Sv: Nova bett

kl

kanske skulle kunna vara något att prova på min ponny.. Hon tar inte riktigt stöd på bettet och blir ibland "död" i munnen..

ungefär hur mycket kostar ett sånt?

*KL*
Nu när jag läst alla som är så positiva till novabetten ska jag vara kärringen mot strömmen:D Köpte ett sånt till min förra häst som jag hade svårt att hitta ett bett som han trivdes med. Använde det två ggr, med dåligt resultat och tredje gången vägrade han ens ta in det i munnen..det hade aldrig hänt varesej innan eller efter, han avskydde det..:crazy:

Jag ska prova det på min dam nu , just för att hon ska våga ta mer stöd på bettet. hoppas att det funkar :)

*KL

Säkert ett trevligt bett för många, men tänkte bara tipsa om att kolla lite i munnen på hästarna emellanåt då det kan uppstå ganska mycket friktion vilket kan resultera i sår i munnen. Friktionen blir just för att det är gummibett. :)

*KL

Säkert ett trevligt bett för många, men tänkte bara tipsa om att kolla lite i munnen på hästarna emellanåt då det kan uppstå ganska mycket friktion vilket kan resultera i sår i munnen. Friktionen blir just för att det är gummibett. :)

Men det är inget gummibett! Novabetten är gjorda av ett helt annat material än gummi. Det kan heller inte gå av som någon skrev att ett gummibett gjort.

Hur menar du med att friktionen skulle öka för att det var ett gummibett? Det "skaver" ju inte mer inne i munnen än vilket bett som helst. Att man ska kolla munnen minst 1 gång/år är väl en självklarhet för de flesta.:cool:

Ok, jag tyckte det såg ut som gummi på nån bild som var inlagd. My bad.

Jag menade inte att kolla med utbildad person, utan att själv titta efter skav. Tänk dig själv hur det är att dra något mot gummi, det är inte direkt "halkigt". Kommer inte på någon bra jämförelse just nu.

*KL*

Har en häst som helst av allt går på antingen kandaret eller hackamore. Han trivs bra när han får lite hävstång. Har funderat på ett Novabett. Vad tror ni?

Nja... är det inte gjort av typ Polyuretan eller vad det nu heter :p ?

Någon som har väldigt snabbt svar på om det är ngn speciell leverantör som har novabetten ?

Silikon!

Jag köpte ett nyligen och vad små de är i storleken! Mitt skulle vara 11,5 och med lite god vilja kan jag kanske få det till 11.

Jag tänkte köpa ett nova bett till min häst, men funderar på om jag skulle ta en storlek större då? Hon har stl. 13,5 i vanliga fall. Sedan undrar jag var jag kan köpa det, Hööks har ju bara upp till 12,5. Finns det någon butik i Örebro som har det?

alla mina hästar går på det raka nova-bette, utom min stora halvblodsvalack, han är tung i munnen och väldigt högställd, han blir väldigt stretig på novabettet, och fundersam. Han går istället på ett westernbett sk. Billy Allen.

Hööks har :). Antar att W inte har mer än 12,5 :p

Jo, såg de, men skulle igentligen ha tag i ett idag så jag hann rida på det lite innan tävlingen, han i butiken sa att han skulle kolla upp det och sen skickar han det till mig så får väl vänta lite :(

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 014
Senast: Kilauea
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka