Sv: Nu är hon billig!!
Här kommer en till!
Har haft min häst hos en tränare en månad, och där blev hon "väckt", ev också väck...
Tränaren o jag tyckte att det var för lite energi på banan, så han körde ett pass förra onsdagen, där han drev på tills energin kom - och den kom... Pust.
Fick hem stoet i helgen, och sedan dess har hon alltmer börjat bralla och ha sig.
Idag skulle jag tömköra, och efter en stund satte hon igång lite som du beskriver, stegra o bocka o ha sig.
Då tänkte jag att det var bäst att gå in på vår "bana" (en hage), och fortsätta där. Men hon fortsatte. Nej, nu djävlar tänkte jag då hon reste sig mot mig (utan att attackera, men ändå)
. Så jag kopplade loss henne, och så drev jag på. Då var hon alltså lös.
Hon kutade son en galning, snacka om framåtvilja, jag drev, och väntade på att hon skulle ge efter.
Då hon kutat i båda varven kanske fem, tio minuter, då kom det äntligen; hon började spela med öronen, frustade en gång, och så sänkte hon sitt huvud.
Direkt slutade jag driva, sänkte mina händer, och stod stilla. Då tittar hon på mig, och så kommer hon fram till mig.
Sedan gick jag med "oaggressiv hållning" i cirklar o serpentiner, och hon följde som ett lamm. Då kände jag att jag hade befäst något mellan oss.
Efter att ha gosat en stund med en morot, så flyttade jag henne i alla fyra hållen och några andra NH-övningar, och då jag gick tillbaks med henne var hon som förr igen.
Den här tråden var bra att läsa, för det kanske inte bara var det här med miljöombyten, utan som flera andra skriver, årstiden, pälssättning kyla etc.
Nu ska det bli spännande att se hur det artar sig i morgon...
Det ska väl inte behöva vara så, åtminstone med ett 17-årigt sto, att man ska behöva vila den den här tiden, tänkte att det skulle bli när det är som kallast.
Alla hästarna på ridskolorna funkar ju även nu, så jag har en tanke om att det är vi ryttare som har mindre lust o tid nu i mörker, väta o kyla, och att det då uppstår brister i kontinuiteten i vår träning. Hästar vill ju jobba, få uppgifter o ha kul med oss...