noskvalster

Milosari

Trådstartare
jaha då var det dags igen... ska in till vet i morgon, men jag vill bara höra lite här först. någon som minns vad interceptor kostar? jag behöver till sammanlagt 70 kg hund. och så undrar jag hur snabbt de "tar", det var ju meningen att jag och loke skulle tävla på söndag, men det är bara att glömma eller? finns det några restriktioner mot kvalstersmittade hundar? inte för att jag skulle ta dit honom om inte medlet har tagit död på kvalsterna, men hur är det?

Sv: noskvalster

Skulle tro att nästan hälften av alla hundar på tävlingen redan har noskvalster :) Enligt Hundsport så hade 30% av alla hundar det och det var 10 år sen jag läste det numret...

Jag minns inte hur man doserar. Tre dagar eller var det tre veckor? Harför mig att interceptor var svindyrt. Men eftersom att doseringen är så låg så blir det iaf inte så mycket :D

Uttömmande svar va? :rofl: Undvik direkt kontakt, det ingår ju inte någon apportering heller i LKL 1...

upptäckte nu (letade på fass.se) att interceptor inte finns längre! någon som vet vad det är utbytt mot?

fick reda på att det var ett licenspreparat och därför inte finns med i fass... märkligt...

Jag hittar inte mitt gamla paket, annars hade jag haft både pris och dosering. Jag betalde 700:- för två paket. Men det säger ju inget om styrka och antal tabletter direkt... (Gav mot skabb och då gick det MASSOR)

Senast ändrad av en moderator:

huuu.... det är ju bara så typiskt... denna månaden av alla... god jul liksom...

jo men med vetbesök (de ville inte skriva ut per telefon?) + recept så blir det en del. dessutom går det åt två säckar foder + 1 flaska fiskolja denna månaden och så hade jag tänkt köpa ett (billigt) täcke till minina och så skulle det handlas julklappar... om jag räknat rätt har jag nu runt 1500 kvar att leva på tills nästa CSN bidrag kommer...

Ja! Vetbesöket kostar fan skjortan. Det är det värsta... Jag har också 1500 kvar. Men bara två julklappar kvar att köpa :D Jag som skulle på Stora Stockholm *sucka* Men men... Jag kommer inte in på CSN web, annars skulle jag kolla när pengarna kommer. Jag får ofta den 24:e redan!! Sjukt. Då är de slut innan månaden ens börjat. Bara tre terminer kvar *galen*

jag har inte ens köpt någon julklapp ännu... CSN brukar betala ut pengarna den 25:e, eller sista fredagen innan. vid jul får man oftast pengar den 22:a eller den 23:e.

en liten positiv grej är att djursjukhuset här är i alla fall lite billigare än i lund.

jaha du, jag har *räknar* 7 terminer kvar.... bara att vänja sig m a o.

cillamuffins skrev:
jaha då var det dags igen... ska in till vet i morgon, men jag vill bara höra lite här först. någon som minns vad interceptor kostar? jag behöver till sammanlagt 70 kg hund. och så undrar jag hur snabbt de "tar", det var ju meningen att jag och loke skulle tävla på söndag, men det är bara att glömma eller? finns det några restriktioner mot kvalstersmittade hundar? inte för att jag skulle ta dit honom om inte medlet har tagit död på kvalsterna, men hur är det?
Jag har ett paket här...i tablett i veckan x 3....mitt paket kostade 258 kr och det var 8 tbl i det...jag gav bägge mina hundar på det paketet...har hundar i 40 kg's klassen

Den 23:e får jag i år :D Nåja jag är inne på min 10:e termin :angel:

258,50 kr betalade jag i slutet av april i år. Det är då 'högsta styrkan' (23 mg, 1 tablett räcker till hund som väger mellan 23-46 kg).

Jag fick till 3 hundar, 2 st greyhounds på ca 28 kg/var och en liten vovve på 6 kg. Doseringen är enligt etikettern 1 tablett var 7:e dag i tre veckor åt hund som väger över 23 kg, och 1/4 tablett var 7:e dag i tre veckor åt hund som väger 6 kg.

Det är 1 och 1/4 tablett kvar i paketet, och jag fick bara ett paket. Så det borde ha varit 8 tabletter i paketet från början.

Jag har tre gånger behandlat mot noskvalster och symptomfria har de blivit efter andra tabletten.

Lillvovvan måste haft muterade kvalster. Fick noskvalster när hon var ensam hund, behandlade och blev symptomfri. Flera år senare skaffade jag en till hund, efter en vecka började han snorkla. Noskvalster. Lillhunden inga symptm. Både behandlades.

Tre år senare skaffade jag en tredje hund, efter en vecka började hon snorkla :galen:. De andra två visade inga symptom. Alla tre behandlades.

Glömde.. Jag fick mitt recept över telefon, jag ringde och suckade att 'nu är det dags igen' och de kollade i journalerna och såg att det två ggr tidigare behandlats med Interceptor, och ansåg att jag borde vara väl förtrogen med symptomen ;) Så de ringde in ett recept.

/Alexandra - med 36 kr kvar att leva på till den 20:e.. kul i jul (lär det inte bli). Och 1½ julklapp kvar att köpa.. Och så borde hundarna ha nya täcken =/

nu har vi varit hos vet och stackars loke-snoke hade inte bara kvalster, han hade röd och irriterad hals också så nu får han både interceptor och antibiotika. min stackars lille plutt... :(

Noskvalster och halsont går ofta hand i hand... Varför vet jag inte och sist jag läste om det så visste de inte heller vilket som kom först eftersom att de ändå tyckte att det fanns ett samband mellan det. När du säger det så, så har faktiskt min tik inte haft halsont sen hon käkade tabletter mot skabb (som också tar noskvalster) och det är två år sedan...

jo, vet sa att det var ganska vanligt... men nu så har jag avanmält mig till tävlingen. ska kanske vara domarsekreterare istället :). en chans att lära sig som man bara inte får missa!

JA! Absolut! Finns ingen som skrivit så mycket som jag har gjort :D Önskar bara att jag kunde omsätta det till praktiken också :angel: Jag kan alla tjyvknep för jaktprov...

aha! där sa du nåt! kanske man skulle tjuvkika lite på andra tävlingar också... jag har inte ens varit i närheten av något jaktprov, men någon gång ska ju vara den första.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 164
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund I morse när jag skulle plocka upp Leon hos nattmatte så fanns där ingen hund. Jag gick runt hela hägnet, ingen hund. Han hade varit...
Svar
9
· Visningar
2 284
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Övr. Hund Nu behöver jag verkligen eran hjälp! Detta gäller en rottweiler hane på 50 kg. I oktober flyttade jag, sambon och hunden hem till...
Svar
18
· Visningar
3 464
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix