Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det var hiskligt vad bekymmer du haft med dina pållar det senaste? Hoppas allt löst sig nu o inget annat tillstöter så syns vi nästa helg!

KL
Hämtade Britta idag o allt har gått som på räls! :bump: Seminerad fredag o måndag o vid koll igår hade hon släppt ägget o allt hade sett jättefint ut!:love:

happy: kul att du hittat nån du trivs med!

polly: supersöt bäbisvalp!!

maui: vad säger sara om sin unghäst då? är hon nöjd? Skönt att Rivica är på G igen. Skulle du tillbaka nåt o böja om för kontroll?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det blir så när leran suger av alla skor fan hela tiden.. jag blir galen och naturligtvis ska det alltid ske på eftermiddagarna på fredagar, funderar starkt på att gå en tappsko-kurs :cool:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Skönt att allt gått så smidigt med Britta;)

Ska inte tillbaka mer med Rivica. Hon var ju helt ok sist jag var där.
Sara är mer än nöjd med vår grå. Han verkar helt super så här långt.:D satsar på kvalitén till hösten men inga championat. Hon är bortrest hela september så då får han vara ledig. :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Jag fortsätter att läsa om vad ni har för er, men är dålig på att kommentera. Och dessutom har jag varit rejält sjuk i lunginflammation så den egna ridningen har uteblivit helt = tappad motivation. Tävlingspiloten har trimmat en del extra och de har bland annat hunnit med att debutera i MsvC. Igår kunde jag i alla fall ta ett lättare trimpass efter tre veckors frånvaro från Disas sadel.

33059470.jpg


Planen nu är att Disa ska få jobba cirka två veckor till, sedan får hon tre veckors helvila på bete i juni innan jobbet börjar igen. Men det kommer ändå bli rätt soft med mycket bete och mindre ridning under juli innan tävlingarna drar igång i augusti igen.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fin häst, vad är det för något?

KL
Idag kör jag:bow::bump::banana::dans till mig själv för att ha hoppat igen, vi plockade fram alla "titthinder" vi har såsom, plank, konor -både under, bredvid ocf framför hindren, hade även en rad med små konor som vi hoppade, det var ett hinder med smala pinnar som "bommar" och pinnar med blänkande burkar på. Vi hoppade allt utan för mycket tvivel om vart vi skulle. Om jag bara blir mer följsam och modigare när det kommer till hinder så kanske det kan bli bra! Ska nog ägna mig åt att rida ut och hoppa/rida mycket markarbete ett tag så kanske dressyren går bättre sen...

Vi har även haft problem med att inte kunna rida ut själva för han blir så jävla spänd och tittar på allt, går knappt framåt. Med någon går han som tåget! Men i torsdags så tog jag med mig honom ut på en fin väg i skogen, bara en jävla massa träd att titta på, sen satt jag upp och vi travade på, tills vi fick vända och red nästan hela vägen hem, han hoppade bara till för ett stort träd som hoppade på oss:eek:, sen blev han spänd när vi kom närmare hem och det fanns massa att titta på, men då satt jag av och berömde massa, för han var jätteduktig! Så nu ska vi öva på att rida ut själv och hitta bjudning ute och på hinder!!!

Yay, livet som hästägare känns just nu jäkla skönt och roligt!!

Bara ett problem som kvarstår, han är för jävla stark i hoppningen och lyssnar pissdåligt tillbaka, övningar på det mottages tacksamt! För byta bett är väl dumt, eller? Kan tillägga att han går på en eller tvåledat i dagsläget!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

gymnastikhoppning? det fick min travare träna myyycket på då han i början var stark och behövde finna bättre balans och lära sig vänta in.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Givetvis brister han i dressyren o styrkan o blir stark därför men min åsikt är att det är 10 ggr bättre att byta till ett annat bett, typ gummipelham/babypelham, än att hala o dra dom i munnen för att man inte får stopp o dom "SKA" gå på tränsbett. Jag blir så trött av att se både ponnybarn o vuxna som sliter o drar i munnen o sen ondgör sig över "skarpa" bett!:mad:

Sen menar jag inte att du gör det miiia utan jag har tyvärr sett sånt alldeles för ofta.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Red ut på lugn promenad med dottern. Tyckte Rivica gick så konstigt emellanåt:crazy: Finderade på om hon var öm i hovarna. Hade inte kratsat dem innan vi red få hon har sulor fram så det behövs inte. Tillbaka igen ser jag att hon trampat av sig en sko.:mad: Borde ju hört om den inte var med när vi åkte iväg??? Nu får vi ringa hovis. Hoppas han fixar detta snabbt.

Gammeltanten blir också stark ute och drar fram o ner huvudet. Då är det egentligen mer ben son behövs för att gå henne mer på bakbenen men gör att slippa slita i henne åkte kandaret på. Vilken skillnad. Lätt i handen men ändå framåt. Tyngden betydligt mer på baken än på bogarna. Tror att det är bra att växla både bett o nosgrimma lite då och då. Har minst 5 olika träns till Rivica med lite olika varianter. Inget bett är speciellt skarpt men de är olika.:) Tandläkaren brukar också rekommendera detta.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

:bow:..Tackar för den Novali! Håller med och jag har ju lite den problematiken med att min blir stark vissa tillfällen som vid uteritt (ibland) och hoppningen främst! Tycker min ridning blir bättre och jag och hästen lyckligare om det inte blir stridigheter så det känns gott att du legaliserar användadet av ev. hävstångsbett. Precis som du skriver så ser man många som kivar på och vojne, vojne vilken dödssynd att betsla upp.
Dock ogillas om ända syftet är att hästen ska kröka nacke men det är ju en annan "grej"..
Tydligen är hon überpig och ganska stark i hoppningen nu och rids av fv på pelham..( Fast med löst spännd kedja:eek:..förstod inte riktigt det där..)
Har varit jättefin i dressyren det sista och hon har klarat all diplomering ( uppridning la4 och stilbedömning banhoppning ca 110) så det känns kanon.
Blir härligt när hon kommer hem den 28 nu fast jag har inte förhoppningen att få "wow" kännsla i ridningen direkt utan tror lite vi får "rida ihop oss" på nytt..
Uppdatering kommer såklart...:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vad fina ni är:love:! Härligt att det går så bra för Disa och måste vara kalas med ett sådant koncept. Blir bara liite avis, ha, ha.. I mina trakter skulle jag behöva betala massa för att någon skulle rida/tävla min häst hade annars jättegärna haft en pilot till min med, främst i hoppning då hon tycker det är så kul men har nog i nuläget inte råd om jag ska ut lite själv...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Nu har vi gjort vår tävlingsdebut (alltså min allra första riktiga tävling, liksom Biancas. Bra kombo, eller hur...)! Blev inte precis världens bästa resultat, 56,43% på LC:2 (fick ju 64% på programridningen med samma program), men det är ändå OK med tanke på att det är första gången. Dressyrstaket, bokstäver med blommor, en massa andra ekipage på framridningsbanan, speaker... Men framför allt kom vi aldrig igång riktigt under framridningen, vi kände oss nog lite trängda båda två, ovana som vi är att rida bland massa andra ekipage på samma ridbana. Det hängde med in på banan där Bianca liksom gick och "knep igen" och ville inte riktigt gå framåt ordentligt, framförallt i traven. Drev jag på blev det galopp istället. Men vi fick vår första 8:a! På den fria skritten, haha! :p Fick även omdömet att det var en elegant häst :)

Ett par roliga historier fick vi med oss i alla fall!

#1: När vi skulle lasta av så tänkte vi att vi provar fronturlastningen för första gången. Brukar alltid backa ut annars, men det var lite stökit där bak med andra hästar men fritt fram åt sidan. Den övre luckan har hon ju tittat ut genom förr, men när hela väggen försvann så trodde jag ögonen skulle trilla ur skallen på henne! Såg ut som hästen med värsta höjdskräcken :rofl: Blev ett litet skutt ut men det gick bra. Fast hon undrade nog hur i helsike det där gick till...

#2 En väg hade delats av i två sektioner, där hästar skulle gå på höger sida av avspärrningen, och publik på vänster sida vilket stod på en skylt. Bianca ställer sig mitt för skylten och står och tittar på den en liten stund. "Jaha matte, hästar ska gå åt höger så då gör vi det!" Läskunnig häst har man också :D

179545_217156415070187_100003274894410_376622_410042558_n.jpg


544760_217156695070159_100003274894410_376624_1824757264_n.jpg


303387_217156958403466_100003274894410_376625_1349150596_n.jpg


523039_217157621736733_100003274894410_376629_133662911_n.jpg


36554_217157811736714_100003274894410_376630_1792928317_n.jpg


534238_217158058403356_100003274894410_376631_2027100228_n.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fiiina ni var:)! Grattis till debuten! Nu är det bara att köra på;)!
Programridningspoängen blir ofta snällare, jag tävlade ju för första gången i hela mitt liv i fjol och debuterade på typ 54% i min första lokala start..Försöker resonera som så att det bara är att köra på för att få lite egen rutin.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Din häst är såå vacker!!!
Precis som Polly skriver så är det bara att köra på nu. Ni behöver rutin båda två för att kunna slappna av och det bästa sättet är ju att tävla igen, eller hur? :)

Nova: Låter ju fantastiskt om det gått bra med betäckningen. Har fått för mig att det är mer regel än undantag att man får försöka flera gånger innan det tar sig.

Jempa: Alltid lika roligt att läsa om din häst. Jättekul att det går bra!

kl
Är hemkommen efter tre dagar i London :banana:, haft det jättebra men saknar ridningen såklart!!
Intressant med bettfrågan... Min häst blir ibland stark vid uteritt och jag har funderat på att ha ett "skarpare" att ibland byta till. Det är ju inte heller bra att hästen lägger sig till med olater såsom att ligga på och hänga i handen.
Det är ju lättare att rida mjukt om hästen inte älgar på...

Fio: Blir lite orolig nu.... Ang. tränaren... Jag har ridit utan regelbunden träning i säkert 10 år och kände att denna tränaren var väldigt rak och förklarade på ett sätt som jag kunde ta åt mig och som jag förstod.
Nu är det träning igen om två veckor och jag tänkte försöka vara med. Behöver det såå himla mycket.
(är det något du tycker jag borde veta så pm:a mig gärna... Men tänk på att jag är en högst amatörmässig ryttare)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack för det svaret, håller med helt och fullt, han blir såndär ute också ibland när man galopperar, vilket resulterar i att jag sitter och "tjuvhåller" = inte alls bra, ska kanske ge mig iväg och köpa ett jaktkandar eller pelham och sätta två tyglar i, för då kan jag ju "reglera" styrkan i bettet ännu mer. Vilket är bäst? Rak stång eller tungfrihet, vad är att föredra?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Grattis till debuten!! :)

KL

Här hemma flyter allt på. Längtar som tusan upp på hästryggen igen. Alva hälsar så gott till er allesammans!!

475715_10150856946473778_630098777_9963582_1932564919_o.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hälsa tillbaka till lilla pyret, otroligt söt!
Såå skönt att allt är bra med henne nu...
Förstår att du längtar till hästryggen men snart, snart är det färdigväntat.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Sötnos!!

KL
Idag hade jag ingen ork alls att rida, mockade hagen och det tog på krafterna i gassande sol och 23 grader hade dessutom på mig ridbyxor och gummistövlar...men rio tyckte nog det var lika bra, han såg så nöjd ut när han gick och betade i solen!! jag tyckte nog det var lika bra också, med tanke på att han såg ut som värsta lerpölen...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fin häst, vad är det för något?

Disa är ett "vanligt tråkigt halvblod" med Dionysos som pappa.


KL

Jag är verkligen glad över att ha HRW som tävlingspilot. Det skulle kosta rätt mycket även i mitt område att ha tävlingspilot under normala omständigheter, men HRW är inte bara Disas tävlingspilot utan hon är även en av mina bästa vänner, vars egna hästar börjar bli til åren och därför inte tävlas så mycket. Då löser man sådana här situationer utan att blanda in allt för mycket ekonomi i det hela. Och nu rider hon ju inte helt kostnadsfritt för mig. Jag står för de flesta av tävlingsavgifterna, jag kör hästen till tävlingarna, jag groomar under tävlingarna och gör allt "markjobb" före och efter tävlingsdagarna. Skickar man hästen till proffs så har ju denne många gånger hästskötare som ordnar den biten och som man ju då också betalar (via ryttarens avgifter). Dessutom fixar jag med Disa de dagar som hon rider mellan tävlingarna. Fixar allt med box och foder, gör iordning hästen, försöker ha den framskrittad och tar sedan hand om den efteråt.


Ytterligare KL - eller något sådant.

Idag släpade maken ut lite hinder på ridbanan och Disa och jag lyckades faktiskt pallra oss över en oxer på hela 90 cm!

33063008.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tycker hon var fin trotts att hon är "ett vanligt tråkigt halvblod"!! Duktigt av er att hoppa också! Idag ska jag släpa fram lite bommar tänkte jag, om ni har förslag på bom/hinder övningar utan alltför mycket "material" så får ni gärna komma med dem!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ni verkar ligga i hårdträning inför Hajjerna (för du ska väl dit fortfarande?)! Själv har jag inte hoppat sedan i höstas :o Är kasst underlag i paddocken för hoppning (är som en grusväg), men får ta några språng innan vi ska iväg i alla fall. Var ute och galopperade på en gräs/ljungbeklädd väg och genom lite vattenpölar igår åtminstonde :D
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp