Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Har hemkomsten gått bra?
Måste kännas härligt att ha henne hemma igen.
Ang. kvällsdressyren i Gäsene så har jag himla svårt att ta ledigt från jobbet.
Har dressyrträning imorgon och det blir andra gången jag tar semseter för att åka och träna...:o. Kan helt enkelt inte ta ledigt för tävlingen också...tyvärr:(.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Härligt att det går framåt. Du får bjuda på en bild så vi (läs jag) håller mig uppdaterad :)

miiiia, hur går det med pållens sår? Något bättre?

happy, visst är det härligt när passen bara sitter :D Märkt något på din kille efter allt som uppdagades i höstas?

Polly, hur var det nu att ta hem loppan? :)

Gaia, är det tävling ni ska på?

KL

Imorgon får Bulan skor!! TJOHO! :D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tråkigt Happy..Hade varit kul att ses, men så är det ibland..Försöker också mixtra med mina dagar..Bosse valp "kostar" en del heliga dagar..

Kan meddeala att Loppan kom igår vid middagstid! Åh, det var alldeles underbart men jises så stor hon är;)..( Van vid 144 cm i mkh..då blir 170 med lite "massa" stoooort..)

Kanonfint skick:love: (förutom att hon har ryckt manen:crazy:, vilket iof är bra för det är något vi inte är överrens om, jag å Loppan, men den ser lite tussig ut även om den är behagligt mycket tunnare..)
Grejerna kunde inte tvättas där då det blev strul m. att låna maskin men, men, jag har ju inget annat att göra:angel:..Sadlarna skulle nog iof jag lämnat nyputsade, men,men det är ju bagateller för hästen såg verkligen superfin ut och jag blev varm i hela kroppen när jag fick se henne.

Liten tur i dag, gick bra. Härligt att känna hennes taktmässiga trav igen, sen lite att jobba ihop sig på..var lite "nackspärrskännsla" på henne och jag ville kunna böja och ställa igenom mer i nacke hals..

Fick tyvärr inga bra bilder..

33081873.jpg

33081872.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jodå det är väldigt skönt att det går åt rätt håll, speciellt med tanke på att ingen tyckte att jag som handikappryttare skulle köpa en knappt riden 4-åring (än mindre importera en knappt sedd från Tyskland). :crazy:
Det enda vi har problem med nu är vänster galoppfattning (är förlamad från knät och neråt i vänster ben, så jag fattar med höften/skinkan, även förlamad vänster arm så jag rider med enhandsfattning som kräver mer av hästens balans, enligt min tränare).

Men min medryttare har däremot inga problem med fattningen, så han är lite ursäktad pga mig men ändå inte. Vi har dock bara galopperat aktivt sedan i mars pga diverse yttre omständigheter vi inte kunnat göra något åt (innan dess bara galopperad innan jag köpte honom och ett fåtal gånger jag fått ridhjälp), han bär sig bra när han väl galopperar och det är skönt att han gör det av sig självt.:)

Ska försöka få sambon att fota när jag rider någon dag, så ni får se spektaklet (min sits har blivit katastrofal pga brist på ordentlig ridning de senaste åren, det börjar ta sig nu dock).

Är dessutom gravid sen ett tag nu (11v), så vi får se hur länge jag själv orkar/kan rida honom..:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Skoj med graviditet!!!
Stort grattis!

Ang unghäst så tänker jag lite tvärtom, är det inte bättre med en grön häst där "vanliga" hjälper inte är så befästa?? Hur som helst så gäller det nog att hitta "rätt" häst som man klickar med, resten får helt enkelt lösa sig under resans gång.:)

Tessa: Det är lite olika från dag till dag med min häst. Vissa dagar upplever jag honom mer än lovligt snubblig och att frambenen liksom viker sig. Andra dagar ingenting. Som tur är märks det bara i skritten (än så länge, vem vet??)
Så jag rider på och försöker vara lyhörd helt enkelt.

Är det dags att börja rida nu??
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tackar så mycket, det känns väldigt bra, än så länge

Jag resonerade som du, hittar jag bara en ung häst med ett bra psyke, kan vi rida ihop oss från början och får jag ngt problem tar jag hjälp då.
Nu hittade jag en häst med ett helt fantastiskt bra psyke, lugn och stabil och säker i sig själv bra gångarter på det också. :)
Det svåra med honom har varit att få honom gå fram till bettet, annars är han "byggd i form" och är väldigt duktig på att bara böja på nacken.
Har än så länge bara en allroundsadel, väntar en dressyrsadel i veckan, ska bli skönt att få ordentligt stöd.

Det funkar faktiskt riktigt bra att rida honom, har ju som jag nämnt en medryttare som rider ut och och hoppar honom (jag vet mina begränsningar, även om jag rider honom ute på fält och sånt själv).

Sambon tog lite foton när jag red igår, han är inte direkt någon mästerfotograf och vet inte hur det ska "ska" se ut när det är bra ridning, så han körde mest sikta och klicka taktiken med min mobil, dessutom lyckades han ta alla bilder i vänster varv. Som jag nämnde tidigare, min sits är kass så strunta i den.:crazy:
Håll till godo:
Hans stamtavla om någon är intresserad.

Lite trav
33082921.jpg


Vänster galopp (vår svåra)
33082922.jpg

33082920.jpg

33082919.jpg



Då och då ser det ut så här (tyvärr) jag kurar ihop mig och hästen knäpper av (jag sitter bättre i galoppen)
33082923.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men jisses så imponerad jag blir!! :D Vilken utmaning att klara av att sitta på en häst som rör sig så mycket och inte ha känsel i benet. Ruskigt imponerad! fin ut :) Tycker din pålle ser jättefin ut.

Kul med en bebis. Grattis! Alva är redan 6,5v gammal så tiden går fort. :)

Happy; Okej men då känns han ändå stabil. Det är ju skönt. Japp idag fick bulan skor och det känns som en evighet sedan jag satt på en häst, lite mer än 6 månader sedan. My god! Kommer väl inte kunna gå efter det... :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack så mycket! Jag rider mest med sätet ändå, andra som rider min häst tycker ofta att han är trög och nästan lite slö, de tar helt enkelt bara för mycket i handen och glömmer driva med sätet också, då blir det jobbigt.

Jodå ska bli spännande och kul med en bebis när den väl kommer. :laugh:



Vem behöver ben att rida med? :angel:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tycker din häst ser jättetrevlig ut! Precis som du skriver så är han byggd på ett väldigt fördelaktigt sätt:love:.
Så du rider alltså alltid med enhandsfattning??

Kl
Dressyrträning idag... Fick lite beröm idag för det syntes att vi tränat en del på galoppen sen sist, tack och lov...
Jag tycker att det är såå himla roligt så jag vill liksom inte sluta rida, blir nästan lite besviken när hon säger: nu räcker det för idag...:):)
Jag känner att vi faktiskt går ett par snäpp framåt nu, äntligen!!!
Vill träna igen och igen och igen och...:banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Verkligen imponerande att kunna rida så med en hand.;) Skönt att du har en bussig häst och att allt fungerar bra.
Tittade på filmen med ryttaren utan ben och man blir imponerad.

Var ute och red på Rivica igår. Lite konditionsträning i backarna. Hon var rätt busig i skritten när hon skulle gå på korttygel. Drar mig nästan ur sadeln och så studsar hon runt. Tror att jag ska testa ett gagbett på henne. Har ett hemma. Det hjälper till att hålla upp huvudet.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Susie Q: Grattis till graviditeten. Åh håller med om att det är imponerande att kunna rida med en hand, härlig häst!

Happy: Roligt:D!!! Ska till "min" tränare imorgon, spännande!!!

Tessa!!! När blir premiärturen? :D

Hmm..har precis som Maui lite kommunikations problem fast endast i galoppen..
Hon fungerar fint i skritt och travarbetet ute men när vi ska galoppera så är hon för stark och opåverkbar, det handlar ju inte om att jag måste rida henne samlat varje sekund men det ska inte vara hon som bestämmer och jag ska kunna välja tempo vilket hon glatt gör i nuläget och så får jag åka med.. Funderar på att testa pelham för fv har ridit på ett delat pelham och tyckt att hon funkat bättre på det än kimbelwicket där hon haft tendens att bli för "blöt" och inte tagit ett ärligt stöd.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det ser bra ut! En skorpa har släppt och det ser fint ut under!

KL
I måndags red jag i dressyrsadeln för första gången på ett tag, och det kändes bra till och från, satt ner en del och lyckades inverka på honom så han gick stadigare! Visst är han känslig och vill göra allt, gärna på samma gång så det blir lite missförstånd och så men det k'nns som om det går framåt!

I tisdags hade vi hopplektion, fick en del bra och runda språng, men också en del helt åt helvete, han hoppar av helt annorlunda mot vad jag hade tänkt och det gör att jag kommer i obalans och rycker honom i munnen, får så jäkla dåligt samvete och mår riktigt dåligt av det, så nu ska vi hålla oss till små hinder och hoppa ofta istället!

Sedan har han vilat onsdag och antagligen idag också för jag har bott i sängen sen igår morse för min hals gör svinont och hela kroppen gör ont, men jag ska vara på benen imon eller i eftermiddag, förhoppningsvis jobba imon och sedan vara fit for fight för helgen på hajjerna!! Får väl ta mig en promenad med honom senare eller tömköra en stund så han får röra på sig. Fast han verkar tycka det är helt okej att gå i sommarhagen och bara tugga gräs... På tal om gräs, han börjar bli tjock, trodde aldrig jag skulle säga det för han som har ätit och ätit hel vintern och inte vart tjock, men se på fan nu e han det...så det får bli mycket hopp och galopp nu så vi blir av med det överflödiga både han och jag..kanske ska ut och springa med honom..fast då får jag nog bli frisk först!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

På tal om gräs, han börjar bli tjock, trodde aldrig jag skulle säga det för han som har ätit och ätit hel vintern och inte vart tjock, men se på fan nu e han det...så det får bli mycket hopp och galopp nu så vi blir av med det överflödiga både han och jag..kanske ska ut och springa med honom..fast då får jag nog bli frisk först!!

Tyckte att jag började få lite bättre form på Biancas mage (=mindre), men så dök det upp något grönt ur marken och popcorneffekten är ett faktum :devil:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

I tisdags hade vi hopplektion, fick en del bra och runda språng, men också en del helt åt helvete, han hoppar av helt annorlunda mot vad jag hade tänkt och det gör att jag kommer i obalans och rycker honom i munnen, får så jäkla dåligt samvete och mår riktigt dåligt av det, så nu ska vi hålla oss till små hinder och hoppa ofta istället!

Hade/har också problem med det, att Bianca hoppar av lite hur som eller att det blir onödigt stort språng som jag inte är med på (har ju inte hoppat på länge så vet inte riktigt hur vi har det nu :angel:) Lotta sa åt mig att hålla i förbygeln/martingalhalsringen eller ha ett stigläder runt halsen på Bianca som jag kunde hålla i för att undvika ryck i munnen. Ett tips är att ta med det så att du har.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Haha popcorn-effekt, det va något nytt!!

Har förbygel på av den anledningen, är bara lite kass på att rycka tag i den då han behöver ramas in ordentligt innan hindren, men det ska väl blir bättre när vi lär oss hoppa tillsammans!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Red inte du en startfälttävlan i Askim förra året.. ska ju dit på söndag med ljusgrå och rida debutant.. har ju bara banhoppat där innan och kan inte för mitt liv förstå hur dom ska få plats med en terrängbana :eek: Ligger den på sandslingan?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Visst var jag där och red. De börjar i paddocken bakom manegen och fortsätter på sandslingan och sedan ner i hagarna vid hoppbanan, men vi hade inga hinder på själva hoppbanan. Var en ganska kort banan så de tar väl ut er i hagarna lite mer.
Hade en träfärgad kulvert direkt efter en nedförsbacke som vi hade väldiga problem med. Var nästan självlysande:crazy:

Lycka till.

Red i paddocken igår och skulle ta igenom att hon är stel i vänster sida. Skrittade och red på spåret, halvt igenom i skänkelvikning, volt och mot öppna sista biten. Upprepade så.
Rivica var spänd och tänkte att vi får mala på en stund så tröttnar hon och slappnar av men inte.:mad: Hon blev direkt istad i vänster varv. Stannade, backade, små reste sig, slängde sig åt sidan vägrade gå fram.
Slutade med att jag blev förbannad och höll på att flyga av då hon kastaade sig. Tog henne på lina för att se om hon var halt men kunde inte se något.

Dåligt samvete för att jag blivit arg på henne. De är ju inte dumma utan anledning.:grin:
Ringde veterinären i morse och lät nog halv desperat för jag fick en tid inom en timma. Böjde henne, longerade och han kände över hela hästen. Inget fel som han kunde hitta. Både bra och dåligt.

Rid vidare var rådet men undvik sidvärtsröresler lite till. Låt en fysioterapeft titta på henne om det inte går över. Kan få spänningar av att vara skadade. Har bokat tid hos en massör med biolight nästa vecka att börja med.
Blev rekommenderad att klättra och tömköra för att bygga upp ryggmusklerna lite till.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Imorgon ska vi ju som sagt till Hajjerna och jag har problem med packningen, vad ska man ha med sig?

Hästen:
Sadel
Sadelgjord
Renskinn/Schabrak
Förbygel
Benskydd
Träns
Brodd
Ryktsaker
Hink
Foder
Spö
Regntäcke
Svettäcke

Mig:
Hjälm
Stövlar
Säkerhetsväst
Ridbyxor x3
Strumpor xmånga
Skor
SportBH
Tröjor, långarmade
Jacka
Regnkläder


Något mer förutom hästen och mig själv som ska med?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
+ 5 grader och regn, fy sjutton alltså...
Trotsade vädret och red en sväng i skogen. Väl uppe på hästryggen så glömmer jag vädret litegrann.:)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp