Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

Sv: Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

Nu svarar jag er alla på en gång. Det är stor skillnad på att rida med betlöst än grimma, jag har alldrig sagt nåt om bettlöst utan just en vanlig grimma. Jag kan se det som än fördel för hästen att ridas i bettlöst så de kan äta och dricka ordentligt. Ni menar väl inte allvar att ni funderar på att rida med en vanlig grimma på en tävling?
Och cyckel hjälm som är godkänd går bra att använda. I clearround får du ej än vistatas på tävlings platsen i grimma , läs gärna TR.

clear round ja! men tävling.

varför skulle man inte kunna rida i grimma?
blir mkt billigare! ett sidepull kostar 850 på ett företag, i matrialet biothane, medans en grimma kostar 425, det blir billigare!!

så som sagt, nämn ett vettigt skäl till att man inte skulle kunna rida i grimma? för enligt TR så verkar det ju som att man får det, eller ja... det verkar vara en gråzon liksom...

Du får har en så kallad ridgrimma som är gjord för att rida i.

För mej är det ett vettigt skäl att en grimma är just en grimma som man leder hästen i, transporterar hästen i. Du ni får gärna sitta hemma och rida i en grimma, men när jag kommer till en tävling så vill jag veta att folk har tillräckligt bra huvudlag på sin häst att de kan ha kontroll och du får gärna säga att du har det,vilket du säkert har vad vet jag. Men jag vet att det finns de som inte tänker längre än näsan räcker. Och jag vet att det finns de som inte har full koll med bra huvudlag eller, olyckor kan alltid hända men man minemerar risken med ett bra huvudlag. Och jag kan inte hitta i TR där det står att du får rida med en enkel grimma. Du fårförstå att jag respekterar era åsikter men jag har rätt att ha mina. Nåt helt annat vad kul det skulle se ut att komma på en hopp tävling där de rider runt i grimmor.

Jag håller med Bottorp.
En grimma är inget huvudlag, och därmed inte tillåtet att rida i. Däremot kan vissa huvudlag se ut som grimmor, men då är det en annan sak...;)

För övrigt, det Liten undrar över är nog en bosal.

men jag förstår inte, vad är det som gör att jag har bättre kontroll på hästen med ett sidepull som har samma verkan på hästen som en grimma än en grimma?

om en häst bestämmer sig för att nu går jag däråt, ja då är det inte mkt man kan göra, oavsett vad för betsling man har, kontroll uppnås på andra sätt, och då spelar det ju ingen roll, ellerhur?

så fram med varför man skulle ha sämre kontroll på hästen med grimma!

och att det är för att man leder en häst i grimma så anser jag att det inte har nåt med saker att göra, igentligen, för det spelar ingen roll!

i hoppning får man ju inte ens rida på sidepull, så där är ju diskussionen ganska död.

tacka vet ja ett vanligt j***a träns me bett! att man ska knöla till de så dant för sig o ändra på saker som fungerar bara för att "alla andra gör så"
min häst funkar bra på bett , äter o dricker bra med det , (dessutom kan man ju knäppa loss bettet) så varför rida i grimma,hack lr nåt annat bara för att de e lite mode inom distanden?

ne - rid me de hästen funkar på !!!!!!!

sen kan man ju hoppas aatt alla som laborerar me olika utrustning provat de hemma o har koll på sin häst

inte riktigt till ämnet från början men men

Men det där har ju absolut ingenting med diskutionen att göra?
Bra att det funkar bra för dig att rida på bett. Super...
Min häst funkar, som du vet, ypperligt på sidepull och på hack så varför skulle jag slänga in ett bett på honom?

Men frågan kvarstår: Får man rida på grimman i distanstränset eller ej?
Kan man räkna det vanliga distanstränset med pannpand etc som huvudlag, (men knäppa bort bettet) , och därmed rida i det?

Senast ändrad:

min häst tex har överbett, vilket gjorde att han fick gå för länge mellan raspningarna än vad han skulle, (innan jag ägde honom) och därav har han munnen vidöppen när han har bett i munnen, han gapar med sidepull oxå, men inte lika mkt!

han äter och dricker bra med bett, men han går och hugger hela tiden, och det är inte bra!

sen är det mkt skönare att rida utan bett, mina fingar klarar inte av att värma bett mitt i vintern. :cool:

Efter att ha läst om tråden och läst om Mackans inlägg och enligt detta så tolkar jag det som att jag får rida på grimman om det innebär att det är mer som ett huvudlag dvs har pannband också.
Är vi överens allesammans i den tolkningen?

Eller vänta nu... dessa träns som är tunna och ser ut som en grimma med bett hakar måste ju också ses som huvudlag och då borde man få rida med tyglarna fästa i dem också.
Om man utgår från den TR punkten som mackan22 tog upp.
I sådana fall får man rida på grimma.

Det här blir mitt sista inlägg denna här frågan. Som jag tolkar det så får du inte rida i distanstränset utan bett eller hack eller nåt mer som du sätter fast, OBS det är så jag TOLKAR det, annars räknas det som grimma. Kan inte heller förstå som jag har skrivit tidigare varför man ska rida i en vanlig grimma.
Lycka till med att hitta nåt som funkar för dej.

För vår del så funkar sidepullet bra nu när jag ändå har ett. Det jag tycker är intressant är det faktum VAD som man FÅR rida med eller ej.
För att citera mackan22 och TR så står där:

2.Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket är dock tillåtna).
3. Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under tävlingen.(....)

Tycker just att det står så fint där att "Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget". Det står ju till och med att man får ha tyglarna fästa direkt i huvudlaget, alltså borde man få rida med tyglarna fästa i grimman.
Tack Mackan22!

För vår del så funkar sidepullet bra nu när jag ändå har ett. Det jag tycker är intressant är det faktum VAD som man FÅR rida med eller ej.
För att citera mackan22 och TR så står där:

2.Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket är dock tillåtna).
3. Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under tävlingen.(....)

Tycker just att det står så fint där att "Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget". Det står ju till och med att man får ha tyglarna fästa direkt i huvudlaget, alltså borde man få rida med tyglarna fästa i grimman.
Tack Mackan22!

Hej!

Fast jag måste då inflika att jag tolkar det annorlunda. För mig är nämligen en grimma inte ett huvudlag och därför får jag inte fästa tyglarna i grimman. Däremot så innebär den skriften för mig att jag kan fästa tyglarna i en remontnosgrimma (som sitter i ett huvudlag) och rida bettlöst på träns med tyglarna i nosgrimman.

Så jag tror att det bästa är att fråga domaren för dagen på den aktuella tävlingen, eftersom det verkar vara så att många tolkar texten olika.

men fortfarande... om man ser till R*nningbears träns Elite. Det är ju en grimma fast med betthakar dvs en grimma som man kan koppla fast bett i. Detta måste ju räknas som huvudlag även om grunden är en grimma eller hur? För det kan ju inte enbart vara bettet som gör huvudlaget?
Det är ju förresten helt stört att man inte kan ha klara regler så man slipper fundera. Om man på ena tävlingen tävla på nosgrimman i tränset och nästa gång inte... SÅ ska det väl ändå inte vara? Vi har väl TR för att det ska reda ut frågeteckan?

Senast ändrad:

tacka vet ja ett vanligt j***a träns me bett! att man ska knöla till de så dant för sig o ändra på saker som fungerar bara för att "alla andra gör så"
min häst funkar bra på bett , äter o dricker bra med det , (dessutom kan man ju knäppa loss bettet) så varför rida i grimma,hack lr nåt annat bara för att de e lite mode inom distanden?

ne - rid me de hästen funkar på !!!!!!!

sen kan man ju hoppas aatt alla som laborerar me olika utrustning provat de hemma o har koll på sin häst

inte riktigt till ämnet från början men men

min häst har varit livrädd för bett, då de var på tok för hårdhänta med henne under hennes (inte långlivade eller lyckade) travkarriär. när jag köpte henne fick man knappt röra hennes mungipor ens! alltså rider jag henne på hackamore, vilket både hon och jag trivs med.
(håller nu på att extremt långsamt vänja henne vid att bara hålla bettet i munnen, när jag håller i det, utan träns. det går, men det går långsamt och åter långsamt).
skulle jag däremot rida henne med ett bett i munnen på en distansritt, ja DÅ skulle jag nog utgöra en fara för andra då hon antagligen skule göra allt för att bli av med det...

som sagt; rid med vad som funkar för dig & hästen. oavsett om det är ett sidepull, bett, hackamore.......
men det är aldrig fel att prova alternativ heller! :angel:

Hej!

Fast jag måste då inflika att jag tolkar det annorlunda. För mig är nämligen en grimma inte ett huvudlag och därför får jag inte fästa tyglarna i grimman. Däremot så innebär den skriften för mig att jag kan fästa tyglarna i en remontnosgrimma (som sitter i ett huvudlag) och rida bettlöst på träns med tyglarna i nosgrimman.

Så jag tror att det bästa är att fråga domaren för dagen på den aktuella tävlingen, eftersom det verkar vara så att många tolkar texten olika.

då funderar jag..
hur gör man för att fästa tyglarna i en remontnosgrimma, som ska sitta i ett huvudlag, utan bett..? tar man bara bort sidostyckena?
//Lollo som alltid funderar på olika bettlösa alternativ till hacket..

Hej!

Ja, precis. Du tar bara bort sidostyckena men har kvar nackstycket med käkremen och pannbandet. Pannbandet håller då ihop tränset lite. Det är i vart fall så jag har sett det användas på bl.a. ridskolor.

Förstår inte riktigt hur detta kan ses som säkrare än rida på nosgrimman på distanstränset? Det blir ju samma sak? Man rider med tyglarna fästa i huvudlaget...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 020
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar