nosgrimmor.

K

karatefisken

har nu testat olika nosgrimmor och tycker att min häst går bättre utan nosgrimma alls! får man tävla utan nosgrimma i dressyr?

Sv: nosgrimmor.

Jag rider utan nosgrimma när jag tränar men med en löst spänd när jag tävlar. Fungerar utmärkt.

/Camilla

Nej, du får inte tävla utan, men du måste väl inte dra åt den bara för att den sitter där... :idea:

Lyllos dig!!!

Om jag försöker ridas utan nosgrimma så springer min häst omkring och gapar och tar man ett litet litet tag i bara den ena tygeln så glider bettet genom munnen på en gång :cry: :mad:

Kratus skrev:
Lyllos dig!!!

Om jag försöker ridas utan nosgrimma så springer min häst omkring och gapar och tar man ett litet litet tag i bara den ena tygeln så glider bettet genom munnen på en gång :cry: :mad:

Kolla videon Betsling (Känd hästtandläkare i samarbete med känd kusk och SLU m.fl). Går att få tag i de flesta hästsportsbutiker skulle jag tro. Troligen, baserat på din beskrivning, har du ett för långt betsel. Kanske att det finns ett tandfel alt. att det ligger vargtänder bakom. Jag har fått möjligheten nu att gå en kurs som hålls av distriktsveterinärerna här i området och man blir förvånad hur smalt bett som är lämpligast. Mitt halvblod, 165 cm, och rejäl med stl F i träns/grimma har numer endast 11,5 i betsel och odelat. Allt är lugnt och fridfullt i hennes mun numer. Då jag rider western använder jag inte nosgrimma utan en s.k curb strap som håller bettet på plats (ganska löst...) Faktum är att när hästen protesterar bör man kolla varför den gör det innan man hänger på hjälpmedel för att förhindra det. :cool:

Är ingen expert men måste bara få kommentera, att det dock finns hästar som är oridna, har lite jobbigt för sig och som har kommit på att gapar jag så kommer jag undan och slipper jobba. Dessa hästar tycker jag personligen att det är bättre att sätta en nosgrimma på än att sitta och slita i!

Självklart håller jag med om att man bör kolla upp ,mun, rygg, útrustning mm innan, så att det inte är ngt annat som är orsaken!
:D

Jag har ett perfekt anpassat betsel!!! (ett tunt 11,5)
Dessutom har han jättefina tänder, har regelbundet gått tandläkaren!

Och att han gör så händer bara om jag inte har nosgrimma... så jag vet att det bara är ett sätt att komma undan arbete så därför använder jag så klart alltid nosgrimma, men om jag bara ska skritta ut en sväng så händer det att jag plockar bort den för att han ska bli lite friare.

Men tack för ditt förslag iaf :bow:

Senast ändrad:

jag har inte nosgrimmor på någon av mina hästar, och de går hur fint som hällst, tills någon tar dom för hårt i munnen då gapar dom och försökar komma undan. Försvarar sig helt enkelt.

JAg hade en tjej ute som kanske skulle bli medryttare, och hon tog alldeles galet hårt i min häst ( typ ridskolehårt) och hon gapade och försökte komma undan. och då ser jag ju att hon tar för hårt vilket är bra. samma sak när jag rider, de går alltid med stängd mun, om jag inte gör något misstag och råkar använda kraft i tygeln, då gapar dom och arbetar mot mig och jag kakn ändra mig så att jag blir mjukare igen.

om hästen inte står och gapar när den har bettet i munnen när man står brevid, och den gör det när man rider så är anledingen (antagligen) att man är för hård i handen.

Det är tyvärr pållen som är "hård" i munnen... har blivit felriden när han var yngre och det gör att han ser en hel del saker som bestraffning fast det inte är det, även om det inte alls är lika mycket nu som det var tidigare. Försöker jag tex samla honom mer än han tycker är ok för dagen så slår han i från för att han tar själva samlingen som en bestraffning... detta på grund av en tidigare ryttare som tvingade ihop honom med stenhård hand, långa sporrar och två! dressyrspön... :eek:
Men rider jag in honom i samling steg för steg och ser till att "be" honom om det så kan jag ändå få en rätt så hög grad av samling utan att han protesterar.

oj då, det var inte bra. :( stackars häst.. :cry:

Har en häst som gör likadant när hon tycker att man kräven för mycket/el är för hård hon öppnar munnen och slänger sig på bettet. Fast det brukar gå att lösa genom att vara ännu mjukare i handen. Fast det är ju jävligt svårt.

Jag brukar träna halvhalter från marken med henn, alltså jag går brevid och håller i bettringen och ena tygeln, sen så gör jag en halvhalt, välldigt mjukt (egentligen för hårt) eftersom sidostycket rör på sig. och då brukar hon ignorera vad jag säger och då höjer jag handen lite och försöker vibrera med handen tills hon lyssnar då ger jag eftergift och beröm. Det brukar bli lite bättre på slutet. Om hon lyssnar bra brukar jag kontrolera genom att göra en öppna, blir den bra så lyssnar hon fint, blir det inte bra så fungerar inte halvhalten ordentligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 870
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar