Nu är jag less på det här!

J

Jennifer80

har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc

bredvid ridbanan står det två hästar som har inte blivit riden på ett år, börjar de springa runt bockar och sticker iväg då gör min häst det med. Jag är så koncentrerat att jag inte ser vad hästarna håller på med, men det gör min pålle.
Det är verkligen inte roligt längre eftersom det kunde ha gått riktigt illa den här gången.
Annars är min häst jätte snäll, han har aldrig gjort så ute med mig bara på banan när de där hästarna galopperar iväg så att det dundrar i marken.

Min kompis tyckte att jag ska sätta på ett martingal så att han inte får upp huvudet så det högt. vad tycker ni?
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Kan inte hästarna gå i en annan hage längre bort?
 
Sv: Nu är jag less på det här!

AJ! Hoppas det gick bra med dej, så inte särskilt "kul" ut:( Du kan ju alltid prova med martingal, kan ju inte bli så mycket sämre
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Det var ju helt oförväntat också...och tyvärr kan det ju vara så. För oftast tycker jag att man inte har en aning om när de för för sig att sticka och bocka. Det är ju klart...de andra hästarna stissa ju upp din. Inget ovanligt här...;) Du skrev att det aldrig hänt förut? Försök se det som så...för endel kan det buset vara "vardagsmat". Jag skulle fortsätta rida som vanligt. Det såg ju lugnt ut före händelsen.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Men jisses vad läskigt!!! Jag rider ju aldrig(har två shettisar) men det där såg direkt livsfarligt ut. Ett tips jag kan ge är att det kanske går att ge de två haghästarna lite hö så de kan roa sig med det när du rider eller om du rent av kan ta in dem då. I annat fall så får de nog sitta beredd på att din häst far iväg(burr). Eller så kan du prova o longera bredvid hästarna och på det viset kunna fostra honom. Jag vet inte hur martingal fungerar, men på nåt vis så känns det som att du inte kommer åt problemet?

Förresten, kanonfin häst du har, såg ut att vara en riktig gosehäst:love:

//millus
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Du får lära hagkompisarna att vara lite lugna;)närå:D

Det såg ju livsfarligt ut:eek:
Med martingal så kommer du ju inte åt problemet som någon skrev tidigare.. Det där kommer bli en svår nöt att knäcka men det går ;)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Men jisses vad läskigt!!! Jag rider ju aldrig(har två shettisar) men det där såg direkt livsfarligt ut. Ett tips jag kan ge är att det kanske går att ge de två haghästarna lite hö så de kan roa sig med det när du rider eller om du rent av kan ta in dem då. I annat fall så får de nog sitta beredd på att din häst far iväg(burr). Eller så kan du prova o longera bredvid hästarna och på det viset kunna fostra honom. Jag vet inte hur martingal fungerar, men på nåt vis så känns det som att du inte kommer åt problemet?

Förresten, kanonfin häst du har, såg ut att vara en riktig gosehäst:love:

//millus


Han är ju jätte snäll annars visst han kan bocka även vid andra tillfällen, det här kallar jag faktiskt inte bocka, det mer att sparka bakut. Bockar han då står han nästan still och det är lättare att hinna med. Men när rusar så där så blir det omöjlig.

Tyvärr så går det inte flytta hästarna, jag har redan pratat med ägarna men det tycker att måste typ leva med det.:crazy: .
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Usch, lära sig leva med det...sa du inte att du kommar att slå dig halvt fördärvad när hästen slår bakut så?

Jag skulle aldrig sätta mig själv eller nån annan på din häst när den håller på så där. Det som jag tycker var så läskigt var att det kom så oförberett. Börja istället att longera och sedan när du lärt dig mönstret så kan du sätta dig upp....

//millus
 
Sv: Nu är jag less på det här!

en martingal skulle nog inte göra någon nytta, det är ju sparken som får dig ur balans och hästen får ändå upp huvudet trotts martingal och klarar nog att sparka ändå...! Som du skrev är du så koncentrerad så du märker inte vad dom andra hästarna gör... försök att avta din egen koncentration och håll ett öga på dom andra hästarna + försök få din egen häst mer koncentrerad... sätt på en halsförlängare, inte för kort, ha den så den är lös när hästen går i den form du vill ha den, men när den kommer för högt så är den spänd... alltså så att hästen inte får upp huvudet, min häst koncentrerar sig mycket mer om man bara har på en sån även om den inte är "aktiv". Jobba hästen mer med övergångar mellan gångarter, byt varv titt som tätt, rid små volter, jobba på att få hästen mer mellan skänkel och hand, undvik att rida rakt på långsidorna tills du känner att hästen börjar tappa intresset för vad dom i hagen gör och koncentrerar sig på dig!
Hoppas du får rätt på det! Såg inte alls roligt ut.. :crazy:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:

Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.

Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag tar in mina eller ger dom hö när jag håller på med någon av hästarna så jag vet att vi kan arbeta i lugn och ro. Jag tror det är enda sättet. Visst, det går säkert att vänja hästen om man jobbar i longerlina osv men jag tror inte man inte kan räkna med att han skuttar till ifall hästarna börjar busa - han vill ju va me! Men man kan säkert få en så bra relation att han kommer sluta bry sig om hästarna på andra sidan staketet, bara för att han vill vara med dej men då får du förbereda dig på en väldigt långsiktig lösning (om jag hade haft samma problem hade jag nog valt det)
Men hö eller ta in dom i stallet funkar ju också, bara att då kan du inte räkna med att han inte kommer börja skutta när ni är ute och rider i skog och mark och kanske rider förbi en hage där hästar busar. då kan det gå hett till.
Martingal tycker jag inte om, alltför många använder såna bara för att hästen inte ska kunna resa sej eller bråka på samma sätt men problemet försvinner ju inte, man bara förskjuter det. Men jag är ju lite anti det så...
Men lycka till iallafall ! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är jag less på det här!

Djurjouren: överdriv lagomt va?
jag tycker då inte att hästen verkar respektlös. respektlöshet framkommer när man inte har klarat av att uppfostra ponnyn/hästen rätt, och det går att fixa.


Varje gång min häst har kastat av mig/stuckit iväg så har jag helt enklelt ridit han tills han var helt slut, han har helt enkelt förknippat att dra iväg/hetsa/tockbocka betyder MASSOR av jobb, så har han slutat med det... en gång innan jag hade provat dem metoden, så var det nån ponny som kivades i en hage jag red förbi i skritt, han drog iväg och jag ramlade av och slog i bakhuvudet så att hjälmen sprack... numera bryr han sig inte äns när hästar osv stegrar mot honom på nära håll, han bara.. suckar...

du kan ju kanske prova att longera honom innan du rider? låta han gallopera av sig, och sedan när du rider, ju mer han busar destomer kräver du av honom
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag hade mina hästar uppstallade med hagar runt ridbanan ett tag. Detta var ett gissel, då jag har flera unghästar som reds/reds in, och jag oftast red på dagarna. Men det blev träning i alla fall, även om det stundtals var jobbigt.

Du står inför ett problem i ridningen, varför inte försöka övervinna det problemet istället för att fuska dig runt? Jag tror det ger dig mer i slutändan. Få hästen mer uppmärksam på DIG. Det är dig h*n ska koncentrera sig på, inte omgivningen. Hur blir det annars på tävlingsplatser etc.

Ridning är inte en sport som är 100% säker, och vi råkar alla ut för törnar.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:

Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.

Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman

Hoppas du menar att det är dålig skämt!:crazy: .
Hästar tänker ju inte som vi de reagerar mest av instinkt! och jag tycker inte att det är så konstigt att han blir uppspelt när andra hästar rusar iväg, eftersom det ju trots allt ett flyktdjur! Springer andra så ska han med p.g.a instinkten.

Vi kan som människa försöka att vänja hästen vid vissa saker, men det är alltid en HÄST!
Det skulle inte finnas många hästar om du skulle slakta alla dessa hästar!
Alla busar någon gång mer eller mindre!


Självklart vill jag undviker sådana olycker och därför frågar jag om råd och ideer hur man ska handha situationen!
Om sådana "bråkiga" hästar har inget rätt att leva, då kan du ju drar samma slutsats med människor. De som är stökiga ska alltså inte får en chans. Märklig uppfattning.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:

Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.

Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman
Som någon skrev, vad du överdriver. Att falla av är väl världsligt (kan iof vara farligt) men det är sånt som händer. Inget mer med det. Att hästen är ett djur är väl ingen nyhet och vi kan inte kontrollera allt i vår tillvaro...slakta? haha...nä...
 
Sv: Nu är jag less på det här!

jennifer! jag hoppas du har köpt säkerhetsstigbyglar med snodd eller sådana med "platta" framför foten nu! jag har ramlat av och fastnat i såväl vanliga som "säkerhets med böj".. som tur är har bara skorna hängt kvar i stigbyglarna och jag lotsnat.. men vill verkligen inte att någon ska fastna och släpas efter hästen..
 
Sv: Nu är jag less på det här!

jennifer! jag hoppas du har köpt säkerhetsstigbyglar med snodd eller sådana med "platta" framför foten nu! jag har ramlat av och fastnat i såväl vanliga som "säkerhets med böj".. som tur är har bara skorna hängt kvar i stigbyglarna och jag lotsnat.. men vill verkligen inte att någon ska fastna och släpas efter hästen..

Ja, du det var det första jag köpte, säkerhets väst och stigbyglar som öppnar sig! Och jag kan lova dig efter den vurpan så var båda byglarna öppen!

Tack och lov att jag spänderade 800 spän på de vem vet hur annars kunde ha blivit. ja som du ju sade
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Nu är det svårt att fälla ett avgörande bara på en videosnutt. Men om man ändå skulle göra det så tycker jag det ser ut som om pållen vill bli av med dig och att det inte bara är sprallighet.
Jag brukar hävda att det "aldrig är hästens fel" och har man den utgångspunkten tror jag man har större chans att lyckas. Vill dock inte ge "Djurjouren" helt fel, det slaktas nog för lite hästar här i Sverige, därför får vi hästar som inte är särskilt lämpade som ridhästar. Nu tror jag att uppfödning och hanteringen är orsaken till 97% av problemen så slakt är väl inte det första man tänker på :eek:
Vi har ridbanan omgiven av vinterhagen på tre av sidorna. Vi har aldrig haft några problem när de ute i hagen har busat. Nu har vi en väldigt trygg och säker fliock som busar och har kul i hagen så de har inte det behovet när vi jobbar. Tvärt om brukar de stå på rad och titta på när vi busar på ridbanan ;)
Som jag brukar tjata om, "en häst är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flockgemenskapen". Ska man ha en mentalt säker häst bör man uppfylla dessa krav så långt det går.
Jag hade provat lite ledarskapsövningar med hjälp av markarbete och löslongering. Men som sagt, svårt att avgöra när man inte träffat de inblandade.... ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Usch såg ju inte roligt ut det där. Hjälptyglar kan du glömma det invaggar dig bara i falsk säkerhet. Du måste helt enkelt lära din häst att på ridbanan jobbar vi och i hagen busar vi.

Min häst har jag lärt något som kallas one rein stop. Det betyder att när jag tar tag i ena tygeln ska han stanna. Det är superenkelt att lära hästen och jag fick användning av det häromdagen. Vi har precis flyttat till ett nytt stall och jag red ut själv. Jag red lite fel och fick vända varpå hästen blev helknäpp och började småtakta och småbocka på stället. Inte lika illa som din häst men ändå. Jag tog bara tag i ena tygeln och han tvärstannar. Jag fick göra det 3 ggr innan han förstod att det inte var någon idé att bråka mer. Sen gick han lugnt.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Nu är det svårt att fälla ett avgörande bara på en videosnutt. Men om man ändå skulle göra det så tycker jag det ser ut som om pållen vill bli av med dig och att det inte bara är sprallighet.
Jag brukar hävda att det "aldrig är hästens fel" och har man den utgångspunkten tror jag man har större chans att lyckas. Vill dock inte ge "Djurjouren" helt fel, det slaktas nog för lite hästar här i Sverige, därför får vi hästar som inte är särskilt lämpade som ridhästar. Nu tror jag att uppfödning och hanteringen är orsaken till 97% av problemen så slakt är väl inte det första man tänker på :eek:
Vi har ridbanan omgiven av vinterhagen på tre av sidorna. Vi har aldrig haft några problem när de ute i hagen har busat. Nu har vi en väldigt trygg och säker fliock som busar och har kul i hagen så de har inte det behovet när vi jobbar. Tvärt om brukar de stå på rad och titta på när vi busar på ridbanan ;)
Som jag brukar tjata om, "en häst är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flockgemenskapen". Ska man ha en mentalt säker häst bör man uppfylla dessa krav så långt det går.
Jag hade provat lite ledarskapsövningar med hjälp av markarbete och löslongering. Men som sagt, svårt att avgöra när man inte träffat de inblandade.... ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift


Jag kan inte säga om han verkligen vill bli av med mig så, för de gångerna jag satt kvar och fick tag i honom slutatade han direkt, och var faktiskt lugn efteråt. Efter sån här grej är han faktiskt lugn fortsätter inte att busa.
Om inte de här andra hästarna nu håller på igen.

Han har gjort stora bock språng ute ibland antigen för att han ville springa iväg och han fick inte eller efter en galopp. Men han gör det då inte i farten och nu slår mest bara med huvudet och vågar inte bocka så mycket eftersom han vet att matte blir arg.

Jag har ridit på en distansritt och i början när det var så många hästar trippade han på ställe och bockade men det gjorde bara några gånger, när jag sade åt han då gjorde han inget mer.
När folk travade förbi kunde han bli trissad med men han stack aldrig så där som på banan.

hittils har han gjort det två gånger på banan, första gången satt jag kvar ja och andra det vet ni ju.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp