Nosgrimmor och bett...

B

Betzy

Undrar ifall någon har ett bra förslag på vad man skall använda för nosgrimma och för bett på ett islandssto som tar bettet och biter sig fast i det...
Idag använder jag ett tredelat med järn koppar och en achen nosgrimma. / Betty:confused:

Kollat tänderna på hästen?

Om det är gjort så kan du alltid testa ett rakt bett, det kan de inte bita sig fast i på samma sätt som ett ledat bett.
Kollat så att du har rätt storlek på bettet?
Många har större bett än vad som behövs.
Vad det gäller nosgrimma så har väl alla egentligen samma effekt i stort sett. Själv har jag slopat min. :)

Annars är ju ett alternativ att testa att rida bettlöst, med ex vis sidepull eller någon form av variant (typ lindell) av det.

Men som sagt. Kolla upp hästens mun först och främst.

Veterinären kollade tänderna på henne när jag köpte henne för 3 mån. sedan och hittsde inget fel. Har ett lagom stort bett på henne.
Har även provat hackamor men det funkade inte alls hon kändes okontrolerbar också gick det inte att jobba henne ordentligt...

Hack är ett av de sämre bettlösa alternativen enligt mig, dels går det inte att ge ledande tygeltag vilket gör att man måste rida mer med sitsen, samt att det är ett bett med hävstångseffekt (lägger tryck på nacken) och således kan hästen upplevas som okontrollerbar och svårjobbad (krullar ihop halsen och släpar bakbenen 50 mil efter sig).... :smirk:

Jag skulle nog börja med att byta eller helt ta bort nosgrimman, om hästen är kollad ua i munnen.

En Aachengrimma låser lätt hästens käkar och den kan då kännas stum. Om hon får chans att slappna av i underkäken och bli rörlig i munnen kanske hon blir mjukare? Vill du absolut ha nosgrimma, prova en remontgrimma. :)

Jag har provat att rida henne både utan nosgrimma och med remontnosgrimma men hon beter sig ändå på sammavis. När jag red henne utan nosgrimma gapade hon bara så snart jag tog en förhållning...

Ett lagom stort bett tycker jag är ett bett som knapt ligger utanför hästens mun alls. Jag använder 10,5 på min lilla dam... Har även provat ett 9,5 men det var för litet...

kanske hänger bettet lite långt ner på henne, testa att höja ett hål på ena sida eller ett på varje IBLAND hjälper det, annars är det ju bara att sänka tillbaka!!

Kanske sitter problemet inte i munnen? :idea: Eller så är det en tuff liten dam som inte tänker låta sig kontrolleras hursomhelst :D I vilket fall så skadar det ju inte att kolla upp henne med en equieterapeut exempelvis.. Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 184
Senast: Linda_A
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 787
Senast: ginnies
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur