Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

Sv: Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

Förstår inte riktigt hur detta kan ses som säkrare än rida på nosgrimman på distanstränset? Det blir ju samma sak? Man rider med tyglarna fästa i huvudlaget...

Jag vet inget om att det skulle ses som säkrare, jag har bara sett det användas så.
Det kan ju också spela roll hur hårt du kan spänna nosgrimman samt dess placering på hästens nos. En remontnosgrimma sitter ju som bekant väldigt lågt ner mot munnen (sitter ju under bettet, om du har ett sådant) och går att snöra åt ganska så tajt. Ringarna på nosgrimman blir då nästan i höjd med hästens munngipor (utan bett)och det blir tydliga ledande tygeltag då du tar i tygeln. Fungerade ypperligt på ponnyridskolan i vart fall, även uteritter och hoppning.

Men som sagt, vet inget om att det skulle vara säkrare än något annat, liknande, bettlöst allternativ. Pratar vi säkert, bettlöst allternativ (och inte grimma) så tycker jag ridkapson med fast nosjärn är helt utan konkurrent. Finns dock bara med läderträns, men det finns lösa s.k. seretas som du kan sy in i din befintliga nosgrimma. Det kanske går att göra i plasttränsets nosgrimma också, fast det är tveksamt.

Sv: Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

Det kan ju också spela roll hur hårt du kan spänna nosgrimman samt dess placering på hästens nos. En remontnosgrimma sitter ju som bekant väldigt lågt ner mot munnen (sitter ju under bettet, om du har ett sådant) och går att snöra åt ganska så tajt. Ringarna på nosgrimman blir då nästan i höjd med hästens munngipor (utan bett)och det blir tydliga ledande tygeltag då du tar i tygeln. Fungerade ypperligt på ponnyridskolan i vart fall, även uteritter och hoppning.

Men som sagt, vet inget om att det skulle vara säkrare än något annat, liknande, bettlöst allternativ. Pratar vi säkert, bettlöst allternativ (och inte grimma) så tycker jag ridkapson med fast nosjärn är helt utan konkurren.

men att dra åt nosgrimman för att få kontroll på hästen, det känns ju måttligt "säkert". min dam skulle nog fara i luften eller så, om jag drog åt för hårt :rofl: :eek:
spänner hackets kedja så löst som möjligt, men så att den ändå har kontakt vid tygeltag.

om nån kunde göra ett huvudlag som funkar som en repgrimma, alltså med tryck på vissa punkter, skulle det säkert vara ganska optimalt. då jag ofta upplever att alla dessa nosgrimmor o.s.v. ofta sätts fel och då blir ju verkan inte heller som det ska.
får krupp på alla hack som sitter på tok för långt ner på en del..men så är ju också "läran" olika; en del säger att man ska anpassa hackets höjd efter hur skarpt det ska vara, andra att det alltid ska sitta högt upp och reglera skarpheten med kedjan..kan tänka mig att det är lite samma sak med andra huvudlag; olika åsikter, råd från alla håll som säger emot varandra och en djungel för att hitta det som funkar :crazy:

håller fast vid att det säkraste är att ha det som passar och funkar bäst för just din häst.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 020
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar