Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

skojskrot

Trådstartare
Efter att ha kikat på en massa bilder från olika distanstävlingar så har jag sett en del som rider med tyglarna fästa i distanstränsets grimma och rider utan bett.
Jag har fått lära mig att man inte får tävla så.
FÅR tävla med tyglarna fästa i grimman dvs det blir ett bettlöst träns?
Eller får man INTE göra det?
Vore kul att få reda på vad som gäller!

Sv: Nu är jag fundersam här...Får man eller ej?

Hej.
I distans får man tävla bettlöst och med hackamore. det är många som gör det. jag tävlar i hackamore.

Förr fick man ju inte det. Då skulle det vara ett "huvudlag" och inte grimma man red i.
Nu har nog gränserna suddats ut iom distanstränsen. Skriv o fråga BK för det är ju intressant att veta.
Jag kunde inte hitta något bra svar i TR.
// Linda

Jojo, jag vet att man får tävla bettlöst vilket jag själv gör, men just det här med att rida på bara grimman som jag är så fundersam över.
Inhandlade ett betydligt dyrare sidepull då jag fick reda på att jag inte fick rida på själva grimman i det vanliga distanstränset, vilket jag gjort tidigare på hemmaplan.
Jag kan inte heller hitta något i TR om det.
BK vad är det? Känner att hjärncellerna inte riktigt är så vakna som de borde just nu!

Jag är inte helt säker men på bangenomgångarna i år så här de endast sagt att man får rida med vilket huvudlag som helst så länge man veterinär besiktar i det. Så ifall du rider i grimma så måste du besikta i det också.

och på de tävlingarna man måste lasta ur i träns då?

rörigt det där! allt skulle ju bli lättare om man fick rida i grimma! mitt sidepull tex är så kasst så det fungerar lika dant som en grimma, inget tryck på sidorna eller nåt annat, men det behövs ju inte!

Men räknas grimma som huvudlag då? Väldigt rörigt detta...

och på de tävlingarna man måste lasta ur i träns då?

rörigt det där! allt skulle ju bli lättare om man fick rida i grimma!

om grimman (emellanåt?) ses som huvudlag, kanske det är ok att lasta ur i denne också, om man fäster tyglarna så som man har när man ska rida? jag vet inte...

håller med, mycket lättare att hålla reda på allt då :p
personligen skulle jag gärna vilja att det blev tillåtet att rida i repgrimman..

I TR står det i moment 618

2.Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endat vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket är dock tillåtna).
3. Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under tävlingen.(....)

Senast ändrad:

Enligt vad jag har förståt så räknas inte grimma som huvudlag utan det är just en grimma. Jag kan inte förstå varför man ska rida i en grimma. Man har ej samma kontroll som med ett hackamore,sidepull eller liknade, visst det finns tusen mäniskor som kan klara det jätte bra men de tusen som inte klarar det utan följer strömmen det är där problemen uppstår. Man ska ha kontroll på sin häst.

du kan få titta på mitt sidepull, det är som en grimma, varför skulle jag då inte lika gärna använda grimma? vad är skillnaden, förutom att det ser ut på ett annat sätt?

det ger inget som helst tryck på sidorna eller nåt!

Har provat att rida med "westernsidepull" och det är en himla skillnad!

men du kannske tillhör den grupp som kan klara av det, men jag anser att på en tävlig ska man ha lite mer än en grimma. Tänk dej själv en nybörjar som sitter och tittar på bilder åå sådär vill jag med ha och så kommer de till en tävlig och har noll koll på sin häst, ska de då få rida med en grimma och kanske utsätta både sig själv och andra för fara. Några regler bör man ha.

då kan man ju göra så att i tex clear rounder får man inte ha bara grimma!
som att man inte får ha cykelhjälm i clear rounden! Det är ju ett ganska bra sätt!

utomlands får man väl rida med grimma? har sett det på flertalet bilder iaf, så sånna bilder finns redan ;)

Nu tror jag allvarligt talat att det inte finns någon normalbegåvad person som ger sig ut och tävlar på vare sig sidepull eller på grimma utan att prova detta hemma... Mitt sidepull ser precis ut som en grimma i modellen men är vadderad runt nosen.
Jag ser egentligen ingen större skillnad på just min modell på sidepull och på en helt vanlig grimma med eventuellt ludd över näsan. Det ger exakt samma koll. Nästan så att grimman känns skarpare då det är smalare över näsan på hästen.
Känns som ett väldigt konstigt sätt att se det på... att just att "några regler måste det finnas" pga att man kan utsätta andra för fara bara för att man rider bettlöst?
Finns ju massor av ekipage där ute som har svårt att kontrollera sina hästar oavsett typ av bettsling....Just kontrollfrågan blir ju knepig i sådana fall eftersom det solklart inte bara rör sig om oss som rider bettlöst som kan vara en eventuell fara för andra...

du kan få titta på mitt sidepull, det är som en grimma, varför skulle jag då inte lika gärna använda grimma? vad är skillnaden, förutom att det ser ut på ett annat sätt?

det ger inget som helst tryck på sidorna eller nåt!

Har provat att rida med "westernsidepull" och det är en himla skillnad!

kan du förklara skillnaden mellan olika sidepull? *vetgirig*

mamma snackade om nåt bettlöst där man fäster tyglarna under istället för på sidorna..är detta vad du kallar "westernsidepull" eller något annat? det jag tänker på heter inte sidepull, utan nåt annat..hm..

men du kannske tillhör den grupp som kan klara av det, men jag anser att på en tävlig ska man ha lite mer än en grimma. Tänk dej själv en nybörjar som sitter och tittar på bilder åå sådär vill jag med ha och så kommer de till en tävlig och har noll koll på sin häst, ska de då få rida med en grimma och kanske utsätta både sig själv och andra för fara. Några regler bör man ha.

men man provar väl för 17 inte nya saker på tävling, det är något man absolut måste göra hemma - innan! :eek: :cool: likväl som du inte provar den nya sadeln första gången på tävlingsplatsen när du ska starta..

de sidepull jag sett ser ut som vanliga grimmor, bortsett från material och bredd på remmar och dylikt förstås. en del som grimmor fast med engelsk nosgrimma. kan inte se att det skulle göra skillnad att rida med grimma eller repgrimma istället.
(repgrimman borde tom utgöra "mindre fara för andra", om nu vanlig grimma kan ses så, eftersom den är skarpare än en vanlig grimma.).

jag anser inte att bettlösa alternativ skulle ge dig mindre kontroll över hästen. man använder vad som passar individen bäst..

det är väl westernfolket som började med sidepull, eller?
deras träns är ju i läder, och min häst är känsligare med sånna sidepull än med träns och bett, det är otroligt skarpt nämligen, och ger tämligen lätt skavsår på näsan :(

ja vad jag vet så kommer sidepullet därifrån..
men de har en annan variant också, som heter något annat och verkar annorlunda. kommer inte ihåg vad det heter, bara..

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 020
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar