Nötter till hästar?

Sv: Nötter till hästar?

Mia L skrev:
Hade våra hästar fått stöva helt fritt så tro jag att de hade ätit mer saker än vi kan ana. De ligger i deras gener att leta upp vitaminer mineraler osv. som de behöver just för stunden. Som det är i deras liv med människor får de vad vi tror att de behöver just nu. Hade ett sto som var tokig i apelsiner och clementiner. Detta förstog jag när jag första gången skalade en clementin i stallet, hon kände lukten och blev småtokig i boxen. Tänkte att hon får väl smaka då så lugnar det sig väl. Kontentan blev att den som ville äta sådana frukter ifred fick göra det utanför stallet i annat fall delade man lika med min häst.:banana:
Flera hästar som jag också känner vill smaka och ha av allt det som ryttarna kommer smaskande på. Om den kommer smaskade på en chokladkaka så naturligtvis vill hästen ha och lika så när det gäller glass och vissa är riktigt roliga när de ber om att få godis.
Ryktar man med dörrboxen öppen och har i sin stalllåda lite godis, då får man inte ha godiset länge ifred.

Vissa lustigkurrar vill ha det mesta.

Jag vet själv en häst som var alldeles tokig i banan och när han luftade sig och rymde ut ifrån boxen (normalt var han tränad att stå i boxen med öppen dörr om man var där). De gånger han rymde så kunde jag hämta tillbaka honom genom att locka honom med en banan eller två. *fniss*

Carpe_Diem skrev:
F

Jag vet själv en häst som var alldeles tokig i banan och när han luftade sig och rymde ut ifrån boxen (normalt var han tränad att stå i boxen med öppen dörr om man var där). De gånger han rymde så kunde jag hämta tillbaka honom genom att locka honom med en banan eller två. *fniss*

:rofl:

Min häst, som normalt var en väldigt GLUPSK häst som åt det mesta utan att tänka efter (bara slukade allt), smakade gärna på banan men verakde tycka att konsistensen var väldigt konstig och spottade ut det... :D
Likadant med clementiner. Däremot gillade hon t ex kexchoklad! :d

Den här hästen jag berättade om, han älskade banan och då alla delar, både skal och innehållet. Fast fick han innehållet så stod han sedan och slickade sig om munnen länge innan han tittade på en med de där speciella ögonen och ville ha mer banan. Ögon som sa snälla kan jag inte få en banan, jag har inte ätit på flera dagar sådan, så har han precis fått :rofl:
*fniss åt älskade häst som är död nu*:cry:

Fast han gillade även glass, andra frukter, kexchoklad, fanta m.m.
Allt som jag åt det ville han ha och gav sig inte förrän han hade fått halva delen.
När han tiggde så var det på ett gulligt sätt *älskade gamlingen:love: *
Ibland kunde kan krama en med nacken för att själv försöka komma åt godsakerna i fickan.

Han var rätt svartsjuk av sig när jag pysslade med andra hästar, men gullade jag med honom och han fick lite extra gott så mjuknade han snart igen. Det underbaraste som hände var när han gnäggade så snart han hörde mina fotsteg i stallet, kvittade skor. Han älskade mig och jag älskade honom, så enkelt var det.
Han gick bort för snart ett år sedan och jag sörjer honom fortfarande. Han var visserligen gammal men oerhört fräsch, under sadel var han mer som 8-12 år. Det som hände honom var tragiskt och jag vill inte ta det här...
Han var en riktig professor att rida och longera och så underbar, men ändå svårriden. *älskade lilla häst:love: :cry: *

Senast ändrad av en moderator:

Angående nötter, så finns det visst foderblandningar som innehåller nötter. Det är mer vanligt utomlands och det var mer vanligt förr.
Solrosfrön har jag för mig fanns med i nån, men jag är inte alls säker.
Jag hade en bok om Milton när jag var liten och där stod det att han åt nötter. Om man kan lita på det eller inte vet jag inte.
Eggersmann har hasselnötter i nåt av fodrena. Så visst fodras det med nötter.

Zenith skrev:
Angående nötter, så finns det visst foderblandningar som innehåller nötter. Det är mer vanligt utomlands och det var mer vanligt förr.
Solrosfrön har jag för mig fanns med i nån, men jag är inte alls säker.
Jag hade en bok om Milton när jag var liten och där stod det att han åt nötter. Om man kan lita på det eller inte vet jag inte.
Eggersmann har hasselnötter i nåt av fodrena. Så visst fodras det med nötter.

Tack för ditt svar! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Viktor har ju alltid varit svårfödd, och inte blev det bättre av kastrering heller. Jag har inväntat att han ska bli äldre, och i övrigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 781
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet