VelvetQ99

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta den om den ligger helt knasigt.

Jag har sett att det är flera här på buke som hoppar på Nova bett. Jag undrar vilka hästar det passar till, hur det inverkar osv.

:bump:

Sv: Nova bett

Jag rider alla hästarna på det vanliga raka Nova bettet (finns ju i flera olika modeller) och alla älskar det! Jag får känslan av att de lättare tar stöd på bettet och tar för sig lite mer. Heta och starka hästar biter sig nog lätt fast i det dock så jag tror den modellen jag använder passar hästar som inte riktigt är stadiga på bettet.

Bild-1092.jpg

...............

Tack!
Ah, ett rakt gummibett. *vill ha* Ska beställa! =)

KL

Har läst nånstans att man kan göra bettet smalare, "fila ner det", om det är för tjockt.
Är det nån som vet om det går och framförallt hur det går till?

KL

Världens bästa bett. Jag anser det vara det snällaste bett som finns. Passar nog känsiga hästar som inte vill ha för mkt i munnen. Tror även att det är ett bett som passar de ryttare som inte är så försiktiga i handen, då det är så passa milt att en större förhållning på detta har ungefär lika stor kraft som en liten förhållning på ett annat bett.

Vår häst hade ett rakt gummibett ett tag, men en dag när jag precis skulle galoppera på ängen, fick bettet av på mitten! Hästen hade tuggat sönder det, så var försiktiga, byt till ett nytt bett om ni märker att det börjar blir alltförsamlt, söndertyggat ;)

Jag använder det på båda mina hästar och båda går bäst på det bettet jämfört med andra. Unghästen krånglar ingenting med det och den andra är mycket mjukare i munnen.

kl

Min häst är väldigt känslig i munnen och det enda bett hon just nu gillar är ett lite smalare tre-delat eggbett.

Kan ett sånt bett fungera på en sådan häst tror ni?

Jag skulle gärna prova novabettet på min 4 åring men 4 åringarna får ju inte tävla championaten på såna bett så därför har jag inte köpt mej något ännu.

jag rider alla mina oxå på ett rakt novabett.
6åringen som är lite framtung blir jobbig å rida på det.. så hon går inte så ofta på det bettet.
men 5åringen som lätt knäcker in nacken och tar inge stöd alls går SUPER på det bettet

Använder rakt novabett till unghästarna och till avelstoet, dom verkar älska det:)

Rider alltid en av mina på det, han är väldigt känslig o tar bättre stöd på detta än på ett vanligt metallbett.

Har bara hört bra om bettet.

Min häst är jättekänslig i munnen, dock blir han även stark lätt, så jag har inte vågat prova det..

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 014
Senast: Kilauea
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka