Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Åh..lb3 går vårat km i..Hoppas vi kan vara med jag och Loppis..Är den 18 augusti men vi får se..
Nu ska jag ut å rida med lilla granntösen..Vägarna är nygrusade och regnvåta och vädret fint..Tjoho, blir fin svikt att rida då :D..( Nördig man e´;) )
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Bianca myser med stallkatten igen i väntan på att regnskuren ska dra förbi så att vi kunde ge oss ut.

561115_243900332395795_438188182_n.jpg


Igår fick hon ett träningspass med "sin" portugisiska ryttare på ryggen igen (var i julas han var här senast). Tusan vad fin hon kan vara min fina grålla :love::love::love: Diagonalslutor i trav, början till passage över cavaletti och galoppfattningar med bakbenen långt in under magen. Önskar att en annan kunde ha en lika stabil sits att hjälpa hästen med. Har lite problem med formen i galoppen, men här syntes det inte alls, så det är ju tydligt vad som är ett ryttarproblem :angel:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

I vanlig ordning läser jag om vad ni andra har för er, men är usel på att kommentera eller skriva nå't om vad Disa och jag pysslar med....

Fast hos oss har det inte funnits något att skriva om då Disa gått tre veckor på bete och vilat helt och hållet. Jag hämtade hem henne förra söndagen och jag har hunnit med att rida lite.

Bjussar på några bilder på betestrind pålle-stolla!

33141162.jpg


33141299.jpg


33141398.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Har varit på Hajjerna igen och skuttat runt. Varning för bildbomb! :bump:
Alla foton är tagna av Andréa Kjellberg

532250_244400282345800_1031699957_n.jpg


529139_244400679012427_854151859_n.jpg


314758_244400899012405_1086807089_n.jpg


524123_244401429012352_146669579_n.jpg


552517_244401802345648_1374098271_n.jpg


376376_244402745678887_1143030014_n.jpg


165988_244402975678864_178713287_n.jpg


559192_244403162345512_1503845996_n.jpg


548066_244403562345472_1481931903_n.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vad skådar mitt norra öga???:D Visst har du kortat stiglädren? Ni ser iaf ut att ha väldigt roligt o jag älskar hästar som käckt går med öronen fram som din!:love:

Då lägger vi på steg 2 ;): När man hoppar terräng ska man inte följa med lika mycket med överlivet som i vanlig hoppning. Tänk mer upprätt över hinder och nästan lite liiite efter i språnget. Detta för att förhindra att hästen vräker sig över ett titthinder o du får en smäll rätt i nyllet!:eek: Sen är man mer beredd också på alla eventualiteter med en mer upprätt sits.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vilka härliga bilder!
Det ser verkligen ut som att ni har roligt tillsammans :laugh:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Härliga bilder från både dig Gaia och Jempa!!!
Här är min lilla räka i lördags:D: ( Dottern var med och fotade )

33147898.jpg


33147901.jpg


33147900.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nix, jag har samma hål som när jag köpte sadeln för 1,5 år sedan ;)

Tack för tipset! Med tanke på att jag typ tagit tio hopplektioner i mitt liv så är jag ganska nöjd att jag överhuvud taget sitter kvar :D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Loppis ser jättetrevlig ut men undra om hon inte är lite längre i formen denna gång? Kanske därför poängen blev lite sämre även om det inte var dåligt på nåt sätt?

Stå på dig inne på kliniken nu o se till att de verkligen kollar igenom hästen o nöj dig inte med ett svar som du känner inte kan riktigt stämma! Gå på magkänslan, ta med sadel o träns o visa upp om ni inte kan hitta felet.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ha, ha:D! Du ser då allt..jo, visst var hon inte alls lika självbärig och fin i formen denna gången. Speciellt första klassen så jag tror lite det beror på mig, att jag åkte lite häst och inte hade energi att påverka/rida+att framridningen var jättetung, nygjord gruspadock och full med vatten..Hon känndes heller inte lika lätt och framme som gången innan..

Hon ser ut som skrutt på hovarna, lite trist..
Skoddes slutet vecka 21 och det är ju sex veckor sedan och min hovslagare är bokad till nästa fredag så det blir ju drygt sju veckor..

Samtidigt är det kanske bra att veterinären ser hur och var hon sliter sina skor.
Inge extremt men..
Fick iallafall alla journaler och plåtar på mail från den andra kliniken jag användt tidigare.

Ska försöka förklara och hoppas att jag får något att ta på...Gah..ingen rolig dag idag..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Kom på att du nog blandar ihop oss med miiiiia? Se inläggen 888 och 911. :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Lycka till idag. Hoppas det går bar och att du får ut något av besöket.

Härliga bilder från tävlingen;)

Gaias bilder från terrängen var också toppen. Ser så lockande ut.:d Vi borde våga oss på en terrängträning igen.

Bilderna på Disa var också roliga att få se.

Kämpar på hemma med Rivica. Tycker att hon tjafsar i munnen i vänster varv. Ska boka tid för att kolla tänderna. Skulle ändå gjort det till hösten.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Rivica stel i vänster sida o tjafsig i munnen i vänster sida. Jag kan inte påminna mig att du innan hennes skada tyckte att hon var sån? Jag vet att hon är friskförklarad på alla sätt men tänk efter själv, upplevde du henne såhär innan skadan?

Kanske det är nåt mer som behöver åtgärdas, typ med massage, kiropraktor, mm mm.

Gaia: Japp jag blandade ihop er!:o

polly; hur har det gått?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fick väl ingen egentlig diagnos tycker jag..
Knäledsproblematik..hur och varför vill jag ju gärna veta:cry:..
Visade inget på böjprov eller longering men när jag red så i vänster såg veterinären klart rörelsestörningen..

Efter bedövning knäled så tyckte han vid ridning det såg bättre ut men, fasen..jag är inte heelt övertygad eftersom jag egentligen skulle pressat lite mer tycker jag för att få fram det eller inte..red i lättridning på stor volt efter bedövning. Det räcker! sa veterinären och jag visste inte säkert om det var för att han såg något eller inte.
Innan bedövningen lades red jag mindre volt och visade även varvbytet..
Röngade båda bakknän ua.

Sprutades i båda knäna. Kan inte göra så mycket mer än att vänta dom :devil: låånga sju veckorna till nästa åb..( Och då skulle hon sprutas igen..)
Så i Oktober/November är hon kanske igång så jag kan sia om framtiden men jag kommer ju vara livrädd att pressa henne så vetefasen någonting..

Det känns orättvist och tråkigt såklart..
En snabb fundering på att betäcka men blir hon "frisk" vill ju försöka igen till våren att tävla henne..

Å just nu ångrar jag ju att gul är såld..den vart ju skojjig..
Skulle så gärna vilja hitta en mor/dotter häst till mig och yngsta tösen men samtidigt så skulle vi ju inte ha tre ridhästar och förhoppningsvis blir hon ju bra..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fast det kan hänga ihop med att hon hade problem med bakknäet sist. Och sen är detta inget ovanligt bland hästar, polly, så du ska inte oroa dig. Det som är jättekonstigt är att du ska vänta 7 veckor??? Det brukar vara ÅB efter 14 dgr - 3 veckor o sen igångsättning med skritt rakt fram på fast underlag. Min veterinär rekommenderar sen att man inte travar utan skritt-galopp, då trav sliter mest på knäna.

Du ska se att din häst snart återhämtar sig men ring o fråga varför du ska vänta så länge med ÅB? Det är många som inte fattar eller kan ta till sig allt när man är hos veterinären så det är inte skämmigt att ringa i efterhand o fråga mer.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Behöver inte fråga om åb.. Skulle varit efter en månad ca men det är ju liksom SEMESTER:crazy:..Så veterinären har ju semester och sedan assistenten och han vill helst ha med henne när dom gör behandlingen. Min häst är ju lite stick kännslig ;)..Reagerar även under sedering, brems och lyftat ben, hon har alltid varit så´n..Det var väl för att veterinären vill ge två behandlingar så kanske inte återbesök för att se hur hon rör sig uppsuttet..
Resultatet vet jag ju först när hon är mer rehabiliterad och börjar arbetas samlande på volt igen..någon gång på senhösten.

Troligtvis så är det väl så..att det hänger ihop med den andra skadan. överbelastat eller så..
Jag ska ju skritta eller leda henne i två veckor och sedan börja lite, lite trav.
Han rekomenderade också i framtida uppbyggnadssyfte tömkörning och dylika galoppövningar..

Barnsliga jag är ju också lite ledsen över att inte få tävla i år..när jag äntligen fått mod att våga..Ha, ha, då ska jag försöka ta mig över den tröskeln igen till våren kanske..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så tråkigt Polly, men du har ju känt att något inte har stämt så det var ju bra att hon blev behandlad.

Fick du veta precis hur du ska rida fram till återbeöket? 7 veckor är ju länge. Du kan inte få komma till någon annan veterinär på kliniken?

Varför säljer du inte ponnyn som ni inte är nöjda med+ Köp en lagom storhäst som både dotter och mor kan rida på.:)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp