Nu är hon billig!!

Sv: Nu är hon billig!!

Så där mkt problem ska det inte behöva bli.. nånstans har du gått för fort fram. Varför fortsatte du gå bakom? Så fort unghästen blir orolig så kliver du fram till gjorden igen och lugnar henne. Du kan träna henne i tömmarna där med, fortsätt gå vid sidan en stund innan du backar igen och går bakom. En timme??! Det är väldigt lång tid. Det är inte den fysiska biten som är jobbigast för unghästen utan all info den ska ta in. Kanske det hade räckt till åkern och sen är det bra. Tänk på att det är svårare på öppna ytor som åkrar där det inte finns en naturlig väg/stig att följa. Ge ngr dagar vila och försök igen men på en lättare nivå. Lycka till!
 
Sv: Nu är hon billig!!

Här kommer en till!
Har haft min häst hos en tränare en månad, och där blev hon "väckt", ev också väck...:crazy: Tränaren o jag tyckte att det var för lite energi på banan, så han körde ett pass förra onsdagen, där han drev på tills energin kom - och den kom... Pust.
Fick hem stoet i helgen, och sedan dess har hon alltmer börjat bralla och ha sig.
Idag skulle jag tömköra, och efter en stund satte hon igång lite som du beskriver, stegra o bocka o ha sig.
Då tänkte jag att det var bäst att gå in på vår "bana" (en hage), och fortsätta där. Men hon fortsatte. Nej, nu djävlar tänkte jag då hon reste sig mot mig (utan att attackera, men ändå):mad: . Så jag kopplade loss henne, och så drev jag på. Då var hon alltså lös.
Hon kutade son en galning, snacka om framåtvilja, jag drev, och väntade på att hon skulle ge efter.
Då hon kutat i båda varven kanske fem, tio minuter, då kom det äntligen; hon började spela med öronen, frustade en gång, och så sänkte hon sitt huvud.:) Direkt slutade jag driva, sänkte mina händer, och stod stilla. Då tittar hon på mig, och så kommer hon fram till mig.
Sedan gick jag med "oaggressiv hållning" i cirklar o serpentiner, och hon följde som ett lamm. Då kände jag att jag hade befäst något mellan oss.
Efter att ha gosat en stund med en morot, så flyttade jag henne i alla fyra hållen och några andra NH-övningar, och då jag gick tillbaks med henne var hon som förr igen.
Den här tråden var bra att läsa, för det kanske inte bara var det här med miljöombyten, utan som flera andra skriver, årstiden, pälssättning kyla etc.:o
Nu ska det bli spännande att se hur det artar sig i morgon...
Det ska väl inte behöva vara så, åtminstone med ett 17-årigt sto, att man ska behöva vila den den här tiden, tänkte att det skulle bli när det är som kallast.
Alla hästarna på ridskolorna funkar ju även nu, så jag har en tanke om att det är vi ryttare som har mindre lust o tid nu i mörker, väta o kyla, och att det då uppstår brister i kontinuiteten i vår träning. Hästar vill ju jobba, få uppgifter o ha kul med oss...
 
Sv: Nu är hon billig!!

Det var ju så att jag under den här tiden försökte få henne att bli lugn. Jag kunde ju inte ta mig fram till henne fören då jag lyckades göra detta för hon bockade ju och busade konstant och då kan man ju inte ställa sig bredvid henne. Det var inte alls så att jag jagade runt henne i en timme för att det skulle bli bra utan det blev bara så för att jag inte fick henne att sluta. Och jag har faktiskt tagit det väldigt lugnt och inte alls gått fort fram i hennes utbildning men jag håller med helt om att jag skulle inte ha gått till en öppen äng för där gjorde jag fel. Och som jag har skrivit redan så har jag gett henne vila och ska börja några några steg tillbaka sedan.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Va kul att höra Cristobal! Härligt när det går så där bra. Berätta gärna hur det går sen!!
 
Sv: Nu är hon billig!!

Ibland är man tvungen att på ett snabbt sätt kliva fram och ta tömmen närmast bettet även om hästen står på bakbenen. Använd hjälm!! Om du inte behärskar situationen så bör du ha en medhjälpare som leder hästen samtidigt. Då hade detta problem ej uppstått. Jag har inte påstått att du övertränat hästen fysiskt. Men en timme är lång tid då unghästen har mkt att ta in. Det är en form av psykologi att träna unghästar. Du ska som ledare kunna avläsa situationer snabbt. Läs mer om hästens beteende och granska hästarna i hagen. Hur många ggr är hon tömkörd? Ibland går man vid sidan länge innan man flyttar sig bakåt. Unghästen läser ditt kroppsspråk i första hand. Rösten kommer långt senare när hästen kan koppla den till situationer. Problemen finns sällan från början - vi skapar dem... Din uppgift är att skapa förtroende och glädje i arbetet. Självklart uppstår problem ibland oavsett kunskapsnivå. I övrigt kan jag tipsa dig att ha en kniv med - om man behöver skära av en rem i akut situation. Använd gärna benskydd och alltid tömmar av läder!
 
Sv: Nu är hon billig!!

*KL*

Tänkte bara berätta att hon inte är så billig längre :)
Fast det var hon å andra sidan bara en eller två dagar :p

Nu har hon fått vila två veckor och tog första promenaden idag. Skötte sig jättebra. Men jag har en lite bättre plan nu så jag ska försöka undvika situstioner som kan fram-mana liknanade situationer. Dvs... ej uppehålla oss på öppna ängar, bara tömköra i skogen på väg eller stig osv...

Tack för alla tankar och fortsätt för allt i världen prata mer om när era hästar är "billiga", för det lär ju komma fler tillfällen för mig oxå :angel:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Min häst börjar bli billig nu:angel:
Har haft henne nästan ett år. Förra året åkte jag av två gånger sen blev jag rädd och fick hjälp och allt har gått jätte bra. Men nu känner man hur monstret börjar komma tillbaka. Hon är 6 år men är ganska efter så hon är väldigt barnslig. Igår var jag och hopptränade = ganska jobbigt................... trodde jag ja:d Idag var hon typ jätte pigg ändå så jag jobbade henne på ridbanan och red ut en sväng, men när man kommer in i stallet är hon typ helt speedad och sparkar i dörren och står inte still på gången.

Hur gör ni med era pigga hästar, rider ni mer? Känns nästan som om hästarna blir mer laddade ju mer man rider men gör man inte det så blir dom ju ändå det.
Jag har tänkt att rida henne ganska mycket men bara lång och låg utan att samla och pressa henne. Vad tror ni om det? hur brukar ni göra? hålla i er:P???
 
Sv: Nu är hon billig!!

Jag vet inte om jag är ute o cyklar, men min blev då i alla fall mycket lugnare efter att ha tagit bort all havre från foderstaten... Jag tillsatte dessutom magnesium.
Finns många trådar om heta hästar.
Mycket handlar om ledarskap; NH-fråga.
Är du säker på att den inte har ont?
 
Sv: Nu är hon billig!!

När jag läser vissa av era inlägg så känner jag så väl igen det!:D

Hade ett sto för några år sedan egen uppfödning som var helt fläng att rida på vintern. Vigare häst får man leta efter, bocksprången hände ca 3 meter över marken, stegrade sig ofta, var rädd för allt, det var ett rent helvete att rida ut på henne ibland.:crazy:
Bara några ex:

Kommer ihåg en gång då jag travade på en grusväg, helt plösligt, jag menar verkligen helt plötsligt så stod jag på marken utan häst! :D
Hon hade blivit rädd för något och på en noll komma nollnoll sekund kastat sig åt sidan.

En annan gång när min syrra skulle hoppträna så fick hon sig ett ryck, hon ställde sig rätt upp på bakbenen, kom ner och gjorde samma sak 3 ggr. efterd det så hoppade hon med alla 4 rätt upp i luften som en stutsboll tills syrran inte satt kvar längre. :eek:

Tillslut fick man ha graman och halsring när man red ut.

Idag har hon plac internationellt i svår hoppning, sålde henne för 2 år sedan. Underbar häst men ack så jobbig! :D

Mvh Hanna
 
Sv: Nu är hon billig!!

Nä, jag gjorde bara allt för att lugna ner henne, fast samtidigt så var jag ju tvungen att gå på henne för att hon iaf skulle röra sig framåt istället för bakåt eller åt sidan mot vägen.
Det han ha sina negativa sidor att driva en oerfaren unghäst bakifrån.
Det kan vara smart att påminna om dom 4 grundläggande ledpositionenrna, speciellt om man tömkör på ett ställe där hästen inte varit förut. Att börja med att gå framför, sedan vid huvudet och bak mot gjorden, så en stund vid bakbenet OCH när det funkar så intar man sin position bakom hästen.

Det var först när jag kände att jag var tvungen att ge upp och gick hem som jag blev jätte arg, jag trodde hela tiden att jag skulle vinn och det skulle lösa sig så det var jätte tungt att ge upp
Vad är ditt syfte med denna tömkörning?
Att läsa din häst reaktioner är förutsättnigen för att såna situationer som du beskriver inte händer. Tömkörnignen är inte en maktkamp utan ett fint samarbete som bygger på förtroende.

Hur fungerar er relation när du jobbar med hästen lös i en hage?

Det är ett bra sätt att börja träningen med lite löslongering, om man inte ser vilket humör hästen är på bara av att den står på gången. Det gäller att kunna vara ödmjuk och ha förståelse för att det finns många saker som påverkar resultatet.

Det viktigaste av allt tycker jag är att man lär sig sin hästs personlighet, så att man kan anpassa sin träning och vara den stöttande ledaren som unghästar behöver för att växa till individer med självförtroende. När man vet hästen personlighet så är det lätt att se ifall problemen som uppstår är rena emotionella reaktioner, brist på självförtroende eller om det är på grund av annas stress eller svårigheter att tyda människans signaler.

Många gånger kan det vara lätt att glömma att det faktiskt är "små barn" som man hanterar och då kan det vara smart att vara ödmjuk och lekfull istället för hård och sträng. Tydligheten bör dock finnas, för att inlärningen ska fungera.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Du har inte funderar på att skaffa moped istället? ;) Dom kan man ju bara tanka och gasa tills bensinen är slut. :D
Det går tyvärr inte köra samma filosofi med hästen, för då blir den tillslut tokig, får ont och vantrivs.

Det låter som om du bör rannsaka dig själv, för att komma till klarhet i hur du påverkar din häst. Varför är du hård mot den?
Hetta är ju ett tecken på att hästen är pressad över sin förmåga.

En häst som sparkar i väggen efter passet mår inte bra. Om det beror på ryttarens ridning eller hästen hälsa eller en kombination vill jag inte spekulera i.
Vad är harmoni för dig?
Det är ditt ansvar som ledare att känna när hästen är harmonisk och inte pressa för mycket. Det kan bero på svagheter i vissa kroppsdelar, smärta eller en "normal" känslighet från hästens sida. Hästar söker harmoin. Ridning bör vara en harmonisk och njutbar upplevelse för både häst och människa.
:bow:
 
Sv: Nu är hon billig!!

Vet inte om det var mig du syftade på men jag svarar ändå...

Nej, jag känner det själv att det är inte kul att hon är stressad när hon kommer in i stallet. Det är ju inte varje dag men hon står gärna och skrapar på gången och sånt. Just den här dagen vara det ganska tydligt.Vet inte om det var för att hästen jag red med var lite stressad men hon känndes ganska lugn sista biten. Det kan ha varit att hon var lite upprörd när jag spolade benen på henne också.

Men det är ju sant som du säger att det går inte att rida av dom för då får dom ont blir ännu mer stressade och så blir det inge bra. Men samtidigt om jag inte rider så blir hon ändå pigg, och då är hon mer så att hon hittar på tok och inte samarbetar. Nu är hon jätte fin att rida men pigg. Jag försöker bara att rida henne som jag sa lugnt utan press.
Vad skulle du göra?

Hmm jag ska fundera på det där med moped;)
 
Sv: Nu är hon billig!!

Den enda sanningen är ju den hästen visar i det ögonblick det händer. Att spekulera via nätet är ju svårt och tidsödande. Det är svårt att tolka text och förstå vad som dessutom menas bakom orden.

Jag rider inte om det inte stämmer. Då hoppar jag av och går med hästen om jag mot förmodan suttit upp utan att märka att det inte står rätt till. Men det där beror så på hur hästen är, vilken situation och vad man själv vill uppnå. Harmoni är mitt nyckelord och det enda jag strävar efter.
:) Vi har alla olika motiv till att rida.

Blir hästen för pigg eller het så är det viktigt med rörelse, i balans med hästen förmåga. Att ge hästen möjlighet för fri rörelse i större hage, fler timmar per dygn och ett aktivt socialt liv. Anpassa foderstaten.
Det brukar sålla bort mycket av överskotts energin.

Om man fortfarande upplever hetta och galskap så är det nog bäst att se över hästen och finna orsaken till disharmonin, vilket inte uteslutande behöver betyda smärta och skador utan kan vara människo eller miljöbetingat. En häst som inte får möjlighet att utveckla harmoni gör så gott den kan. Kopplingen till naturen är viktig för djuren, för att dom ska återfå balansen, harmonin.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är hon billig!!

Instämmer, och skulle vilja lägga till hur ofta det är så att hästen speglar en själv...
Efter en halvt misslyckad och stressig dag på jobbet, och man tänker att, jag rider ut -innan det blir mörkt, måste skynda mig... Det är som att be om bekymmer. Det kan tom vara helt kass att göra ngt från marken då, om inte jag anpassar mig efter hästen, kollar av mig själv och kan varva ned tillsammans med min häst.
Då kan det ju i stället bli så at vi båda mår bättre av en stunds lek ellr samvaro.
Tömkörde idag, med stor trötthet, och hur kan det gå? Tur att jag har en så god häst...
 
Sv: Nu är hon billig!!

Hej Rikkan! Väldigt bra tankar! och jag kan också säga att jag även har lärt mig något av situationen som hände. Det som hände inom mig var väl att delvis ville jag inte att hon skulle få "vinna" för de var väl det jag tänkte på, vill inte att hon ska veta att hon kan göra som hon vill om hon vill så att säga. Men så här i efterhand kan jag säga att jag tidigare skulle ha försökt hårdare på att bara få tag på henne och göra något annat helt enkelt...

Men men... man lär så länge man lever och jag försökte ändå göra det bästa jag kunde då det hände, hade ju inte direkt tid till att reflektera då jag flög runt som en vante efter henne.

För den delen så har jag aldrig maktkamp med henne när vi tömkör. Det brukar alltid gå bra och vi har gjort det mycket. Stället jag var på var inte heller nytt utan ligger 75 meter från stallet.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Med känsliga hästar kan den mentala kampen uppstå en meter från stalldörren eller redan på stallgången eller t o m finnas kvar sedan dagen innan. Det är därför som det är så viktigt, som ledare, att veta vem man ska leda, för att undvika situationer som bli oklara och känsloladdade. :)

Precis som det är viktigt att självrannsaka sig, som Cristobal säger. Tyvärr är självrannsakan något av det svåraste vi som människor kan lära oss och fastnar man i den fällan så kan man bli nojjig bara för att man analyserar sönder allt och alla man möter.

Livet är en balansgång, där hästen bör ha öronen framåt (eller bara lite bakåt, för att lyssna på ledaren i alla lägen.) ;)
 
Sv: Nu är hon billig!!

Fast det där med att se på henne går inte för hon är alltid lugn och fin när man håller på med henne. Det var hon när jag skulle tömköra oxå hon går som en liten hund som hon brukar och sen helt plötsligt på en millisekund typ så ändrades hon helt och bara drog iväg.

Men jag har ju däremot lärt mig av tillfället och försöker nu undvika platser så att säga som kan frammana det här. Utan jag håller mig nu till vägar och stiga och inte öppna fält tills denna period har gått över just för att vi ska slippa dragkamper...
 
Sv: Nu är hon billig!!

Intresset för själva hästen växer och man utvecklas hela tiden, speciellt med hästar som man inte "ser" reaktionerna på. Det är sånna man lär sig mycket av, anser jag.
Men är det inte så att dom flesta hästarna ofta har gått över sina gränser när dom sänder synliga signaler?

När synen inte längre hjälper en så är det dags att utveckla känslan.
Det hjälper om man har bra kontakt med sin egen energi, så att man kan skilja den från hästens. Vissa hästar är helt klart mer komplicerade än andra, beroende på vem man själv är och hästens personlighet. Du är på rätt väg och jag lyckönskar dig och din häst.
 
Sv: Nu är hon billig!!

Hej!
Om du har någon paddock eller ridhus så släpp henne lös där och låt henne "springa av sig". Brukar göra det med min 6 åring när hon blir för pigg ;). Kom ihåg att alltid ha ett spö till hands om hon skulle vilja busa lite med dig...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp