Nu är kattjakten igång!

Mabuse

Trådstartare
Är på gång att skaffa en ny katt, vilket är känns både kul och spännande! Den nya kattungen ska få bo hos oss i lägenheten med vår busiga katt tills den är stor och förståndig, sen flyttar den till föräldrarna på landet. Fast vi kommer ju ses ändå, både vi och katterna, eftersom föräldrarna också är våra ständiga kattvakter.

I början när den nya är hos föräldrarna så får hon med sig vår katt, som är van att vara där, så kommer det inte kännas så nytt och främmande för den.

Hur var det när ni skaffade er katt - noggrant urval, eller första bästa?

Sv: Nu är kattjakten igång!

Den första katten var tänkt som noggrant urval men blev första bästa :angel:
Skulle ha en sköldpaddsfärgad hane. Fick reda på att dte inte fanns så många sådana, så jag kunde tänka mig en sköldpaddsfärgad hona. Absolut ingen svart hona, alldeles för vanliga. Vad tror du det blev? Första kattungen jag tittade på, svart hona, några veckor senare var hon min :smirk:

Den andra hade 2 krav. Det skulle vara en raskatt och den skulle vara 6 månader. Det blev också den första jag tittade på.

Den tredje blev nått liknande. Skulle inte ha kisse av den rasen, och hon var dessutom tingad. Men jag föll som en fura, hon blev avtingad och hamnade hos mig iaf. Då skulle jag inte ha en svartvit eftersom det också är vanligt och mina föräldrar har en sån. Gissa färgen :angel:

Den fjärde är ju en egenprodukt som föll extremt väl ut (förutom att det medföljde dåliga knän :( ) och hon var först ut och den bästa utseendemässigt, så på sätt och vis är även hon första bästa. Bokstavligt talat ;)

Nu är det ju enbart raskatter som gäller för mig, och eftersom dom i så fall ska gå i avel så är det inte säkert att första bästa duger. Är det huskatter så har man ju ofta inte samma krav och det är lättare att falla för första bästa.

Senast ändrad:

Vad lustigt - för oss har det varit precis tvärtom: tanken var en bondkatt från början, och eftrsom de kommer i alla färger och storlekar (och temperament) hade vi en rätt detaljerad "kravspec" för hur den skulle vara och se ut. Raskatter är ju mer homogena, ska man inte avla på dem så känns det som att det går bra med vilken sån, de är ju mer lika varandra.

Det blev en ovanligt kort kattjakt, för nu verkar det som vi har hittat katten vi sökte: en Russian Blueflicka! Vi hämtar henne nästa vecka, det ska bli riktigt spännande! Man räknar dagarna...

Skulle behöva lite namnförslag bara?

Men på raskatter har du ju mängder av färger att välja på. Ja, förutom när man väljer just vissa enstaka raser som bara kommer i en färg :angel:

Min ras finns i jag tror det är närmare 500 olika färger, många fler än huskatterna gör.

*kl*
Min första var "noga" utvald, kvinnan som har stallet där jag rider hade två dräktiga katter och vi skulle ha en av ungarna.
I första kullen så kände vi inte för någon och i andra kullen ville vi ha alla!:D
Men eftersom jag ville ha en hane och det bara var en hane så blev valet lätt.

Min andre var mer impulsiv, min förste var olycklig och åt inte så jag ville skaffa honom en kompis.
Ringde på en annons, åkte ut och tittade på ungarna. Det fanns två hanar en bruntigrerad och en blå och vit, tyckte väl att den blå och vita var finaste men han var alldeles hysteriskt rädd och den andre var en tuffing så han fick det bli.
Senare samma dag kom jag och hämtade honom!

Men på raskatter har du ju mängder av färger att välja på. Ja, förutom när man väljer just vissa enstaka raser som bara kommer i en färg :angel:

Min ras finns i jag tror det är närmare 500 olika färger, många fler än huskatterna gör.

Men färgen är väl inte det enda man går på? Mitt intryck är att raskatterna är mycket mer homogena när det gäller utseende och temperament än huskatterna. Och många raser finns dessutom bara i ett fåtal färger. En huskatt kan se ut och vara hursomhelst, en raskatt däremot är ju förhoppningsvis ganska lik sin rasstandard. Vill man ha en elegant och långbent huskatt kan man behöva titta på en hel del innan man hittar en som ser ut så, letar man bland orientalerna tror jag man lyckas ganska snabbt... :angel:

Vad heter din första katt? Kan vara kul om namnen "hänger ihop". :idea:

Zita heter katten vi har. Den nya katten ska gärna ha ett namn som anspelar på färgen (blå med gröna ögon) eller kanske något ryskt. Och gärna som passar ihop med Zita då...

Många går efter färger, eller har iaf önskemål om färger när det gäller raskatt. Min kull bestod av 2 blåvita och en lila, det var väl egentligen bara en som var intresserad av en britt generellt, resten var bara inne på en blåvit eller bara en lila.

Senast ändrad:

Ja, då kanske raskattköpare är mer färgfixerade då. Jag är väl lite mer påverkad av hästvärlden där - en bra häst har ingen färg, heter det ju. Fast när man nu betalar så mycket för katten så blir man kanske petigare med att den ska vara perfekt, precis så som man ill ha den.

Men förstår du min tanke: eftersom det är betydligt större variation bland huskatterna, så får man ofta leta längre innan man hittar den perfekta katten där?

Fast hur ofta är man ute efter en perfekt huskatt? Dom flesta som köper huskatt är ju ute efter en katt. Eftersom du inte vet vad som finns bakom kan man ju aldrig säga att den katten kommer bli så och så, det blir en överaskning.

På katterna har man ju enormt mycket fler färger att välja på, dom är lätta att få tag i och man kan inte ha några direkta krav på katten utom färg och eventuellt stam som på en häst. Endel raser kan man se tidigt på hur domkommer att se ut, jag har en ras som kan se perfekt ut som liten och verkligen utvecklas åt fel håll, likadant åt andra hållet. På en häst kan du ofta se steget, formen osv om den har potentialen, det går inte lika bra hos katter.

Färgaveln är ju mer utbredd inom kattaveln, så här kan man lättare hitta ett djur som har "allt", medan det är mer som ska stämma på en häst.

Vi letade inte alls, utan den första katten bestämde vi oss för strax innan vi skulle flytta hemifrån. Egentligen planerade vi inte att skaffa jatt, men samma sommar hade våran kompis katter fått en kull, och eftersom de ville bli av med ungarna så lovade vi att ta en. Först ville vi haft hanen, men då de lagt ut en massa pengar på honom hos veterinären och han har problem med hjärtat, så fick vi ta en av honorna istället. Först fick vi inte välja, utan skulle få Doris, den knäppa av dem - smal, skygg, honkattig till det extrema. Men sen när det började närma sig sa vår kompis mamma att det vore schysstast om vi fick komma och hälsa på katterna och sen välja den vi trivs bäst med, och det gjorde vi. Tjugo kronor ville de ha för henne. Elsa var sex månader, och storhusse grät när älsklingskatten skulle flytta, men till oss kom hon i december förra året och hon är den underbaraste katt vi nånsin träffat!
Vi hade inte kunnat gå efter färgen eftersom alla ungarna är blåtabby. Mamman är mörkare blåtabby och pappan är solid blå. Rasen hade vi inte heller kunnat gå efter, pappan är bred bonnkatt, och mamman 50/50 bonnkatt/siames. Min sambo vill egentligen inte ha något med siameser att göra, han gillar inte rasen tror han. Men min pappa sa åt oss att inte oroa oss, för enligt honom - som inte heller gillar renrasiga siameser - är siameskorsningar något av den goaste "huskattras" man kan hitta på denna jord, han har haft flera stycken! Och uppenbarligen... :angel:

När vi skulle skaffa nummer två var det återigen inte riktigt vi som bestämde. Vi hade väl tänkt leta litegrann, men vi ser hellre att saker impulsivt hittar oss än att vi letar och väljer, det brukar inte bli bra för oss vad det än handlar om. Så sant, så sant... Vi började leta så smått, och hittade en stor svart katt på ett katthem. Han var jättefin och snäll och vi tingade honom, och försökte få någon att skjutsa oss och hämta honom. Men då helt plötsligt hade allt bestämt sig för att gå emot oss, farmor vägrade (som skjutsade oss för att titta på honom första gången), mamma satte sig helt på tvären och var i princip villig att sluta prata med oss p.g.a. detta, katthemsföreståndaren blev sur för att det dröjde, och till slut kändes allt så åt helskotta fel så vi blåste av alltihop.
Jag blev riktigt nere en period och vi gav upp tanken på en till katt. Men så blev en annan kompis katt dräktig, och vi började vänja oss vid tanken igen. Sakta men säkert. Det var inte säkert att det skulle bli mer än tre, och tre var tingade. Men så en fredag i juni ringde hon och sa att nu var de födda, det blev fyra, och att vi gärna fick en om vi ville! Långsamt växte självförtroendet hos oss, jag var mer säker än sambon, jag ville ha en av ungarna!
Jag åkte och hälsade på dem när de var fyra veckor. En svart, två svartvita och en svarttabby. Men hur väljer man efter färg, klart jag hade velat ha den svarta, men vi skulle ju egentligen ha en hane och den svarta var en tjej. Jag gav upp färgtänkandet med en gång. Jag blundade och stack ner handen i bäbislådan och blev genast fångad och tvättad av svarttabbyn, en liten hane. Jag bestämde mig.
Allt medans de växte gick vi fram och tillbaka mellan säkerhet och tvivel, skulle det gå bra eller skulle något sätta sig ivägen igen? Kattungen vi valt visade sig vara en helt annan typ än Elsa, mer lik den fruktade Doris som ung: smal, skygg men intelligent, lite tillbakadragen, inte lika klumpig/gullig som syskonen, och definitivt inte dominant, men ändå hälsosamt kattungebusig. Jag var lite orolig att han inte skulle passa, jag har ju hört att man ska välja tuffingen i kullen för att inte få en såndär som sitter under soffan och glor hela dagarna. Men han tvättade mig och ägnade mig tid varje gång jag var där, som om han förstod att jag var hans. Jag berättade för honom att han hette Elvis, och en kväll två veckor för tidigt hämtade jag honom, köpte honom för en påse gott te. Han sov på spårvagnen hem.
Nu har han växt ifrån det där långsmala siamesutseendet han hade...från sin mamma...som är halvsiames, som Elsas mamma :p, och växer upp till en stilig ung herre med fin "prydnadskatt-hållning". Jag tror jag tror på pappas fördomar om siameskorsningar!
(Elvis föräldrar är som Elsas fast svarta - Mamma siames/bondkatt tabby svart resp. blå, pappa stor bred bondkatt solid svart resp. blå)

Att sova tillsammans med honom och Elsa, se dem trivas med oss och varandra, tvätta varann och leka som bara katter kan, det hade jag inte kunnat leva utan idag!

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag kanske känner unikum, men varför skulle huskattköpare vara mindre noggranna än raskattköpare? Många raser är ju dessutom så små att man får köpa det man kommer över, vill man ha en korat exempelvis så får man ta den som råkar finnas till salu, alternativt vänta i flera år på den perfekta katten. Som huskattköpare finns ju tvärtom utrymme att vara kräsen, eftersom utbudet är så stort.

Men om jag förstår dig rätt, så när de gäller de tre ungar som du har sålt så var färgen det enda viktiga för köparna? Temperament, hälsa, fysik var helt underordnat?

När jag köpte min första katt så ville jag definitivt inte ha en katt vilken som helst, jag tycker att katter kan vara väldigt olika både till psyke och utseende. Man ska ju ändå ha en katt i kanske femton år, och då tyckte åtminstone jag att det var värt det att lägga lite omsorg i valet. Färgen fick då komma i sista hand, och är väl inte så fin på vår huskatt, men psyket och fysiken är bra för övrigt.

Ska man vara petig finns det faktiskt ett enormt färgutbud på hästar också, rent genetiskt, det är bara att de flesta köpare inte bryr sig så mycket om färgen. Hade de gjort det så hade man definitivt avlat mer på lite mer udda färger som champagne och silverfärger. Medan man på katter i vissa raser (som din ras exempelvis) har fokuserat enormt på färg. Men det gäller ju inte alla raser - i många raser så finns ju bara ett begränsat antal färger.

Zendraj, Ryska namn: Zivon (namnbetydelse: levande), Zory (bonde), Zhenya/Zhenja/Zheny (nobel), Zoyechka/Zoyenka (liv), Zeleny - tjeckoslovakiskt namn som betyder grön, Sunil - blå på hindu/sanskrit, stava det med Z om du vill...
Det var dom jag kom på :)

Fast har jag skrivit att dom är mindre noggranna? Jag skrev att dom ofta har lägre krav på katten.
Dom flesta raserna är inte alls så små att man får ta det man kommer över, det vet jag inte vad du fått ifrån? Möjligt att det gäller Korater, Ryssar och möjligtvis Sibirier samt Sphynxar. De flesta raserna som finns i Sverige (SVERAK-godkända sådana alltså, har ingen koll på IDP, TICA, och liknande) är ganska lätta att få tag på? Så jag förstår inte alls hur du menar där? Och majoriteten av dom som köper raskatter för sällskap är inte ute efter den perfekta katten, dom är ute efter en relativt rastypisk raskatt. Du anar inte hur många som frågar efter katter med skönhetsfel och annat. Majoriteten säljs som enbart sällskapskatter, dom har såklart lägre krav på utseende än dom som köper för att ställa ut.

Men om jag förstår dig rätt, så när de gäller de tre ungar som du har sålt så var färgen det enda viktiga för köparna? Temperament, hälsa, fysik var helt underordnat?
skriver du, och det var så löjligt så det borde jag inte ens svara på. Uppenbarligen läser du inte ens det jag skriver, men jag kan förklara igen eftersom du inte verkar förstå det jag skrev i förra inlägget.
På katter har man möjlighet att få det man vill ha utan att göra avkall på nått annat. Dom flesta av oss kattuppfödare som avlar på färg ställer samma krav på avelsdjur som vilka andra uppfödare som helst. Bara det att vi dessutom vill att dom ska ha/bära på rätt färg.

Eftersom du uppenbarligen håller på med ryssar som bara har en färg och är relativt liten i populationen så kanske du inte förstår att dom flesta andra raserna inte alls har det så. Många raser har idag ett stort antal registrerade kattungar, varav endel uppfödare av dessa raser blir sittandes med osålda kattungar.

Det blev kanske lite väl sarkastiskt där från din sida? Tråkigt när man inte kan hålla en sansad ton i en diskussion.

Jag "håller inte på" med ryssar, som du uttrycker det, eftersom jag i skrivandes stund är ägare till en huskatt. Däremot har jag tittat väldigt mycket på olika raser, utan att "hålla på" med dem, och kan konstatera att i vissa raser - inte alla - finns det många färgvarianter, och i vissa raser - inte alla - finns det bara några få färgvarianter.

Och ja, många raser är väldigt små - vilket också brukar framhävas som anledning till varför raskatter är så dyra, nämligen att man måste åka utomlands för att para sin katt pga alltför liten avelsbas i landet.

Att huskattköpare inte bryr sig om vad de köper får stå för dig. Min poäng var enkel: eftersom huskatter varierar mycket mer än raskatter, så får man leta längre bland huskatter innan man hittar den perfekta katten. Köper man en britt, exempelvis, så behöver man ju inte leta jättelänge innan man hittar en som har kompakt kropp och ett gosigt och lugnt sätt, eftersom det är rasstandard. Vill man ha en huskatt som motsvarar de kriterierna får man leta längre.

I vårt fall ville vi ha en blå katt med kort päls och elegant utseende. När vi nu hittade en ryss så var det ju liksom givet från början att den hade den färg och utseende som vi ville ha, så det var lättare på det viset att välja.

Zivon, uttalas inte det Sjivon? Med tonande sj-ljud?

Har funderat lite på ryska flicknamn, men kom inte så långt... Dunja, Sonja, Irina, Nadja, Masha, Olga... Sasha är fint, men jag kan ju inte döpa kattstackaren till Sergej.

Andra alternativ jag tänkte på var Zafir eller Satin. Cirrus hade varit fint, men det låter mer som en hankatt...

Zena eller Zenit kanske?

När vi valde våra två katter så var den första en ur den första kullen vi tittade på och den enda som inte var tingad. Svart-vit hona. :p
( Till vänster: )
http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/Djuren/chleomolly.jpg

Katt nummer två bestämde vi skulle komma från ett katthem, vi tittade runt lite och fastnade för en svart-vit hankattunge.
Diverse019.jpg

Den katt vi har nu och försöker omplacera kom till oss för att han inte skulle bli skjuten eller svälta ihjäl. Röd-vit hankatt.

http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/Djuren/Imag0343.jpg

Haha, det där missade jag totalt, att det var en tjej! Såg nu att man kunde scrolla lite åt sidan, och visst står det flicka efter Blue :rofl:
Då blir det bara att leta mera namn :p

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 579
Senast: gullviva
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar