Nu är goda råd dyra!

Sv: Nu är goda råd dyra!

Men, nu handlade inte detta om dig. Bara för att du inte behövt en NH-kurs, kanske den kan vara till hjälp för någon annan. För att komma på rätt spår igen...

Annars tycker jag att dina förslag lät väldigt förnuftiga. :) (jag läser och lär)

Jag är mkt medveten om att NH kan vara till hjälp för någon annan. Men varför då inte ge förslag på någon övning som kan vara lämplig i stället för att bara säga NH i stort. Jag kan föreslå - gå en kurs i CR (Det satte fart på tanken om andning och avslappning hos MIG) och AR (det satte fart på tankearbete och avslappning hos min häst). Det hjälpte nämligen mig och min häst. Men det hjälper ju inte trådskaparens fv, då denne kanske inte har en aning om vad CR och AR är och står för.

Med vänliga hälsningar

IngelaH, som tar russinen ur kakan från alla inriktningar - ÄVEN NH utan att för den skull gå en kurs. Jag har varit på en dålig clinic, som kostade 250 kronor plus 40 kronor för korv och kaffe som inte gav mig ett skvatt. De NH-övningar jag testat i tanken och övning har jag läst i böcker, tillsammans med det IngelaH natural horsmanship genom egen naturlig hästkontakt, som jag blivit upplärd med under alla min hästår.

Som jag uppfattat det är det fodervärdens mamma som har problem med hästens beteende och inte fodervärden. Alltså hanterar kanske fodervärden situationen, men mamma är lite harig och ser bara problem istället.

Angående att din fv är såpass duktig att hon klarar hästen

" Nu har hon börjat slita sig och skena iväg när dom rider ut!
Och drar iväg även om dom hoppar av och leder henne när hon är orolig."

Den förklaringen känns som att den kommer antingen ifrån någon oerfaren, som inte vet hur man hanterar en pigg, glad, hoppig, springig ung häst. För just slita sig och skena, är fantastiskt starka ordalag i mina öron, och är det, DET som hästen faktsit gör. skulle jag som fodervärd verkligen lämnat tillbaks hästen. Men nu har jag endast suttit på en skenade häst under en gång under mina 18 år med hästar, och det var när en älg brakade ut och jagade min gamla stackars hästushling en sväng med mig på ryggen. Då jklar fanns det ingen stoppknapp. Men annars har dom under väldigt kontrollerade former, hoppat, skuttat, ibland ställt sig, bockat mm - men inget som ej varit kontrollerbart. Och oftast främst genom att sitta som en filbunke och låta hästen stirra omkring bäst den ville ( med enda krav att den höll den gångart jag bett den om dvs - sålänge hästen skrittar håller jag långa tyglar och sitter tillbaks, sen får den skutta från ena sidan vägen, kasta med huvudet och ta nått litet halvsteg )

MEN om din fv inte kan se skillnaden mellan en häst som kanske reelt är farlig, och en häst som fjantar sig och eg bara behöver en klapp på halsen och lite is i magen, så skulle jag vilja påstå - även om du inte vill höra det - att för att inte förstöra både häst och ryttare - hitta en ny fv. Det gör Inte hästen gott att ha någon som stittar upp sig, drar i den, låter den komma undan och är inkonsekvent. och det gör inte gott för en fv som inte är tillräkligt erfaren att ha en häst som hon ev till och med är rädd för och inte klarar av.

Åter igen ber jag er låta bli att komma med förslaget att ta hem hästen, problem som dyker upp löser man, man flyr inte runt problemet!

Dom har sagt upp henne, men dom har för allas skull 6 månaders uppsägning som du gör vi alla så att vi försöker lösa problemet, löser det sig så arbetar dom vidare och vi struntar i uppsägningen!

Men med mina foderhästar och egna hästar jag har haft har jag inte gett upp och flytt ifrån problemet, jag har löst det, man lär sig även av att problem löses! Och jag litar på dessa människorna, dom tvekar inte en sekund att ringa mig och be om hjälp!

Som jag uppfattat det är det fodervärdens mamma som har problem med hästens beteende och inte fodervärden. Alltså hanterar kanske fodervärden situationen, men mamma är lite harig och ser bara problem istället.

Tack äntligen nån som förstår det lite bättre!

FV och jag pratades vid rejält igår kväll och redde ut vad som hände, varför och hur vi ska testa att göra nu.

Dom har trots allt ett halvår kvar att ha hästen och på den tiden tror jag dom kan lösa det.
Som jag skrev nån annanstans, tjejen är tuff (precis som jag och vad hästen behöver) och går inte med på dumheter och det är därför hon testar nya metoder för att se om hon kommer undan, hon har ju kommit undan med sina medryttare så för henne är det konstigt att hon inte kommer undan denna.
Nu måste vi arbeta oss ur dessa dumheterna så snabbt som möjligt då det skrämmer mamman.

Det är skillnad när man själv är den som tar hand om hästen. Jag har inte heller sålt mina hästar för att jag i perioder har haft svårigheter med dom. MEN du kan i min mening inte förvänta dig att andra ska göra så! Om det är någon som blir RÄDD för din häst, ( låter som att personen är ung med tanke på att det är dennes mamma som ringer ) och inte klarar av att hantera den på ett korrekt sätt. Då kommer detta ge negativa utslag för HÄSTEN och för MÄNNISKAN som (tvingas) ta hand om den. Fodervärds kontrakt eller inte det bör du väl förstå själv att om hon inte känner att hon klarar av hästen så får ni se till att ordna ett arrangemang där hon inte heller behöver göra det! Köper man en tokig ponny till sin unge, säljer man den när man märker att den är galen. Om man nu har tagit en häst på foder och har ett kontrakt som säger att man ska ha hästen X antal månader, och hästen visar sig vara lika galen som ponnyn man eg skulle sälja av, ja vad gör man då? Antingen så misssköter man hästen, eller så kommer en ungdom/barn eller någon vuxen som inte har tiden, tvingas att göra det, antagligen mot sin vilja och dessutom skapar det antagligen en farlig situation. (rädsla och hästar är inte en reko situation)

Du som hästägare, måste i mina ögon, ta detta i beaktande. Eller i allafall säga till din fodervärd att det är OK om hon slänger ut hästen på en lösdrift i dom 6 månaderna som är kvar, om hon vill detta.

Jag säger inte att det är olösbart på andra sätt, men jag säger att du måste kunna se det som ett alternativ att dom faktist inte tar hand om hästen. Jag säger inte heller att du ska ta hem den, men hitta en annan fodervärd, sätt den på lösdrift med omtitt av någon annan, låt den gå på en ridskola.

Har du läst allt i tråden?

Dottern är tonåring och därför tar mamman kontakt med mig! Mamman rider inte själv men är orolig - förstårligt!

Dottern har jag pratat med och frågat om hon är rädd och om hon vill hitta en lösning - vilket hon vill då hon älskar hästen, och hon säger själv att hon inte är rädd!
Och vadå tvingas - nu är det så att dom var väl medvetna på hur kontraktet var utformat då dom tog hästen och varför.

Hästen kan inte stå på lösdrift och inte hanteras i ett halvår!!!!
Då går hon inte att hantera sen, hon blir galen av att stå still i en hage längre än ett par veckor, det är flera som får problem med hanteringen av henne då fast hon annars är from som ett lamm vid hantering i hage och stall - så även hos fodervärden!

Ett 5 årigt arabsto anser inte jag är lämplig att gå på ridskola, särskilt inte min donna (har haft hästar jag kunnat tänka mig ställa på ridskola). Hon skulle vantrivas!

Inte lätt att hitta en annan fodervärd när hästen står 40 mil ifrån då hon är speciell och jag vill personligen se hur dom rider och sköter henne.

På dig låter det som om jag är den elaka ägaren som tvingar barnen att ta hand om den elaka ponnyn som siktar sparkar mot deras huvud! (jag överdriver jag vet - men känns lite så på ditt inlägg).
Jag startade tråden för allas bästa så väl fodervärden och hästen!

Ja, jag har läst i tråden.

Och ja, jag förstår att du inte VILL något annat än att dom ska fixa det och det tycker jag självklart ska vara ett prio. Men som en vuxen människa, vilket du är, som dessutom är Ägare till hästen så är det du som har det ytterst ansvaret - OAVSETT vad det står i kontraktet. Tvingas innebär att du inte tillåter dom att bryta kontraktet på ett BRA sätt - man KAN alltid bryta kontrakt, det kanske får efterföljder men dom får man ta senare. OM dom väljer att bryta kontraktet utan att du hjälper och underlättar för dom blir det negativa konsekvenser för alla. ( ex - eftersom du inte vill hjälpa dom med att hitta en ny fodervärd, så sätter dom hästen på lösdrift ändå, det går emot kontraktet men dom har redan brutit det och vet ej vad som ska göra )

Återigen - självklart ska man först försöka få det att ordna sig för dom både på hemmaplan, men i den positionen som du är i så har du ansvaret att se till att hästen hamnar i bästa händer - ( se vad jag skrev ovan om varför det ev inte är bäst händer ) precis som mammans ansvar är att se till att dottern har det så bra som möjligt ( hon har klart uttryck sin oro där, se ovan varför detta kan vara en dålig sits för henne ). Det låter med andra ord som att det finns en god poäng i att KOLLA UPP andra alternativ. Du måste ju inse att det finns en chans att det faktist inte fungerar att ha hästen kvar, och då bör du ha en backup plan.

Att du inte vill/orkar ta tag i det, är inte jämnställt med att du kanske Måste det. Du skulle kanske ha tänkte 1 och 16 gånger extra innan du sjussade iväg hästen 40 mil, men nu är det gjort och då får även du stå det kastet att det kanske tom blir så att du får åka upp dit och i samband med det hitta tex en ny fodervärd.

jag säger inte att det kommer bli nödvändigt, jag säger inte att du kanske måste hitta ett annat alternativ, men jag säger att du faktist måste ta i beaktande att du kanske måste det. Om du säger till fodervärden att " jag försöker ordna så att donnan kommer att åka om 2 veckor, eller jag försöker ordna så att jag hämtar henne, jag har ordnat så att en vuxen kommer och tar hästen 4 dagar i veckan" Vad säger hon då? säger hon OK utan att tjabbla om det?

utöver det är personen ifråga omyndig och det är hennes mor som bestämmer vad som anses lämpligt, och om denne vill så kan hon faktist sätta stopp för sitt dottersridande, och du måste ta alternativ i beaktande pga det.

Jag vet att du inte vill höra det, men jag blir bara lite frustrerade när det verkar som att du - vad som än händer - tänker totalvägra att ens se att det faktist kan bli tvunget?

Jag menar inte att låta så hård som jag nog kanske gör.... men hoppas att vad jag menar kommer fram och hoppas även att det ordnar sig på annat sätt. ( det andra sättet anser jag vara att se till att hästen står uppstallad någonstans där personen kan få hjälp utav vuxna hästvana människor varjedag ( som vill hjälpa till), samt börjar rida för tränare 1-2 gånger i veckan om hon inte redan gör det )

Ja men vi har diskuterat att uppsägningstiden är ett halvår - vilket mamman även nu visste och förstod, mamman vill lika gärna som vi andra allra helst lösa problemet, vi är alla tre överrens om det! Vi vill helst hitta en lösning så hon kan stanna då dom älskar hästen!

Det är inte att jag inte orkar eller vill ta hand om hästen, men jag går med en krossad fot så jag inte kan ta hand om hästen, och dom jag känner som kunde hjälpt har antingen egna hästar och/eller är gravida. Hade jag velat/kunnat ta hand om hästen hade jag inte skickat iväg henne från första början!

Dom ska lämna tillbaka hästen i maj enligt uppsägningen och då kan jag i värsta fall lösa det tillfälligt med ett bete och ha folk som kan hjälpa mig att ta hand om henne dagligen tills en ny fodervärd hittas.

Att köra 40 mil är inte bara så lätt att göra, dels kostar det en massa pengar (vilket man inte har gott om som sjukskriven) och dels har jag massa djur här hemma - men som du säger blir det ett akutläge får jag göra det!

Jag försöker inte på något vis vara omöjlig eller så!

Men denna tråden handlar om hur vi ska kunna lösa problemet på plats med FV då dom helst vill göra det då dom älskar hästen!

Min kompis hade en häst på foder som hade för sig väldigt lustiga saker. och var stark och drog iväg ibland och sådär. vi visste inte var det var alls. vi chansade på sadeln och den satt ju då inte så bra. men den här sadelutprovaren som också var massör (till häst) sa att hon var väldigt snedbyggd i musklerna. iofs var denna hästen betydligt äldre än 5 år. men det visade sig ÄVEN att hästen var halt (ej synligt). Vi fick tag på tidigare fodervärdar som sa att hon hade betett sig likadant där. de hade tagit dit en veterinär som sa att det berodde mkt på att de som haft henne tidigare låtit henne göra Precis som hon vill, och aldrig sa ifrån, Men också att det berodde på den där liiilla hältan på vänster fram. Att hon gjorde så för att fly undan. Ägaren vägrade samarbeta och min kompis fick med sorg lämna tillbaka henne till honom. Han gjorde inget åt problemet. Nu kanske inte detta alls handlade om samma sak, vad vet jag. men det är iaf ett exempel på en häst som betett sig nästintill likadant som din.

isabeeelle_

jag förstår inte vad det är Elizette inte förstår :p

Fodervärden och hennes mamma VILL ju fortsätta med hästen OM de kan få tips på hur de KAN ta ur dessa problem.
MEN om de INTE får ur hästen dessa problem under de kommande sex månaderna så återgår hästen till sin ägare.
Plättlätt.

Det känns som att hästen i fråga börjat testa sina nya ryttare. Hon har helt enkelt lagt märke till att om hon kastar runt och är tillräckligt brutal så får hon sin vilja igenom eller så ramlar ryttaren av och hon slipper helt allt arbete.
Om fodervärden är tuff så är det bara att vara envis och se till att sitta kvar! Om hon gått samma runda förr utan problem så handlar det inte om rädsla från hästen då är det nog bara istadighet (om hon nu inte har ont men då borde hon vara galen på dressyr/hoppträningarna oxå)

Låt inte hästen få sin vilja igenom en endaste sekund - varje steg ska vara förutbestämt av ryttaren! Basta! Se till att hästen koncentrerar sig; rid serpentiner, övergångar, halter, rygga, volter bla bla bla.
Se till att motionera den ORDENTLIGT. Jag har sett alltför många snälla hästar förvandlas till små monster för att de är UNDERSTIMULERADE. Dvs uteritterna är lite halvloja och hästen får för mkt spring i benen och det sätter sig i huvudet tillsist. (kanske denna medryttare bara såsat runt och inte TRÄNAT hästen?)
Strukturera upp tillvaron helt enkelt. Hästen ska inte bestämma ett dugg.
Rid tuffare pass så hästen får bli rejält trött någongång.

lite tankar iaf...

Tack!

Du förstod precis hur läget ligger till!

Pratade med en kompis och fd stallkompis som också känner min häst och vet hur hon hållt på med sina medryttare och så. Och hon tycker också det låter lite typiskt henne, när hon inte kommer undan med lätta saker som hon gjorde med medryttarna så blir hon lite brutalare - det är DET vi måste får ur henne!

Jag tror att detta problemet har uppkommit då hon med sina medryttare har kommit undan med lite bråk men FV ger inte med sig.

Det kanske är lite för lätt, men att göra saker hela tiden så hästen inte hinner hitta på konstiga saker kan vara en ide:) om hon vet att pållen blir tokig på ett visst ställe där hon brukar skritta förbi, prova trava förbi? ja, jag vet ju inte riktigt hur hon gör/rider nu men det kan ju vara en sak att prova iaf :) Hoppas det ordnar sig iaf!

Kan meddela att hon för tillfället bara skrittar när hon rider ut och då går hon snällt.
Visserligen bara gjort i ett par dagar så *peppar peppar ta i trä*

Låter kalas det, hoppas det fortsätter funka! ;)

Om de nu inte hittar någon lösning på problemet, är det verkligen bra att hästen tillåts bete sig illa under ridturer (eller ska de fortsätta skritta i 6 månader till?) under så lång tid som kontraktet löper? Är det inte bättre för alla parter att hästen kommer till någon annan, du eller annan person, som kan hantera problemet innan det befästs i hästen som trots allt är ung och oerfaren i den stora vida världen. Unghästar behöver trygga ledare som kan visa dem vad man får och inte får göra, vad som är farligt och inte farligt. Uppenbarligen har det blivit tjall på linjen hos fodervärden, hästen och ryttaren kan inte längre kommunicera i vissa lägen. Är det då inte bättre att bryta kontraktet och sätta hästen hos någon som kan hantera alla situationer med den?

ja säger bara en sak, ta inte hem hästen innan dessa sex månader! mycket bättre att fv försöker lösa problemen och hon verkar ju tuff så det är inte omöjligt att hon gör de :).om du nu skulle skicka hästen till en annan fv så betyder ju inte de att hästen inte kmr vara jävlig mot den oxå! hästen kanske rent av är ännu värre där eftersom att hon då insett att hon verkligen kan slippa undan.

jag tkr de låter som hon testar sin nya ryttare och mot de råder ingen direkt bot, de gäller bara att vara envis som synden och göra en massa övningar (som flera redan föreslagit)

kämpa på!! ;) ni kmr fixa de

Ja men vem anser du är lämplig att ta hästen som osett tar hem en häst som dom bara sett på bild och fått förklarat för sig?
Jag lämnar inte ut min häst på det viset äns. Och som det ser ut så kan jag inte själv ta hem och ta hand om hästen - annars hade jag gjort det.
Enda som har haft hästen mer eller mindre problemfritt är jag, då hon vet att det inte är nån mening att testa mig så hårt då hon känner mig och jag henne. En lösning kommer inte på 2-3 dagar men det kan vara en början!

Legendarisk: Tack för ditt inlägg! :)

Om jag letade foderhäst så hade jag inte backat för att den varit krånglig hos föregående fodervärd. Men visst, jag har erfarenhet av både unghästar och problemhästar och räds inte en utmaning. Mitt förra inlägg var bara för att belysa att det kanske inte är så lämpligt att en unghäst går kvar hos en fodervärd där den lär sig att bestämma över människor. Det är ju du som kanske kommer att få ett helsike att få rätsida på problemet i framtiden när hästen kommer tillbaka till dig igen.

MEN!! Ts vill ju bara ha förslag och tips på hur FV kan lösa dessa konflikter, om du nu är så tuff och duktig på problemhästar/och unghästar kan du väl komma med dina vinnande knep till TS istället?? :o

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka