Hej!
Nu behöver jag verkligen er hjälp. Gossen går på särskola, åk 3. Har ganska grav ADHD och utvecklingsstörning. Vi har kontakter hit och dit, haft möten med skolan osv. Nu ska vi ta ett sista krafttag innan vi går vidare till ledningen. (Rektorn är inte intresserad och läraren "kan")
Han har stora problem med koncentration och minne (medicinerar, vågar inte höja med då han har en hög dos redan) så inbillar sig skolan helt plötsligt att han kanske tillhör träningsskolan, vilket i vår värld är mycket långt bort. ADHD ställer till det väldigt för honom och det känns som att de redan har placerat honom i det "facket", talar om hans svagheter hela tiden och att han kanske inte kommer att nå målen. Då kan man fråga sig vad skolan gör för att hjälpa honom. Ja, han har en avskärmade plats i klassrummet som är litet, 7 elever, en ibland två assistenter och läraren. Han får, efter ett möte som vi kallat till, nu extra träning en till två gånger per dag. Då ensam med en assistent. Vilket är jättebra. Dock är vi osäkra på hur de arbetar för att han ska lära. Det känns idag inte som att det är anpassat för en elev med ADHD. Han har inte så mycket konkret material, han får inte möjlighet att använda sina styrkor för att kunna lära sig. Han vill gärna röra på sig, älskar motorfordon men inget av detta används i undervisningen på nått sätt. IPAD används dock i vissa sammanhang.
Vi kommer att försöka att få till ett nytt möte snarast men vi vill ha mer på fötterna innan. Så min fråga är har ni förslag på material, hemsidor, appar eller böcker som passar en kille med ADHD och utv.störning, där vi då kan arbeta mer hemma med detta. Främst med bokstäver och siffror. Jag ska även kolla med habiliteringen om de kan hjälpa till med något.
Har ni någon liknande erfarenhet, där det funkat med skolan, att ha ett tätt samarbete för att hjälpa barnet att lära?
Jag/vi känner oss som världens jobbigaste föräldrar, men då det inte finns några alternativ, eftersom skolan inte verkar vara så intresserade så måste vi driva detta själva. Och vi ger oss inte förrän gossen fått all den hjälp som är möjligt att få
Hoppas ni orkat läsa, det blev långt
Tack på förhand!
Coop
Nu behöver jag verkligen er hjälp. Gossen går på särskola, åk 3. Har ganska grav ADHD och utvecklingsstörning. Vi har kontakter hit och dit, haft möten med skolan osv. Nu ska vi ta ett sista krafttag innan vi går vidare till ledningen. (Rektorn är inte intresserad och läraren "kan")
Han har stora problem med koncentration och minne (medicinerar, vågar inte höja med då han har en hög dos redan) så inbillar sig skolan helt plötsligt att han kanske tillhör träningsskolan, vilket i vår värld är mycket långt bort. ADHD ställer till det väldigt för honom och det känns som att de redan har placerat honom i det "facket", talar om hans svagheter hela tiden och att han kanske inte kommer att nå målen. Då kan man fråga sig vad skolan gör för att hjälpa honom. Ja, han har en avskärmade plats i klassrummet som är litet, 7 elever, en ibland två assistenter och läraren. Han får, efter ett möte som vi kallat till, nu extra träning en till två gånger per dag. Då ensam med en assistent. Vilket är jättebra. Dock är vi osäkra på hur de arbetar för att han ska lära. Det känns idag inte som att det är anpassat för en elev med ADHD. Han har inte så mycket konkret material, han får inte möjlighet att använda sina styrkor för att kunna lära sig. Han vill gärna röra på sig, älskar motorfordon men inget av detta används i undervisningen på nått sätt. IPAD används dock i vissa sammanhang.
Vi kommer att försöka att få till ett nytt möte snarast men vi vill ha mer på fötterna innan. Så min fråga är har ni förslag på material, hemsidor, appar eller böcker som passar en kille med ADHD och utv.störning, där vi då kan arbeta mer hemma med detta. Främst med bokstäver och siffror. Jag ska även kolla med habiliteringen om de kan hjälpa till med något.
Har ni någon liknande erfarenhet, där det funkat med skolan, att ha ett tätt samarbete för att hjälpa barnet att lära?
Jag/vi känner oss som världens jobbigaste föräldrar, men då det inte finns några alternativ, eftersom skolan inte verkar vara så intresserade så måste vi driva detta själva. Och vi ger oss inte förrän gossen fått all den hjälp som är möjligt att få
Hoppas ni orkat läsa, det blev långt
Tack på förhand!
Coop
Senast ändrad: