Nostalgi från 70-talet + stamfråga

S

Sveipur

Jag tillhör också skaran som saknar den gamla hederliga grova islandshästen. Har tänkt mycket på den islänning som fanns på ridskolan runt 1975 och framåt. Misstänker att han var en isabellskäck. Han var iallafall helt fantastisk, påminde mer om en levande nallebjörn än en häst. Alla småungar avgudade honom och klättrade och klängde på honom ständigt. Han var alltid lika tålmodig. Perfekt att ha till alla nybörjare, då han var råtrygg att ha och göra med. De lite äldre tjejerna och de vuxna tyckte mest att han var en liten rolig figur som sprang konstigt. Han hette Poly och kallades Poppo, men så kom jag på att jag hört någon gång att han egentligen hette Grand Geiser.

Röjde i garaget idag och hittade en elevkalender från 7:an. Jag hade roat mig med att skriva upp stamtavlor på stallets alla hästar och då fann jag:

Grand Geiser
f 1965
e Grand Tölt of Rejkavik
u Lovley Geiser
Ras: Islandsponny :smirk:

Undras om han kom från England eller om man bara översatte namnen till engelska förr?

Sv: Nostalgi från 70-talet + stamfråga

Sveipur skrev:
Jag tillhör också skaran som saknar den gamla hederliga grova islandshästen. Har tänkt mycket på den islänning som fanns på ridskolan runt 1975 och framåt. Misstänker att han var en isabellskäck. Han var iallafall helt fantastisk, påminde mer om en levande nallebjörn än en häst. Alla småungar avgudade honom och klättrade och klängde på honom ständigt. Han var alltid lika tålmodig. Perfekt att ha till alla nybörjare, då han var råtrygg att ha och göra med. De lite äldre tjejerna och de vuxna tyckte mest att han var en liten rolig figur som sprang konstigt. Han hette Poly och kallades Poppo, men så kom jag på att jag hört någon gång att han egentligen hette Grand Geiser.

Röjde i garaget idag och hittade en elevkalender från 7:an. Jag hade roat mig med att skriva upp stamtavlor på stallets alla hästar och då fann jag:

Grand Geiser
f 1965
e Grand Tölt of Rejkavik
u Lovley Geiser
Ras: Islandsponny :smirk:

Undras om han kom från England eller om man bara översatte namnen till engelska förr?

Det låter mest som påhittade namn.

Det är såna hästar man kommer ihåg! en sån som är så guda snäll o finner sig i allt, dom växer inte på träd. :)

2 isisar skrev:
Det är såna hästar man kommer ihåg! en sån som är så guda snäll o finner sig i allt, dom växer inte på träd. :)

Nej de är alltför sällsynta fast det är sådana som alla vill ha till sina barn men det lönar sig inte att föda upp dem, tyvärr. Det är nog det som är det största hindret. Det är som alltid pengarna som styr och barnfamiljerna tillhör inte de penningstarka.

Anette

sambaengi skrev:
Nej de är alltför sällsynta fast det är sådana som alla vill ha till sina barn men det lönar sig inte att föda upp dem, tyvärr. Det är nog det som är det största hindret. Det är som alltid pengarna som styr och barnfamiljerna tillhör inte de penningstarka.

Anette

Nej det är väl så ! om min hade varit kvar på island så hade han nog inte levt idag dom vill ju inte ha dessa hästarna.
Det är ju inte så lätt att hitta dessa trygga familje hästar idag så jag har nog tur att jag har hittat mina trygga isisar.
Jag kan lugnt säga att jag kan sätta upp vem som helst på mina även barn o ovana det är inte alltid man hittar såna hästar.

Det är lite trist att det är så !!

2 isisar skrev:
Nej det är väl så ! om min hade varit kvar på island så hade han nog inte levt idag dom vill ju inte ha dessa hästarna.
Det är ju inte så lätt att hitta dessa trygga familje hästar idag så jag har nog tur att jag har hittat mina trygga isisar.
Jag kan lugnt säga att jag kan sätta upp vem som helst på mina även barn o ovana det är inte alltid man hittar såna hästar.

Det är lite trist att det är så !!

Mja, det är nog inte helt sant. Det finns en stark opinion på Island som har en helt annan åsikt. Debatterna är högre där än i Sverige och allting sker på frivillig basis på Island, som Torwaldur så riktigt påpekade. Hästabönderna där kan säga ifrån ordentligt och det finns de som enbart avlar bra familjehästar. 5000 turridningsskolor i Europa och alla de nya som blir intresserade av denna familjehäst, är deras kunder. Vi måste bara vara lika mycket fighters i Sverige och våga gå våra egna vägar!

Anette

Det är sant som du säger, Anette. Läste igenom böckerna om avel på Island som Stina H skrivit. Hästbönderna går - gudskelov - sina egna vägar enligt boken. Majoriteten vill ha lättridna hästar med bra lynne och lätt för tölt. Att det förblir att vara så framöver hoppas jag verkligen. De gamla hästbönderna tas ju över av nya yngre, som förhoppningsvis följer i de gamlas spår.

sambaengi skrev:
Mja, det är nog inte helt sant. Det finns en stark opinion på Island som har en helt annan åsikt. Debatterna är högre där än i Sverige och allting sker på frivillig basis på Island, som Torwaldur så riktigt påpekade. Hästabönderna där kan säga ifrån ordentligt och det finns de som enbart avlar bra familjehästar. 5000 turridningsskolor i Europa och alla de nya som blir intresserade av denna familjehäst, är deras kunder. Vi måste bara vara lika mycket fighters i Sverige och våga gå våra egna vägar!

Anette

Det var ju skönt att höra har liksom fått en annan uppfattning, då gäller det att vi står på oss.(vi som älskar dessa familje hästar) :)

2 isisar skrev:
Det var ju skönt att höra har liksom fått en annan uppfattning, då gäller det att vi står på oss.(vi som älskar dessa familje hästar) :)

Ja vi måste stå på oss och visa att vi är många och att vi inte accepterar att det bara avlas med sikte på tävling och att vi sedan får ta det som blir över och inte platsar på tävlingsbanorna. Först får man då rida hästen så den blir lite avtrubbad i sin känslighet och så går det sedan att göra familjehäst av många fler, enligt Vignir......Öhhh?!

Låter som att gå en mycket lång omväg över en avlägsen bro för att hämta vatten upp i det blå istället för att hämta det direkt ur bäcken, i mina öron! Väldigt invecklat sätt att skapa familjehästar på men en bra affärsidé för tränarna och avlarna. De kan sikta på toppen och försöka få fram topphästar som lönar sig. När de misslyckas så får tränarna arbete med att göra avkommorna till familjehästar istället. Låter som billiga och bra familjehästar! Undrar vilken barnfamilj som har råd med dem?!

Sedan gnäller man på att danskarna konkurrerar ut den svenska aveln! Jamen är det så underligt om man väljer avla på lynnet i första hand och får en familjehäst från början som bara kräver lite tillridning och kan säljas som sådan redan vid tidig ålder? Antingen anpassar man sig till marknaden och vad den vill ha eller får man stå där med sin överproduktion av heta hästar och skylla sig själv för att man är en dagdrömmare som hoppas på topphästen som skall inbringa ära och pengar istället för att se sanningen om marknadens behov och förutsättningar! Det är inte så många procent av de som rider islandshäst som vill ha en sådan het häst. Och många har inte heller ekonomin för att betala många tusen kronor extra för att få sin häst tillriden. De måste rida in själva och/eller ta hjälp av grannar o bekanta.

Anette

Ja så är det! visst är det fint att ha en häst som har explosiva gångarter, men jag värderar en familje häst som kan ridas utav alla
som är ur go o super snäll i alla lägen mycket högre.

Har en kompis som avlade efter askur från håkansgården (tror jag)
en super fin "familje häst" den lilla donnan som blev resultatet efter honom är i mina ögon den ultimata hästen, hon är tre år nu o inte rädd för fan själv.
Hon blir nog inte den explosiva sorten men har alledes säkert jätte fina gångarter men är sååååå snäll måste berätta att hon blev(mus black) så klart.
Tänkte köpa en dansk importerad häst med ett super lynne trygg men ändå rolig att rida för den erfarne o o den oerfarne, det är den ultimata hästen i mina ögon o hon var till ett bra pris.

Prov red en häst en gång som skulle vara "familje Häst" det slutade med att han drog med mig i flygande pass där har vi det exemplet om att ta en häst som inte fungerar på tävlings banan.
Jag hade berättat att jag ville ha en snäll trygg häst det var den dom tyckte passade mig sedan sa dom att jag höjde lite för mycket på händerna ska man inte få röra sig på häst ryggen....
Nej tacka vet jag mina ull tussar!!

Ja och inte är du ensam om dessa erfarenheter heller! Men om man kommer med ett icke så vant barn och vill att det skall få provrida hästen, då är det många som blir lite försiktigare med att kalla sin häst för familjehäst! Alltså har de inte samma defintion som du och jag på vad som är familjehäst!

Anette

Nej verkligen inte ringer man på en sk "familje häst" så är det oftast som nån sa (vill inte nämna namn)att det är bara hästar med mindre motor.
Så är det nog oxå jag var helt tydlig med vad jag ville ha för häst, det stället rekomenderar jag inte till nån då undrar man ju vad de har för hästar egentligen.
Det är synd att det finns såna "skojare" för jag har då ingen lust att prova på pass med den erfarenheten(ska erkänna att jag har bara fyr gångare o det är väl lite medvetet oxå)

2 isisar skrev:
Nej verkligen inte ringer man på en sk "familje häst" så är det oftast som nån sa (vill inte nämna namn)att det är bara hästar med mindre motor.
Så är det nog oxå jag var helt tydlig med vad jag ville ha för häst, det stället rekomenderar jag inte till nån då undrar man ju vad de har för hästar egentligen.
Det är synd att det finns såna "skojare" för jag har då ingen lust att prova på pass med den erfarenheten(ska erkänna att jag har bara fyr gångare o det är väl lite medvetet oxå)

Visst blir man trött ibland på hur folk resonerar! En familjehäst har ett följsamt lynne, går lätt framåt och stannar lätt, den känner av och tar hänsyn till sin ryttare. Märker den att ryttaren tappar balansen saktar den av och stannar. Det finns sådana hästar och jag tytcker det är det lynne som bör ges 10 poäng och alltså vara avelsmålet!

Absolut! men som det är nu så ska dom väl bara ha fina gångarter o MYCKET vilja, ska det fortsätta så här så blir det väl bara svårare för den vanliga familjen att köpa en hel ylle isis.
Det är ju trotts allt inte så lätt att bara kvista över till island o leta rätt på en familje häst, det verkar som om man ska vara glad över vad man har.
Tänkte sälja min ena isis ett tag jag blev ned ringd o mångas komentarer var att (det är ju verkligen en familje häst) o många hade med sig hela familjen som kuskade runt på honom, men sen blev han halt o kunde inte sälja honom.
Nu så här i efterhand så var det nog menat att han skulle bo hos mig
(det kanske jag ska vara glad över) han är liksom väldigt sparsam med energin (om du förstår vad jag menar).

Det är så skönt att se att det finns fler som har samma åsikter som jag, o resonerar som jag.
Föresten är det din häst på bilden? vad har den för stamtavla vore lite kul :) o veta.
Var det dig jag skickade mail till om min ena hästs stamtavla?

:banana:

2 isisar skrev:
Absolut! men som det är nu så ska dom väl bara ha fina gångarter o MYCKET vilja, ska det fortsätta så här så blir det väl bara svårare för den vanliga familjen att köpa en hel ylle isis.
Det är ju trotts allt inte så lätt att bara kvista över till island o leta rätt på en familje häst, det verkar som om man ska vara glad över vad man har.
Tänkte sälja min ena isis ett tag jag blev ned ringd o mångas komentarer var att (det är ju verkligen en familje häst) o många hade med sig hela familjen som kuskade runt på honom, men sen blev han halt o kunde inte sälja honom.
Nu så här i efterhand så var det nog menat att han skulle bo hos mig
(det kanske jag ska vara glad över) han är liksom väldigt sparsam med energin (om du förstår vad jag menar).

Det är så skönt att se att det finns fler som har samma åsikter som jag, o resonerar som jag.
Föresten är det din häst på bilden? vad har den för stamtavla vore lite kul :) o veta.
Var det dig jag skickade mail till om min ena hästs stamtavla?

:banana:

Hästen på bilden är den bästa häst jag någonsin träffat, Silfur-Reynir! Han hade superlynne trots att han var mycket framåt! Jag gilar ju själv att rida med fart men samtidigt vill jag ha 100% kontakt med hästen jag rider och kunna lita på den. Tyvärr är han död sedan 16 jan 2001 då han dog i sviterna efter en ekollonförgiftning han fick mars 2000 och redan då höll han på att stryka med. Få överlever en ekollonförgiftning och de som gör det får dessvärre permanenta lever- och njurskador och njurarna brukar förtvina. Det var av dessa orsaker som han till sist mycket hastigt gick bort efter att ha haft koliksymptom sista månaden och det var skälet till att jag lämnade två hingstar i träning som reds sönder i kropp och själ, båda fick vi avliva. All min energi gick åt till Silfur-Reynir och jag orkade inte göra de andra rättvisa. Dessutom var förlusten av honom fruktansvärd!

Silfur-Reynir hade sin mor Rökkvadis underbara superlynne som gick att följa tillbaka till Gladur frá Ytra-Skördugili, en hingst som använts mycket i Danmark och som är känd för sitt goda lynne som han nedärvde. Namnet Gladur säger egentligen allt. Rökkvadis var på sin tid en av Danmarks snabbaste passhästar. Pappa var Silfurmáni och från honom hade han den vansinnigt snabba galoppen och enorma traven. Har inte ridit en enda islänning som var snabbare i galopprace än Silfur-Reynir! Han hängde på de stora hästarna! Benen gick som trumpinnar och viljan att vinna fanns så han kämpade verkligen. Var lite som en arab att galoppera faktiskt! Magnus Lindquist hade väldigt roligt åt att denna lilla kille på 132 kunde springa så fort och dessutom hade sådan vilja. Han känns inte liten att rida, som han sade.

Så han var ingen familjehäst men han var mycket pålitlig. Han son och enda avkomma däremot som nu är 3 år och har ett andraklassto som mamma av "den gamla" sorten, han är lugnet själv och verkligen urtypen av rejäl, stabil familjehäst, utan att för den delen ha dåliga gångarter. Han har samma färg och tecken som far sin men är nästan 1 dm högre och definitivt mycket grövre och tyvärr inte lika snabb. Men jag tror han blir ypperlig som stabil ridhäst till min yngste son tex. Det är han som är pappa till årets tre föl som alla har ett helt enormt gott och lugnt lynne och då har jag ändå betäckt tre pigga damer!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Ja han såg jätte fin ut, en sån häst får man väl bara en gång i livet.

Själv tycker jag oxå om lite fart o fläkt men då har jag 25 åringen jösses vad pigg han är nu när det är kallt, det bra smattrar när han sätter fart ingen av mina andra hästar har hunnit i fatt honom (riktigt humor) :) He he

Men så har jag nu den här fuxen med mjöl mule som det knappt är styr fart på (men han är ju sååå snäll) har iaf varit, har stått i två månader nu pga hältan (är inte fullt så rolig eller snäll nu)
Trodde denna häst inte hade nån vilja överhuvud taget men det syns nu, han hittar på nya sattyg varje dag men med glimten i ögat så klart. ;)
Är liksom orolig vad som ska bli av honom därför har jag tänkt att jag kanske ska vara glad att jag har en sån snäll häst (när familje hästarna är sällsynta) äh vad vet jag.

2 isisar skrev:
Ja han såg jätte fin ut, en sån häst får man väl bara en gång i livet.

Själv tycker jag oxå om lite fart o fläkt men då har jag 25 åringen jösses vad pigg han är nu när det är kallt, det bra smattrar när han sätter fart ingen av mina andra hästar har hunnit i fatt honom (riktigt humor) :) He he

Men så har jag nu den här fuxen med mjöl mule som det knappt är styr fart på (men han är ju sååå snäll) har iaf varit, har stått i två månader nu pga hältan (är inte fullt så rolig eller snäll nu)
Trodde denna häst inte hade nån vilja överhuvud taget men det syns nu, han hittar på nya sattyg varje dag men med glimten i ögat så klart. ;)
Är liksom orolig vad som ska bli av honom därför har jag tänkt att jag kanske ska vara glad att jag har en sån snäll häst (när familje hästarna är sällsynta) äh vad vet jag.

Ja jag är rädd för att man knappast ens vågar hoppas på att få en sådan häst mer än en gång. Man har tur om man tillhör de utvalda som får uppleva en sådan häst. Och jag är kluven för ingen kan ta hans plats samtidigt som jag längtar efter den känslan igen. Dock har jag en sonson nu till honom som känns nästan otäckt rätt. samtidigt som jag är överlycklig är jag livrädd. Jag vet inte om jag orkar att förlora en sådan häst igen och givetvis är jag rädd för att något skall hända den lille krabaten som är född i år.

Ridningen har aldrig blivit detsamma igen efter Silfur-Reynirs död, trots bra hästar. Det saknas DET i ridupplevelsen och kontakten. Han var så enkel, jag red honom med nästan bara tanken, han bara förstod vad jag ville. Jag behövde aldrig visa en övning mer än en högst två ggr, så hade han snappat och försökte göra sitt bästa. På honom var det lika roligt att hitta på nya saker i paddocken som att rida ut, jag som hatar att harva i paddock, men på honom blev det kul därför att han var så lättlärd.

Minns den gången jag red i tät vegetation och fastande med midjan i en trädklyka. Halvt bakåtliggande och hängande på sniskan i sadeln lyckade jag rygga honom åt sidan och in under mig och sedan bakåt så jag kom loss. Jag tror väldigt många hästar i det läget blivit stressade och glömt tänka och försöka, men han litade alltid på att jag visste vad som var bäst och gjorde vad jag bad om hur konstigt det än verkade! Då är man tighta kompisar och han gav mig den riktiga kentaurkänslan att vara ett med hästen. gissa om jag saknar honom och alltid kommer att göra det. Så orättvist att vi fick så kort tid tillsammans!

Anette

MIn Pålla tillhör inte den gamla goda grova sorten som ni pratar om. Hon är bedömd i andra klass med första klass exteriör, medelvilja, medelgångarter. Hon är ingen ragsocka, men har en tät påls som funkar ändå :smirk:. HOn har ett underbart tempramnet och skulle kunna klassas som familjehäst enligt min mening, skulle också kunnna bli en rikigt bra tävlingshäst med rätt ryttare. Hon töltar inte rent om inte ryttaren gör rätt, så en utmärkt läromästare alltså ;) . Hon är undebar att hantera :love: Jag tror inte att hon är ett extremt undantag.

Det måste väl finnas lika många "grova raggsockor" som inte lämpar sej som familjehästar som arabliknande isisar?

Att vi ska avla på sunda häsatar med ett bra lynne håller jag dock fullständigt med om, men diskussionen hakar alltid upp sej på pälstjocklek och byggnad, vilket jag tycker är lite enkelspårigt.

Hästhanteringen spelar ju också en hel del in i lynnet som hästen visar.

Nej vaddå enkel spårigt visst finns det fina familje hästar av den sk "smalare typen" (har en själv) men man vill ju gärna att de ska se ut som islands hästar grova kompakta (tycker iaf jag) men det är ju inte viktigast. ;)
Lynnet spelar stor roll, som det är nu avlas det att hästen ska vara explosiv o får lynne o beteendet därefter.
Vilket i mina ögon blir lite fel, sedan när dom inte fungerar på tävling så får dom gå lite på tur o säljs sedan som familje häst.
Jag tycker man ska avla efter trygga o säkra hästar som islands hästen egentligen är.
Inte efter hur explosiv hästen är o hur mycket vilja den har, nej jag tycker man ska bevara den gamla sorten.
Det är tyvär den här utvecklingen som vi har fastnat i det har blivit så stort o tävla, så man måste avla fram fler o ännu värre hästar det blir fel, för det är ändå många som vill ha en snäll o trygg häst.
Häst hanteringen spelar oxå en stor roll men om man vill ha en familje häst så går man inte o köper en häst som är avlad för tävling ect o tro sen att man ska ha en fin familje häst.

josse skrev:
MIn Pålla tillhör inte den gamla goda grova sorten som ni pratar om. Hon är bedömd i andra klass med första klass exteriör, medelvilja, medelgångarter. Hon är ingen ragsocka, men har en tät påls som funkar ändå :smirk:. HOn har ett underbart tempramnet och skulle kunna klassas som familjehäst enligt min mening, skulle också kunnna bli en rikigt bra tävlingshäst med rätt ryttare. Hon töltar inte rent om inte ryttaren gör rätt, så en utmärkt läromästare alltså ;) . Hon är undebar att hantera :love: Jag tror inte att hon är ett extremt undantag.

Det måste väl finnas lika många "grova raggsockor" som inte lämpar sej som familjehästar som arabliknande isisar?

Att vi ska avla på sunda häsatar med ett bra lynne håller jag dock fullständigt med om, men diskussionen hakar alltid upp sej på pälstjocklek och byggnad, vilket jag tycker är lite enkelspårigt.

Hästhanteringen spelar ju också en hel del in i lynnet som hästen visar.

Visst skall vi avla på alla sorters hästar i byggnad bara basen är sunda hästar med gott lynne! Det som gör att vi pratar mycket om den grövre typen är att den smäckrare typen är den som gynnas i avelsprogrammet medan den grövre typen får sämre bedömning och det är sällan de ens kommer till bedömning idag. De senaste 5 åren har inriktningen helt varit högbenta och lättbyggda hästar. Och visst skall de också finnas, men inte enbart! Vi måste göra något för att bevara de grövre också, precis som Águst Sigurdson skrev, alla typer skall bevaras för islandshästen är inte och har aldrig varit en enhetlig hästras!

Som det ser ut nu så håller vi på att skapa en töltande utställningsarab och avla bort det andra för det är få som avlar på den grövre typen av häst. Samtidigt är det denna som är den mest eftersökta i hela Europa! Det är ju bara ett fåtal som tävlar och verkligen vill ha de lätta hästarna medan de flesta familjer och fritidsryttare vill ha lättöltade viktbärande och pålitliga lagom framåt hästar och det är likadant med turridningsfirmorna. Köpesannonserna innehåller sällan tävlingshästar. Har nyss kikat in på både Bukefalos annonser och Joras och det är till 99% lugna, stabila, lättöltade hästar som sökes.

Det jag inte begriper är att en liten klick, någon % av ryttarna, skall bestämma vilka hästar som skall avlas på! Det blir så i praktiken eftersom man knappast kan få en kraftigt byggd familjehingst godkänd. De vill inte ha in den och dömer ner den så mycket de kan. Om man vill avla rejäla hästar vill man inte bara ha rejäla ston utan även en rejäl hingst. Liksom de som vill avla lättbyggda hästar vill ha lätta ston och lättbyggd hingst. Tillåt både och! Det är det jag är ute efter och alla andra också som tjatar om att bevara den grövre typen av islandshäst! Den lättare behöver vi ju inte tjata om för det är ju den som premieras! Jag har för övrigt en väldigt blandad flock själv med lätta och lugna, kraftiga och lugna, kraftiga och heta och lätta och heta!

Men jag kommer att inrikta mig på att avla bort det heta i fortsättningen. Marknaden är redan övermättad med sådana hästar och jag orkar inte ha hur många ridhästar som helst själv och är livrädd för att dessa känsliga hästar skall hamna fel. För även om jag säljer en häst till rätt person så kan den ju säljas vidare och det bli fel. Jag har ridit till så många problemhästar så jag vet hur ofta folk överskattar sin kapacitet och hur vanligt det är med säljare som till vart pris skall sälja och inte är kritiska og om hästen passar till köparen. Det är bättre att avla fram en häst som passar de flesta och på så vis minimera problemhästarna, hästarna som mår dåligt och skadade ryttare som blir skrämda för livet...

Anette

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka