Nu är nära!! SEGERSJÖ.

Sv: Nu är nära!! SEGERSJÖ.

Murray med mams är alltid en trevlig upplevelse...och JA Mamma Murray, jag SKA gå till doktorn med min hosta!

*skratt*
Ska hälsa henne det.

Snabbresumé från mig. Inte särskilt bra resultatmässigt men en fantastisk häst hela helgen igenom :love:
Absolut bästa känslan i dressyr på hela året, kunde inte hålla tillbaka leendet under programmet. I terrängen var han klockren, sen att jag totaltabbade mig på en kombination och la honom på ett sätt han absolut inte kunde rädda mig från kan han inte hjälpa. Gick som tåget hela vägen annars. Och hoppningen, ja vad säger man, alltid stople ut med honom. Novali skällde på honom för att han inte lyfter på fötterna åt mig, så han fick några extra morötter för att han inte skulle bli så ledsen. Bytet till hackamore och utan skydd kändes rätt iaf även om det är en liten "process".

Fotade som vanligt men inte så mycket och blev inte särskilt nöjd.
CNC*** terräng:
Kieran Carey
EW - Overlord
Grafman
Berg igen
Mia Hastrup
Hannes två och tre
Caroline Kjellman - Mr Marco igen
Rebecka Tell
Ida Sandin - Oxford igen
Johan och Tom
William och Nike igen
Anneli Persson
Kieran igen
Chistoffer igen

Hoppning CNC*:
Johan
Katrin
Fio två tre fyra fem
EW igen
Järn och den extremt söta hästen

Du menar att reportern ringer in det preliminära resultatet på ribborna innan kuriren ens hunnit tillbaka med hinderdomar-protokollen... ja det är svårt att göra nåt åt

Kanske är det därför en del klubbar aldrig redovisar nåt preliminärt resultat:devil:

att en klubb inte redovisar prel resultat kan du inte lasta varken program eller datorer för. :D Tyvärr ganksa vanligt att man skyller på det.
Betydligt enklare att klicka på "skriv ut" och hänga ut än att hålla på och flytta pinnar och flytta för hand eller ha en skärm med rullande resultat. :idea: Också enkelt.

och du ja. Jag har hållt på med pinnar på Gärds. Har man ett mindre antal starter är det väl ok att hinna med men med 4-500 starter så har man jobb. :eek:

Och hoppningen, ja vad säger man, alltid stople ut med honom. Novali skällde på honom för att han inte lyfter på fötterna åt mig, så han fick några extra morötter för att han inte skulle bli så ledsen.

Ja, den lille latmasken får ju göra sitt jobb! Du gjorde ju ditt så då får han hjälpa till lite tycker jag....:D

Ni som var där var värkligen super trevliga, hoppas ni kommer tillbaks igen nästa år. Sitter väl säkert i stallet då med ^^

Ni som var där var värkligen super trevliga, hoppas ni kommer tillbaks igen nästa år. Sitter väl säkert i stallet då med ^^

Ja, just det...hade ju tänkt skicka en liten eloge till de gulliga stallvärdarna som bjöd mig på kaffe och chokladboll efter den lilla "incidenten" med den överförfriskade dansbandsgästen....:rofl:

Överhuvudtaget var alla stallvärdar på alerten och trevliga, jag fick minsann visa upp mitt hästskötar kort och det är helt rätt! Ska man inte ha obehöriga i stallet så får man vara tuff nog och be om legitimering, bra jobbat!:bow:

Kan bara instämma i Novalis lovord. :bow:

Trevliga och vi kände oss omhändertagna :D
(och fick svar på alla frågor så vi slapp gå till sekretariatet)

Sen kan ni få bättre underlag fr sekretariatet vad gäller boxbokning men ni fixade det bra.

Men lite mer utförligt än så får du skriva ;)
Ge mig lite "Sergersjö-feeling", hur var banorna, samma som sträckning som förra året?

Så vitt jag vet hade den 1* i huvudsak samma sträckning som i fjol.
Den 3*** hade en ny (förhoppningsvis mer publikvänlig) sträckning.
Naturligtvis ingick partier som varit med förr. För hästskötarna var avsikten att ni skulle få gå lite mindre i ***.:angel:

Ge mig lite "Sergersjö-feeling", hur var banorna, samma som sträckning som förra året?

Får väl bli jag som svarar då!

Den *-iga var jättefin, var inte samma sträckning som förra året, fattade jag det som iaf. Den började i höger varv med med liten trippel, sen en vagn och efter det dubbel bord med 4 eller 5 mellan, vända tillbaka över gärdet och hoppa diket, sen ett vitt bord strax innan kvarnen, efter det kom det första vattnet och det ställde till med lite trubbel för en del...det låg lite snett i anridningen, inhopp var hängande stock, djuplandning på grus, sen igenom vattnet o b-och c-hindren var likadana stockar men c ngt smalare.

Sen iväg igen och över stenmuren över vägen mot sjön, sväng höger så låg två smala rullar på böjt spår, sen upp mot slottet över vit häck, ner på andra sidan över vitt hinder sen spets, galoppera i trädgården (!) över ett hus och sen till vattenhinder nr 2 som låg utmed vägen, det var en kort kombination av vita hinder, väldigt många hade problem här då de fick 1,5 språng inne i kombination och sen stoppade hästarna. Annars var b-hindret en liten låg rulle men det gällde att komma in kort och få 2 emellan då funkade det bäst. Igenom vattnet och på böjt spår över vitt hinder, över vägen lite slingrigt och sen uthopp och litet smalt vitt hinder efter, sen svart fasanskyddsliknande hinder, upp till vänster (inte upp för trappan), liten stock och sen sista hindret. Kul bana med otroligt fina hinder och galoppsträckor....:bump:

Den ***-iga får Mammaberg dra för dig....:angel:

:D
Enstj nästan exakt samma bana. Någon liten förändring. (Novali drog ju den men det är samma)
Underlaget mkt bättre iår.

Trestj däremot var mkt ändrad. Tror nästan det var ändrat överallt..
Ny sträckning, nya hinder och ändringar i "gamla hinder". En runda närmast framridningen som sen gick upp över vägen t slottet 2 rundor. Rundan runt "sjön" var inte med.

Lägger upp bilder på banorna så får du se lite iallafall :D

Musiken tystnade kl ett. Fulla femtioåringar rumlade omkring. Fulla funktionärer "red på tjuren". Som vanligt mer att önska vad gäller tävlingsdelen. Dock var stalltjänsten jätteduktiga medan sekretariatet var ngt ute och seglade ibland. :D

Ja, just det...hade ju tänkt skicka en liten eloge till de gulliga stallvärdarna som bjöd mig på kaffe och chokladboll efter den lilla "incidenten" med den överförfriskade dansbandsgästen....:rofl:

Överhuvudtaget var alla stallvärdar på alerten och trevliga, jag fick minsann visa upp mitt hästskötar kort och det är helt rätt! Ska man inte ha obehöriga i stallet så får man vara tuff nog och be om legitimering, bra jobbat!:bow:

Tack tack :) det var trevligt med den lilla fika stunden.

En dressyr med Vincent som ryttaren vill glömma. Två felridningar och därefter en spänd ryttare som red ännu spändare. Stackare. Lite taskigt av domaren att inte blåsa vid första felridningen utan vid andra. Då blev hon fundersam och undrade om hon fattat fel, eftersom de inte blåste första gången... (Först en felrididning drä hon bröjade skritten fel. Sen fick hon ju 3:a på första serpentinen pga dålig väg - eg felridning- och sedan blåste de på andra men där fick hon 7:a till slut efter "dömd felridning". Missade onödiga poäng där.) Jaja. Hon kom igen. Gjorde en superrunda i terrängen med en ryttarmiss på 8b. Ryttaren tog i lite för mkt och hästen lyssnade så det blev för snävt. Dock var hon helnöjd i mål. :idea:
Avstod hoppningen enligt planerna. Han är ingen duktig hoppare.:o Många duktiga ryttare som försökt. Ryttaren fick däremot en andra runda i 3* på en häst som vill i terrängen. En av 3 YR som tog tog sej runt. :D Ändå inget EM oavsett om hon nollade hoppningen eller ej. :angel:

Lillasyster var jättenöjd efter dressyren, han lyssnade och stressade ingenting. Dock var det inget som domaren såg. :angel: Jaja. Vi får ligga i under vintern.
Terrängen blev lite nervös när man startar på slutet. Hon fick höra om ngn som hoppat alternativet fel på 7 så v gick dit för att titta. Av fyra ekipage kom ett över 7a. Diskusson med GF och hon instruerade om tryck etc. Och Tilda lyssnade. Red med ett himla tryck så hästen landade långt ut i vattnet så hon tappade balansen och kunde inte rida på b. En volt med en stunds tvekan om hur man hoppar om b blev att hon hoppade om abc, som då blev superfint! Blev bra träning! Annars var han fin. Tilda nöjd med en häst som lyssnade och som inte tvekade alls på vatten. (Trampade ju av skorna i Tyskland och därför tvekade ryttaren på Nordiska...) men nu gick det super på båda vattnen. :idea:
Hon avstod hoppningen. Beslutet fattades snabbt när skon var lös igen. Gick inte att brodda. Och ny sko ville vi inte ha av främmande hovslagare. Och Öveds väntar ju. :D

Min dressyr var jag faktiskt ganska nöjd med, fick ett par 6 : or och en 4:a på taktinslag i mellanskritten men annars 7 och 8 : or överlag. 6:a efter dressyren

Terrängen var han lite jobbig i början, låste sig i munnen och ville inte alls lyssna , tog tillbaka rejält på 4a och b klämde in 5 galoppsprång där sedan var han jättefin resten av banan. Fick ett jättesprång ut i första vattnet som Tilda säkert men har man en häst som jag dvs en gammal räv som det inte gör så mkt att ryttaren inte ser b- hindret förrän 10cm innan avhopp så fixar det sig ändå :D
3:a efter dressyr och terräng.

Hoppningen tja han var stark och laddad och med alla dessa långa transportsträckor så var det ju inte optimalt för oss, på näst sista hindret kunde jag inte hålla i honom längre och vi rev och där försvann min 3:e placering ut genom fönstret, blev 5:a till slut och det var ju väldigt bra ändå även om det alltid är surt att falla i listan.... :cool:

Öveds ** nästa

Fulla funktionärer "red på tjuren".

Det var nog helgens bästa skratt :rofl:

Eller tanten på vandrarhemmet som 6 på morgonen skällde ut mig för att ha tagit för lång tid på mig på toaletten (hann precis pilla in linserna och borsta tänderna klart innan hon började bulta och gapa utanför). Men det var tydligen obligatoriskt att vara otrevlig där så, det fick ju även Fio känna på..... :crazy:

Såg dig och Fio rida terrängen :)

Kul med ansikten på bukefalisterna bakom nicken :)

Jättefin häst du har!

Det låter som om det var precis samma bana som förra året och den var SÅ rolig att rida runt :love: Gillade hinder nr 2, vagnen som var fylld med morötter!

Tackar :D

Hur red man efter vattnet med båthuset om de inte fortsatte runt sjön? Vände man tillbaka in mot slottsparken igen?

Tackar :D

Hur red man efter vattnet med båthuset om de inte fortsatte runt sjön? Vände man tillbaka in mot slottsparken igen?

Man svängde vänster över vägen igen och hoppade stenmur + litet hinder ovanpå muren, sen över ett dike.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Medaljerna vid Folksam SM i fälttävlan för seniorer individuellt och i lag ska fördelas vid Segersjö Fälttävlan på herrgården utanför...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I förra veckan blev det klart att Segersjö får arrangera EM i fälttävlan för young rider och juniorer 2026.
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
855
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den stora forumuppdateringen är nu genomförd. Det mesta som skett är dock sådant som ni inte bör märka mycket av. Det handlar inte om så...
2
Svar
25
· Visningar
1 189
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden