S
Sveipur
Jag tillhör också skaran som saknar den gamla hederliga grova islandshästen. Har tänkt mycket på den islänning som fanns på ridskolan runt 1975 och framåt. Misstänker att han var en isabellskäck. Han var iallafall helt fantastisk, påminde mer om en levande nallebjörn än en häst. Alla småungar avgudade honom och klättrade och klängde på honom ständigt. Han var alltid lika tålmodig. Perfekt att ha till alla nybörjare, då han var råtrygg att ha och göra med. De lite äldre tjejerna och de vuxna tyckte mest att han var en liten rolig figur som sprang konstigt. Han hette Poly och kallades Poppo, men så kom jag på att jag hört någon gång att han egentligen hette Grand Geiser.
Röjde i garaget idag och hittade en elevkalender från 7:an. Jag hade roat mig med att skriva upp stamtavlor på stallets alla hästar och då fann jag:
Grand Geiser
f 1965
e Grand Tölt of Rejkavik
u Lovley Geiser
Ras: Islandsponny :smirk:
Undras om han kom från England eller om man bara översatte namnen till engelska förr?
Röjde i garaget idag och hittade en elevkalender från 7:an. Jag hade roat mig med att skriva upp stamtavlor på stallets alla hästar och då fann jag:
Grand Geiser
f 1965
e Grand Tölt of Rejkavik
u Lovley Geiser
Ras: Islandsponny :smirk:
Undras om han kom från England eller om man bara översatte namnen till engelska förr?