Nu är goda råd dyra!

MikaTela

Trådstartare
Jag har mitt 5 åriga sto ute på foder då jag själv är skadad och väntar på operationer.

Nu ringde mamman till fodervärden och ville säga upp kontraktet samtidigt som hon själv var bekymrad för hon inte ville det egentligen då hon är en go häst som går perfekt ihop med fodervärden.

Hon har varit hos fodervärden i snart 5 månader.
I början så hade hon en viss väg hos dom där hon ständigt lekte rodeo - konstaterade dock att där brukar ibland gå kor vilket hon är hysteriskt rädd för av okänd anledning.
Dom slutade rida där och då löste sig det dilemmat.

Nu har hon börjat slita sig och skena iväg när dom rider ut!
Och drar iväg även om dom hoppar av och leder henne när hon är orolig.

Och dom är rädda det ska hända en olycka antingen med häst och ryttare eller enbart hästen då dom är rädda hon ska springa ut på vägen.
Dom vill gärna behålla hästen men känner att detta beteendet är farligt, jag förstår dom. Finner dom "bot" under uppsägningstiden på 6 månader så får dom behålla henne till vår allas stora glädje.

Men jag har inga råd att ge då hon aldrig varit sån här mot mig (haft henne sen hon var 1 år)! :crazy:

Så snälla för vår allas skulle kom med tusen olika råd!!!

(dom har kollat så sadeln ligger bra!)

Sv: Nu är goda råd dyra!

Be dem gå en kurs i NH omgående så de lär sig hantera hästen från marken först. Sen får de promenera dessa vägar med hästen vid hand. Ridning sker på bana eller vall tills de klarar av att rida ut hästen. Sen är det ju bra att ha en trygg häst som sällskap när man rider ut.

Sen kan man lära dem att ha lite godis i fickan, så fort de hetsar upp sig så fram med gottiset och be dem stå stilla och belöna när de lyssnar och blir uppmärksamma på ägarens villkor.

be dom ta hjalp av tranare, se over foderstaten..hur mycket ar hasten ute i hage har hon hag kompisar, hur ar hon pa bana?

later som hasten har tappat fortroendet lite for fodervarden och tar saker och ting i egna hander, vilket inte ar bra. jobba pa bana, ledarskaps ovningar.. tomkor, hasten maste fa fortroende och respektera fodervarden..lycka till

Be dem gå en kurs i NH omgående så de lär sig hantera hästen från marken först.

Jag har aldrig i hela mitt liv gått en enda NH-kurs, men jag har ändå lärt mig att hantera hästen från marken.

Jag började pyssla hos grannen till min farmor, när jag var 5-6 år... 1971-72 eller pyssla o pyssla. Hästskötaren där, brukade låta mig borsta shettisen och skritta runt med ledare på gårdsplanen.

Jag började rida på ridskola 1973 i handikappgrupp. Första två åren var hästen sadlad och klar, samt man red med ledare. Sedan gick jag över till mer rutinerad handikappgrupp ett par år, där vi själva borstade, kratsade hovar, sadlade och tränsade. På handikappridlägen hade vi även teori med mockning och att hantera hästen till och från hagen, samt bada med häst och sköta utrustningen.

När jag var 15 började jag hjälpa till hos kompisar och när jag fick körkort, var det både in- och tillridning av hästar. Alltifrån arabhingst, till orutinerade ridtravare. Jag hann även vara skötare åt två hopphästar, som tävlades division 1 - Elit.

1990 var jag fodervärd åt ett äldre halvblod en tid, men fick efter en olycklig avramling säga upp foderavtalet. När revben och lungor repat sig efter det började jag sköta ett gammalt halvblodssto som varit ridskolehäst en gång i tiden. Jag hade henne som min egen i fyra år, fixade allt... hovslagare, veterinär, inköp av utrustning, kontakt med tränare och dylikt, innan hon som 22-åring såldes.

Sen blev det ridtravare ett tag igen innan jag fick en nackskada, då jag fick sluta med hästar helt i två år. Men sen köpte jag som 35-åring min första egna häst.

Jag vet inte varför alla tror att man måste gå NH-kurs för att lära sig ta hand om och hantera sin häst. NH är något som följer en hela livet i samvaron med hästarna.

Till trådskaparen vill jag bara säga.

Tipsa om mkt promenader vid hand och ridning med sällskap och att inte ge sig. Det har gått mkt blod, svett och tårar för mig att få ut min dam på turer i skog och mark ensam. Det gäller att ha tid, blir man tvungen att "vända och gå hem". Ja... då går man INTE hem, utan fortsätter rida, men åt ett annat håll.

Gör hästen likadant om någon annan rider den? Har de ridit ut några stycken och försökt byta ryttare? Så gjorde vi ibland, när min dam strulade. Då fick jag se, att det oftast var "fånerier" från min häst sida, att hon lärt sig att slippa jobb den dagen om hon "spökade".

Sen att ta hjälp av en ridinstruktör eller instruktör av annat slag, är aldrig fel.

Jag tror hästen är för svår för dem. Du tror inte det är bättre att hitta en annan fodervärd? Verkar som om hästen lär sig en massa olater där, och det är ju inget kul att få hem en sådan häst sen.

Kanske fodervärden inte har den gedigna hästbakgrund som du har? Det verkar inte så på beskrivningen. Det finns mig veterligen inte några kurser idag i vanlig svensk gammeldags hästhantering, så NH är ett bra verktyg om man behöver lära sig mer om hästhantering. Jag är ingen NH-freak själv, utan har lärt mig av äldre mer erfarna hästmänniskor.
Varför tycker du att det är så faligt att rekomendera att personen ska gå en kurs i NH? Det behöver ju uppenbart hjälp, och TS vill ju ha massa olika förslag.Lite svårt att föreslå att fodervärden ska skaffa sig mångårig hästerfarenhet...

Tyvärr är det så att en del människor kanske ska skaffa sig en gunghäst istället....
Har sett allt för många exempel på folk som så gärna vill ha en häst fast de i grund o ch botten är rädda. Innan de köpte hästen förstod de inte riktigt vad detta ansvar innebar, men av nån anledning vill de inte ge upp, sorgligt för den stackars hästen....
Nu vet jag inte om det är den typen av mäniskor som har TS häst på foder, men det varkar helt klart vara ledarskapsproblem, och tyvärr så biter inte alla NH kurser i världen på såna människor, kanske för stunden, men stor risk att problemen kommer tillbaka.
Skulle tro att det inte är människorna som har problem med hästen, snarare hästen som har problem med människorna.
Råder TS att ta hem sin häst och leta en ny fodervärd (finns väl gott om?), eller ta hem den och förlika sig med tanken att den får gå i en hage tills hon är frisk och kan rida igen, kanske hästen mår bättre av det?
Skulle själv ha väldigt svårt att lämna ut nån av mina hästar till okända människor, man vet vad man har, men aldrig vad man får tillbaka.....

Jag tror hästen är för svår för dem. Du tror inte det är bättre att hitta en annan fodervärd? Verkar som om hästen lär sig en massa olater där, och det är ju inget kul att få hem en sådan häst sen.

Det tidigare med rodeon är pga kor som hon har EXTREMT svårt för! Knappt jag kan rida henne förbi där det gått kor utan att hon leker rodeo.

Detta med skenandet är nytt.

Hon är en väldigt speciell häst och är inte lättaste att hitta nån bra till henne, men denna tjejen hon är hos är som perfekt för henne för hon vågar upp igen och vågar säga ifrån MEN hennes mamma är rädd.

Därför försöker jag hitta en lösning som gör hon kan stanna och bättra sig, så för mig är det ingen lösning att plocka hem henne, vill inte hon ska vara en "vandringspokal" tills jag kan ha hand om henne själv igen.

Nu vet jag inte om det är den typen av mäniskor som har TS häst på foder,

Råder TS att ta hem sin häst och leta en ny fodervärd (finns väl gott om?), eller ta hem den och förlika sig med tanken att den får gå i en hage tills hon är frisk och kan rida igen, kanske hästen mår bättre av det?

Nej just det du vet inte vad för personer som har henne, dom äger redan en ponny och har gjort i flera år!

Och hästen mår inte bättre av att gå i en hage, isf hade jag inte lånat ut henne från början! Hon blir bokstavligt talat tokig och galen och smått ohanterbar av att stå i hage.

Finns inte så gott om fodervärdar som man kan tro, antingen vill dom har gulliga små ponnys som är hüpersnälla eller stora halvblod som hoppar 150 cm och går MINST LA i dressyr. Få vill ha en liten arab som fortfarande är unghäst.

Nu ber jag er sluta skriva att jag ska ta hem hästen! Det är det sista jag vill!

Jag tycker att det är så roligt att du alltid berättar ditt livs historia i alla trådar. Gärna med årtal när du gjorde ditt eller datt! :D
Oavsett vad trådarna handlar om.

Påminner mig om mitt jobb: "ja... var det våren 1928 eller kanske hösten 1929?"

:D :D

Ursäkta, OT ;) är lite allmänt trött idag :p

TS: det verkar ju som att fodervärden behöver hjälp på nåt sätt. Antingen via en duktig tränare eller kanske via en mer rutinerad ryttare som kan träna hästen där den har svårigheter!

Jag har mitt 5 åriga sto ute på foder då jag själv är skadad och väntar på operationer.

Nu ringde mamman till fodervärden och ville säga upp kontraktet samtidigt som hon själv var bekymrad för hon inte ville det egentligen då hon är en go häst som går perfekt ihop med fodervärden.

Hon har varit hos fodervärden i snart 5 månader.
I början så hade hon en viss väg hos dom där hon ständigt lekte rodeo - konstaterade dock att där brukar ibland gå kor vilket hon är hysteriskt rädd för av okänd anledning.
Dom slutade rida där och då löste sig det dilemmat.

Nu har hon börjat slita sig och skena iväg när dom rider ut!
Och drar iväg även om dom hoppar av och leder henne när hon är orolig.

Och dom är rädda det ska hända en olycka antingen med häst och ryttare eller enbart hästen då dom är rädda hon ska springa ut på vägen.
Dom vill gärna behålla hästen men känner att detta beteendet är farligt, jag förstår dom. Finner dom "bot" under uppsägningstiden på 6 månader så får dom behålla henne till vår allas stora glädje.

Men jag har inga råd att ge då hon aldrig varit sån här mot mig (haft henne sen hon var 1 år)! :crazy:

Så snälla för vår allas skulle kom med tusen olika råd!!!

(dom har kollat så sadeln ligger bra!)

Det första jag skulle göra om en häst började bete sig annorlunda är att fara till en veterinären och kolla igenom den.

Annars har väl den lite respekt för dom och kanske unghäst fasoner.

Har du inte möjlighet att åka dit och kolla och hjälpa dem med hästen?
Om du har känt den sen den var "bebis" och ridit in den själv så har du ju full koll på hur den fungerar och borde ju kunna ge tips och råd på vägen, även om den inte just skenat när den har varit hos dig.
Mycket kan hända på ett halvår och det är ju inte kul om hästen blir helförstörd under den tiden (Menar då inte att ryttaren är dålig, så ingen misstolkar mig..)
Hästen är ju fortfarande ung så det är ju viktigt att allting blir rätt.

Att fv redan äger en ponny säger ju inte så mkt, jag vet många (ursäkta) riktigt dåliga ryttare som har egna hästar.
Det kan ju hända att hon är jätteduktig med DEN ponnyn och i ridningen etc, men uppenbarligen har hon ju inte tillräckligt stor kunskap för att rida på din häst.

Den kan det ju vara en idé att kolla igenom hästen, utrustningen, hästens miljö och foderstat så att det inte bara från början grundar sig i något pyttefel som att den får en näve havre för mkt eller att de bytt nosgrimma.
Små problem leder ju ofta till stora problem om man inte stoppar dem i tid så att säga.

Har fv hjälp av någon tränare i nuläget?

Hoppas det löser sig med allt iaf :)

Jag förstår vad du menar :D, men jag blir bara så full i skratt när alla NH-förmedlare bara tjatar om, gå en kurs i NH som om det skulle lösa alla himmelens problem.

Varför inte ge exempel på övningar som kan hjälpa FÖRUTOM att rekommendera en kurs? När man skaffar sig häst, så bör man ju ändå ha en viss kunskap i botten... och ofta är den grundkunskapen OBSERVERA jag säger inte alltid, ridskola.

Det är lite därför jag gärna ger min bakgrund, innan jag ger råd, så att det inte bara känns som att jag tar ett ord eller råd, direkt från luften. Det är ju faktiskt så, att alla har inte suttit här sen 1928... som du har gjort... :rofl: och läst mitt livs historia 365 gånger :angel:. Men jag ber om ursäkt för att jag är tjatig :o.

:bow:

Har svårt för att åka upp dit då jag har närmare 40 mil dit och har djuren här hemma att ta hand om.

Går inte bara på att hon har ponny, hon red henne väldigt bra på provridningen också och dom är iväg och tränar med henne. Nu ska dom träna oftare.

Har pratat med henne och det sker när hon inte får gå dit hon vill under ridturen. Och låter lite som hennes trots men hon har arbetat fram en metod som ska ha funktion då hon inte kommer nån vart med sina gamla tricks.

Felet tror jag inte ligger hos FV utan hos hennes tidigare medryttare som lät henne komma undan med saker på tok för lätt! Med dom lärde hon sig att göra hon vissa saker kommer hon undan och i o m FV är tuffare som jag och inte skräms så utvecklar hon nya metoder.

Jag har fått veta vad hon har för foderstat och den verkar passa henne bra. Inget som ger överskottsenergi där.

Vi diskuterade igenom vad som hände, när och vad hon hade då och hur hon gjorde. Vi diskuterade fram nya sätt att försöka lösa situationen och så ska vi se hur det går.

Hon är jättetrevlig vid träning och hantering i hage och stall utan det är när dom rider ut och hon inte får gå dit hon vill som problemen dyker upp.

Hon ska föra riddagbok också över det och sen ska vi höras minst 1 gång i veckan nu för att diskutera hur allt gått.

Jag tycker ditt inlägg gav mig mer än dom som rekommenderade NH-kurser eller ta hem hästen med en gång! :bow:

Jag har aldrig i hela mitt liv gått en enda NH-kurs, men jag har ändå lärt mig att hantera hästen från marken.

Men, nu handlade inte detta om dig. Bara för att du inte behövt en NH-kurs, kanske den kan vara till hjälp för någon annan. För att komma på rätt spår igen...

Annars tycker jag att dina förslag lät väldigt förnuftiga. :) (jag läser och lär)

Jag har inte gått en enda NH-kurs under mitt liv!
Naturligt Hästförnuft ska kunna finnas utan att det modernt kallas NH.

Jag är lite anti uttrycket NH inte hanteringen!
Men på visa låter det som NH är som en gud och så är det inte, det måste passa både häst och ledare.
Kan dock meddela att FV ska testa de sju lekarna med min donna.

Inget ont mot dig, bara lite allmänt uttryck för hela tråden! :)

Angående att din fv är såpass duktig att hon klarar hästen

" Nu har hon börjat slita sig och skena iväg när dom rider ut!
Och drar iväg även om dom hoppar av och leder henne när hon är orolig."

Den förklaringen känns som att den kommer antingen ifrån någon oerfaren, som inte vet hur man hanterar en pigg, glad, hoppig, springig ung häst. För just slita sig och skena, är fantastiskt starka ordalag i mina öron, och är det, DET som hästen faktsit gör. skulle jag som fodervärd verkligen lämnat tillbaks hästen. Men nu har jag endast suttit på en skenade häst under en gång under mina 18 år med hästar, och det var när en älg brakade ut och jagade min gamla stackars hästushling en sväng med mig på ryggen. Då jklar fanns det ingen stoppknapp. Men annars har dom under väldigt kontrollerade former, hoppat, skuttat, ibland ställt sig, bockat mm - men inget som ej varit kontrollerbart. Och oftast främst genom att sitta som en filbunke och låta hästen stirra omkring bäst den ville ( med enda krav att den höll den gångart jag bett den om dvs - sålänge hästen skrittar håller jag långa tyglar och sitter tillbaks, sen får den skutta från ena sidan vägen, kasta med huvudet och ta nått litet halvsteg )

MEN om din fv inte kan se skillnaden mellan en häst som kanske reelt är farlig, och en häst som fjantar sig och eg bara behöver en klapp på halsen och lite is i magen, så skulle jag vilja påstå - även om du inte vill höra det - att för att inte förstöra både häst och ryttare - hitta en ny fv. Det gör Inte hästen gott att ha någon som stittar upp sig, drar i den, låter den komma undan och är inkonsekvent. och det gör inte gott för en fv som inte är tillräkligt erfaren att ha en häst som hon ev till och med är rädd för och inte klarar av.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka