig mer än tjejer.
lycka till!

En av mina bästa kompisar är en av sverige duktigaste på marsvin och hemma hos henne bor de i stora grupper. Det är bara ngn enstaka hanne jag sett hemma hos henne som inte haft sällskap eftersom de ansett att sällskap = någon man försöker ha ihjäl :eek:

Det är väl lag nu på att marsvin måste hållas minst 2 och 2? Jag har haft hanar tillsammans, gått bra

och så var vi där igen :p
Har du läst lagen eller du bara upprepar snällt vad andra säger till dig?
Skall man nu referera till en lag så tycker jag att man gott kan läsa den ordentligt. Det har jag gjort många gånger.

1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör
hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara
tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor
eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.

Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya
grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som
hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör
inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad
hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund
av upprepade betäckningar och födslar.

Nu har jag slagit hål på påståendet om att det finns en tvingande lag när det gäller sällskap.

Här hemma har vi tre hanar. Dock inte i samma bur. De kaxar gärna med varandra en del. Först hade vi bara två stycken. Då bodde Pettsson och Findus tillsammans. Men efter några veckor började Pettsson bli väldigt bråkig mot Findus så vi särade på dem. De fick ju ändå träffa varandra dagligen när de blev utsläppta på golvet.

För en vecka sen köpte mamma ytterligare en hane. Denne är tydligen lika kaxig som Pettsson så de går absolut INTE att ha tillsammans. Inte ens ute på golvet. Findus däremot är väldigt lugn av sig så han går i hop med vem som helst tydligen. Alltså får vi släppa ut marsvinen i omgångar och låta en av bråkstakarna vara instängd när den andre är ute.

Burarna står bredvid varandra och det går däremot bra. Pettsson och Gustavsson står längst ifrån varandra. Ändå gnager de på gallrena för att komma åt varandra.

Att de är såhär mot varandra skulle kunna ha att göra med faktumet att de är hanar allihopa. Eller så beror det på att alla är i "tonåren" och därför kaxar extra mycket.

Man kan ju alltid prova att ha två hanar ihop. Går det inte är det bara att köpa en till bur och ha dem särade. De har ju fortfarande varandras sällskap om burarna står tillsammans.

Hej! Jag har haft marsvin sedan 85 och alltid esamma och de har mer eller mindre blivit så sällskapliga som hundar! Vi har blivit deras flock! Men nu när vi har katter och hund kan vi inte ha dem lösa på samma sätt så nu har vi två honor tillsammans och det funkar utmärkt men de är långt ifrån lika "personliga" som mina tidigare marsvin som bott ensamma och haft oss som flock!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 337
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter